Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RX8

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• RX8

In mijn zoektocht naar een eventuele toekomstige sportieve vrijetijdsauto ben ik nu bij een Mazda RX8 uitgekomen. Op het eerste zicht lijkt dat een schitterende vrijetijdswagen: coupé(achtig) met toch een achterbank, RWD, krachtig genoeg om redelijk wat amusement te kunnen bieden & zeer goedkoop op de 2e hands markt (mobile.de heeft er een heel aantal minder dan €8.000). Verder nog een lovende Top Gear reportage doet de vraag rijzen waarom er hier niet meer van rondrijden of op dit forum verschijnen. M.a.w. waar zit de 'catch': ligt het aan het Japans/Mazda/vreemd uiterlijk-aspect of zijn er ook technische argumenten?

Specifieke aandachtspunten bij tweedehands aankoop of algemene weetjes over bijvoorbeeld die wankelmotor zijn ook welkom

Edit: al 1 'catch' is blijkbaar dat de staat het feit dat dat maar een 1.3l is heeft omzeild en 14 fiscale pk's toekent voor de wegenbelasting...
    Last edited by ; 21/06/2011, 18:44.

Ik vind het een leuke auto om te zien, tenminste geen 13 in een dozijn auto.

Toevallig zag ik er gisteren eentje te koop in een garage waar ik even naar een andere auto ging kijken en ik ben er voor het eerst eens in gaan zitten. En dan niet voorin maar achterin.
    Als je niet al te groot bent dan kun je het wel even volhouden achterin maar je moet geen claustrofobie hebben.

De prestaties van de snelste versie zijn zeker goed maar je moet regelmatig olie peilen, doe je dat niet dan ga je niet lang plezier hebben.

Ik heb wel eens gehoord dat de meeste motoren van de RX8 na 100000km vervangen of gereviseerd moeten worden, of dat verhaal klopt weet ik niet maar ik denk dat je met google wel een en ander kunt vinden over de RX8.

Dus een goedkope RX8 zou wel eens duurder kunnen zijn dan je denkt maar een duurdere RX8 is ook geen garantie op een goede koop.
    Een kloppende onderhoudshistorie is van groot belang bij deze auto.

Comment

De RX8 is niet echt een verkoopssucces geweest, dus 2dehands zijn er niet enorm veel exemplaren te vinden in België.
      Verder heeft de wankel nog altijd een redelijk slechte reputatie...terecht/onterecht spreek ik me niet over uit.
      Feit is dat bij de laatste generatie RX7 (FD) er behoorlijk wat motoren de geest gegeven hebben... een gedeelte daarvan was te wijten aan tuning en bijbehorend rijgedrag, het andere gedeelte van de failures lag aan de motor zelf of aan onvoldoende onderhoud.

Een Wankel verbruikt olie, en behoorlijk veel ook. Dat hoort zo door de opbouw van de motor dus een redelijk hoog olieverbruik is niets om je zorgen over te maken. Op de fora is zelfs te lezen dat "te weinig" olie verbruiken onrustwekkend is, teken dat de motor gewoon te weinig smering krijgt.

Een ander vaak voorkomend "probleem", opnieuw door de motoropbouw, is het verzuipen van de motor..
      Een RX8 (en bij uitbreiding de andere Wankels...en bij nog verdere uitbreiding elke wagen) moet deftig warmgereden worden, niet alleen qua toerental maar ook qua afstand. Maar aangezien bij een Wankel de bougies rondom de rotor zitten (ipv bovenaan bij een gewone verbrandingsmotor), kan het zijn dat de onderste rand van de verbrandingskamer (als in: de plek tussen de rotor en de motorwand, die dus voortdurend ronddraait en opschuift) bij het stilleggen net onder de bougie komt te staan.
      Als de motor op dat moment niet warm genoeg staat, zal de benzine in de kamer naar het laagste punt gaan ipv te verdampen...en als op dat laagste punt toevallig de bougie zit hebt ge een probleem.

Er is een mogelijkheid om dat te vermijden, gedurende een tiental seconden de motor tegen 3000 toeren laten draaien en dan afzetten (leuk om met een koude motor te doen). Moest het toch voorvallen is er een noodprocedure: Voor het starten het gaspedaal 10 sec onderhouden, gas lossen en dan blijven doorstarten tot hij aanslaat...zorgen dat de batterij dus altijd in orde is, idem voor de startmotor.

