Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehandswagen kopen met garantie van 1 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tweedehandswagen kopen met garantie van 1 jaar

Hallo, mijn naam is Niels.

In augustus 2009 heb ik een tweedehandswagen bij een erkende Opel-garage gekocht. Een Opel Vectra, bouwjaar 2001 met 1 jaar garantie. Ik heb met deze wagen op korte tijd al heel veel problemen gekend.

Onlangs ben ik op een zondagavond stilgevallen langs de E17 in Deinze (tussen Kortrijk en Gent). Mijn woonplaats zelf is 80 km verder, in de buurt van Brussel. Niet wetende wat ik moest doen, heb ik naar de verzekering gebeld die zorgde voor een takeldienst naar een dichstbijzijnde garage in Gent. Daar werd mijn wagen dan ook gemaakt. Alternator en batterij waren defect dus deze werden daar dan vervangen.

Een paar dagen nadien heb ik de garage verwittigd waar ik mijn wagen heb gekocht. Zij komen niet tussen in de kosten omdat mijn wagen ergens anders werd hersteld, ook al heb ik nog 10 maanden garantie. Nu heeft mijn vader een brief gestuurd naar het vredegerecht om dit geschil op te lossen.

Ik vind het nogal heel vreemd dat de garage helemaal niet tussenkomt in de kosten. Stel nu dat ik op reis ga naar Duitsland of Frankrijk of waar dan ook. Ik heb pech met de wagen, dus hier komt de garage dan ook niet tussen indien ik kosten heb. Op wat slaat die garantie dan? Enkel indien ik stilval in een straal van 10 km rond deze garage?

Ik moest toch iets doen die zondagavond. Ik kon mijn wagen toch niet laten staan langs de weg, want dan zou ik de volgende dag mijn wagen aantreffen zonder wielen.

Kan iemand mij advies geven?

Groetjes Niels

Oorspronkelijk geplaatst door Niels21 Bekijk Berichten
    Hallo, mijn naam is Niels.

In augustus 2009 heb ik een tweedehandswagen bij een erkende Opel-garage gekocht. Een Opel Vectra, bouwjaar 2001 met 1 jaar garantie. Ik heb met deze wagen op korte tijd al heel veel problemen gekend.

Onlangs ben ik op een zondagavond stilgevallen langs de E17 in Deinze (tussen Kortrijk en Gent). Mijn woonplaats zelf is 80 km verder, in de buurt van Brussel. Niet wetende wat ik moest doen, heb ik naar de verzekering gebeld die zorgde voor een takeldienst naar een dichstbijzijnde garage in Gent. Daar werd mijn wagen dan ook gemaakt. Alternator en batterij waren defect dus deze werden daar dan vervangen.

Een paar dagen nadien heb ik de garage verwittigd waar ik mijn wagen heb gekocht. Zij komen niet tussen in de kosten omdat mijn wagen ergens anders werd hersteld, ook al heb ik nog 10 maanden garantie. Nu heeft mijn vader een brief gestuurd naar het vredegerecht om dit geschil op te lossen.

Ik vind het nogal heel vreemd dat de garage helemaal niet tussenkomt in de kosten. Stel nu dat ik op reis ga naar Duitsland of Frankrijk of waar dan ook. Ik heb pech met de wagen, dus hier komt de garage dan ook niet tussen indien ik kosten heb. Op wat slaat die garantie dan? Enkel indien ik stilval in een straal van 10 km rond deze garage?

Ik moest toch iets doen die zondagavond. Ik kon mijn wagen toch niet laten staan langs de weg, want dan zou ik de volgende dag mijn wagen aantreffen zonder wielen.

Kan iemand mij advies geven?

Groetjes Niels
    Goh, ik vrees dat ge hem best gewoon aan de kant had gezet en naar uw garage van aankoop had laten takelen. Dan heeft die garage de controle over wa hersteld moest worden enzo. Ik denk niet da ze de reparatiekosten van een andere garage gaan bekostigen. Ik weet trouwens ni of takelkosten bij in de garantie zitten of niet.
    My GTI

http://rijkevorsel.myminicity.com/

Comment

Misschien eerst eens de garantievoorwaarden lezen alvorens naar het gerecht te stappen. Dit zou je wel eens veel ellende kunnen besparen. Gerechtelijke stappen moeten altijd de allerlaatste stap zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        Misschien eerst eens de garantievoorwaarden lezen alvorens naar het gerecht te stappen. Dit zou je wel eens veel ellende kunnen besparen. Gerechtelijke stappen moeten altijd de allerlaatste stap zijn.
        Op alle documenten staat enkel het volgende: 1 jaar garantie

Comment

Het is een garantie van de dealer uit dus je had hen moeten contacteren vrees ik. Op mijn vorig werk, werkten wij samen met Real Garant. Je moet maar is kijken of jij ook niet een papier getekend hebt van hen. De dealer betaalt bedrag x om zich in te dekken op de verkoop van occassies. Dit heeft dus niets te maken met de garantie van opel zelf. Als er een probleem aan de auto komt, kan de dealer beroep doen op real garant die op hun beurt dan opdraaien voor de kosten.

