Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reservewiel groter dan andere wielen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Reservewiel groter dan andere wielen

Goeiemiddag

Ik ben al een tijdje op zoek naar een reservewiel voor Cooper D. Heb nu 175 65 r 15 en heb goedkoop een andere velg gevonden met band, maar deze is 215 40 r 17. Kan dit veel kwaad, gesteld dat ik deze max enkele honderden kms zou erop leggen als ik al plat val en dan mss nog op de nt aangedreven as (achteraan).

Volgens een calculator is de afloopomtrek maar een inch verschil, nog niet toe, per omwenteling.

Alvast bedankt!

heb je sper diff?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
      Goeiemiddag

Ik ben al een tijdje op zoek naar een reservewiel voor Cooper D. Heb nu 175 65 r 15 en heb goedkoop een andere velg gevonden met band, maar deze is 215 40 r 17. Kan dit veel kwaad, gesteld dat ik deze max enkele honderden kms zou erop leggen als ik al plat val en dan mss nog op de nt aangedreven as (achteraan).

Volgens een calculator is de afloopomtrek maar een inch verschil, nog niet toe, per omwenteling.

Alvast bedankt!

normaal kan da ni zoveel kwaad, zeker als ge zelf da ge er ni lang op gaat rijden.

Comment

Inderdaad, max paar 100 km en das zeker het maximum.

Gio, Mini is basic dus ik heb geen sper differentieel :-).

Comment

Dus elke dag een 215x40x17 altijd in de koffer? Gekkenwerk .

Comment

Als je een band op de vooras lek rijdt, gewoon eentje van achter naar voor, en dat ander wiel achteraan

Comment

en als je pech hebt flippen je abs sensoren.
              Die zien een verschil in omwentelingssnelheid tussen links en rechst en als dat wat groot is en je hebt van die electronische toestanden als ESP en dergelijke dan wordt het nog wel fun
              (ik heb echt niet liggen tellen of er veel verschil in omtrek op die 2 maten zit maar verschillen zal het wel dus het gaat ervan af hangen hoeveel)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                en als je pech hebt flippen je abs sensoren.
                Die zien een verschil in omwentelingssnelheid tussen links en rechst en als dat wat groot is en je hebt van die electronische toestanden als ESP en dergelijke dan wordt het nog wel fun
                (ik heb echt niet liggen tellen of er veel verschil in omtrek op die 2 maten zit maar verschillen zal het wel dus het gaat ervan af hangen hoeveel)
                Scheelt 0,6 inch per omwenteling

@ wooter, is enkel voor op winterreis, en dan zit alle gerief in de dakkoffer en enkel dat wiel achterin

Comment

Stocktire (15"):

sidewall: 4,5 inch
                  radius: 12 inch
                  diameter: 24 inch
                  omtrek: 75,3 inch
                  revs/mile: 842

de reserveband:

sidewall: 3,4 inch
                  radius: 11,9 inch
                  diameter: 23,8 inch
                  omtrek: 74,7 inch
                  revs/mile: 848

via http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
                    @ wooter, is enkel voor op winterreis, en dan zit alle gerief in de dakkoffer en enkel dat wiel achterin
                    Lijkt me ook niet gezond... Daarmee verhoog je je zwaartepunt aanzienlijk. Steek eerst die koffer maar eens goed vol alvorens aan de dakkoffer te beginnen, en alle zware dingen best in de koffer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Lijkt me ook niet gezond... Daarmee verhoog je je zwaartepunt aanzienlijk. Steek eerst die koffer maar eens goed vol alvorens aan de dakkoffer te beginnen, en alle zware dingen best in de koffer.
                      Tgoh, voor mij is rijden naar ginder ontspanning en niet de bedoeling om haarspeldbochten op 't maximum van mijn/auto's kunnen te nemen .

Comment

Ja, want net zoals SUV-rijders weer je op voorhand dat een hoger zwaartepunt nooit een probleem kan zijn omdat je nooit onverzienbare uitwijkmanoevres moet doen.

Comment

Ja, want net zoals SUV-rijders weer je op voorhand dat een hoger zwaartepunt nooit een probleem kan zijn omdat je nooit onverzienbare uitwijkmanoevres moet doen.
                          editje: 'k had al een artikel gelezen over zaken waarop je moet letten bij het rijden met een dakkoffer: "- Het rijgedrag van een voertuig met
                          dakkoffer is énorm verschillend dan een voertuig zonder dakkoffer. Je
                          rijdt met een voertuig met hoger zwaartepunt en zal bijgevolg een
                          moeilijker sturend, dieper verend en "trager" reagerend voertuig
                          hebben. Vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres merk je dit. Hou hier dan
                          ook rekening mee en pas je snelheid voldoende aan. Compenseren tijdens een uitwijkmanoeuvre is meestal onmogelijk omdat je voertuig
                          niet voor een dergelijk hoog zwaartepunt is afgesteld."
                          Last edited by ; 08/11/2009, 23:20.

Comment

Et voila. En als je nu alle zware dingen zo laag mogelijk steekt, en de rest erbovenop stapelt, gaat je zwaartepunt toch nog niet té hoog uitvallen.

Alles wat zwaar is bovenaan steken en alles wat licht is in je koffer gooien, gaat er daarentegen voor zorgen dat je zelfs bij normale manoevers gaat voelen dat de auto met jou rijdt ipv omgekeerd.

Comment

Et voila. En als je nu alle zware dingen zo laag mogelijk steekt, en de rest erbovenop stapelt, gaat je zwaartepunt toch nog niet té hoog uitvallen.

Alles wat zwaar is bovenaan steken en alles wat licht is in je koffer gooien, gaat er daarentegen voor zorgen dat je zelfs bij normale manoevers gaat voelen dat de auto met jou rijdt ipv omgekeerd.

http://www.autorijden.be/chapter-50
                              Ok, thx voor de link!

Comment

Working...
                              X