Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehandskeuring ongedaan maken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tweedehandskeuring ongedaan maken?

Lang verhaal kort: na tweedehandskeuring van mijn prive wagen (de keuring was ok), besliste de eerder geinteresseerde koper om toch niet tot een aankoop over te gaan.

Is er een mogelijkheid om die tweedehandskeuring ongedaan te maken, als ik nu zelf beslis om toch verder met die wagen te rijden? Maw, wat moet er gebeuren om de papieren terug in orde te brengen? Het lijkt me dat ik de wagen nu terug op mijn prive naam moet laten inschrijven, en dat ik dus een nieuwe rekening + nummerplaat van DIV mag verwachten?

Ik had trouwens een gepersonaliseerde nummerplaat. Ben ik deze nu ook kwijt, aangezien dezelfde wagen terug moet worden ingeschreven? De keuring leverde namelijk een roze kaart af die nog 2 maanden geldig is (deze is doorprikt met die geldig tot datum), en dat had ik dus liever niet gezien.

Het nieuwe systeem om eerst uw wagen zelf te laten "tweedehandskeuren" heeft dus duidelijk nadelige gevolgen als een verkoop niet doorgaat.

Vandaar dat ge er best altijd voor zorgt dat ge een voorschot in handen hebt voor ge overgaat tot die tweedehandskeuring.
    Maar daar heb je nu uiteraard niet veel meer aan.

Bij mijn weten kan je die auto gewoon weer inschrijven op jouw naam zonder dat dat je iets kost (omdat hij bij dezelfde eigenaar blijft).
    Een nieuwe nummerplaat zal je wel moeten aanvragen vrees ik, je kan uiteraard wel kiezen om je huidige combinatie te behouden, maar dan met een "9" ervoor. Wat dat dan kost kan ik zo niet zeggen.

Best wel effe wachten op andere personen hier die dit al dan niet kunnen bevestigen.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Vandaar dat ge er best altijd voor zorgt dat ge een voorschot in handen hebt voor ge overgaat tot die tweedehandskeuring.
      Maar daar heb je nu uiteraard niet veel meer aan.
      Dan nog kan een verkoop nog altijd NIET doorgaan hé

Je kan nog altijd de wagen terug te koop aanbieden. De keuring voor verkoop is twee maanden geldig. Misschien komt er nog een andere koper op af.

Als hij niet verkocht geraakt , is het zoals knight-rider het al uitlegde: een auto herinschrijven op uw eigen naar is geen enkel probleem. En uw gepersonaliseerde nummerplaat kan je inderdaad behouden maar er komt een 9 voor te staan. Ik ben niet zeker, maar dacht wel ooit eens ergens gelezen te hebben , dat je dan niet opnieuw de volle pot moet betalen als je kan "bewijzen" dat het voorheen een gepersonaliseerde nummerplaat was? En zo zal de prijs van de nieuwe plak 30 euro zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
        Dan nog kan een verkoop nog altijd NIET doorgaan hé
        Inderdaad, maar dan heb je iets achter de hand, en dan heb je de keuze of je dat voorschot terug geeft of niet.
        Of het bijvoorbeeld gedeeltelijk terug geeft, maar een deel achter houd voor de kosten die je gemaakt hebt.

Je kan nog altijd de wagen terug te koop aanbieden. De keuring voor verkoop is twee maanden geldig. Misschien komt er nog een andere koper op af.

Als hij niet verkocht geraakt , is het zoals knight-rider het al uitlegde: een auto herinschrijven op uw eigen naar is geen enkel probleem. En uw gepersonaliseerde nummerplaat kan je inderdaad behouden maar er komt een 9 voor te staan. Ik ben niet zeker, maar dacht wel ooit eens ergens gelezen te hebben , dat je dan niet opnieuw de volle pot moet betalen als je kan "bewijzen" dat het voorheen over een gepersonaliseerde nummerplaat ging? En zo zal de prijs van de nieuwe plak 30 euro zijn...
        Ale, dan had ik het toch nog goed onthouden
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Update voor de geïnteresseerden:

Heb mijn wagen dus terug ingeschreven: kostprijs: 30 EUR, inclusief behoudt van de gepersonaliseerde nummerplaat, maar dan met een 9- voor.

Comment

En behoud zonder dt

Comment

Ik heb een vraag hierrond. Ik moet normaal steeds in Februari naar de keuring, en dat is steeds moeilijk of zelfs niet mogelijk. Ook niet de 2 maanden daarvoor. Als ik mijn wagen nu keur voor verkoop, bijvoorbeeld in Juni, en hem dan terug laat inschrijven op mijn naam in Juni of Juli, verandert dan ook de volgende keurings datum naar Juni of Juli? Of wordt dat terug Februari ?
              Is men dan strafbaar ? Want hiermee omzeilt men de wet door hem niet terug in te schrijven, en waarschijnlijk ook geen BIV te betalen...
              Bedankt.
              Last edited by ; 25/11/2015, 11:07.

Comment

Als je de wagen laat keuren in de twee maanden voor de uiterste datum blijft de datum behouden dus bijvoorbeeld 15 februari 2016 laten keuren tussen 16 december 2015en 15 februari 2016 de datum blijft 15 februari 2017. Laat je echter de wagen keuren buiten die 2 maanden dan zal je gewoon een keuring voor 1 jaar vanaf die datum krijgen. Dus wagen moet gekeurd worden op 15 februari 2016 maar je gaat op 26 november 2015 naar de keuring gaat die keuring maar geldig zijn tot 26 november 2016. Ga je dan bijvoorbeeld op 25 juni 2016 naar de keuring gaat die keuring geldig zijn tot 25 juni 2017...
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ik vrees dat het onderstaande niet waar is, ik heb het zelf meegemaakt, vroeger en/of later gaan, de originele datum blijft steeds bestaan.

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Als je de wagen laat keuren in de twee maanden voor de uiterste datum blijft de datum behouden dus bijvoorbeeld 15 februari 2016 laten keuren tussen 16 december 2015en 15 februari 2016 de datum blijft 15 februari 2017. Laat je echter de wagen keuren buiten die 2 maanden dan zal je gewoon een keuring voor 1 jaar vanaf die datum krijgen. Dus wagen moet gekeurd worden op 15 februari 2016 maar je gaat op 26 november 2015 naar de keuring gaat die keuring maar geldig zijn tot 26 november 2016. Ga je dan bijvoorbeeld op 25 juni 2016 naar de keuring gaat die keuring geldig zijn tot 25 juni 2017...

Comment

Later gaan zal inderdaad de datum niet veranderen, vroeger (dan die 2 maanden) zal het wel veranderen enige uitzondering is als de wagen minder dan 3 jaar zou zijn krijg je bij keuring verkoop inderdaad een keuringsbewijs dat geldig is tot als de wagen 4 jaar wordt, en ook een uitzondering eventueel voor het bonusjaar (minder dan 6 jaar en minder dan 100.000km) maar de bonus is niet geldig bij een keuring voor verkoop.

Maar vroeger gaan zal echt wel die datum aanpassen hoor anders zou je bijvoorbeeld mocht jij in de zomer willen gaan maar een keuringsbewijs krijgen voor 6 maanden of voor 18 maanden...
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Working...
                    X