Jij hebt ter goeder trouw gehandeld maar eigenlijk niet verstandig. Uw dealer kan deze kosten niet terugvorderen van Real Garant en daarom wil deze niet tussen beide komen. Vervelend
          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
            Het is een garantie van de dealer uit dus je had hen moeten contacteren vrees ik. Op mijn vorig werk, werkten wij samen met Real Garant. Je moet maar is kijken of jij ook niet een papier getekend hebt van hen. De dealer betaalt bedrag x om zich in te dekken op de verkoop van occassies. Dit heeft dus niets te maken met de garantie van opel zelf. Als er een probleem aan de auto komt, kan de dealer beroep doen op real garant die op hun beurt dan opdraaien voor de kosten.

Jij hebt ter goeder trouw gehandeld maar eigenlijk niet verstandig. Uw dealer kan deze kosten niet terugvorderen van Real Garant en daarom wil deze niet tussen beide komen. Vervelend

Danku voor de uitleg. Ik heb niets teruggevonden van Real Garant. Maar toch blijft het inderdaad heel vervelend Die garantie lijkt me precies enkel van toepassing wanneer ik mijn garage zou gecontacteerd hebben zodat zij mij kwamen takelen en uiteindelijk de wagen herstellen. Wat indien ik panne zou hebben in het buitenland? Ik kan toch moeilijk vragen aan mijn garage: heej, kunnen jullie mijn wagen depanneren in Duitsland?

Comment

Wat indien ik panne zou hebben in het buitenland? Ik kan toch moeilijk vragen aan mijn garage: heej, kunnen jullie mijn wagen depanneren in Duitsland?
              De meeste pechverhelpingsfirma's (VAB, Touring, Ethias Assistance) vragen naar welke garage de wagen gesleept moet worden, je moet in zo'n geval dus niet te verlegen zijn om die depanneur honderd km te laten rijden hoewel er dichterbij ook een garage is...
              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Bijkomend moet je goed kijken WAT de garantie inhoudt. Het is goed mogelijk dat de pechverhelping enkel van toepassing was in België. Je moet de site van bijvoorbeeld touring en VAB maar eens bekijken. Die dekken ook niet zomaar alles.

Welk papier heb je eigenlijk ingevuld ivm de garantie?

BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Danku voor de uitleg. Ik heb niets teruggevonden van Real Garant. Maar toch blijft het inderdaad heel vervelend Die garantie lijkt me precies enkel van toepassing wanneer ik mijn garage zou gecontacteerd hebben zodat zij mij kwamen takelen en uiteindelijk de wagen herstellen. Wat indien ik panne zou hebben in het buitenland? Ik kan toch moeilijk vragen aan mijn garage: heej, kunnen jullie mijn wagen depanneren in Duitsland?
                  Bij mijn vorige E-break heb ik ook in panne gestaan (kl*te-alarm met extra badge). Had de wagen in Brussel gekocht en die mannen hebben dan zelf in mijn gemeente een garage gecontacteerd om mijn wagen te takelen en te maken.

Feit is dus dat je hun had moeten contacteren en ik denk dan ook dat je weinig te vertellen hebt.

Comment

heb je nog de defecte onderdelen?
                    Zonder kun je niet eens bewijzen dat ze stuk waren.

Comment

Opel suckt als het gaat over garantie...
                      Als je rechtsbijstand hebt, gebruik deze en zet er een advocaat op! Heb ik ook gedaan en heeft me op het einde van de rit meer dan 4000€ bespaart.

Zeker geen schrik hebben voor dit te doen, ze moeten maar zorgen dat ze service leveren...

Comment

Dat heeft totaal geen nut en gaat de topicopener nog meer geld kosten. Het is trouwens garantie van de dealer en niet van de constructeur uit.

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Even dit topic hijacken lijkt mij zinloos een 2de topic te starten met een vraag die ook hierover gaat...

Ik ben van Limburg, stel ik koop een 2dehandswagen in Aalst met 1 jaar garantie bij zo'n handelaar die verschillende merken heeft. Moet je dan telkens terug naar Aalst als er iets aan de auto zou schelen? Doen zulke zaken (dus geen garage's maar "langs-de-weg-autohandelaars") het sleutelen zelf? Of besteden zij dit uit?
                          Honda Civic Type R EP3 - 200pk
                          Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
                          Honda Civic Type R EP3 - 250pk
                          Honda Del Sol - 120pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                            De meeste pechverhelpingsfirma's (VAB, Touring, Ethias Assistance) vragen naar welke garage de wagen gesleept moet worden, je moet in zo'n geval dus niet te verlegen zijn om die depanneur honderd km te laten rijden hoewel er dichterbij ook een garage is...
                            toen ik met de g in panne stond hebben ze die alle geluk naar mercerdes vriesdonk getakeld, maar depanneur zei me dat het naar de dichtsbijzijnde garage (dus bvb citroen zelfs) normaal is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VRX Bekijk Berichten
                              Even dit topic hijacken lijkt mij zinloos een 2de topic te starten met een vraag die ook hierover gaat...

