Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verhuren LV aan vennootschap

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• verhuren LV aan vennootschap

heeft iemand ervaring met het privé verhuren van een lichte vracht aan je vennootschap?

met een gewone personenwagen is het een standaard praktijk, waarbij je enkel 15% RV betaalt.

Maar hoe zit dit met een LV? En wat voor de vennootschap, kunnen zij alle kosten 100% blijven inbrengen?

12345
    Last edited by Tjeu; 15/01/2011, 16:17.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

Comment

als jij geen BTW nummer hebt, kunnen zij de BTW op die kosten niet terug vorderen. (kosten zelf kan je nooit terug vorderen, wat velen vergeten)

Kan je de situatie wat beter schetsen?

Is het de bedoeling dat jij uw eigen bestelwagen gaat verhuren? en zo dus eigenlijk verhuur firma gaat spelen zonder er een te zijn? Want da komt niet goed...

Of is het jouw bestelwagen en ga je in functie van jouw werk verplaatsingen uitvoeren met die wagen (of iemand met jouw wagen), want dan kan je het oplossen met een gewone km vergoeding me dunkt.
      Motoren & Tjeurisme

Comment

Als je je privé bestelwagen wil verhuren aan de vennootschap is de simpelste methode dat voor elke BEROEPSverplaatsing er een logboek wordt bijgehouden en er een km-prijs wordt vastgelegd.

Comment

't gaat niet over een bestelwagen maar wel over een (snelle) break

probleem is dat het geen BTW-wagen is, maar wel LV

idee is dus om die prive te kopen en dan te verhuren aan de vennootschap. Dit kan perfect met een gewone personenwagen, maar mogelijks niet met LV.

Vervolgens worden de kosten in de vennootschap (huur, onderhoud, benzine, etc) gewoon ingeboekt. Als hij als LV ingeschreven is, hopelijks aan 100% inbreng en volledige BTW-recuperatie.
          Tenslotte betaal je prive een voordeel alle aard

vraag is: kanda?

Comment

Welke btw ga jij in je vennootschap recupereren?? Je kan nergens btw aanrekenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Welke btw ga jij in je vennootschap recupereren?? Je kan nergens btw aanrekenen.
              die van onderhoudsfacturen en brandstof en aankoop onderdelen, etc.

uiteraard niet van huur, want als privepersoon ben ik niet BTW-plichtig

Comment

je kan toch geen huur aanrekenen langs 1 kant en onderhoud ook in boeken langs de andere kant?
                Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                  je kan toch geen huur aanrekenen langs 1 kant en onderhoud ook in boeken langs de andere kant?
                  Normaal idd. niet. Waarom koop je hem niet gewoon op de vennootschap?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                    '
                    probleem is dat het geen BTW-wagen is,
                    Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                    Waarom koop je hem niet gewoon op de vennootschap?

123
                    Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten

123
                      Ja en... . Bij de verhuur naar de vennotschap kan hij ook geen btw terugvorderen dus dat maakt dan toch geen verschil (of mis ik iets?)

Comment

omdat ik die liever niet in de boeken van de vennootschap wil

en waarom zou je niet huur aan kunnen rekenen aan een kant en kosten aan de andere kant?

het onderhoud is ten laste van de huurder, dus de huurder (vennootschap) draagt alle kosten en kan die dus ook inboeken

mijn vraag is dus gewoon: kan ik prive een LV verhuren, of wordt dat (itt personenwagen) meteen als professionele verhuur gezien.

Comment

en waarom zou je niet huur aan kunnen rekenen aan een kant en kosten aan de andere kant?

het onderhoud is ten laste van de huurder, dus de huurder (vennootschap) draagt alle kosten en kan die dus ook inboeken

mijn vraag is dus gewoon: kan ik prive een LV verhuren, of wordt dat (itt personenwagen) meteen als professionele verhuur gezien.
                          Heb je geen boekhouder
                          Denk je dat er bij huur "de belastingen" niet gaan zien welke auto je huurt

Comment

Ik ben geen accountant, maar volgens mij mis je al 1 belangrijk ding:

Je kan als privépersoon geen factuur uitschrijven voor de verhuur... dus kan je helemaal geen wagen verhuren hé. Tenzij je als éénmanszaak ofzo iets opzet, maar dan moet je weer een aankoopfactuur hebben

Je zal immers ook de verhuurinkomsten (dus ontvangen gelden min kosten) moeten aangeven als inkomsten voor je belastingen. Dus geen winst daar.

