Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop bedrijfsvoertuig (camionet)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aankoop bedrijfsvoertuig (camionet)

Mijn vader is op zoek naar een nieuwe (grotere) camionet voor zijn zaak. Zelfstandige schilder, dus ladders en dergelijke moeten meekunnen (die doet hij nu op het dak of in een aanhangwagen ).

Hij rijdt nu rond met een Peugeot Partner 1.9D (2003) die simpelweg te klein is.

Hij is dus op zoek naar een grote(re) camionet. Eisen zijn niet hoogstaand, motorisatie/opties enzo maakt allemaal weinig uit.

Deze wagen zou maar zo'n 4 jaar moeten dienen, dus belangrijk zijn de aankoopprijs, onderhoudskosten, garantievoorwaarden, ...

Zelf ben ik niet zo op de hoogte van camionetten en dergelijke, dus mischien dat hier wat mensen raad weten.

Enkele mogelijke opties die hij overweegt:

- VW transporter
    - VW Crafter (hoewel die al metteen vrij groot is)
    - Peugeot Boxer
    - Hyundai H1 (ken echt niks van dat merk, maar zou zeer degelijk zijn... ?)
    - Opel/Renault/Nissan vivaro/traffic/primastar (allemaal 1 pot nat )
    - Opel/Renault Movano/master
    ...

Als er nog andere suggesties zijn... belangrijkste is dus zo weinig mogelijk kosten/miserie over 4 jaar voor een degelijke wagen dus

Een ander, niet onbelangrijk punt is dat ik bij Renault werk dus daar toch wel een zeer deftige korting op kan krijgen natuurlijk, maar mijn vader is niet echt weg van dat merk... en aangezien de nissan en opel dezelfde wagens zijn op wat details na...
    Last edited by ; 13/08/2009, 12:38.

Moeten er ook werknemers mee of enkel uw pa en zijn materiaal?
    Hyundai is idd. goed maar wel enkel als 2.5 te verkrijgen, de rest heeft ook 1.9, 2.0 of 2.2 in het aanbod.
    Ik zou zeggen een Mercedes Vito maar dit is natuurlijk niet de goedkoopste.
    Misschien is een Transporter 1.9 TDI een goede keuze qua kosten/verbruik/inruilwaarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
      Moeten er ook werknemers mee of enkel uw pa en zijn materiaal?
      Hyundai is idd. goed maar wel enkel als 2.5 te verkrijgen, de rest heeft ook 1.9, 2.0 of 2.2 in het aanbod.
      Ik zou zeggen een Mercedes Vito maar dit is natuurlijk niet de goedkoopste.
      Misschien is een Transporter 1.9 TDI een goede keuze qua kosten/verbruik/inruilwaarde.
      Meestal mijn vader alleen, maar soms gaat er nog 2 man mee.

Mijn broer die af en toe meegaat behoud dan de peugeot maar mijn vader neemt af en toe nog 1 of 2 personen mee, die dus soms meerijden (als er maar eentje meegaat), of appart rijden als ze met 2 zijn.

Dus een bank vooraan voor 3 personen is ook wel handig meegenomen.

Qua prijs... de vito weet ik niet, de rest heb ik eens nagekeken en dan was de Hyundai toch een pak duurder dan de rest.
      En een Vito is dan weer "klein" vergeleken met de rest.

Comment

Mercedes Sprinter. Er is een reden waarom die krellen blijven rijden. Wel eentje met manuele versnelling kopen als je niet nieuw koopt.

De Volkswagen Crafter/LT5 is natuurlijk dezelfde.

Pak ook maar met verhoogd dak. Die komen het vaakst voor als je tweedehands koopt, en nieuw scheelt het niet zoveel in prijs maar kan je wel rechtstaan in je camionet.

Comment

Ik heb zelf een Vivaro thuis om een paardentrailer te trekken.
          'K Moet zeggen, 'k ben daar nog altijd supertevreden over

Zeer stille bus en trekkracht te over. (is een gechipte 100pk versie naar 120 pk)
          Ruimte is ook beter dan bij een Vito of een T5 bv.

Is mss net iets minder waardevast dan een VW of Mercedes, maar als jij bij Renault zo'n goeie deal kan krijgen zou'k niet twijfelen.

Comment

Vito heb je al wel vanaf een 14.000€, exl BTW.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Mercedes Sprinter. Er is een reden waarom die krellen blijven rijden. Wel eentje met manuele versnelling kopen als je niet nieuw koopt.

De Volkswagen Crafter/LT5 is natuurlijk dezelfde.

Pak ook maar met verhoogd dak. Die komen het vaakst voor als je tweedehands koopt, en nieuw scheelt het niet zoveel in prijs maar kan je wel rechtstaan in je camionet.
              Het wordt zoiezo een nieuwe, geen 2de handse.

