Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop golf IV GTI: Waar op letten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop golf IV GTI: Waar op letten?

    Ik ga zaterdag gaan kijken naar een golf IV GTI van '98. Had graag eens geweten op welke dingen ik speciaal moet letten?
    Wagen heeft wel al meer dan 220 000km op de teller staan. Heeft op 200 000 km nieuwe distributieriem gehad, nieuwe koppeling en in juli een groot onderhoud. Altijd onderhouden bij een officiele VW garage.
    Zijn die motoren nog te betrouwen na 200 000 km? Ga zowiezo het chassisnr opschrijven en eens horen bij mijn VW garage of ze eens kunnen kijken wat er allemaal aan veranderd is de laatste jaren. Mensen met tips laat het maar weten, hoe meer hoe liever.

    Groeten

  • #2
    Turbo controleren, horen of hij fluit of olie lekt.

    Ook zeker proberen zijn van de gemaakte kosten (distributieriem, koppeling, ...). het zou niet de eerste wagen zijn waar ze zeggen dat het gebeurd is, maar dat het in werkelijkheid niet is gebeurd.

    Motoren kunnen wel wat kilometers aan, al blijft dat natuurlijk afwachten en wat geluk hebben...

    En natuurlijke de gewoonlijke dingen controleren; banden, remmen, uitlaat, staat van de motor (zijn er lekken, ...), ...

    Een testrit zal veel duidelijk maken.

    Comment


    • #3
      Er zitten hier veel gti-eigenaars die je kunnen helpen. Ik heb ooit (helaas maar 6 maanden) een IV gti gehad. Algemene regel is hoe later het modeljaar hoe beter. Maar je gaat voor een '98 zie ik. Als de onderhoudshistoriek correct en up-to-date is zou ik me geen zorgen maken. Het is wel moeilijk te weten hoe er de voorbije 11 jaar mee gereden is.
      Echt een supersportieve wagen is het zeker niet (qua verbruik wel helaas). Daarvoor is het onderstel (en ook wel de motor) veel te slap.
      2021 Taycan 4S
      2021 Lexus UX250h

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
        Er zitten hier veel gti-eigenaars die je kunnen helpen. Ik heb ooit (helaas maar 6 maanden) een IV gti gehad. Algemene regel is hoe later het modeljaar hoe beter. Maar je gaat voor een '98 zie ik. Als de onderhoudshistoriek correct en up-to-date is zou ik me geen zorgen maken. Het is wel moeilijk te weten hoe er de voorbije 11 jaar mee gereden is.
        Echt een supersportieve wagen is het zeker niet (qua verbruik wel helaas). Daarvoor is het onderstel (en ook wel de motor) veel te slap.
        Ligt eraan wat je gewend bent he... geef mij zo'n GTI in handen en dat is als een raket tegenover mijn huidige en vorige wagen...


        En een supersportwagen... dan koop je geen Golf GTI ook niet he, dan moet je bij porsche, ferrari, lambo,... gaan aankloppen

        Comment


        • #5
          Een gti met meer als 180000km is voor mijzelf een no go, die auto's worden praktisch altijd door mensen van mijn leeftijd die goedkoop & 'snel' willen rondrijden.

          Hoe ziet de wagen er voor de rest uit?
          Schokbrekers zijn een bekend probleem bij de mk4
          Versnellingsbak bij de gti's voor 2001 is ook niet ideaal
          Kijk de deuren goed na op kraken & of ze mooi passen
          Hoeveel vorige eigenaars?
          Altijd op tijd op onderhoud geweest?


          Ik ben jarenlang verliefd geweest op de benzine gti, k heb ook jaren gezocht achter een goed exemplaar. En de autos die echt degelijk waren kan ik nog steeds op 1 hand tellen

          Let sowieso ook op de typische dingen & vooral op de motor en turbo geluiden

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Timozzzz
            Ik zou eerder passen en voor een tdi 130pk gaan
            Heb ik ook al aan gedacht, maar die zijn een stuk duurder...

            Huidige eigenaar is 2de eigenaar, heeft de wagen van zijn schoonzus gekocht toen hij 4 jaar oud was. Heb hier ergens gelezen dat die blokjes wel 300 000 km aankunnen. Doe zelf maar max 10 000km per jaar ermee dus verbruik daar zit ik niet mee. En inderdaad, heel snel zijn die motors niet, maar ja kan nog altijd chippen, alhoewel een blokje met 220 000 km chippen?

            Wat ik tot nu toe al weet te controleren:
            als motor stationair draait, oliepeilstok uithalen en vinger erop leggen = > je mag geen druk voelen
            naar 3000 toeren gaan en horen of de turbo niet fluit.
            Koelvloeistof dop losdraaien en kijken of je geen belletjes ziet als je gas geeft.

            Nog tips?
            Last edited by ; 16/10/2009, 10:28.

            Comment


            • #7
              Ik rij zelf ook met een IV 1.8T blok van '99 en kan je toch een paar dingen aanbevelen te controleren;

              - vooreerst effectief kijken of de distributieriem wel degelijk vervangen is geweest samen met spanrol,...
              - anderzijds heb ik in het begin ook last gehad bij het schakelen en heb daarvoor m'n vliegwiel & koppeling moeten laten herstellen (is toch wel een vrij dure kost). Dus goed controleren of hij vlot schakelt
              - De uitlaat zeker ook controleren want die heb ik ook moeten laten herstellen (al kun je dat volgens mij moeilijk op voorhand weten)
              - De motorcode ook best eens controleren (vind je onder de cover van motorblok zelf en ook in de koffer, waar eveneens een sticker hangt met de aanwezige opties). Ik gok dat het een AGU zal zijn wat dus wil zeggen: wil je chippen, ga je de eprom er moeten uithalen en hercoderen en daarna terug solderen. Dus niet elektronisch

              Als je een link naar de advertentie hebt mag je mij die gerust eens pm'en. Ik ben nl. eens curieus hoeveel je daar nog voor betaalt en voor welke opties,...
              2009 BMW E91 320d
              2002 BMW E46 M3
              2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
              2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



              Comment


              • #8
                Chippen raad ik je ten zeerste af op die kilometerstand, zullen de meeste bedrijven je ook wel vertellen.

