Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Fiat 500 (oldtimer)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop Fiat 500 (oldtimer)

    Beste,

    ik overweeg de aanschaf van de volgende auto: http://nl.kapaza.be/antwerpen/fiat-f...1-56368206.htm

    Iemand tips, adviezen?

    Moet ook deze oldtimer gekeurd worden voor verkoop?

    Gr.

    DR

  • #2
    Van de website van de 500-club:
    Aankooptips Fiat 500

    Oftewel: Waar u bij de aanschaf van een Fiat 500 op moet letten.

    Op het moment dat u deze brochure onder ogen hebt gekregen is uw interesse voor de Fiat 500 al gewekt. Met een roze bril kijkt u jaloers naar de gelukkigen die trots met hun Fiatje voorbijrijden. In deze folder vragen we u die bril even af te zetten, want niet iedere Fiat 500 is zo mooi als z'n uiterlijk doet vermoeden.
    Roesten in de folder
    Er zijn in het verleden heel wat grapjes gemaakt over Italiaanse en Franse auto's. Ze zouden al in de folder roesten en de ideale kleur was toch wel die van corrosie. Natuurlijk was dit sterk overtrokken, maar een kern van waarheid zit er wel in. Slechtere metaalsoorten en een matige roestbehandeling waren hier de oorzaak van. Inmiddels kennen we bij de 500 de zwakke plekken. De rugzakjes beginnen bijna allemaal op dezelfde plaatsen te roesten. Verder is er op technisch gebied natuurlijk ook nog wel een aantal tips te geven. Deze folder is voornamelijk bedoeld voor geheel onervaren 500 fans. Het loont de moeite om op uw strooptochten een ervaringsdeskundige mee te nemen.
    Waarop letten
    We gaan ervan uit dat bij de lezer van deze folder er enige kennis is over autotechniek en de bijbehorende termen. In deze handleiding gaan we er ook vanuit dat de Fiat 500 waar u uw oog op heeft laten vallen in rijdende staat is en een kenteken heeft. Totale restauratieobjecten vallen dus buiten het bestek van deze aankooptips. We gaan er vanuit dat iemand die een auto totaal wil restaureren over voldoende technische kennis beschikt. Als u de aankoop helemaal alleen doet en niet over voldoende kennis en durf beschikt, kunt u natuurlijk ook een beroep doen op de ANWB. U kunt de Fiat daar door deskundigen laten keuren.
    Nederlanders en Italianen
    Eigenlijk zijn er twee soorten Fiatjes 500. De auto's die van oorsprong in Nederland hebben gereden en die de laatste jaren zijn geïmporteerd uit la bella ltalia. De Nederlandse autootjes zijn vrijwel allemaal al eens gerestaureerd. De Italianen hebben een autovriendelijker klimaat gehad en zijn soms alleen maar overgespoten. Veel nieuw plaatwerk is er dan niet op gekomen. Wanneer de Italianen' enkele jaren in weer en wind in Nederland hebben rondgereden, bestaan er veel overeenkomsten met de van oorsprong Nederlandse auto's: roest!
    Versnellingsbak
    Kijk eens onder de versnellingsbak of daar olie aan hangt. Als de rubber moffen om de aandrijfassen lek zijn, komt dit neer op enkele uren sleutelplezier. Ook mag er niet teveel speling zitten tussen de aandrijfassen en de aluminium silentblokken aan de kant van de wielen. Als u de aandrijfassen beetpakt en probeert te draaien, mag u maar een beetje speling voelen. Tijdens het rijden mag de versnellingsbak geen vreemde geluiden maken en niet beginnen te zingen.

