Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Polo GTI Mk4F (2005-2010) 1.8T

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Polo GTI Mk4F (2005-2010) 1.8T

Graag zou ik meer te weten willen komen van een Mk4 Polo. Op papier zien het er me namelijk toffe wagentjes uit:

-150pk @ 5800rpm met 220nm koppel uit een turbo 1.8 liter benzinemotor
    -te chippen tot 190pk en 320nm
    -vrij licht, 1164kg volgens http://www.carfolio.com/specificatio...ar/?car=143110
    -interessante exemplaren in .de ~11 000 euro, goede bang for the buck
    -ophanging en wegligging zou goed zijn
    -dat oude gti interieur met die kuipzeteltjes

Het blijft natuurlijk FWD en het uiterlijk van een polo houden, daar kom je niet onderuit.

Graag zou ik meer over volgende zaken weten:

-verbruik
    -betrouwbaarheid motor / belangrijkste onderdelen
    -schatting kostprijs stukken, zijn die +- detzelfde als van de gewone polo? Ik las dat dezelfde 1.8T nog door VAG bij bv de Audi TT wordt gebruikt, dus makkelijker aan te kopen en niet extreem duur?
    -algemene funfactor om mee te rijden, voelt zoiets ook snel aan of is het enkel op papier de moeite?

Helaas is er maar 1 topic van een polo gti dat niet meer actief is, hopelijk zijn er toch wat kenners die me wat op weg willen helpen
    Last edited by ; 13/10/2010, 22:26.

Heb daar nog in meegereden, een gechipte, voelde wel vlot aan (door 't koppel dat niet verkeerd is door de turbo) maar nu niet om te zeggen sensationeel ofzo. Geluid valt ook serieus tegen vind ik, en "wegligging zou goed zijn", de Polo 9N3 GTI is nu niet dé referentie kwa wegligging als 't gaat om hot hatches, daarvoor is de wagen véél te homogeen.

Behalve de geruite zeteltjes, GTI logootjes en de turbo-benzine motor is dat ding niet te onderscheiden van een TDI Sportline Polo.

Voor de funfactor zou ik zo'n Polo GTI dus absoluut zeker niet kopen. Wil je fun dan moet je voor een Clio RS 197 gaan die je ondertussen ook wel al in dat budget zal vinden denk ik.

Is gewoon de referentie in z'n klasse, dikke sound, heeft zo al 200pk en dat met een kort-schakelende versnellingsbak die je hoog in toeren moet laten janken.

Verdomme ik mis de mijne soms

+ YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

De gti is wel iets goedkoper qua taks en makkelijk op 200 a 220 pk te brengen.
      Indien de wagen ook op circuit zou gebruikt worden de clio, voor dagelijks verkeer zou'k de polo kiezen.
      Database error.
      The database has encountered a problem.

Comment

De motor is - gechipt - toch wel een beul in deze kar.

Mijn TT Roadster ging al fèrm vooruit , en die was nog een pak zwaarder dan deze Polo. Ik had ook de standaard 150/235 versie. Is 185/325 geworden na Heinz.

Alleen zal het bochtenwerk iets minder zijn. In dat geval kan ik ook alleen de Clio aanraden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie Bekijk Berichten

Mijn TT Roadster ging al fèrm vooruit , en die was nog een pak zwaarder dan deze Polo. Ik had ook de standaard 150/235 versie. Is 185/325 geworden na Heinz.

Alleen zal het bochtenwerk iets minder zijn. In dat geval kan ik ook alleen de Clio aanraden.
          Was het verschil zo opmerkelijk na de tuning?
          What about acceleratie en hernemingen in 3e, 4e & 5e versnelling?
          Want het piekt hier nog altijd
          2009 BMW E91 320d
          2002 BMW E46 M3
          2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
          2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
            Was het verschil zo opmerkelijk na de tuning?
            What about acceleratie en hernemingen in 3e, 4e & 5e versnelling?
            Want het piekt hier nog altijd
            Het was dag en nacht.

Zowel acceleratie als herneming kon je qua beleving maal twee of drie doen.

Het is vooral de groei in koppel die het verschil maakt. Het is 100Nm er bij he, dus een derde op het totaal...

Hoewel mn Z4 sneller was, was het bij de TT veel explosiever. Echt een dijk van een motor. Alleen veel koppelreacties in het stuur...

Comment

Bedankt voor de reacties!

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
              Heb daar nog in meegereden, een gechipte, voelde wel vlot aan (door 't koppel dat niet verkeerd is door de turbo) maar nu niet om te zeggen sensationeel ofzo. Geluid valt ook serieus tegen vind ik, en "wegligging zou goed zijn", de Polo 9N3 GTI is nu niet dé referentie kwa wegligging als 't gaat om hot hatches, daarvoor is de wagen véél te homogeen.