Dat zijn eigenlijk de 2 dingen die het meeste terugkomen op fora, hou dus zeker het olieniveau en -verbruik in het oog en rij geen ritjes van een 1km of minder.
      Als ge geen problemen hebt om met een rechtsgestuurde wagen te rijden, zeker Pistonheads Classifieds doorkijken. In het VK is een RX8 minder zeldzaam en tweedehands spotgoedkoop...maar zorg dat ge een goed exemplaar vastkrijgt.

(Hoop dat de uitleg iets of wat duidelijk is, technische dingen uitleggen is niet m'n sterktst punt)
      Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
      Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door niekcarfreak Bekijk Berichten
        De prestaties van de snelste versie zijn zeker goed maar je moet regelmatig olie peilen, doe je dat niet dan ga je niet lang plezier hebben.
        Klopt volledig dus, maar geldt in feite voor elke motor...alleen hier nog belangrijker dan normaal omwille van het normale olieverbruik

Ik heb wel eens gehoord dat de meeste motoren van de RX8 na 100000km vervangen of gereviseerd moeten worden, of dat verhaal klopt weet ik niet maar ik denk dat je met google wel een en ander kunt vinden over de RX8.
        Dat is iets dat inderdaad heel veel werd gezegd over de FD RX7 (laatste generatie met de turbo's), al was het meestal 60.000km dacht ik

Dus een goedkope RX8 zou wel eens duurder kunnen zijn dan je denkt maar een duurdere RX8 is ook geen garantie op een goede koop.
        Een kloppende onderhoudshistorie is van groot belang bij deze auto.
        Volledig mee eens, het moet niet noodzakelijk van een officiële dealer zijn maar toch liefst zo veel mogelijk historie.
        Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
        Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

is het relatief hoge verbruik (t.o.v. de pk's) niet ook een van de mindere kwaliteiten van de RX8?

Comment

aah, de RX8 met de wankelmotor.
            leuk autootje, wel iets minder krachtig en sportief dan zijn voorganger, but still

de 14 fiscale PK's is omdat de staat de cilinderinhoud berekend zonder de 3hoek/piston/whatever erinzit
            en hierbij kom je dan wel aan een 3L motor.

het mooie aan een wankel is dat het elke omwenteling de 4 takten van een 4takt motor doorloopt waardoor je elke omwenteling een inspuiting en ontsteking krijgt.
            wat ook mooi is is dat je door de weinig bewegende delen een motor hebt die zeer hoog in toeren gaat.

nadeel is natuurlijk het verbruik. ( je hebt op hetzelfde aantal toeren dubbel zoveel inspuitingen dus het verbruik is dan ook hoger )
            en de oude wankelmotoren hadden het probleem van de 100000km reviesie.
            het probleem was dat de hoekpuntjes de driehoek afsleten. dit schijnt opgelost te zijn bij de RX8.

een leuke swap schijnt om de 13B motor te ruilen naar een 20B motor

Comment

Zoals quadrifoglio hierboven goed beschreven heeft mag je de rx-8 niet kopen om 's zondags naar de bakker te gaan en terug.

Rij telkens goed warm, eenmaal warm mag je goed in toeren gaan, controleer regelmatig je oliepeil, en laat op tijd het nodige onderhoud doen.

En weet dat uw onderhoudskosten wat hoger liggen dan een normale wagen.

Verder kan ik alleen nog zeggen: RX-8
              I can't get enough... ZOOM-ZOOM...

1985 Mazda 626 Coupé

Comment

Reken wel op een gem. verbruik van 13L/100km. Ook onderin is de motor nogal slap en heeft dus toeren nodig om vooruit te gaan.

Comment

Ik heb ooit het genoegen gehad (toen ze nog nieuwer waren) een ritje te maken met een 192 PK-versie.