    Motor
    Eenvoud is troef bij de motor van de Fiat 500. Het luchtgekoelde motortje is eenvoudig en heeft niet veel onderhoud nodig, maar niet elke eigenaar geeft die aandacht. Vaak blijkt dat er nogal eens onderdelen missen die belangrijk zijn voor een goede koeling en smering van de motor. De thermostaatklep behoort open te gaan wanneer de motor warm wordt. Omdat de thermostaat een van de zwakke plekken is, sneuvelt deze nogal eens. Vooral Italiaanse Fiatjes moeten het zonder een goed werkende klep doen. Wanneer de thermostaat niet meer werkt, blijft de klep open staan. In Italië is dat niet zo erg, maar vooral in Nederland heeft het motortje behoefte aan wat warmte . De Italianen moeten vaak ook de rubbers bij de bougiegaten missen. Eem besparing van enkele guldens die zich op termijn beslist niet terug verdient. Meer tekenen van achterstallig onderhoud zij te ontdekken wanneer gekeken wordt naar jet luchtfilter. Is dat vies, dan is het ongeveer 6 gulden kostende filter de laatste tijd niet vervangen. Een druppeltje olie onder het carter is niet verontrustend. Bijna geen 500 motortje dat niet een beetje doorzweet. Plassen olie en een nat blok verraden echter grotere broblemen. Kijk of het aan het kleppendeksel ligt. De klepdekselpakking of de fiberringen bovenop willen nog wel eens lek zijn. Trek de peilstok ook eens uit het carter. Zwarte olie en/of een laag oliepeil verraadt achterstallig onderhoud. Wit schuim laat ons weten dat de auto veel korte ritten (met koude motor) heeft gemaakt. Bij het starten mag de uitlaat niet roken. Rook verraadt olielekkage of vocht. (Alle Giardiniera's roken een beetje vanwege de olie in de liggende cilinders) Wanneer de motor warm is en de choke uit staat, moet het machientje zonder schokken blijven lopen. Op het indrukken van het gaspedaal moet de motor direct reageren en niet twijfelen. De V-snaar moet strak staan.
    Ophanging
    Tussen de voorwielen zit een bladveer. Deze hoort bol te staan en zeker geen M te vormen. Er dient minstens enkele centimeters ruimte te zitten tussen de uiteinden van deze veer en de rubberen stootrubbers die er aan beide zijden boven zitten. De fusees bij de voorwielen zijn ook een zwak punt bij de 500. Wanneer deze fusees niet regelmatig zijn gesmeerd, ontstaat er speling. De speling is het best te controleren door met twee handen de bovenkant van het wiel (vijf voor een) beet te pakken en het wiel van u af en naar u toe te trekken. Een beetje speling is overigens niet zo erg. En flinke dot smeervet doet vaak wonderen. Let gelijk even op de speling van de voorwielen. Opgekrikt pakt u het wiel beet op kwart voor drie. Bij het heen en weer bewegen mag u het lager niet horen klikken. Het wiel moet vrij draaien zonder dat het schraapt.
    Kijk ook eens naar het profiel van de banden. De loopvlakken moeten regelmatig afgesleten zijn. Door van links naar rechts en andersom over de band te strijken, moet het profiel hetzelfde aanvoelen (uitlijning). De wielophanging voor en de draagarmen achter mogen uiteraard niet doorgeroest zijn. Kijk vooral in de hoeken van de achterste draagarmen naar roest.

    Starten en rijden:
    Het starten van een Fiat 500 is voor beginners een verhaal apart. Mensen die voor het eerst achter het stuur van een 500 plaatsnamen kijken vreemd op als er niets gebeurt als ze de contactsleutel omdraaien. Het starthandeltje zit namelijk tussen de voorstoelen. De linker handel is de choke die we bij een koude motor geheel aantrekken. Koppeling intrappen, contactsleutel naar rechts draaien en aan het rechter handeltje trekken. Na enkele seconden moet het motortje aan slaan en mag de starthandel losgelaten worden. Het rijden gaat nu verder net als bij een echte auto. Na een paar honderd meter mag de choke overigens weer dichtgedrukt worden.

    Proefrit
    De proefrit is een mooie gelegenheid om richtingaanwijzer, claxon en verlichting uit te proberen. Op een rustig stukje weg proberen we voorzichtig te remmen. Als het goed is komt de auto kaarsrecht tot stilstand en trekt deze niet naar links of naar rechts. Probeer ook eens de speling op het stuur. De voorwielen moeten direct op stuurbewegingen reageren. Bij gas geven moet het motortje direct reageren en niet zelf een bedenktijd inlassen. Terugschakelen bij een bocht is voor de meeste mensen de eerste keren een probleem. De Fiat 500 heeft namelijk een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Om terug te schakelen moet er dubbel geclutched worden (spreek uit: dubbelgeklutst). Gebeurt dit niet, dan worden onherroepelijk de versnellingsbaktandjes gepoetst en zit je met het schaamrood op je kaken.