Sprinter is wel metteen zeer groot he...

Als hij zoiets al zou kopen is het de kleinste, zonder verhoogd dak. Hij moet er niet echt in rondlopen he, maar gewoon alles makkelijk kunnen bereiken. In de partner is dat helemaal niet doenbaar, daar moet je op handen en voeten kruipen om ergens aan te geraken

Comment

Ik zou voor een Ford Transit gaan ander. Mercedes camiontten moet ik het minste
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Tot nu toe dus 4 mensen met allemaal een andere mening

Een transit wou men pa niet omdat die te "vierkantig" is

Comment

Bekijk anders eens dit topic
                    Ik zit (zat) met een gelijkaardige kwestie
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ken_DS Bekijk Berichten
                      dan was de Hyundai toch een pak duurder dan de rest.
                      Laat je niet misleiden door catalogusprijzen
                      Hyundai geeft serieuze kortingen
                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

vivaro is wel ok maar heb er toch wat probleempjes mee

-valt regelmatig zonder reden in safety-loop
                        -alle rubbers van de deuren kwamen na 4000km los te zitten
                        -wieldeksels gaan als gek vliegen (niet door mijn rijstijl )
                        -richtingaanwijzers die gewoon uitvallen
                        -koplamp gaat er ook om de zoveel km aan
                        -als je tegen de 15.000 km gaten in de vloer hebt waar je voeten voor de pedalen staan
                        -radio die flipt
                        -centrale vergrendeling flipt
                        -de remklauw ineens niet meer aanwezig blijkt te zijn
                        -enz...

positieve kanten zijn er ook hoor

-de 2.5cdti 150pk trekt geweldig goed
                        -aanhangwagen voel je niet echt direct een verlies qua vermogen
                        -gaat verbazend snel
                        -zetels zitten bangelijk (de eerste 130.000km)
                        -verbruik valt ook goed mee
                        -veel en praktische laadruimte

Comment

Denk eraan dat een T5 of Vito-achtige wagen groter is dan wat ie nu heeft, maar je zo een camionet ook weer snel kan volhangen en dat je dan toch weer bij een Sprinter uit komt.

Hyundai kan je proberen, maar dan koop je dat ook om nooit meer te verkopen .

Comment

Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe bestelwagen op mijn werk.

Ik heb mij een hele tijd beziggehouden met het aanvragen van offertes, ben naar het salon geweest, ik ben bij zowat elk merk langsgeweest.
                            Voor mij was de prijs het voornaamste criterium bij het zoeken. Nu werk ik voor een overheidsbedrijf en is het zo dat wij daarom een overheidskorting krijgen bij de meeste merken, bij het ene merk meer dan bij het andere, bij sommig merken een gewone korting die elk bedrijf krijgt.

Aanvankelijk was ik daarom ook van plan (net zoals je vader nu denkt) om voor de kleinste uitvoering te gaan (een L1, H1 wordt dat meestal genoemd; lengte 1, hoogte 1), nu wou ik wel een bestelwagen met een MTM van 3,5 ton. Er bestaan ook lichtere versies.
                            Soms wordt de 3,5 ton niet in L1H1 geleverd maar pas vanaf de tweede maat. Nadien is het mij ook duidelijk geworden dat het verschil tussen een L1H1 en een L2H2 soms maar om enkele honderden euro's gaat en daarom heb ik ook besloten om daarvoor te gaan, zo kon ik de prijzen ook gemakkelijker vergelijken tussen de merken. En kunnen rechtstaan en wat extra laadruimte voor zo'n kleine meerprijs laat je best niet liggen.

Uiteindelijk kon ik dan kiezen uit de volgende types:
                            VW Crafter
                            Opel Movano
                            Renault Master
                            Peugeot Boxer
                            Citroën Jumper
                            Fiat Ducato
                            Ford Transit
                            Mercedes Sprinter

De Peugeot en de Citroën zijn de goedkoopste, de Peugeot heeft bovendien in de basisversie de krachtigste motor (125 pk dacht ik ongeveer) wat mij zeker aansprak. Wat opzoekwerk en vragen naar de mening van eigenaars heeft me echter doen beslissen om niet voor de Peugeot/Citroën/Fiat te kiezen omwille van bepaalde negatieve ervaringen ivm de betrouwbaarheid.