Wat ik me ervan herinnerde, was dat die motor echt meer dan 4k RPM nodig had om wat vooruit te gaan. In een spurtje tegen mijn Doblo met 1.3 diesel zou ik al mijn geld op de diesel zetten als er aan 4k RPM moet geschakeld worden

Tussen 6000 en 9000 toeren heb je een krachtige motor. Je hebt wel het gevoel met iets speciaals onderweg te zijn, op gebied van techniek. Op gebied van design ook, moet ik eigenlijk zeggen. Overal zijn er verwijzingen naar rotors (hoofdsteunen, ventilatiemond, onder de radio, ..., vind je allemaal driehoekjes) en de deurconstructie is speciaal. De instap is ZEKER gemakkelijker dan bij een coupé/driedeurs en je zit nog vrij goed ook.

Zelfs ik, die een 328i onder de 8 liter krijg, kreeg dergelijke motor niet onder 12 liter, en dan moet je echt al héél onaangenaam gaan rijden (schakelen aan 3K rpm geeft echt de indruk dat je met een wagentje met 50pk op de weg bent). Ik denk dat 13-14 liter eerder gewoon zijn bij zo'n motor.

Als je een technisch goed exemplaar vind (daar weten anderen een pak meer over dan mezelf, als ik hier wat lees), zou ik hem zeker niet laten staan! Wagen uit het tijdperk dat de Japanse contructeurs nog meer leuke wagens bouwden (Mazda RX8, Honda S2K, Toyota MR2 & Celica). Gelukkig hebben we nu Nissan, Subaru en Mitsu nog.
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Uit het rijtje wat Timothy noemt heb ik de S2K gekozen, eerlijk gezegd ook een toerenmotor, echt snel is ie pas vanaf 6000tpm maar daar krijg je heel veel beleving voor terug en je kunt nog lekker met het dak open uitwaaien ook.
                    Onder de 6000tpm is het gewoon een vlotte auto waar je ook lekker mee kunt toeren.
                    Het is ook wel net als de RX8 een auto waarbij je regelmatig eens moet olie peilen, de een verbruikt wel iets meer olie dan de ander. Hoe meer je in de VTEC(vanaf 6000tpm) rijdt des te meer olieverbruik maar op tijd bijvullen en ze blijven heel.

Verbruik Honda S2000: rustig toeren: 8,5 à 9l/100km
                    sportief rijden: 10 à 11l/100km
                    circuit: 20l/100km

Ik denk dat je die cijfers met een RX8 niet haalt maar misschien is dat voor jou niet belangrijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door niekcarfreak Bekijk Berichten
                      Uit het rijtje wat Timothy noemt heb ik de S2K gekozen, eerlijk gezegd ook een toerenmotor, echt snel is ie pas vanaf 6000tpm maar daar krijg je heel veel beleving voor terug en je kunt nog lekker met het dak open uitwaaien ook.
                      Onder de 6000tpm is het gewoon een vlotte auto waar je ook lekker mee kunt toeren.
                      Het is ook wel net als de RX8 een auto waarbij je regelmatig eens moet olie peilen, de een verbruikt wel iets meer olie dan de ander. Hoe meer je in de VTEC(vanaf 6000tpm) rijdt des te meer olieverbruik maar op tijd bijvullen en ze blijven heel.

Verbruik Honda S2000: rustig toeren: 8,5 à 9l/100km
                      sportief rijden: 10 à 11l/100km
                      circuit: 20l/100km

Ik denk dat je die cijfers met een RX8 niet haalt maar misschien is dat voor jou niet belangrijk.
                      Het zijn stuk voor stuk iconen in mijn ogen... Japanners kunnen zo'n begeerlijke wagens bouwen, toch doen ze het niet vaak... Neem nu de huidige line-up van Toyota, daar moet je toch gewoon triest van worden? Het merk dat de MR2, Supra, Celica, 2000 GT, Carina GTI, ... op onze wegen brachten, en nu?
                      Zelfde met Honda... Vroeger een Integra, Prelude, S2K, NSX, Civic coupé & Type R, CRX, Accord Type R, ... op de markt gebracht, nu enkel nog een Civic Type R & een CRZ, al is dat laatste wel een stap in de goede richting, in mijn ogen.

Soit, dit is te ver off-topic.
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Bedankt al allemaal voor de interessante info Natuurlijk aantal negatieve zaken naar boven gekomen, maar dat heeft elke optie wel natuurlijk. Verbruik is minder een issue aangezien het toch echt een weekend/roadtrip wagen zou zijn. Echter het risico van falende techniek met bijhorende kosten baart me meer zorgen.

