Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkoop auto aan handelaar. Hoe controleren van zijn echtheid?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkoop auto aan handelaar. Hoe controleren van zijn echtheid?

Hallo,

Ik verkoop mijn wagen en wil dit enkel aan een handelaar doen aangezien hij niet gekeurd wordt wegens nog kosten.

Ik krijg geregeld tel van particulieren die de wagen willen kopen en op contract willen zetten dat zij de keuring zelf doen. Dat doe ik NIET want dat is ondanks het lijkt, niet wettelijk en de koop kan geannuleerd worden. (Er zijn zelfs smerige oplichters die dit misbruiken, 'kosten aan de wage' maken en op je verhalen.)

DUS.. enkel handelaars... MAAR hoe controleer ik dat? Nu is het aan de telefoon al: Oui je suis marchant, enfin mon cousin... OK right. Hoe controleer ik dat en zorg ik ervoor dat het in orde is? Een BTW nummerke alleen is niet voldoende toch?

Dank u!!

Je kan eventueel opzoeken in de Kruispuntbank of ze ingeschreven staan als handelaar voor wagens: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopu...ordenform.html
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
      Je kan eventueel opzoeken in de Kruispuntbank of ze ingeschreven staan als handelaar voor wagens: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopu...ordenform.html

Goed idee. Ik kan mijn eigen ondernemingsactiviteiten alvast keurig nalezen. "Handelaar" zou ik dan toch moeten zien staan, inderdaad.

Comment

zet gewoon 'verkocht in de staat waarin het voertuig zich bevindt, gekend, gecontroleerd en goedgekeurd door de koper zonder keuring'

en dan zijde ook 'safe' e...als zij persé nen auto zonder keuring willen kopen, laat ze dat dan doen hé

Comment

In het zoekertje zetten "export only!" en wachten tot enkele polen bellen...

Die zetten die op hun camionnetje en weg zijn ze.
          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
          www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
            zet gewoon 'verkocht in de staat waarin het voertuig zich bevindt, gekend, gecontroleerd en goedgekeurd door de koper zonder keuring'

en dan zijde ook 'safe' e...als zij persé nen auto zonder keuring willen kopen, laat ze dat dan doen hé
            Dat is iets wat veel gedacht wordt, maar dat heeft geen enkele betekenis voor een rechtbank aangezien het juridisch niet correct is. Dus dat zinnetje maakt eigenlijk weinig uit.

Wat WEL kan, is dat je op de verkoopovereenkomst ALLE gebreken vermeld.
            Dan kan de koper niet betwisten dat hij iets gekocht heeft dat niet voldoet aan de beschrijving.

Als hij dat dan wil kopen is het idd zijn zaak. Maar dat is moeilijker te verkopen zeker hé, zo lijkt er op den duur niks meer goed aan die wagen.
            www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Nope.
              Als je als particulier een wagen koopt zonder 2dehandskeuring, dan kan je de koop ALTIJD laten annuleren.
              ook als zowel koper als verkoper het contract ondertekend hebben, wat dus wil zeggen dat de koper ermee akkoord is gegaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                ook als zowel koper als verkoper het contract ondertekend hebben, wat dus wil zeggen dat de koper ermee akkoord is gegaan...
                Dat heeft er niks mee te maken, wettelijk kan dat zinnetje niet en je kan nooit onwettige clausules in een overeenkomst stoppen...

Elk contract of overeenkomst kan nietig verklaard worden als er zaken instaan die tegen wet of regelgeving ingaan.

Er zijn al rechtspraken geweest waar het contract nietig werd verklaard, en verkoper ook moest opdraaien voor de geleden schade van de tegenpartij (kosten etc)

Als je met zo'n delicaat geval zit kan je best eens langsgaan bij een advocaat en hem eventueel een contract laten opstellen. Kost je misschien 100€ maar je bent wel min of meer gerust daarna.
                www.meevliegen.be

Comment

Alvast al bedankt voor de info:

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten

Wat WEL kan, is dat je op de verkoopovereenkomst ALLE gebreken vermeld.
                  Dan kan de koper niet betwisten dat hij iets gekocht heeft dat niet voldoet aan de beschrijving.
                  Bedankt TIm! Kan iemand dit bevestigen wat Tim zegt??