                Comment


                • #9
                  Interesse is al iets aan het minderen, heb nl ook al een golf IV diesel op het oog 115 pk met 182000km. Als ik dat dan kan laten chippen zit op hetzelfde aantal pk als de gti maar heb massa's meer koppel.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door juurne Bekijk Berichten
                    Interesse is al iets aan het minderen, heb nl ook al een golf IV diesel op het oog 115 pk met 182000km. Als ik dat dan kan laten chippen zit op hetzelfde aantal pk als de gti maar heb massa's meer koppel.
                    De 1.9 TDI 115PK AJM heeft soms problemen met lekkende koppakkingen, let hiermee op..

                    Beetje doorsparen, en een 1.9 TDI 130PK ASZ zoeken, als het niet persé een GTI hoeft te zijn voor je.. Snel, zuinig en betrouwbaar. Standaard zal deze zelfs al niet echt trager zijn dan een stock IV GTI, en gechipped zit dat ding rond de 190PK en 420Nm..

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
                      De 1.9 TDI 115PK AJM heeft soms problemen met lekkende koppakkingen, let hiermee op..

                      Beetje doorsparen, en een 1.9 TDI 130PK ASZ zoeken, als het niet persé een GTI hoeft te zijn voor je.. Snel, zuinig en betrouwbaar. Standaard zal deze zelfs al niet echt trager zijn dan een stock IV GTI, en gechipped zit dat ding rond de 190PK en 420Nm..
                      Mijn vrouw heeft al een passat 130 pk, maar zoek nu nog iets voor mezelf. En ja die passat gaat goed vooruit, ben vorige week al gaan kijken naar een GTI en vond dat mijn passat beter ging. Zo'n 1800 turbo moet je al goed in toeren laten gaan eer dat goed vooruit gaat.

                      Comment


                      • #12
                        Chippen bij die kilometerstanden is echter ook niet zonder risico, voor zowel die GTI als de TDI.

                        Comment


                        • #13
                          Iemand die weet wanneer een distributieriem moet vervangen worden op een 1.8 turbo AGU motor. Laatste keer was op 153000 km en heeft er nu 220 000km.

                          Comment


                          • #14
                            met 10k km per jaar moet je eigenlijk een benzine hebben. die tdi zal wel sneller aanvoelen maar daarom is hij dat nog niet. in iedergeval, benzine

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door juurne Bekijk Berichten
                              Iemand die weet wanneer een distributieriem moet vervangen worden op een 1.8 turbo AGU motor. Laatste keer was op 153000 km en heeft er nu 220 000km.
                              Interessant, zou ik ook wel eens willen weten

                              Doorgegaan met de verkoop? Hoe beviel hem je?
                              2009 BMW E91 320d
                              2002 BMW E46 M3
                              2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                              2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                              Comment


                              • #16
                                Ze staat al thuis
                                Volgens zijn officiele VW-garage moest de distributieriem om de 180d km vervangen worden maar is ze preventief op 150d km vervangen. Volgende keer zou op 330d km zijn. Hopelijk geraak ik aan dat aantal km.

                                Comment


                                • #17
                                  Distributieriemen worden niet periodiek vervangen bij benzinemotoren, worden enkel tijdig gecontroleerd tijdens grote onderhouden en worden vervangen indien nodig.

                                  de meeste dealers vervangen echter de riem dan wel ter preventie zoiezo op 120 000km (en dan vervolgens op 240k, 360k, ...)

                                  180k lijkt me toch al wat riskant, zeker voor een GTI...

                                  Mijne is vervangen op 100 000km en daar was eigelijk nog niet veel mis mee

                                  proficiat met de aankoop trouwens, is/zijn er een topic/foto's van ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Ken_DS Bekijk Berichten
                                    Distributieriemen worden niet periodiek vervangen bij benzinemotoren, worden enkel tijdig gecontroleerd tijdens grote onderhouden en worden vervangen indien nodig.

                                    de meeste dealers vervangen echter de riem dan wel ter preventie zoiezo op 120 000km (en dan vervolgens op 240k, 360k, ...)

                                    180k lijkt me toch al wat riskant, zeker voor een GTI...

                                    Mijne is vervangen op 100 000km en daar was eigelijk nog niet veel mis mee

                                    proficiat met de aankoop trouwens, is/zijn er een topic/foto's van ?
                                    De huidige riem ligt er nog maar 70d km op. Ga de wagen zowiezo nog eens binnen doen in de garage om te checken. Topic wordt een dezer dagen wel eens geopend.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door juurne Bekijk Berichten
                                      De huidige riem ligt er nog maar 70d km op. Ga de wagen zowiezo nog eens binnen doen in de garage om te checken. Topic wordt een dezer dagen wel eens geopend.
                                      Dat bedoelde ik niet hoor, raad je enkel aan niet te wachten tot 330k... but then again... eer we daar zijn vermoed ik dat je een andere wagen gaat hebben

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nice

                                        Hoe presteert dat nu tov je golf II?
                                        Dakdragers ook gekocht zo te zien?
                                        2009 BMW E91 320d
                                        2002 BMW E46 M3
                                        2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                                        2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                                        Comment

                                        Working...
                                        X