    Oefening baart kunst
    Het schakelen is het beste te oefenen op een rustig stukje weg. Het opschakelen gaat normaal. Bij het terugschakelen drukt u de koppeling in, zet de versnellingsbak in de vrij, geeft een beetje tussengas, druk weer de koppeling in en zet de versnellingsbak in een lagere versnelling. Deze handelingen moeten binnen enkele seconden worden uitgevoerd en daar moet ook nog bij worden geremd. Zoals gezegd moet dit even in alle rust worden geoefend, dit kan bij de proefrit beter door een ervaren 500 rijder worden gedaan.
    Carrosserie
    De Fiat 500 heeft zo z'n favoriete plaatsen om te beginnen met roesten. Een aantal van deze plaatsen op een rijtje:
    • onder de accu (de accu- en bandenbak)
    • de bodem op de overgang bodem/spatbord
      (te zien door de mat op te lichten)
    • de bodem naast de stoelgeleiders
    • de onderste rand onder de voor en achterruit
      (vaak erger dan het zich laat aanzien)
    • dorpels over de gehele lengte
    • spatbordranden (voel eens aan de binnenzijde)
    Prijzen
    Over de prijzen bestaan veel vragen. Het is heel moeilijk om een indicatie te geven. Een Fiat 500 is niet echt zeldzaam, dus dat hoeft geen reden te zijn voor een prijsopdrijving. Bijzondere modellen zoals de Giardiniera, Autobianchi, de modellen met de deurtjes verkeerd en speciale uitvoeringen zijn zeldzamer en kosten meer. Ook auto's met een origineel Nederlands kenteken willen nog wel eens beter in de markt liggen. In deze folder doen we geen uitspraken over prijzen, aangezien dit sterk subjectief is en de meningen hierover sterk uiteen lopen. Het verschil zit hem in het al dan niet gerestaureerd zijn, de originaliteit en de technische staat. Bekijk meerdere auto's om zo een beter inzicht in de prijzen te krijgen. Koop nooit de eerste die u wordt aangeboden. Shop eerst nog eens verder en kom desnoods later terug. Advertenties op internet en in de kranten en autobladen geven een aardig beeld van de geldende dagwaarde. De soms bij de auto getoonde taxatierapporten geven alleen een prijsindicatie als ze recent afgegeven zijn.

    Verantwoording
    Deze folder is een uitgave van de Fiat 500 Club Nederland en is samengesteld door de Technische Commissie. Deze folder is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. De Fiat 500 Club Nederland aanvaardt echter geen enkele aansprakelijkheid voor geleden schade, in welke vorm dan ook, die op enigerlei wijze voortkomt uit het gebruik van deze folder.

    Tot slot
    Het kopen van een Fiat 500 is in alle opzichten een avontuur. Een miskoop is het echter zelden. De onderdelen zijn ronduit goedkoop en nog vrijwel allemaal leverbaar. Verder zijn er binnen de Fiat 500 Club vele liefhebbers die u met raad en daad willen bijstaan om eventuele problemen op te lossen.

    Succes met de aankoop van uw rugzakje en wellicht tot ziens op één van de clubevenementen! Fiat 500 Club Nederland
    Postbus 68
    3970 AB Driebergen-Rijsenburg
    De Fiat 500 Club Nederland werd op 24 mei 1980 opgericht door een aantal fanatieke Fiat 500 rijders. De vereniging telt ongeveer 1500 leden uit heel Nederland, maar ook ver daarbuiten. Allemaal mensen die de Fiat 500 een warm hart toedragen.
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

    Comment


    • #3
      Keuring voor verkoop moet ook gebeuren.

      Comment


      • #4
        Oldtimerkeuring kan je zelf doen met de nummerplaten van uw dagelijks voertuig.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
          Oldtimerkeuring kan je zelf doen met de nummerplaten van uw dagelijks voertuig.
          Maar de keuring door verkoper biedt mij wel enige zekerheid op voorhand...?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DR.007 Bekijk Berichten
            Maar de keuring door verkoper biedt mij wel enige zekerheid op voorhand...?
            Wil je hem dan op gewone platen?

            Bestaat dat wel "keuring voor verkoop van een oldtimer"?? Dat weet ik eigenlijk niet.

            Van een oldtimerkeuring moet je geen schrik hebben, stelt voorlopig nog altijd niets voor

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              Wil je hem dan op gewone platen?

              Bestaat dat wel "keuring voor verkoop van een oldtimer"?? Dat weet ik eigenlijk niet.

              Van een oldtimerkeuring moet je geen schrik hebben, stelt voorlopig nog altijd niets voor
              Nee liefst op O platen..

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door DR.007 Bekijk Berichten
                Nee liefst op O platen..
                Ik zou die gewoon zelf keuren dan.

                Heb het al twee keer zo gedaan, nooit problemen gehad

                Comment


                • #9
                  Waarom liefst op O- platen, als ik vragen mag? Hou rekening met de beperkingen he . De politie durft u gerust aan de kant te zetten om te vragen wat je aan het doen bent.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                    Waarom liefst op O- platen, als ik vragen mag? Hou rekening met de beperkingen he . De politie durft u gerust aan de kant te zetten om te vragen wat je aan het doen bent.
                    Ik mag toch 25km van huis rijden he?

                    Comment


                    • #11
                      7. De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die in het bezit zijn van de verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde.



                      Dat is de wetgeving errond. Je mag dus op O platen niet zomaar wat rondrijden in theorie.
                      Echter, in 99% van de gevallen als er een oldtimer op O platen rondrijd, zal die persoon wel gewoon een plezierritje aan het maken zijn. Maar hou er rekening mee dat controles enkel maar strenger zullen worden in de toekomst. En ik denk dat je toch soms ook wel eens verder dan 25km van huis wil rijden .