Probleem is dat velen zeggen: oui oui marchant... maar ze hebben geen BTW nummer.

Heeft iemand ooit al een invulverkoopcontract type: particulier aan handelaar gezien? Ik heb zelf ééntje gemaakt.

Contrat de vente entre particulier & marchand d'autos d'occassion

Date d’achat: ...... / ...... / ........

VENDEUR (=particulier)
                  Nom: .................................................. .........................................
                  Prénom: ..........................................
                  Adresse:
                  .................................................. ..................................................
                  Téléphone: ....................................... Numéro de carte d’identité: .................................................. .....

ACHETEUR (=marchand d'autos d'occassion)
                  Nom: .................................................. .........................................
                  Adresse:
                  .................................................. ..................................................
                  Téléphone: ....................................... Numéro de carte d’identité: .................................................. .....

VÉHICULE
                  Marque: .................................................. .......... Type: .................................................. .......................
                  Couleur: .................................................. .......... Année de construction: .............................................
                  Cylindrée: .............CC Puissance du moteur: ...........................kW
                  Numéro de châssis:
                  Date de première mise en circulation: ......... / ......... / .........
                  Kilométrage lors de la vente: ................................. Km

Documents originaux fournis (cocher ce qui est d’application)

o Certificat de conformité
                  o Certificat d’immatriculation (feuillet rose)
                  o Carte verte du contrôle technique
                  o Factures d’entretien

Dégâts éventuels & options:
                  · Silent blocs doivent être remplacé à l'avant pour passer là contrôle technique
                  · Pare-brise a fissure d'environ 25 cm
                  · L'un des feux avant doit être remplacé passer là contrôle technique
                  · La voiture est vendue dans l'état où il est, avec tous les défauts visibles et invisibles.

Prix de vente (en lettres):
                  .................................................. .................................................. ................
                  FAIT à: ................................................. le ...... / ...... / ......... en 2 exemplaires

Pour accord,
                  L’acheteur (=marchand d'autos d'occassion) Le vendeur (=particulier)

..................................... (signatures) .....................................
                  Last edited by ; 25/02/2011, 18:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SLKer Bekijk Berichten
                    Alvast al bedankt voor de info:

Bedankt TIm! Kan iemand dit bevestigen wat Tim zegt??

Probleem is dat velen zeggen: oui oui marchant... maar ze hebben geen BTW nummer.

Heeft iemand ooit al een invulverkoopcontract type: particulier aan handelaar gezien? Ik heb zelf ééntje gemaakt.

Contrat de vente entre particulier & marchand d'autos d'occassion

Date d’achat: ...... / ...... / ........

VENDEUR (=particulier)
                    Adresse:

ACHETEUR (=marchand d'autos d'occassion)
                    Adresse:

VÉHICULE
                    Marque: .................................................. .......... Type: .................................................. .......................
                    Couleur: .................................................. .......... Année de construction: .............................................
                    Cylindrée: .............CC Puissance du moteur: ...........................kW
                    Numéro de châssis:
                    Date de première mise en circulation: ......... / ......... / .........
                    Kilométrage lors de la vente: ................................. Km

Documents originaux fournis (cocher ce qui est d’application)

o Certificat de conformité
                    o Certificat d’immatriculation (feuillet rose)
                    o Carte verte du contrôle technique
                    o Factures d’entretien

Dégâts éventuels & options:
                    · Silent blocs doivent être remplacé à l'avant pour passer là contrôle technique
                    · Pare-brise a fissure d'environ 25 cm
                    · L'un des feux avant doit être remplacé passer là contrôle technique
                    · La voiture est vendue dans l'état où il est, avec tous les défauts visibles et invisibles.

Prix de vente (en lettres):
                    .................................................. .................................................. ................
                    FAIT à: ................................................. le ...... / ...... / ......... en 2 exemplaires

Pour accord,
                    L’acheteur (=marchand d'autos d'occassion) Le vendeur (=particulier)

..................................... (signatures) .....................................
                    De BTW-nummer, het belangrijkste, staat er niet op.

Comment

kan je hem niet verkopen voor onderdelen?

dat de koper er dan mee doet wat hij wil. Ben je zeker geen keuring verplicht.

Hangt er natuurlijk vanaf welke wagen het is, als het een wagen van +10k euro is gaat dit al moeilijker

Comment

Working...
                      X