Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW finance : renting interessant ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik kan de wagen (BMW X3 nieuw model) bestellen, ben naar de garage geweest en hebben een offerte gemaakt.
    Er is sprake van een downpayment en deze kan nog in het huidige boekjaar gestoken worden.
    En ik heb een wagen nodig want deze die ik nu heb is 6 1/2 jaar oud (BMW X3) en en is reeds volledig afgeschreven.
    Het is juist het model dat ik wil, niet beschikbaar is om gewoon te financieren want daarvoor moet de auto
    ingeschreven zijn. En zomaar een willekeurige auto kopen, wil ik niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mr-e Bekijk Berichten
      Mijn boekhouder durft het al eens te gebruiken, maar tot nu toe nog niet voor een wagen, ik weet het dus niet zeker. Het kan nooit kwaad om het eens uit te zoeken, wellicht bestaat er geen 100% duidelijke regelgeving voor...
      Vrij duidelijk, ljikt me.

Oorspronkelijk geplaatst door steven33 Bekijk Berichten
      Ik kan de wagen (BMW X3 nieuw model) bestellen, ben naar de garage geweest en hebben een offerte gemaakt.
      Er is sprake van een downpayment en deze kan nog in het huidige boekjaar gestoken worden.
      En ik heb een wagen nodig want deze die ik nu heb is 6 1/2 jaar oud (BMW X3) en en is reeds volledig afgeschreven.
      Het is juist het model dat ik wil, niet beschikbaar is om gewoon te financieren want daarvoor moet de auto
      ingeschreven zijn. En zomaar een willekeurige auto kopen, wil ik niet.
      Als je de wagen aankoopt met een financiering of leasing (on-balance), dan is de downpayment enkel een uitgave. De 'kosten' bedragen enkel je afschrijving over x jaar. Dat helpt je fiscaal niet verder, je bent enkel van je geld af.

Als je een fiscaal voordeel wil, moet je voor een renting gaan en een aanbetaling vragen (extra termijn). Dat mag tot een 30% gaan, afhankelijk van het model. Die aanbetaling dient eigenlijk niet om jou een geste toe te staan, maar dient om de leasingmaatschappij toe te laten hun risico in te dekken voor het waardeverlies van de wagen mocht je niet verder betalen. Je kan een leasingmaatschappij dus contacteren om je een contract op te stellen en de wagen te bestellen. Je krijgt die eerste factuur dan nog voor levering.

Wel eerst de tarieven vergelijken hé. (maar dat is een ander, langer verhaal).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
        Dat kan niet. Een aanbetaling bij bestelling wel. Dat is dus een extra factuur vooraf (en bovenop) je n maandelijkse huren.

Bij bestelling bestaat je contract al. Facturatie van de maandtermijnen start bij of na levering van het voertuig.

De topicopener kan zijn wagen niet eens bestellen, wegens onbeschikbaar model, dus geen optie voor hem.
        Hoe het beestje noemt weet ik niet maar ik weet dat ik een boekjaar het bedrag van een volledig huurjaar betaald heb zonder dat de wagen geleverd was (was wel in bestelling) en dat werd toen een verhoogde 1ste huur genoemd.

Comment

?

2345
          ik bedoel : verschillende factoren

- kostprijs / maand
          - restwaarde tov kapitaal bij verkoop
          - totale afschrijving / fiscale winst (incl BIV en taks)
          - BTW recup tov BTW betalen restwaarde enz...
          - verhouding winst / kosten
          Last edited by ; 10/09/2010, 15:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
            Hoe het beestje noemt weet ik niet maar ik weet dat ik een boekjaar het bedrag van een volledig huurjaar betaald heb zonder dat de wagen geleverd was (was wel in bestelling) en dat werd toen een verhoogde 1ste huur genoemd.
            woef! serieus pak!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
              woef! serieus pak!
              Ja, het bedrag van een kleine wagen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                Dat moet een nomenclatuurverwarring zijn dan. (net zoals iedereen renting 'leasing' noemt.)