Zowel de Mercedes als de Crafter zijn opmerkelijk duurder. Bovendien zijn deze in de basisuitvoering verschrikkelijk kaal en de opties zijn duur, opties die je er bij andere merken "gratis" bijkrijgt en dat zijn dan noodzakelijke opties zoals bijvoorbeeld een radio, een houten bekleding in de laadvloer of airbags. Zij hebben in de basisversie ook slechts 90pk, als je evenveel pk wilt als pakweg in de Master dan wordt het prijsverschil wel erg groot.
                            Bovendien heb ik ook minder goede ervaringen met het onderhoud van de VW en Mercedes die we op het werk hadden en daarom was ik zeker niet geneigd om daar te kopen.

Tussen de goedekope minder kwalitatieve en de dure Duitse ongetwijfeld kwalitatievere bestelwagens bevinden zich de Opel/Renault en de Ford, de gulden middenweg dus!
                            De prijzen zijn die deze drie ook nagenoeg hetzelfde; bij de Renault krijg je wel bijvoorbeeld andere opties gratis dan bij de Opel. Daarom is het zinvol om niet gewoon op internet te gaan kijken in die simulators (waarvan de prijzen overigens niet kloppen) maar eens langs te gaan bij de dealer en offertes te vragen.

Uiteindelijk heb ik voor de Ford Transit gekozen omdat die op mij kwalitatiever over kwam, vooral het interieur. In tegenstelling tot bij Renault geen gratis opties maar ook geen erg dure. Bovendien hebben we ook een Ford in onderhoud en over die garage ben ik erg tevreden

Ben tot nu toe heel erg tevreden!
                            Motor is vlot, erg zelfs als de turbo werkt en snel op de autosnelweg (2.2 115pk). Aangenaam interieur zoals in een personenwagen, comfortabel (is wel normaal met zo'n gewicht), kleine draaicirkel, erg goede radio met handige stuurbediening, zeer goede remmen.
                            Hij rijdt eigenlijk veel beter dan ik gedacht had.
                            Enkel de levertijd was te lang (maand of 4/5 denk ik).
                            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                              Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe bestelwagen op mijn werk.

Ik heb mij een hele tijd beziggehouden met het aanvragen van offertes, ben naar het salon geweest, ik ben bij zowat elk merk langsgeweest.
                              Voor mij was de prijs het voornaamste criterium bij het zoeken. Nu werk ik voor een overheidsbedrijf en is het zo dat wij daarom een overheidskorting krijgen bij de meeste merken, bij het ene merk meer dan bij het andere, bij sommig merken een gewone korting die elk bedrijf krijgt.

Aanvankelijk was ik daarom ook van plan (net zoals je vader nu denkt) om voor de kleinste uitvoering te gaan (een L1, H1 wordt dat meestal genoemd; lengte 1, hoogte 1), nu wou ik wel een bestelwagen met een MTM van 3,5 ton. Er bestaan ook lichtere versies.
                              Soms wordt de 3,5 ton niet in L1H1 geleverd maar pas vanaf de tweede maat. Nadien is het mij ook duidelijk geworden dat het verschil tussen een L1H1 en een L2H2 soms maar om enkele honderden euro's gaat en daarom heb ik ook besloten om daarvoor te gaan, zo kon ik de prijzen ook gemakkelijker vergelijken tussen de merken. En kunnen rechtstaan en wat extra laadruimte voor zo'n kleine meerprijs laat je best niet liggen.

Uiteindelijk kon ik dan kiezen uit de volgende types:
                              VW Crafter
                              Opel Movano
                              Renault Master
                              Peugeot Boxer
                              Citroën Jumper
                              Fiat Ducato
                              Ford Transit
                              Mercedes Sprinter

De Peugeot en de Citroën zijn de goedkoopste, de Peugeot heeft bovendien in de basisversie de krachtigste motor (125 pk dacht ik ongeveer) wat mij zeker aansprak. Wat opzoekwerk en vragen naar de mening van eigenaars heeft me echter doen beslissen om niet voor de Peugeot/Citroën/Fiat te kiezen omwille van bepaalde negatieve ervaringen ivm de betrouwbaarheid.

Zowel de Mercedes als de Crafter zijn opmerkelijk duurder. Bovendien zijn deze in de basisuitvoering verschrikkelijk kaal en de opties zijn duur, opties die je er bij andere merken "gratis" bijkrijgt en dat zijn dan noodzakelijke opties zoals bijvoorbeeld een radio, een houten bekleding in de laadvloer of airbags. Zij hebben in de basisversie ook slechts 90pk, als je evenveel pk wilt als pakweg in de Master dan wordt het prijsverschil wel erg groot.
                              Bovendien heb ik ook minder goede ervaringen met het onderhoud van de VW en Mercedes die we op het werk hadden en daarom was ik zeker niet geneigd om daar te kopen.