Behalve de geruite zeteltjes, GTI logootjes en de turbo-benzine motor is dat ding niet te onderscheiden van een TDI Sportline Polo.

Voor de funfactor zou ik zo'n Polo GTI dus absoluut zeker niet kopen. Wil je fun dan moet je voor een Clio RS 197 gaan die je ondertussen ook wel al in dat budget zal vinden denk ik.

Is gewoon de referentie in z'n klasse, dikke sound, heeft zo al 200pk en dat met een kort-schakelende versnellingsbak die je hoog in toeren moet laten janken.

Verdomme ik mis de mijne soms
              Ik heb eens naar die Clio RS 197 gekeken, die staan in Duitsland toch nog altijd rond de 13-14000 euro. Het vergelijk met een polo is eigenlijk ook niet eerlijk, dan zou je beter met een golf 5 gti met 200pk moeten vergelijken lijkt me.

Wat bedoel je met "daarvoor is de wagen véél te homogeen" precies? Te braaf, voorspelbaar?

Oorspronkelijk geplaatst door decat Bekijk Berichten
              De gti is wel iets goedkoper qua taks en makkelijk op 200 a 220 pk te brengen.
              Indien de wagen ook op circuit zou gebruikt worden de clio, voor dagelijks verkeer zou'k de polo kiezen.
              Wagen zou niet (tenzij eens sporadisch een trackday meedoen hier op het forum) op het circuit gebruikt worden, puur als auto voor in de vrije tijd, niet als daily.
              Ik heb de tarieven voor 2010-2011 eens opgezocht. Volgens auto.vlan.be heeft deze 10 fiscale pk. Dan kom je dus op 287,76 euro verkeersbelasting en indien ik een met bouwjaar 2006-2007 koop 86,10 euro BIV. Dat valt dus heel goed mee zou ik zeggen voor de prestaties die je krijgt. Zeker na chiptuning

Misschien als upgrade dan andere veren steken van bv kw of bilstein om zo een hardere ophanging te krijgen?

Je was dus wel tevreden van de prestaties van die 1.8T als ik het goed begrijp?
              Last edited by ; 14/10/2010, 15:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
                Bedankt voor de reacties!

Ik heb eens naar die Clio RS 197 gekeken, die staan in Duitsland toch nog altijd rond de 13-14000 euro. Het vergelijk met een polo is eigenlijk ook niet eerlijk, dan zou je beter met een golf 5 gti met 200pk moeten vergelijken lijkt me.
                Nope. Polo zit in 't zelfde segment als een Clio. De Golf zit in 't segment van de Mégane.

Wat bedoel je met "daarvoor is de wagen véél te homogeen" precies? Te braaf, voorspelbaar?
                Inderdaad, los van de motor voelt de wagen niet als een nijdige hot hatch aan, eerder - zoals ik reeds aanhaalde - een beetje alledaags zoals bvb een Polo TDI Sportline die ook de sportophanging heeft. Moreover ik zou dan zelfs nog liever een TDI 130 nemen en chippen, zal niet echt (veel) trager zijn, sensatieverschil zal ook niet veel minder zijn en dan zal 'ie nog 's de helft verbruiken ook.

Wagen zou niet (tenzij eens sporadisch een trackday meedoen hier op het forum) op het circuit gebruikt worden, puur als auto voor in de vrije tijd, niet als daily.
                Als het puur een auto is voor vrije tijd en niet als daily dan is dit imho echt niet de wagen die je zoekt (zie ook alinea hierboven, als ik de wagen kan vergelijken met een TDI, dan zegt dat genoeg imho, is nu niet bepaald weekendkar-achtig te noemen )

Ik heb de tarieven voor 2010-2011 eens opgezocht. Volgens auto.vlan.be heeft deze 10 fiscale pk. Dan kom je dus op 287,76 euro verkeersbelasting en indien ik een met bouwjaar 2006-2007 koop 86,10 euro BIV. Dat valt dus heel goed mee zou ik zeggen voor de prestaties die je krijgt. Zeker na chiptuning
                Verkeersbelasting voor een 1,8 liter is idd zoiets zoals je zelf zegt, iets door de € 280 / jaar. Waar je die € 86,10 EUR BIV haalt is me wel een raadsel, BIV voor een 150PK(110kW) is bij mijn weten nog altijd rond de € 870 ofzo, als 'ie een jaar of 3-4 is zal daar wel nog een 200-tal euro vanaf gaan, zal wel nog altijd tussen de 500 en 700 euro zijn.