In jou geval moet dat een aanbetaling zijn.
                Dat zou anders betekenen dat je de eerste maandfactuur (hoger) krijgt bij bestelling, en de volgende maanden (zelfs nog voor dat je kar is geleverd) gewone facturen. Denk niet dat iemand dat zou pikken.

Maandfacturatie wordt gestart bij of na levering.

Comment

ik bedoel : verschillende factoren

- kostprijs / maand
                  - restwaarde tov kapitaal bij verkoop
                  - totale afschrijving / fiscale winst (incl BIV en taks)
                  - BTW recup tov BTW betalen restwaarde enz...
                  - verhouding winst / kosten
                  Dat verduidelijkt niet echt veel. Misschien ligt het aan mij.

Comment

verlaagde betaling enzo per maand is vaak misleidend en "Eigendom" wordt vaak onderschat. Dat is zowat de samenvatting.

Korte termijndenken doet pijn na enkele jaren.

Ik zie bv het "grote" voordeel niet van die renting, tenzij je elk jaar een andere wagen wenst.

Comment

verlaagde betaling enzo per maand is vaak misleidend en "Eigendom" wordt vaak onderschat. Dat is zowat de samenvatting.

Korte termijndenken doet pijn na enkele jaren.

Ik zie bv het "grote" voordeel niet van die renting, tenzij je elk jaar een andere wagen wenst.
                      Fak, jij schrijft cryptisch.

Euh, absoluut, maar dat is wel een heel oppervlakkige samenvatting.

Het voordeel van renting kan (niet noodzakelijk voor iedereen, of altijd!) enkel van fiscale aard zijn. Niets anders. Of je de kar nu aankoopt, leent, leased of huurt(rent), jij zal die betalen. Zuiver naar cash out is contant betalen uiteraard het goedkoopst, na lenen, leasen en huren. De fiscale en cash-flow aspecten kunnen dit volledig omkeren.
                      Last edited by ICM; 10/09/2010, 16:03.

Comment

Fak, jij schrijft cryptisch.
                        I know, autistische kant.

Euh, absoluut, maar dat is wel een heel oppervlakkige samenvatting.
                        Tis een basisbenadering zonder in detail te gaan.

Het voordeel van renting kan (niet noodzakelijk voor iedereen, of altijd!) enkel van fiscale aard zijn. Niets anders. Of je de kar nu aankoopt, leent, leased of huurt(rent), jij zal die betalen. Zuiver naar cash out is contant betalen uiteraard het goedkoopst, na lenen, leasen en huren. De fiscale en cash-flow aspecten kunnen dit volledig omkeren.
                        Ja.
                        Maar ik denk dat bv. vooral wagens met zeer hoge taks en inschrijving op korte termijn vlugger naar leasing/renting doen neigen, niet?
                        Met car-hopping vermijdt je zo zware bedragen. Een goedkopere wagen die je jaren wil houden met lage taks en BIV is veel eenvoudiger zelf financieel te dragen

Comment

I know, autistische kant.

Tis een basisbenadering zonder in detail te gaan.

Ja.
                          Maar ik denk dat bv. vooral wagens met zeer hoge taks en inschrijving op korte termijn vlugger naar leasing/renting doen neigen, niet?
                          Zelfkennis is een deugd.

BIV & rijtaks...tja, jij betaalt ze hé. Er is niet echt een verschil daar. Als je ze meepakt in de maandelijkse huur betaal je er intrest (ze schieten dat voor hé) en BTW over. Niet interessant. Als je dan toch een aanbetaling zoekt om direct in kosten te jagen, pak dan direct die BIV en rijtaks mee hé.
                          Je gaat niet minder BIV & rijtaks betalen omdat je hem maar -bvb- 24 maand rent hé. Wordt gewoon verdeeld over de maanden + supplement.

Comment

Deze namiddag nog eens naar garage geweest.
                            Krijg nu 7% op basisprijs, opties en zelfs op exclusive pack !