                      Voor taks & verzekering moet je het ook niet doen. Taks blijft zowiezo hetzelde, en met gewone nummerplaten kun je nog altijd verzekeren als classic car. Is meestal niet veel duurder dan verzekering op O platen.

                      En ik geef toe, heb zelf met mijn Ford een jaar op O platen rondgereden. Ben toen één keer tegengehouden geweest. Ze hebben het toen bij een waarschuwing gehouden. Nu rij ik zorgeloos op gewone platen rond. Zelfs al zou het een oldie zijn die enkel bij goed weer buitenkomt, dan nog zou ik hem liever ineens op gewone platen zetten. Ik heb een beetje een afkeer van O platen gekregen .

                      Ma bon, da's mijn verhaal erover. Jij beslist natuurlijk zelf wat je ermee gaat doen.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb - denk ik - nog nooit een 500 tegengekomen die op dagelijkse staat. Moet je maar eens op letten op treffens enzo

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Ik heb - denk ik - nog nooit een 500 tegengekomen die op dagelijkse staat. Moet je maar eens op letten op treffens enzo
                          Dat kan ja. Maar wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mogelijk is om een 500 door de gewone keuring te krijgen. Als die volledig in orde is mag dat geen probleem zijn. Een paar jaar geleden reed hier in de geburen nog één rond op gewone platen.

                          Uiteindelijk moet de TS het zelf weten. t'is maar dat hij weet wat het allemaal inhoud

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                            Maar wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mogelijk is om een 500 door de gewone keuring te krijgen.
                            Dat wil ik ook niet beweren, maar het geeft wel aan dat de meeste 500 'tjes toch enkel buiten komen voor manifestaties

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                              Ik heb - denk ik - nog nooit een 500 tegengekomen die op dagelijkse staat. Moet je maar eens op letten op treffens enzo
                              Er zijn er hoor, heb er al veel gezien. De onderdelen voor een 500tje kosten de wereld niet en zijn easy te vinden, dus ik zou ook gaan voor keuring voor dagelijks gebruik. Dat is perfect te doen.

                              Comment


                              • #16
                                Stel dat ik hem koop zonder keuring voor verkoop (de beste man haalt het niet voor maandag a.s) kan ik een oldtimer dan met mijn huidig kenteken (9.DR.007) laten keuren mits hij daarna wel op mijn naam komt te staan?
                                Ik dacht zoiets ergens gelezen te hebben...

                                Gr,

                                Dagmar

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DR.007 Bekijk Berichten
                                  Stel dat ik hem koop zonder keuring voor verkoop (de beste man haalt het niet voor maandag a.s) kan ik een oldtimer dan met mijn huidig kenteken (9.DR.007) laten keuren mits hij daarna wel op mijn naam komt te staan?
                                  Ik dacht zoiets ergens gelezen te hebben...

                                  Gr,

                                  Dagmar
                                  Dat is mogelijk als je hem keurt en op o plaat plaatst

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                                    Dat is mogelijk als je hem keurt en op o plaat plaatst
                                    Dus voor alle duidelijkheid:

                                    - Ik koop de Fiat 500,
                                    - Ga vervolgens met de Fiat en mijn kenteken van mijn daily naar de keuring voor oldtimer,
                                    - Ga terug naar huis en schroef de platen terug op mijn daily,
                                    - Ontvang daarna mijn papieren en kenteken (o-plaat) thuis voor de Fiat,

                                    Klopt het zo?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DR.007 Bekijk Berichten
                                      Dus voor alle duidelijkheid:

                                      - Ik koop de Fiat 500,
                                      - Ga vervolgens met de Fiat en mijn kenteken van mijn daily naar de keuring voor oldtimer,
                                      - Ga terug naar huis en schroef de platen terug op mijn daily,
                                      - Ontvang daarna mijn papieren en kenteken (o-plaat) thuis voor de Fiat,

                                      Klopt het zo?
                                      Zo gaat dat in z'n werk ja

                                      Op de keuring krijg je een keuringsattest en een document voor inschrijving (roos formulier) en ook nog een papier dat je moet invullen en ondertekenen dat je de beperkingen van het oldtimerschap aanvaard.

                                      Nog een belangrijke tip: met het roos inschrijvingsformulier zelf naar de DIV gaan. Laat je je verzekeringsmakelaar het via internet doen bestaat de kans dat je nog eens drie weken moet wachten op uw O-nummerplaat. Ga je zelf tot bij de DIV heb je ze 's anderendaags

                                      Comment


                                      • #20
                                        moet je uw verzekering niet inlichten als je uw daily plaat op een andere wagen zet? anders is die toch ni verzekerd?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X