Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw voertuig nodig: scooter of stadswagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuw voertuig nodig: scooter of stadswagen?

Binnenkort verandert mijn vrouw van job. Ze gaat dichter bij huis werken (+/- 3 km stadsomgeving), maar nu kan ze dus niet meer met het openbaar vervoer. Gevolg: nood aan bijkomend transport. Met de fiets is voor haar geen optie. De keuze gaat nu dus tussen een kleine nieuwe stadswagen of een nieuwe scooter. Ze droomt al lang van een Vespa, dus veel discussie over welke scooter is niet mogelijk. Als het de scooter wordt zal het een Vespa zijn. We hebben (nog) geen kinderen en het bijkomend vervoer moet enkel dienen voor woon-werk en occasioneel wat boodschappen. Wat zouden jullie adviseren? Ik zet alles hieronder even op een rijtje. Mocht ik nog argumenten of elementen hebben vergeten hoor ik het wel van jullie!

VESPA LXV 50cc voor 3200 euro + uitrusting/opties (500 euro: helm, jas,…)

Of
    VESPA LXV 125cc voor 4000 euro + uitrusting /opties (500 euro: helm, jas,…)

Kostenplaatje
    • Verzekering: 100 euro
    • BIV: 61,5 euro (éénmalig)
    • Wegentaks: O euro
    • Verbruik: 4-5 l/100 km

Kleine stadswagen (benzine) à la Fiat Punto of Renault Clio

Prijs: +/- 10000

Kostenplaatje

Verzekering: 1000 euro (omnium)
    BIV: 61,50 euro (éénmalig)
    Wegentaks:165 euro
    Verbruik: ca. 7 l/100 km

Voordelen scooter: budgetvriendelijker (al blijft vespa duur voor een scooter), sneller in stadsomgeving, “cooler”, ...

Nadelen scooter: “in weer en wind”, beperkt in reikwijdte, gevaarlijker(?), beperkt qua bagage

Voordelen stadswagen: beschermd tegen weer en wind, meer mogelijkheden qua afstand en bagage,

Nadelen stadswagen: duurder in aankoop en gebruik, parkeermogelijkheden,…

En tot slot nog een vraagje mbt de herverkoopwaarde van een Vespa Scooter (50/125cc): als we binnen twee jaar misschien wel aan kinderen beginnen lijkt een tweede auto echt onvermijdelijk.

Graag jullie reacties!!
    Last edited by Moeftie; 18/10/2009, 18:25.
    Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
    Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

als uw madamme graag een vespa heeft, ga ervoor, een contente madamme is een droom

wel 125cc, is leuker toch

tweedehands vespa's zijn stevig geprijsd, al volg ik het zelf niet

waarom trouwens geen lml, als ze het ziet zitten te schakelen tenminste

€ 2650

Comment

Een vrouw op een rode Vespa = Erotiek

Comment

een scooter van een goedkoop merk mss? kymco, derbi..
        of gewoon een Honda, dan zit je zeker goed en dik 1000€ goedkoper dan een vespa

Comment

madamme wil ne vespa >>>>> koop een honda

sorry nineeleven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            madamme wil ne vespa >>>>> koop een honda

sorry nineeleven
            Idd, zo werkt dat niet. Eerst was er sprake van een fiat 500, heb het al kunnen donwsizen naar een Vespa of andere kleine (en vooral goedkopere) wagen.

Het is dus of een Vespa (Vintage) of een kleine nieuwe wagen (en ook geen Dacia )

Comment

die keuze kunnen jullie alleen zelf maken, eigelijk

mss dit, maar mss ook niet
              koop algauw een vespa, om die later bij te houden die vreet niet veel centen, stel dat je nou een kleine auto koopt, komt er mss nooit geen vespa meer bij want ouder en slimmer en zuiniger

Comment

Het probleem is dat we een aantal jaren twee wagens hebben gehad en dat ik ten volle besef dat die tweede auto veel geld kost om weinig te gebruiken, vooral de vaste kosten van verzekering en aankoop krijg je er bij korte afstanden (5 à 6 km per dag H/T) nooit uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
                  Het probleem is dat we een aantal jaren twee wagens hebben gehad en dat ik ten volle besef dat die tweede auto veel geld kost om weinig te gebruiken, vooral de vaste kosten van verzekering en aankoop krijg je er bij korte afstanden (5 à 6 km per dag H/T) nooit uit.
                  Waarom dan nieuw kopen

Comment

koop een okkazie matiz, geen omnium en een vespa

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
                      als dat echt enkel voor 6km per dag is zou ik het zelfs ronduit schandalig vinden om daar een wagen voor te kopen.

Met al hun melieu bullshit tegenwoordig wat trouwens de grootste zever is. Vind ik dat er maar een ding is wat in verband met wagens kan bijgedragen worden aan melieu en dat is al die mensen die voor 2km de wagen pakken aan de kant zetten.

Als je dan toch voor iets gemotoriseerd moet gaan doe dan maar een vespa ofzo. Alhoewel ik niet inzie waarom fiets of zelfs tevoet voor een afstand van 3km onmogelijk zou zijn Kan alleen maar bijdragen tot beter gezondheid.

Mijn mening he, je doet er natuurlijk mee wat je zelf wil

Comment

eigenlijk ja, neem dan de fiets dat duurt 10min ofzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                          Met al hun melieu bullshit tegenwoordig wat trouwens de grootste zever is. Vind ik dat er maar een ding is wat in verband met wagens kan bijgedragen worden aan melieu en dat is al die mensen die voor 2km de wagen pakken aan de kant zetten.
                          Voilà, eindelijk eens iemand die hetzelfde als ik denkt.
                          In de stad ben je veel sneller met de fiets, en als het wat druk is zelfs te voet. Auto's zijn gewoon niet gemaakt voor in de stad, maar ja...

Enfin, naast de kwestie, maar als het toch iets moet worden: Vespa.

Comment

een vespa rijd wel goedkoop, maar een clio is niet echt een stadswagentje he

koop dan een twingo of matiz-achtig auto'tje... en eventueel okkazie, dan heb geen omnium nodig

ikzelf heb een ford fiesta'tje van 1000€ rij er al 3 jaar elke dag 5km mee zonder problemen, zelfs goedkoper dan een vespa!

en ja ik ben te lui om smorgens om 6 uur te fietsen en bussen dat bestaat hier niet.
                            Last edited by ; 19/10/2009, 20:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                              Voilà, eindelijk eens iemand die hetzelfde als ik denkt.
                              In de stad ben je veel sneller met de fiets, en als het wat druk is zelfs te voet. Auto's zijn gewoon niet gemaakt voor in de stad, maar ja...

Enfin, naast de kwestie, maar als het toch iets moet worden: Vespa.
                              Persoonlijk vind ik dat ook, maar de vrouw is niet echt een fiets-type. We gaan dit weekend eens zien bij een lokale Vespa-dealer. De Vespa gaat in elk geval fiscaal ook voordeliger zijn want die kunnen we dan 100% (beroepsgedeelte) van onze belastingen aftrekken.

Comment

Working...
                              X