Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tweedehands auto - voorzorgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• tweedehands auto - voorzorgen

Beste iedereen

Ik heb een voorschot betaald op een tweedehandswagen maar heb toch nog wat problemen met de procedure ervan. Daarmee bedoel, ik heb het gevoel dat je als koper maar weinig rechten hebt.

Toen ik de verkoper vroeg of ik de wagen mocht meenemen weigerde hij dit en zei hij dat de wagen slechts verzekerd is als hij zich ook in het voertuig bevindt. Dan heb ik voorgesteld om mijn nummerplaat voor 1 dag op de nieuwe wagen te verzekeren, maar de verkoper zag het niet zitten (en begrijpbaar eigenlijk) dat ik er met een auto van 20000 euro vandoor zou gaan voor een test van 1 a 2 uur.

De bestelbon is reeds geschreven, maar de factuur nog niet. Is het verstandig om te laten noteren dat de auto bij verkoop ongeval vrij is? Heb je daar iets aan? Mijn plan is als volgt: Wanneer ik de volledige som geld neertel rij ik onmiddellijk naar een garagist die ik vertrouw en laat ik de wagen volledig testen. Wanneer blijkt dat de verkoper over iets, en ook al is het maar iets kleins, niet eerlijk geweest is vertrek in onmiddellijk naar de politie en dien ik klacht in.

Zijn er nog stappen die je kan ondernemen om ervoor te zorgen dat je niet bedrogen uitkomt? Want zoals ik al zei, ik vind dat je als koper maar bitterweinig rechten hebt. Een carpass heb ik nog niet gezien, maar ik vermoed dat deze meegegeven wordt bij de keuring voor verkoop?

Tips zijn altijd welkom. Het is mijn eerste (tweedehands)aankoop, dus ik heb wel nog wat te leren

Vraag of je een vab keuring mag doen met het voertuig.
    Zo weet je direkt wat er in de nabije toekomst aan vervanging toe is en ofdat de wagen werkelijk ongevalvrij is ook.
    Het kost je wat maar dan ben je zeker wat je koopt.
    2008 Mercedes Viano
    2012 Citroen DS3

Comment

de normale keuring voor verkoop wordt deze week uitgevoerd. Maar jij hebt het wsl op die keuring die alles gedetailleerder onderzoekt? Nuja, ik begrijp wel dat ik het iets slimmer had kunnen aanpakken. Het is gewoon niet mijn terrein, that is all.

Comment

Vraag of de verkoper op de factuur wil vermelden dat de wagen ongeval -EN schadevrij is. Weigert hij dit laat dan wagen maar staan.
        Je kan anders voor 142€ bij Touring een Mobile Check laten doen. Dan controleren ze zéér grondig de wagen en hebt ge zekerheid betreffende de staat van de wagen.

En als ge geen goed gevoel hebt bij die verkoper kunt ge de koop nog steeds ontbinden. Wel een aangetekend schrijven sturen binnen de 10d. (denk ik, niet zeker)

Comment

Met een keuring voor verkoop weet je zeker dat alles volgens je PVG klopt, en dat hij volgens de wet veilig is om op de baan te gaan.
          Met een keuring van VAB of Touring (of sommige garages doen dat ook) controleren ze meer en dieper. Bijvoorbeeld of de auto ooit een ongeval heeft gehad waarna ze het chassis hebben moeten rechten (dit is een voorbeeld he, het hoeft zo niet te zijn).

Een carpass krijg je mee met de keuring voor verkoop.

Wat bedoel je precies met ongevalvrij? Een ongeval waarbij ze de bumpers hebben moeten vervangen telt dit ook (door een paaltje te willen verzetten bijvoorbeeld)? Ik weet niet hoe belangrijk dat is voor jou dat een auto niets geraakt heeft, maar echt realistisch is dat niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
            Wat bedoel je precies met ongevalvrij? Een ongeval waarbij ze de bumpers hebben moeten vervangen telt dit ook (door een paaltje te willen verzetten bijvoorbeeld)? Ik weet niet hoe belangrijk dat is voor jou dat een auto niets geraakt heeft, maar echt realistisch is dat niet.
            Mja, voor een wagen die 2 jaar oud is en slechts 27000km heeft.

Wel, de auto mag al enkele zaken hebben, zo was er bijvoorbeeld al wat verf van de voorbumper (deze wordt herspoten). Maar als zou blijken dat verkoper over een serieus gebrek niet eerlijk geweest is zal ik zeker verdere stappen ondernemen.

Pas op hoor, momenteel is er nog niets om te denken dat dit een malafide verkoper is. En er valt me zeker wat te verwijten omdat ik iets te snel tot verkoop over gegaan ben. Maar de auto wordt wel deze week gekeurd, alsook een inzage van de carpass. Verder heb ik al naar de originele garage gebeld en deze hadden geen noemenswaardige gebreken te melden. Is het nuttig om de auto na aankoop snel langs te doen bij zo'n vab-keuring? Of heb je na aankoop slechts weinig benen meer om op te staan?
            Last edited by ; 22/12/2011, 10:03.

Comment

Eerst keuren dan kopen.