Tussen de goedekope minder kwalitatieve en de dure Duitse ongetwijfeld kwalitatievere bestelwagens bevinden zich de Opel/Renault en de Ford, de gulden middenweg dus!
                              De prijzen zijn die deze drie ook nagenoeg hetzelfde; bij de Renault krijg je wel bijvoorbeeld andere opties gratis dan bij de Opel. Daarom is het zinvol om niet gewoon op internet te gaan kijken in die simulators (waarvan de prijzen overigens niet kloppen) maar eens langs te gaan bij de dealer en offertes te vragen.

Uiteindelijk heb ik voor de Ford Transit gekozen omdat die op mij kwalitatiever over kwam, vooral het interieur. In tegenstelling tot bij Renault geen gratis opties maar ook geen erg dure. Bovendien hebben we ook een Ford in onderhoud en over die garage ben ik erg tevreden

Ben tot nu toe heel erg tevreden!
                              Motor is vlot, erg zelfs als de turbo werkt en snel op de autosnelweg (2.2 115pk). Aangenaam interieur zoals in een personenwagen, comfortabel (is wel normaal met zo'n gewicht), kleine draaicirkel, erg goede radio met handige stuurbediening, zeer goede remmen.
                              Hij rijdt eigenlijk veel beter dan ik gedacht had.
                              Enkel de levertijd was te lang (maand of 4/5 denk ik).
                              Thanx, dit helpt toch al veel Maar vermogen maakt men vader dus echt niks uit... aangezien hij nu al met een onderpresterende partner rodrijdt Iets vlotter is natuurlijk wel welkom, maar je neemt natuurlijk bij bijvoorbeeld een crafter enzo wel weer extra gewicht mee wat dat extra vermogen ergens ook weer teniet doet. Nuja een partner met +/- 70pk of een master met 125pk.. die master zal allicht wat vlotter zijn

Al heb ben jij wel op zoek naar een echt grote camionet, mijn vader zou al wel tevreden zijn met iets kleiner. Een traffic bijvoorbeeld zou normaal al genoeg zijn, hoewel hij een master, crafter, ... enzo ook wel overweegt.

Aan de hand van jouw verhaal, en mijn korting bij Renault begint het toch wat over te hevelen in het voordeel van een Renault.
                              Last edited by ; 14/08/2009, 13:22.

Comment

Volgens mij zit je als het geld mag kosten best bij VW/Mercedes. Als het niks mag kosten bij Opel/Renault/Peugeot.

Gulden middenweg is idd de Transit. Niet foutloos, maar aangename camionetten voor een faire prijs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                                  Volgens mij zit je als het geld mag kosten best bij VW/Mercedes. Als het niks mag kosten bij Opel/Renault/Peugeot.

Gulden middenweg is idd de Transit. Niet foutloos, maar aangename camionetten voor een faire prijs...
                                  Mja maar ik hoor zowel over de transporters als Vito's veel klachten...

Ik werk zelf bij Renault dus ken de traffic/master (en dus ook de opel en nissan camionetten) wel, en weet dus waar op te letten.

Het heeft weinig zin een duurdere (VW/Mercedes) camionet te kopen als deze in onderhoud en gebruik ook nog eens duurder blijken te zijn als de rest.

Het is geen kwestie van geen geld mogen kosten, gewoon prijs/kwaliteitsverhouding (voor "maar" 4 jaar)

Comment

Gisteren is dus de distributieriem geknapt van mijn bestelwagen (Fiat Ducato 2.8 idtd (125 pk versie) die nog zeer goed reed). De kosten zouden echter te hoog oplopen volgens de eerste berichtgeving en vermits ik ook nog kosten diende te maken ivm roestvorming in de dorpels, wordt het echt allemaal te duur om nog zinvol te zijn.

Huidige was dus een hoge en lange en dit moet het minimaal zijn.
                                    In de garage kan ik een lange (3,70 versie) en hoge versie krijgen voor een goede prijs (directiemodel dat ze nu net ingeschreven hebben met de 120 JTD motor).

Dat beest dient om attrakties te vervoeren dus ruimte is zeker vereist en ook enigzins power nodig.

Kent er iemand iets van Iveco Daily, daar vind ik jonge okkazies tegen een aanvaardbare prijs (bv. www.csdmotors.be).
                                    Een alubak met eventueel een lift is ook altijd interessant. Mercedes sprinter zijn voor mijn bijberoep veel te duur in aanschaf (zeker nieuw, zou er wel geen neen tegen zeggen hoor). Heb er nochtans ook al vanalles van gehoord.
                                    Het zal waarschijnlijk wel bij elk merk iets zijn, de ene heeft geluk, de andere minder.

Kunnen jullie nog enigzins bijkomend advies geven ivm Iveco bv.

Comment

Working...
                                    X