Misschien als upgrade dan andere veren steken van bv kw of bilstein om zo een hardere ophanging te krijgen?
                Maat van me rijdt met een volledig gemodde Polo 9N3 1.9 TDI 130PK met nu 220pk en 470Nm (hybride turbo, andere koppeling, FMIC, milltek,..) kw2 var ophanging, strutbars, etc etc. En dat ding is vreselijk snel maar stuitert zo hard over de baan als iets, de Clio RS zal even strak sturen maar met een perfect fabriek-af sport-onderstel. Zoals ik al zei is de CRS gewoon dé referentie in deze klasse van hot hatches.
                Verder als je dergelijke mods moet gaan doen om een strakkere wegligging te krijgen gaat het budget al gauw gaan oplopen naar de prijs van een goede 2e hands CRS197.

De Polo 9N3 GTI z'n 1.8T motor is met k03s turbo uitgerust, en daar valt inderdaad wel iets snel van te maken icm remap en wat mods (zoals milltek uitlaat) , 't is zeker een goede motor met potentieel, daar geen slecht woord over.

Comment

Ik had KW2 steken. Op -11cm.

Maar al draagt de aap een gouden ring ... !! Je kan 't onderstel niet volledig veranderen.

In elk geval, van de 1.8T was ik gigantisch tevreden. Explosief in 1ste-2de-3de, schakellui rijden in 3de-4de-5de.
                  Hij dronk wel wat...

Comment

Chippen tot 190PK ?

Zou mijn GTI ook nog kunnen gechipt worden ? ( Peugeot 206 GTI )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marliesje Bekijk Berichten
                      Chippen tot 190PK ?

De T in 1.8T staat voor TURBO. Turbomotoren kunnen heel simpel opgeschroefd worden.

Jouw GTI is een atmosferische motor. Niet geblazen. Je kan die ook chippen, maar de winst zal miniem zijn... En 't verbruik zal naar omhoog gaan, aangezien je die extra paarden toch wel gaat aanspreken...

Comment

Chippen tot 190PK ?

Is niet echt de moeite op uw motor, marliesje, gezien 't een atmosferische motor (= geen turbo of compressor) is, zal de winst in vermogen en koppel miniem zijn.

Is uw 206'je al niet snel genoeg meer ?

Comment

De T in 1.8T staat voor TURBO. Turbomotoren kunnen heel simpel opgeschroefd worden.

Jouw GTI is een atmosferische motor. Niet geblazen. Je kan die ook chippen, maar de winst zal miniem zijn... En 't verbruik zal naar omhoog gaan, aangezien je die extra paarden toch wel gaat aanspreken...
                          Is niet echt de moeite op uw motor, marliesje, gezien 't een atmosferische motor (= geen turbo of compressor) is, zal de winst in vermogen en koppel miniem zijn.

Is uw 206'je al niet snel genoeg meer ?
                          Atmosferisch : weeral iets bijgeleerd

Jawel jawel maar ik stelde mij gewoon de vraag

Comment

De T in 1.8T staat voor TURBO.
                            In mijne Peugeot GTI staat toch ook een T?

Comment

In mijne Peugeot GTI staat toch ook een T?

GranTurismoInjection

Comment

Het was dag en nacht.

Zowel acceleratie als herneming kon je qua beleving maal twee of drie doen.

Het is vooral de groei in koppel die het verschil maakt. Het is 100Nm er bij he, dus een derde op het totaal...

Hoewel mn Z4 sneller was, was het bij de TT veel explosiever. Echt een dijk van een motor. Alleen veel koppelreacties in het stuur...
                                Thanks voor je mening
                                Ik vind het vooral 'gevaarlijk' om nu nog te gaan tunen aangezien ze ook niet meer van de jongste is en al rond de 175k km's heeft...

En what about de acceleratie en hernemingstijden?
                                Lets say 0-100/200 en herneming 80-120?
                                2009 BMW E91 320d
                                2002 BMW E46 M3
                                2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                                2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

Zoals ik al zei, ik heb niet echt exacte tijden...

En let op ook op 't gewichtsverschil tussen een TT Roadster en een Golf IV.

Maar ik zat qua seconden ergens 7'ish naar 100kph.

Hernemingen haalde ik 't van Sega's Stacy (190pk/400Nm).

Comment

Nope. Polo zit in 't zelfde segment als een Clio. De Golf zit in 't segment van de Mégane.
                                    Klopt, daar zat ik fout.