Ik ben van Limburg, stel ik koop een 2dehandswagen in Aalst met 1 jaar garantie bij zo'n handelaar die verschillende merken heeft. Moet je dan telkens terug naar Aalst als er iets aan de auto zou schelen? Doen zulke zaken (dus geen garage's maar "langs-de-weg-autohandelaars") het sleutelen zelf? Of besteden zij dit uit?

Ja, dat heb ik zelf mogen ondervinden. Wanneer een onderdeel defect is, ga je beter naar de autohandelaar zelf. Lastig hé wanneer je 100 km verderop met pech langs de weg staat Geen idee of die zelf aan de wagen sleutelen. Ze verkopen wagens, dus ga ik er ook van uit dat ze wel wagens kunnen herstellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                toen ik met de g in panne stond hebben ze die alle geluk naar mercerdes vriesdonk getakeld, maar depanneur zei me dat het naar de dichtsbijzijnde garage (dus bvb citroen zelfs) normaal is
                                Kostte dat dan niet extra veel? Mijn wagen werd getakeld naar een garage 5 km verderop. Maar de kostprijs hiervan was toch hoger dan 350 euro. Het is beter dat je hiervoor verzekerd bent zeker?

Comment

Kostte dat dan niet extra veel? Mijn wagen werd getakeld naar een garage 5 km verderop. Maar de kostprijs hiervan was toch hoger dan 350 euro. Het is beter dat je hiervoor verzekerd bent zeker?
                                  Daarvoor heb je garantie, kosten zijn dan voor de autohandelaar

Comment

Opgepast voor Real Garant !!!

Als u een 2dehands wagen koopt bij een autohandelaar kan deze de garantie via een verzekering doen, klinkt mooi als je de papieren leest en wat gedekt is, tot je ze nodig hebt.

Real Garant probeert bij een effectief schadegeval onder een betaling onderuit te komen. Bij grotere kosten (aan mijn wagen meer dan 2000€ motorschade) sturen ze een expert die in hun naam werkt (Hoofding van verslag is Real Garant) om zogezegd te melden dat de kosten niet voor Real Garant zijn. Verborgen gebreken, die al waren voor de verkoop, die geleden hebben tot defect wat verhaalt moet worden op de verkoper. Verzekering is dus nutteloos aangezien het een 2dehands wagen is!!! Het is juist om die verborgen gebreken te vrijwaren dat men garantie wil op een 2dehands voertuig. Een tegenexpertise is dan al noodzakelijk, wat al vlug 300€ kost.

Real Garant laat de wagen bij defekt slepen via Touring naar de garage en Touring stuurt vervolgens jou de factuur omdat dit niet gedekt is door Real Garant en toch het contract staat. De verkoper zou niet hebben bijbetaald voor Assistance, terwijl dit zwart op wit in de garantievoorwaarden staat en geen keuze optie is bij het invullen van de verzekeringspapieren. Dit bewijs wordt afgescheept met: "Jij hebt een oud contract, bij de nieuwe contracten is dit wel een optie dus betalen wij dit niet". Nog eens 330€.

Een gouden raad als je een 2dehands voertuig koopt, regel de garantie met de verkoper en neem zeker geen verzekering, vooral REAL GARANT niet !!!

Comment

Sorry hoor maar dit is onzin wat jij hier meedeelt. Het enigste waarvoor je moet uitkijken is. Wat houdt het woord garantie in. Waarop is de garantie van toepassing. En die zaken staan letterlijk in het contract in.

BMW E24 635csi 1985
                                      BMW F10 520da 2012
                                      MINI Clubman Cooper 2017

Comment

zover ik weet,is de garantie,zo dat je mag in onderhoud oid gaan in elke erkende garage of het nu merk dealer is of niet maak niet uit.
                                        maar hoe het nu zit met,de reparatie om terug vordering van kosten te verkrijgen is anders.
                                        tuurlijk als je stilviel en je werdt naar de garage van aankoop gebracht,dan hadden zij zeker de alternator moetten vernieuwen kosteloos,batterij is een slijtage onderdeel,dus daar vrees ik een beetje voor,maar een alternator,is toch al een flinke cent.

ik zou gewoon eens samenzitten met je dealer en bespreken wat mogelijk is,dat zij evt een toegeving doen,zoals bvb alternator betalen of deels vergoeden.

Comment

Working...
                                        X