Binnenkort verandert mijn vrouw van job. Ze gaat dichter bij huis werken (+/- 3 km stadsomgeving), maar nu kan ze dus niet meer met het openbaar vervoer. Gevolg: nood aan bijkomend transport. Met de fiets is voor haar geen optie. De keuze gaat nu dus tussen een kleine nieuwe stadswagen of een nieuwe scooter. Ze droomt al lang van een Vespa, dus veel discussie over welke scooter is niet mogelijk. Als het de scooter wordt zal het een Vespa zijn. We hebben (nog) geen kinderen en het bijkomend vervoer moet enkel dienen voor woon-werk en occasioneel wat boodschappen. Wat zouden jullie adviseren? Ik zet alles hieronder even op een rijtje. Mocht ik nog argumenten of elementen hebben vergeten hoor ik het wel van jullie!
VESPA LXV 50cc voor 3200 euro + uitrusting/opties (500 euro: helm, jas,…)
Of
VESPA LXV 125cc voor 4000 euro + uitrusting /opties (500 euro: helm, jas,…)
Kostenplaatje
Kleine stadswagen (benzine) à la Fiat Punto of Renault Clio
Prijs: +/- 10000
Kostenplaatje
Verzekering: 1000 euro (omnium)
BIV: 61,50 euro (éénmalig)
Wegentaks:165 euro
Verbruik: ca. 7 l/100 km
Voordelen scooter: budgetvriendelijker (al blijft vespa duur voor een scooter), sneller in stadsomgeving, “cooler”, ...
Nadelen scooter: “in weer en wind”, beperkt in reikwijdte, gevaarlijker(?), beperkt qua bagage
Voordelen stadswagen: beschermd tegen weer en wind, meer mogelijkheden qua afstand en bagage,
Nadelen stadswagen: duurder in aankoop en gebruik, parkeermogelijkheden,…
Graag jullie reacties!!
VESPA LXV 50cc voor 3200 euro + uitrusting/opties (500 euro: helm, jas,…)
Of
VESPA LXV 125cc voor 4000 euro + uitrusting /opties (500 euro: helm, jas,…)
Kostenplaatje
- Verzekering: 100 euro
- BIV: 61,5 euro (éénmalig)
- Wegentaks: O euro
- Verbruik: 4-5 l/100 km
Kleine stadswagen (benzine) à la Fiat Punto of Renault Clio
Prijs: +/- 10000
Kostenplaatje
Verzekering: 1000 euro (omnium)
BIV: 61,50 euro (éénmalig)
Wegentaks:165 euro
Verbruik: ca. 7 l/100 km
Voordelen scooter: budgetvriendelijker (al blijft vespa duur voor een scooter), sneller in stadsomgeving, “cooler”, ...
Nadelen scooter: “in weer en wind”, beperkt in reikwijdte, gevaarlijker(?), beperkt qua bagage
Voordelen stadswagen: beschermd tegen weer en wind, meer mogelijkheden qua afstand en bagage,
Nadelen stadswagen: duurder in aankoop en gebruik, parkeermogelijkheden,…
En tot slot nog een vraagje mbt de herverkoopwaarde van een Vespa Scooter (50/125cc): als we binnen twee jaar misschien wel aan kinderen beginnen lijkt een tweede auto echt onvermijdelijk.
Graag jullie reacties!!
Comment