Enige optie lijkt mij die wagen privé te kopen en te houden. Gewoon genieten van het feit dat je amper wegentaks betaald en de verzekering ook misschien voordeliger hebt.

En anders met je zaak zo'n wagen op factuur kopen en afschrijven...

Ik vrees dat er geen weg tussen is
                            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                            www.meevliegen.be

Comment

Kan perfect hoor.
                              1 auto verhuren wordt niet als een econ. activiteit beschouwd, vandaar de 15% RV. Anders zou het 33% diverse inkomsten zijn he.
                              Of het nu LV is of niet doet niets ter zake.
                              Je moet dan wel voor een waterdicht contract zorgen dat kosten voor onderhoud, herstellingen, brandstof, etc. ten laste van de huurder (=venn.) zijn.
                              Toch zou ik normaal zoiets niet adviseren. Dergelijke constructies durven wel eens de aandacht trekken van controleurs. Aan jou om uit te maken of je dat wil of niet.

Comment

Ge maakt het uzelf wel moeilijk zo. Als de fiscus het niet mag zien is het toch een maat voor niks hoor.

Comment

van de site van mijn fiscalist :

U kunt ook overwegen voortaan de bedrijfsauto privé te kopen en deze te verhuren aan de vennootschap. Vraag wat meer huur dan de auto u kost… U verdient zo een extraatje in deze moeilijke tijden. U wordt immers maar op deze huur belast aan 15% en geen sociale bijdragen … er was hier vroeger wat discussie over. Nu is er echter een parlementaire vraag die stelt dat dit kan en ook niet onderworpen is aan de BTW. En!! Als de auto wordt verkocht is er geen belastbare meerwaarde in de vennootschap en u wordt er privé niet op belast.
                                  en

Bon, we gaan u toch niet uw wekelijkse tip ontnemen. U zou natuurlijk met een moto kunnen rond dolen dan heeft u steeds 100% fiscale aftrekbaarheid of met een bestelauto maar dat is niet altijd leuk. Maar denk eens na om misschien de zaken eens om te keren. Waarom niet uw auto privé kopen en verhuren aan de vennootschap. Met huur kan u wat spelen….Eén auto verhuren kan zonder BTW want dit wordt niet als economische activiteit beschouwd, hier is al rechtspraak over. U betaalt privé slechts 15% over deze huur (is roerende verhuur). U stelt bovendien het huurcontract zo op dat alle herstellingen én onderhoud ten laste zijn van de huurder-vennootschap… En !! stel dat u bv. niet teveel kilometers rijdt en een mooie wagen hebt (BMW 5, Audi A 6…) dan is die na pakweg 4 jaar nog 20.000 EUR waard. Verkoopt u die wagen dan…steekt u 20.000 EUR op zak en wordt u er privé niet op belast! Kocht uw zaak hem dan is er wel belasting verschuldigd. Zo een beetje antigif in deze sombere tijden.
                                  Last edited by MaXX99; 18/01/2011, 11:06.
                                  Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

iemand die het snapt

mijn vraag was dus of dat ook voor een LV kan, en of die dan 100% aftrekbare kosten heeft in de vennootschap

blijkbaar wel

Comment

iemand die het snapt

mijn vraag was dus of dat ook voor een LV kan, en of die dan 100% aftrekbare kosten heeft in de vennootschap

blijkbaar wel
                                      Met een personenwagen kan ik het nog snappen en dan ook maar als:
                                      * u een 2dehandse margewagen koopt (geen btw), bv. 2de hands Porsche of iets dergelijks dat slecht scoort in co²
                                      * u een nieuwe ecowagen zodat je van de 15% overheidskorting kan genieten als privé persoon

Maar als lichte vracht is BTW 100% aftrekbaar en is er 0% dat in de verworpen uitgaven beland.
                                      Niet onbelangrijk je kan ook verkopen met BTW (groter cliënteel)

@ laatste, zodat je geen meerwaarde hebt. That's like the oldest trick in the book.
                                      A) je verkoopt de wagen aan een particulier en maakt voor wat extra korting een kleine factuur en de rest in het zwart
                                      B) je verkoopt de wagen eerst aan uzelf en verkoopt vervolgens door.
                                      Meerwaarde probleem opgelost

Comment

iemand die het snapt

blijkbaar wel
                                        Wat ik dus gisteren ook al vertelde...

Comment

Working...
                                        X