Ook offerte voor renting : totaal voertuig excl BTW 44487.60 - 3114.13 (korting) = 41373.47
                            inverkeersstelling : 1239.00 + verkeersbelasting inbegrepen
                            geen onderhoud en herstellingen, geen verzekering
                            downpayment excl BTW : 13347.11 excl BTW
                            verkoopsbelofte excl BTW : 12807.73 excl BTW (restwaarde)

totale huur excl BTW 423.22
                            BTW 21% 88.87
                            totale huur incl BTW 512.09

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steven33 Bekijk Berichten
                              Deze namiddag nog eens naar garage geweest.
                              Krijg nu 7% op basisprijs, opties en zelfs op exclusive pack !

Ook offerte voor renting : totaal voertuig excl BTW 44487.60 - 3114.13 (korting) = 41373.47
                              inverkeersstelling : 1239.00 + verkeersbelasting inbegrepen
                              geen onderhoud en herstellingen, geen verzekering
                              downpayment excl BTW : 13347.11 excl BTW
                              verkoopsbelofte excl BTW : 12807.73 excl BTW (restwaarde)

totale huur excl BTW 423.22
                              BTW 21% 88.87
                              totale huur incl BTW 512.09
                              Eerste (aan)betaling?

x hoeveel maanden?

Volgens mij kan jij veel beter deze wagen aankopen via een lening dan...
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

eerst aanbetaling : 13347.11 excl BTW en 423.22 excl BTW op 60 maanden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                  Eerste (aan)betaling?

x hoeveel maanden?

Volgens mij kan jij veel beter deze wagen aankopen via een lening dan...
                                  volgens mij dus altijd maar kom...

Comment

da's wschl te moeilijk voor zijn boekhouder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                                      da's wschl te moeilijk voor zijn boekhouder
                                      De laatste 8,5 jaar vijf wagens hier gekocht waarvan 4 aangekocht via financiering. Op aanraden van mijn bankdirecteur eentje via (finan.)lease gedaan. Zal dus de laatste geweest zijn, ondertussen nr zes terug gewoon aangekocht, Btw betaald en de rest per lening. Boekhoudkundig is dit na het cash betalen nog steeds het eenvoudigste. Met al de rest maak je andere op een gemakkelijk manier rijk...
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Eh, via mijn makelaar, en dat was dan bij AG insurance.

En er zullen er nog wel zijn.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                        Hier bij AXA full-omnium en de eerste 24 maanden niks van verlies ...
                                        binnen 21 maand mogen ze mijn Lotus komen pikken

Mijn boekhouder redeneert juist omgekeerd , waarom kosten maken als je niks nodig hebt.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door mr-e Bekijk Berichten
                                        KBC hier, best tevreden van.
                                        Ok, bedankt zal mijn licht daar eens gaan opsteken, want ben zowel bij mijn verzekeringsmaatschappij als bij mijn makelaar (die zich ondertussen zelf ingedekt heeft) op het verkeerde spoor gezet door hun "produkt" enkele maanden geleden aan te passen......

Comment

Of een contract nu financiële lease of renting heet, de inhoud van het contract bepaalt of het een lease (on balance, restwaarde < 16%) of renting (off balance en restwaarde > 15%) betreft.

Nu dacht ik dat het voordeel van renting het volgende was : je kan een goed veel sneller in kosten opnemen (minimaal in 2 jaar, dus inderdaad 84% in kosten wat bij een afschrijving 100% op 5 jaar is, een serieus verschil) en nadien zelf overnemen voor de restwaarde die veelal lager zal liggen dat de effectieve waarde van het goed.

Op het forum las ik dat je dan alsnog belast zou kunnen worden op de meerwaarde (verschil marktwaarde - restwaarde)

Heeft iemand hier ervaring mee? want hier en daar lees ik ook gewoon verhalen van mensen die auto's renten en ze dan bijvoorbeeld doorgeven aan hun partner/kinder en opnieuw een andere wagen renten...
                                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                          current : BMW 330D F30

Comment

Working...
                                          X