Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo 850

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo 850

    Hallo, ik ben op zoek naar nuttige info/aankooptips voor een Volvo 850/S70 classic
    Geen diesel, benzine of eventueel een bi-fuel (aanrader?). Een 2.0 zou (?) te vermijden zijn wegens te licht heb ik al gehoord. Voorkeur voor een manuele, maar een automaat zou geen reden zijn om een mooi exemplaar te laten staan. In dat geval, de automaatbakken spelen nogal eens op na enige tijd las ik. Iemand een idee van reparatie/revisiekosten?
    Ik zou de grens op 250000 km leggen want het is de bedoeling deze op te rijden en er binnen 4 à 5 jaar mijn zoon mee te leren rijden. Budget +/- 4000 euro maximum aankoop en nog 1000 euro reparatiebudget

  • #2
    Als het de bedoeling is om je zoon er mee te leren rijden, dan zou ik je aanraden er één te zoeken met manuele versnellingsbak.

    Comment


    • #3
      Aankooptips van het Volvo 850 forum:

      Op letten bij aankoop:
      Administratie
      - Onderhoudshistorie aanwezig (onderhoud bij dealer of specialist tijdig uitgevoerd)
      - Check het no-go topic
      - Check de km stand via de Nationale AutoPas
      - De km stand zou evt ook uitgelezen kunnen worden, hangt af van type
      Algemeen
      - Distributie bij de meeste 850's iedere 120.000 vervangen, behalve bij oudere types (MY91-93), die moeten iedere 75 a 80.000 (riem is 2mm dunner). Voor latere (x70) types kunnen weer andere waarden gelden.
      - Bovenste motorsteun (kan zijn gescheurd, op zich niet duur, maar als er te lang mee is doorgereden kan het spruitstuk scheuren. Dit is te zien als ie onder het blok vandaan rookt bij koude motor)
      - Opper in ieder geval een ANWB (of Dekra) keuring. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen. Wil je zekerheid: laat de keuring ook uitvoeren
      - Ivt: werkt de airco. Reparatie kan je zo 1000 euri achteruit zetten
      - Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, (ook niet voor een automaat, zie onderstaande post) Check het hoge km standen topic
      - Bij koude motor mogen de kleppen iets tikken, na uiterlijk 10 min moet dit weg zijn
      - Rij in verschillende auto's een testritje, om het weggedrag te kunnen vergelijken
      - Olieafscheider of vlamdover kan verstopt zitten. Herkenbaar aan olie in het luchtinlaattraject en leidt uiteindelijk tot een kapotte krukaskeerring (hoge carterdruk wat niet weg kan -> zwakste schakel eerst). Kapotte keerring is herkenbaar aan olielekkage tussen de versnellingsbak en motor. Droogvegen met een doekje en na een paar km rijden moet het gewoon droog blijven. De keerring kost 30 euro, de reparatie 600 euro. Omdat de bak los moet. Advies bij koppelingswissel (wellicht bij aankoop af te spreken) is dan ook altijd de keerring eveneens laten vervangen!
      Specifiek Automaat
      - Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!
      Specifiek Diesel
      - Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
      - TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).

      Welk type te kiezen?
      - Een estate is doorgaans duurder dan een sedan, maar schrijft minder af
      - Een 2.0 10V is krachtig genoeg om goed mee te komen, maar een 2.0 of 2.5 20V is vaak niet duurder, en geeft toch net iets meer rijplezier
      - Een Turbo is het walhalla, maar dat moet je portemonnee wel aankunnen
      - Het verbruik.... ligt vaak aan de bestuurder. Alle 850's (turbo of niet) gebruiken gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Zuinigheidsridders met enkel snelwegverkeer kunnen nog zuiniger rijden, evenals dat rallyrijders met een zware rechtervoet onzuiniger kunnen rijden.
      - Voor vragen over de uitrusting, zie de folders
      - De smoke achterlichten van het latere type zijn in principe ook op het eerdere type te monteren. Hetzelfde geldt ook voor de lage koplampen.
      - Hoge km standen betekenen niet automatisch ook dat de cilinderkoppen gereviseerd hoeven te worden bij rijden op lpg (zie onderstaande post)
      - Een automaat hoeft niet perse minder lang mee te gaan, maar is wel gevoeliger voor (het niet tijdig krijgen van) onderhoud en goede olie
      '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
      '08 S60 2.4D
      http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
      http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

      Comment


      • #4
        Ik zou daar nog graag aan toevooegen dat je bij een eerder model met hydraulische riemspanner zeker moet zien dat deze mee vervangen is met de riem gezien deze kunnen gaan lekken

        Voor de rest super degelijke wagens. Heb net eentje verkocht met een pak kilomters maar in perfecte staat.
        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

        Comment


        • #5
          Voor een klein beetje meer geld heb je het nieuwere model, af fabriek met lpg
          Koopje imho

          AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
            Voor een klein beetje meer geld heb je het nieuwere model, af fabriek met lpg
            Koopje imho

            http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=195291404
            Prijs is ok, alleen heeft dit model geen hydraulische klepstoters meer en met deze km stand kan het stellen van de kleppen er wel aan komen. Kost toch ook gauw een kleine 1000 euro?
            '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
            '08 S60 2.4D
            http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
            http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

            Comment


            • #7
              en het is één van de twintig ooit verkochte V70's met manuele airco en aftermarket radio, slechter kan een middenconsole niet worden
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                en het is één van de twintig ooit verkochte V70's met manuele airco en aftermarket radio, slechter kan een middenconsole niet worden
                Radio is origineel Volvo, CR modellen basis radio uit de X40 en X70 1ste editie
                Manuele airco suckt wel
                '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                '08 S60 2.4D
                http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom960 Bekijk Berichten
                  Prijs is ok, alleen heeft dit model geen hydraulische klepstoters meer en met deze km stand kan het stellen van de kleppen er wel aan komen. Kost toch ook gauw een kleine 1000 euro?
                  Is een af fabriek bi-fuel, zitten daar dan geen verstevigde kleppen in, ja toch? Zoniet, wat is dan nog het verschil met een aftermarket gasinstallatie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                  en het is één van de twintig ooit verkochte V70's met manuele airco en aftermarket radio, slechter kan een middenconsole niet worden
                  Het is nu niet dat de keuze aan bi-fuels overweldigend groot is he . Blijf erbij dat dit voor die prijs een mooi aanbod is.
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

                  Comment


                  • #10
                    bi-fuel is idd. met andere kleppen, zou er nogal aan mankeren voor een af-fabriek model...
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment

                    Working...
                    X