Honda S2K was natuurlijk ook al mijn gedachten gepasseerd, alleen wel echt weinig bergruimte natuurlijk. Voor een Italiereis van 2 weken is dat toch zeer krap denk ik. En ook nog wat duurder (zowel aankoop als BIV/wegenbelasting). Al zal dat dan wel uitvlakken door het verbruik op termijn. Is die dan wel betrouwbaar? Op zich geeft V-Tec mij altijd zo'n "dat gaat elk moment stukgaan"-gevoel

Comment

Ik meen me te herinneren dat die RX-8'en ook niet hun opgegeven vermogen halen.

Comment

- Dat verzuip probleem zou opgelost zijn bij alle RX-8'en gebouwd vanaf 2007.
                            - nog een eventueel nadeel is een goeie garagist vinden met kennis van wankelmotoren en/of de RX-8 in het algemeen.

Inderdaad zijn er redelijk wat RX-8'en die een compressieprobleem krijgen rond de 100000km.
                            De motoren die dat probleem gekend hebben zijn meestal onder garantie vervangen.

Persoonlijk vind ik de RX-8 bijna the best of both worlds. Duidelijk meer plaats achteraan dan in een Audi TT, Porsche 911-ish,...
                            Heb al een paar keer bijna op het punt gestaan om effectief naar exemplaren te gaan kijken.
                            Maar sinds het MINI-virus hier in huis is beland is dat wat verwaterd.

gedachte on-the-fly: zou da geschikt zijn als trackdaykar?
                            1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                            2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                            2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                            -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk Berichten
                              Honda S2K was natuurlijk ook al mijn gedachten gepasseerd, alleen wel echt weinig bergruimte natuurlijk. Voor een Italiereis van 2 weken is dat toch zeer krap denk ik. En ook nog wat duurder (zowel aankoop als BIV/wegenbelasting). Al zal dat dan wel uitvlakken door het verbruik op termijn. Is die dan wel betrouwbaar? Op zich geeft V-Tec mij altijd zo'n "dat gaat elk moment stukgaan"-gevoel
                              S2k is net goeiekoper in wegenbelasting wegens slechts een 2-liter.
                              En afhankelijk van het bouwjaar, hoeft de BIV ook niet veel meer te zijn dan een RX8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie Bekijk Berichten
                                S2k is net goeiekoper in wegenbelasting wegens slechts een 2-liter.
                                En afhankelijk van het bouwjaar, hoeft de BIV ook niet veel meer te zijn dan een RX8.

En zuipt iets minder olie dan een rx-8, ik zei wel iets hé

Comment

Verbruik is idd rond de 13l/100km, best ga je voor de 231pk versie, daar deze langer meegaat, de 192pk versie had in het begin last van te weinig olietoevoer naar het achterste huis waardoor deze sneller kapot ging en dus minder compressie maakte.
                                  Dus let op voor de modellen van 2004/2005 met rond de 50000km en waarbij de motor moeilijk start. Ikzelf had een 192pk versie, die haalde maar 163pk en na wat gemail met mazda belgië en japan, heb ik een nieuwe motor gekregen met 182 pk aan de wielen (getest bij kempower).
                                  Het is niet de krachtigste motor en je moet werken om vooruit te gaan, maar wat bochtenwerk betreft heb ik nog niet zijn gelijke tegengekomen, alhoewel de 360cs heel dicht komt