Inderdaad, los van de motor voelt de wagen niet als een nijdige hot hatch aan, eerder - zoals ik reeds aanhaalde - een beetje alledaags zoals bvb een Polo TDI Sportline die ook de sportophanging heeft. Moreover ik zou dan zelfs nog liever een TDI 130 nemen en chippen, zal niet echt (veel) trager zijn, sensatieverschil zal ook niet veel minder zijn en dan zal 'ie nog 's de helft verbruiken ook.
                                    Hmmm...De enige motivatie om een TDI te nemen zou dan het lager verbruik zijn, is dit echt zo een extreem verschil t.o.v. de 1.8t in verbruik? Tegenwoordig is de benzine slechts +- 20 cent duurder dan diesel, en dat is voor mij de moeite waard om geen diesel te nemen bij weinig km's.
                                    Verder krijg je dan ook andere vermogenscurves, de tdi zal meer koppel onderin hebben en de gti pas vanaf hogere toeren?

Als het puur een auto is voor vrije tijd en niet als daily dan is dit imho echt niet de wagen die je zoekt (zie ook alinea hierboven, als ik de wagen kan vergelijken met een TDI, dan zegt dat genoeg imho, is nu niet bepaald weekendkar-achtig te noemen )
                                    Tja ik zit helaas ook met een redelijk eisenpakket waardoor veel wagens afvallen. Ik ga er er pas over oordelen als ik eens (mee)gereden met een polo gti heb.

Verkeersbelasting voor een 1,8 liter is idd zoiets zoals je zelf zegt, iets door de € 280 / jaar. Waar je die € 86,10 EUR BIV haalt is me wel een raadsel, BIV voor een 150PK(110kW) is bij mijn weten nog altijd rond de € 870 ofzo, als 'ie een jaar of 3-4 is zal daar wel nog een 200-tal euro vanaf gaan, zal wel nog altijd tussen de 500 en 700 euro zijn.
                                    Ik zat inderdaad verkeerd te kijken bij BIV, vergeet altijd je altijd de duurste waardes moet nemen, in dit geval dus niet de cylinderinhoud maar het aantal KW.
                                    Als ik nu wel goed kijk zou het dan (er van uit gaande dat ik 'm inschrijf in 2011) in de schaal van 101-110kW en 5 tot -6j zitten en dan betaal je 341,50 euro. Helaas geen 86,10 EUR maar wel nog te overzien.

Maat van me rijdt met een volledig gemodde Polo 9N3 1.9 TDI 130PK met nu 220pk en 470Nm (hybride turbo, andere koppeling, FMIC, milltek,..) kw2 var ophanging, strutbars, etc etc. En dat ding is vreselijk snel maar stuitert zo hard over de baan als iets, de Clio RS zal even strak sturen maar met een perfect fabriek-af sport-onderstel. Zoals ik al zei is de CRS gewoon dé referentie in deze klasse van hot hatches.
                                    Verder als je dergelijke mods moet gaan doen om een strakkere wegligging te krijgen gaat het budget al gauw gaan oplopen naar de prijs van een goede 2e hands CRS197.
                                    Dat de prijs dan ferm oploopt daar heb je gelijk in. Ik vertrouw echter meer op een Duits merk als Volkswagen dan Renault voor een hot hatch. Bovendien (ofwel kijk ik niet goed) vind ik betrekkelijk weinig 2de hands CRS197's, zowel in België als in Duitsland.

De Polo 9N3 GTI z'n 1.8T motor is met k03s turbo uitgerust, en daar valt inderdaad wel iets snel van te maken icm remap en wat mods (zoals milltek uitlaat) , 't is zeker een goede motor met potentieel, daar geen slecht woord over.
                                    Dat is voor mij ook al heel belangrijk. Een goede basis om later eventueel op verder te bouwen.

Ik had KW2 steken. Op -11cm.

Maar al draagt de aap een gouden ring ... !! Je kan 't onderstel niet volledig veranderen.

In elk geval, van de 1.8T was ik gigantisch tevreden. Explosief in 1ste-2de-3de, schakellui rijden in 3de-4de-5de.
                                    Hij dronk wel wat...
                                    Mooi om te horen Bedoel je dat je zelfs met een andere ophanging een te slecht sturende wagen krijgt? Verbruikscijfers zijn helaas niet echt te vergelijken met die van de polo vrees ik, die is nu eenmaal een pak lichter.

Comment

Als jij echt gek bent van zo'n Polo GTi dan moet je er eentje kopen. Tegenvallen zal het zeker niet, en die 1.8 20VT blokken hebben inderdaad zeer veel potentieel. Maar ook ik ben er van overtuigd dat er beter te verkrijgen is.

Comment

Geen interesse in een Audi S3 1.8T
                                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                        Audi S3 '02 sold => topic
                                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

Working...
                                        X