Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dus het voertuig moet eerst geleverd worden voordat de voorschotfactuur mag ingebracht worden ?
Dan is het geen voorschotfactuur meer maar de definitieve factuur ?
Mijn probleem is dat mijn boekjaar afsluit op 30 september en ik nog moet kosten maken.
De auto dat ik wil, is de nieuwe BMW X3 (rij nu met oude versie) maar die wordt maar gelanceerd
in november. Dus zou ik hem bestellen en een voorschotfactuur van 30% vragen en betalen.
Bij gewone financiering mag je geen voorschotfactuur in je boekhouding steken, het is alleen geldig indien
de auto ingeschreven is.
Ben gisteren bij KBC geweest en daar moeten ze 90% van de factuur hebben voor ze renting
kunnen toestaan, ze verstonden niet goed dat dit bij BMW finance wel kon.
Zit bij jullie dan ook het onderhoud en herstellingen, alsook de belasting op inverkeerstelling en
verkeersbelasting in de renting ?
weer de zoveelste boekhouder die aanraadt een auto te kopen om 'kosten te maken'
weer de zoveelste boekhouder die aanraadt een auto te kopen om 'kosten te maken'
Idd, alsof je er geld mee verdient. Alsof iemand anders die kar betaald. De meeste verschieten dan uiteindelijk van hun cash-flow situatie... Iedere kost blijft in de eerste plaats een uitgave.
Ja maar, heeft de gemiddelde zelfstandige geen wagen nodig dan?
En is een wagen verloren? Of gebruik je die wél?
Uiteraard de meeste wel.
Daarenboven is het belachelijk iets te kopen net ná een interessante datum en net ná dat moment waarop je dacht geen kosten te willen maken.
Maw: kosten betekent vaak: de juiste kosten maken op het juiste moment.
En vergeet niet dat er belastingsschalen zijn. beter in natura omzetten dan afgeven aan de staat.
(sowieso ook altijd terug gekregen van de belastingen trouwens.)
Ja maar, heeft de gemiddelde zelfstandige geen wagen nodig dan?
En is een wagen verloren? Of gebruik je die wél?
Uiteraard de meeste wel.
Daarenboven is het belachelijk iets te kopen net ná een interessante datum en net ná dat moment waarop je dacht geen kosten te willen maken.
Maw: kosten betekent vaak: de juiste kosten maken op het juiste moment.
En vergeet niet dat er belastingsschalen zijn. beter in natura omzetten dan afgeven aan de staat.
(sowieso ook altijd terug gekregen van de belastingen trouwens.)
Een provisie nemen is boekhoudkundig ook nog een optie dacht ik.
Is dat niet enkel voor verplichte of noodzakelijke uitgaven? Zoals het vernieuwen van het dak van je bedrijfsgebouw?
Niet voor een auto, dacht ik.
Mijn boekhouder durft het al eens te gebruiken, maar tot nu toe nog niet voor een wagen, ik weet het dus niet zeker. Het kan nooit kwaad om het eens uit te zoeken, wellicht bestaat er geen 100% duidelijke regelgeving voor...
Maakt niet veel uit.
Gaat over intentie en strategie.
Of je nu effectief uitgeeft of provisie neemt is gewoon technische zaak.
Wel belangrijk is de keuze: beslis ik nu een bepaalde kost te voorzien/te maken of niet.
Ga ik voor huur of eigendom.
Een wagen die deels prive gebruikt wordt en daarenboven de eerste moet je in eigendom nemen. Na een paar jaar heb je veel meer kapitaal.
Grote omzetten en vennootschappen hebben voordeel bij huren/leasen.
Maakt niet veel uit.
Gaat over intentie en strategie.
Of je nu effectief uitgeeft of provisie neemt is gewoon technische zaak.
Wel belangrijk is de keuze: beslis ik nu een bepaalde kost te voorzien/te maken of niet.
Ga ik voor huur of eigendom.
Een wagen die deels prive gebruikt wordt en daarenboven de eerste moet je in eigendom nemen. Na een paar jaar heb je veel meer kapitaal.
Grote omzetten en vennootschappen hebben voordeel bij huren/leasen.
Hangt er ook van af wat je wenst te spenderen aan een auto/maand. Als je het bedrag dat je bespaart per maand door te huren meer kan laten renderen dan wat je in geval van financiering op het einde van de rit kan terugkrijgen, dan zou ik huren. Tevens heb je geen gegarandeerde restwaarde, voor hetzelfde geld is je wagen na 4 of 5j financieren amper nog iets waard...
't Is ook weer zo'n heilige discussie natuurlijk met evenveel voor- als tegenstanders.
Hangt er ook van af wat je wenst te spenderen aan een auto/maand. Als je het bedrag dat je bespaart per maand door te huren meer kan laten renderen dan wat je in geval van financiering op het einde van de rit kan terugkrijgen, dan zou ik huren. Tevens heb je geen gegarandeerde restwaarde, voor hetzelfde geld is je wagen na 4 of 5j financieren amper nog iets waard...
't Is ook weer zo'n heilige discussie natuurlijk met evenveel voor- als tegenstanders.
De bepaling van de aanbetaling en restwaarde en de daaruit volgende maandelijkse huurprijs moet je doen in functie van je eigen situatie.
Wil je profiteren van de aanbetalingsfactuur tegen einde boekjaar? Heb je geen cashflow genoeg om maandelijks een groot bedrag op te hoesten? Ben je van plan de wagen over te nemen?
De impact moet je goed bezien. Lage restwaarde betekent dat je het meeste al betaald hebt vroeger. Als je de wagen dan niet overneemt, heb je eigenlijk onnodig een groot deel betaald. Je bent dan eigenlijk verplicht die toch over te nemen, en een stuk van je uitgave te compenseren met de verkoop aan de economische waarde. Ergens verlies je dus het voordeel dat je niet met een tweedehandswagen zou zitten (zoals bij een gewone aanschaf). Een hoge restwaarde betekent ook dat je intrest zult betalen op dat bedrag. Enz.
Het gaat niet om voor- of tegenstanders, het gaat erom de formule te kiezen die bij jouw past op een gegeven moment. Aankoop contant, op afbetaling, leasing of renting. Elk met z'n voor jou geschikte parameters dan nog.
Hangt er ook van af wat je wenst te spenderen aan een auto/maand. Als je het bedrag dat je bespaart per maand door te huren meer kan laten renderen dan wat je in geval van financiering op het einde van de rit kan terugkrijgen, dan zou ik huren. Tevens heb je geen gegarandeerde restwaarde, voor hetzelfde geld is je wagen na 4 of 5j financieren amper nog iets waard...
't Is ook weer zo'n heilige discussie natuurlijk met evenveel voor- als tegenstanders.
besparen door te huren...
make me an offer...
na afschrijving kan je (zeker diesel) de helft van het kapitaal weer verwerven door verkoop.
BTW en belastinsgvrij he!
na afschrijving kan je (zeker diesel) de helft van het kapitaal weer verwerven door verkoop.
BTW en belastinsgvrij he!
Uw bank/leaser kan u daar gemakkelijk een voorstel voor doen. Volgens mij is er nog steeds een verschil in maandbedrag tussen 100% (financiering) en bvb 70% (renting) beide op dezelfde termijn, anders zou het systeem niet echt kloppen...
Na bvb 4 jaar nog de helft van het kapitaal terugkrijgen is momenteel zeker niet het geval, diesel of niet. Wie garandeert u trouwens dat uw wagen na 4 jaar nog in goede staat is?
Zoals ICM zegt, alles hangt af van de persoonlijke situatie.
Comment