Comment

azo een wantrouwen

Je koopt bij een handelaar. Das dan heel eenvoudig, als hij jou garantie geeft zit je safe. Krijg je geen garantie, dan is er op zo een jonge wagen iets aan de hand.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

Comment

haha, ik weet het kerel, bijna tot in het absurde maar het is en blijft veel geld.
                  Er zit 1 jaar zo'n europe assistance gold op ofzoiets, wat wel ok bljkt te zijn.

Comment

Ik niet vervelend doen, maar als ge al met zoveel twijfels, vragen en behoorlijke achterdocht zit, nog voor ge dien auto hèbt, dan zou ik de aankoop laten annuleren en voor 20000€ iets nieuw en desnoods kleiner uitzoeken. Voor dat bedrag moet er toch al iets nieuw naar uw goesting te vinden zijn
                    Of op zijn minst ergens anders waar ge de zaak wel vertrouwt.
                    Want bij het minste dat aan dien auto komt (wat per slot van rekening altijd kan), gaat ge u bez**kt en afgezet voelen. Het zijn per slot van rekening uw zuurverdiende/gespaarde centen wat daar op de oprit komen te staan.
                    En als ge 'al is het maar voor iets kleins' al moet gaan beginnen met klacht indienen en weet ik wat allemaal, dan gaat dat in het slechtste geval een héél duur tweedehandsje worden vrees ik.

Ik zeg bovenstaande omdat ik uit eigen scha en schande heb mogen ondervinden hoe ge leeg kunt lopen op een tweedehands. Ok, de mijne was drie jaar ouder en had 100000km meer op de klok (en het ging ook over een heel ander bedrag), maar toch. Als ik had geweten wat ik 'achteraf' allemaal wist had ik mij een nieuw Pandaake in de plaats gekocht. En goed geslapen indertijd

Comment

'k vind het ook maar een straf verhaal feitelijk.

Waarschijnlijk koop je die auto nu jong 2e hands omdat hij nieuw een pak duurder is.

Voor dat geld heb je dan een auto met weinig kms, als daar geen accident mee gebeurd is, zal die nog zo goed als nieuw zijn. Als de garage kan bevestigen dat er geen technische mankementen zijn voorgekomen de voorbije jaren, en als je (door hem visueel grondig te inspecteren) geen sporen vindt van eerdere accidenten (en herstellingen) ofzo, vanwaar dan de achterdocht?

Comment

Klopt wel deels hoor, en ben ik mezelf van bewust. Het komt deels door het feit dat ik vanalles wel iets afweet, buiten auto's. En dit ook de eerste echte dure aankoop is die ik in m'n leven doe.

Ik zal de keuring voor verkoop wel vertrouwen hoor. Excuses voor de 'paniek' hier.

Comment

Daar moet ge u niet voor excuseren
                          Het blijft dan ook een stevig bedrag hé.
                          Ik werd indertijd al vreselijk onzeker en wantrouwig voor 1/4 van dat bedrag haha
                          Daarmee, nu zou mijn gemoedsrust primeren

Comment

Een occassie kopen is altijd een beetje gokken. Wat koop je
                            - de miserie van een ander
                            - iemand die graag iets nieuws heeft ook al is er niks aan de auto..
                            - ...

Het voordeel van de occassie is dat je minder geld spendeert dan bij een nieuw auto. Het enigste wat je kan doen is je zo veel als mogelijk indekken. Door oa de keuring voor verkoop, eventuele VAB diagnose te vragen VOOR je koopt. Of eventueel een bevriend garagist meevragen die de auto kan nakijken. Met het woord garantie moet je ook uitkijken. Want wat is "garantie". Wat valt daar allemaal onder.
                            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Zelfs die VAB diagnose is niet waterdicht hoor, het is en blijft een momentopname.
                              Den Alfa kwam daar toen ook met vlag en wimpel door, met als enige opmerkingen speling op nen draagarm en bijgewerkte (oppervlakkige) schade linker flank.
                              Ge wilt niet weten wat ik 20000km verder al gespendeerd had aan (onvoorziene) herstellingen
                              Nu zal dat risico wel kleiner zijn met een jongere wagen met minder kilometers...

Comment

daar zegde't al, nen alfa .

Ik heb tot hiertoe enkel oudere jappen 2de hands gekocht (voor mezelf 2x nen honda en nen toyota avensis voor ons moeder), quasi blind (ik ken ook ni veel van auto's), die wagens hebben buiten normaal onderhoud en ne keer een kapotte accu nooit een garage gezien.

Comment

Mwa, de voorganger was ook nen Alfa, nog veel ouder en een véél zwaarder bereden verleden, en die was quasi probleemloos
                                  Maar dan spreekt ge wel over bijna 20 jaar terug.
                                  juist ja: den tijd dat de aziatische merken volkomen probleemloos waren.
                                  En die tijd is ook voorbij

Comment

bestaat er eigenlijk een clausule in een of ander wetboek die de verkoper na de aankoop alsnog kan aanpakken voor verborgen gebreken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door editor Bekijk Berichten
                                      bestaat er eigenlijk een clausule in een of ander wetboek die de verkoper na de aankoop alsnog kan aanpakken voor verborgen gebreken?
                                      Ja. Wanneer je kan bewijzen dat de particuliere verkoper weet had van het verborgen gebrek dan kan de koop ongedaan gemaakt worden.

Comment

Working...
                                      X