Comment

Een maat van mij heeft eentje (192pk) en is er enorm tevreden over.
                                    Het verbruik ligt inderdaad nogal hoog voor hetgeen je ervoor terugkrijgt maar dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken natuurlijk. En je moet er ook heel voorzichtig ermee omspringen. Dus steeds warmrijden voordat je hem stillegt. Onlangs stond hij er niet bij stil terwijl hij vlug even de auto van de oprit ging zetten en geraakte nadien niet meer gestart wegens verzopen. Ook om de andere tankbeurt het oliepeil nakijken en eventueel bijvullen.
                                    Zoals eerder gezegd, zorg ook zeker dat je een exemplaar kiest waar je de onderhoudsgeschiedenis van kent en liefst ook van weet hoe de vorige eigenaar ermee reed. De motor is vrij onderhoudsgevoelig maar als er zorg voor gedragen werd is er normaal niks aan de hand. Het probleem is dat dat moeilijk te bepalen is als je tweedehands koopt.
                                    Voor de rest dacht ik dat er weinig aandachtspunten zijn om je zorgen over te maken. Zie dat het deurmechanisme nog deftig werkt aan beide kanten en check ook of de achterlichten aandampen langs binnen want dat durft ook nogal eens voorvallen blijkbaar.
                                    De versie met 192pk heeft trouwens meer koppel, en ook vroeger beschikbaar dan de 231pk versie. Het is nog niet bepaald veel te noemen maar de 192pk versie is iets vlotter 'normaal' te rijden. De 231pk versie moet je echt de nek omwringen wil je vooruit komen. De 192pk versie komt natuurlijk aan de top wat tekort aangezien de toerentallimiet lager ligt. Dus ook iets om te overwegen als je wat BIV en verzekering wil uitsparen als je niet van plan bent om veel echt op de limiet te rijden.

Ikzelf wou eerst ook een RX8 kopen maar het is een Cooper S geworden. Blijkt dat ik een beetje hoofdruimte tekort kom in een RX8. Tenminste eentje met elektrische zetels, de manuele zitten wat lager. Ik vond ook de gebruikskosten wat hoog liggen. Taks, verbruik, onderhoud en verzekering liggen allemaal hoger dan mijn Mini. Op papier zijn een RX8 (192pk) en mijn Mini ongeveer even snel. In de praktijk blijkt de Mini wat vinniger te zijn. Een RX8 is natuurlijk wel RWD en heeft een vrijwel perfecte gewichtsverdeling waardoor het ook enorm leuk rijden is.

Het was niet de bedoeling van zoveel te typen, maar hopelijk ben je er iets mee. Ik zou het je al zeker niet afraden van eentje te kopen, al was het maar omdat ik vind dat er meer van moeten rondrijden want het zijn zalige auto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk Berichten
                                      Bedankt al allemaal voor de interessante info Natuurlijk aantal negatieve zaken naar boven gekomen, maar dat heeft elke optie wel natuurlijk. Verbruik is minder een issue aangezien het toch echt een weekend/roadtrip wagen zou zijn. Echter het risico van falende techniek met bijhorende kosten baart me meer zorgen.

Normaal zie ik bijna nooit een RX8 rijden, wat denk je, vanavond reed er eentje achter me en later stond ie naast me aan de lichten maar hij reed rechtdoor en ik moest rechtsaf.
                                      Het was een zwarte met zwarte wielen met een gepolijste rand, zag er knap uit! Die ik afgelopen week in een garage gezien heb was nogal gepimpt, zie http://www.autozeeland.nl/autos/mazda/rx-8/186497.html

Wat betreft de S2K. Zolang er genoeg olie in zit en je de auto netjes op temperatuur rijdt, ikzelf rijd het laatste stuk ook altijd rustig, dan blijft dat heel.
                                      Tenzij je misschakelt. Schakelen is even wennen omdat de versnellingen heel erg dicht bij elkaar zitten. Als je dan in zijn 5e bij 9000tpm naar zijn 4 ipv naar zijn 6e schakelt dan heb je een probleem.
                                      Na verloop van tijd went het schakelen maar in het begin even de bak leren aanvoelen.
                                      Als je met tassen ipv koffers werkt dan kun je best veel bagage meenemen en als je vriendin/vrouw haar kaplaarzen mee wil nemen dan kun je het thuiskomertje thuis laten en ipv daarvan een spuitbus meenemen.
                                      Met zo'n thuiskombandje ga je toch niet ver rijden, dus je moet dan toch de kapotte band laten vervangen.
                                      En de bagageruimte is zowel met kap open of dicht even groot, dat is bij veel cabrio's wel anders, zeker bij die klapdaken!

Sorry dat het misschien lijkt of ik je in een S2000 wil praten maar ik ben nu eenmaal verliefd op mijn S, als je geen kinderen of een grote hond hebt die je mee wilt nemen is het in mijn ogen in die prijsklasse de leukste vrijetijds funauto.

Comment

Working...
                                      X