Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tweedehands zonder onderhoudsboekje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• tweedehands zonder onderhoudsboekje

Was opzoek naar een BMW diesel.
    Vond er één bij een handelaar via internet en stelde hem vragen erover via mail .
    Er staat bij dat hij één jaar wettelijke garantie geeft .

Maar nu komt het .
    De wagen is nog geen drie jaar oud , heeft net geen 42 000 km .
    Het onderhoudsboekje is erbij maar is geen enkel keer ingevuld .
    Aangezien het om een eerste eigenaarswagen gaat , en een Belgische wagen vind ik dit wel vreemd hoor .

Komt dan nog bij dat je dus niet kan laten controleren via de autokeuring ofzo hoeveel km erop stonden bij de laatste keuring , want wagen is nog niet naar keuring gemoeten .

Je zou dan kunnen zeggen van ik neem contact op met de vorige eigenaar , maar deze kan het onder één hoedje spelen met de verkoper .

Over Carpas heeft de handelaar niets vermeld .
    Wel vermeld hij dat hij indien nodig een technische onderhoudsfiche kan aanvragen .

Maar wat is dit juist zo'n fiche ??

Ik vind het ook vreemd dat hij dan meld ( ondanks dat het onderhoudsboekje niet is ingevuld ) dat de auto steeds onderhouden is door een erkend BMW dealer .

Naar mijn mening vullen deze dealers steeds het onderhoudsboekje in .

Vind heel deze verhalen toch maar vreemd klinken hoor , en vrij raar .

Graag wat reacties ?

Oorspronkelijk geplaatst door Stalone Bekijk Berichten

Ik vind het ook vreemd dat hij dan meld ( ondanks dat het onderhoudsboekje niet is ingevuld ) dat de auto steeds onderhouden is door een erkend BMW dealer .

Naar mijn mening vullen deze dealers steeds het onderhoudsboekje in .

u bent een goedgelovig man, mijn ervaring leert dat als je er zelf niet achter zit dat het onderhoudsboekje bij veel dealers niet ingevuld wordt
    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Afblijven en een andere wagen zoeken. Vertrouw het zaakje niet. Waarom onderhoud laten doen en het onderhoudsboekje niet invullen?

Comment

@ speedhunter.

Vind jou reactie vreemd hoor .
        Dan ben jij al bij veel dealers geweest dan .
        Ofwel ben je zelf een handelaar mecanicien , kan natuurlijk ook .

Comment

@ speedhunter.

Vind jou reactie vreemd hoor .
          Dan ben jij al bij veel dealers geweest dan .
          Ofwel ben je zelf een handelaar mecanicien , kan natuurlijk ook .
          nee hoor, het zou niet de eerste keer zijn dat men bij de dealer het onderhoudsboekje ''vergeet'' in te vullen
          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Gezien de kilometers zie ik iig geen reden waarom er geen keuring voor verkoop zou plaats vinden ?
            Het zou idd best kunnen dat ie nog niet naar de keuring is geweest,maar als hij nu verkocht wordt moet hij naar mijn mening toch naar keuring voorverkoop,
            als de handelaar hem met wettelijke garantie verkoopt en *witte* documenten,maw dus volgens de regels verkoopt.
            Ook dan hoor je een carpass te krijgen,zonder keuring en carpass blijf je er maar af !

Comment

Verhaal kan imo wel kloppen.
              Bij mijn astra is er ook niets in het onderhoudsboekje ingevuld. Compleet blanco.
              Maar ben er wel 200% zeker van dat die elke keer op onderhoud is geweest bij de dealer.

Maar moest het geen familielid geweest zijn, dan had ik het zaakje hoogstwaarschijnlijk ook niet vertrouwd.

Comment

Car pas zou er toch wel bijzijn .

@ bjorncoupe .
                Indien er een keuring voor verkoop zou plaats vinden , dan kunnen bvb de km nog terug gedraaid zijn voor hij naar deze keuring ging .

Snappie.

PS wil de handelaar absoluut niet beschuldigen van km terugdraaien of dergelijke , alles kan best kloppen hoor , maar vind het verhaal wat vreemd .

Het eerste wat je als eigenaar vandaag de dag toch doet als je een nieuwe wagen koopt en voor onderhoud binnen doet , is kijken of ze het onderhoudsboekje hebben ingevuld zeker.

Ga volgende week toch eens kijken naar de wagen en hem de nodige vragen stellen .

Comment

Wie zegt dat hij op onderhoud ging bij de dealer, en niet bij een onafhankelijke na de uren?

Comment

Hallo,

Bij een dealer kunnen ze op chassisnummer nazien of de wagen in onderhoud geweest is. Ik weet wel niet of ze dat geven maar je kan proberen. 0p 42.000 km moeten daar normaal nog minstens 2 van de originele banden opliggen. Dat zie je door naar de datumstempels op de banden te kijken (DOT nummers)

Zonder bevestiging zou ik niet kopen, zelfs als hij iets goedkoper is verlies je dat weer als jij terug verkoopt...
                    Het is niet aan jou om uit te zoeken of het verhaal klopt, maar aan de verkoper om het te bewijzen. Gezien de verkoop door een professional gebeurt, vind ik er een reukje aan als er geen bewijzen zijn.
                    Last edited by ; 12/10/2012, 20:11.

Comment

Bij mij zijn ze het dealerboekje vergeten in te vullen, maar de auto staat wel in het systeem van het merk dat hij een onderhoud heeft gehad. dus dat zal bij zo'n bmw ook wel moeten als hij echt dealeronderhouden zou zijn.
                      BMW X5 45e

Comment

Normaal is de eerste onderhoud op 30.000 km of 2 jaar.
                        Wat zegt de boordcomputer ? (ik weet wel dat daar mee te foefelen is)

Comment

Als de verkoper meld dat de wagen is onderhouden door een erkend BMW dealer , dan kun je toch gewoon de naam vragen van die dealer, en als hij die niet wil geven, dan zou ik het niet vertrouwen.
                          Trouwens in het onderhoudsboekje staat toch aangeven wie de wagen heeft afgeleverd (afleveringscontrole)
                          Ik dacht dat er bepaalde gegevens in de autosleutel zijn opgeslagen, laat die even uitlezen bij een officiële dealer

Comment

Car pas zou er toch wel bijzijn .

@ bjorncoupe .
                            Indien er een keuring voor verkoop zou plaats vinden , dan kunnen bvb de km nog terug gedraaid zijn voor hij naar deze keuring ging .

Snappie.

PS wil de handelaar absoluut niet beschuldigen van km terugdraaien of dergelijke , alles kan best kloppen hoor , maar vind het verhaal wat vreemd .

Het eerste wat je als eigenaar vandaag de dag toch doet als je een nieuwe wagen koopt en voor onderhoud binnen doet , is kijken of ze het onderhoudsboekje hebben ingevuld zeker.

Ga volgende week toch eens kijken naar de wagen en hem de nodige vragen stellen .
                            Uiteraard ja,maar dan kan je ook hebben met valse aftekeningen van een dealer,er is vorig jaar nog een reportage geweest op TROS NL ,
                            opegelicht ? noemt het.
                            En daar kwam een man in voor die neppe onderhoudsboekjes verkocht,en ook afstempelde voor een bepaald bedrag,
                            en de stempel was 99% gelijk aan een dealer in de buurt.
                            Dit kwam voor bij bmw,vw,audi voornamelijk,dus ja dat kan ook in een zeer slecht senario natuurlijk
                            Maar als hij idd bij bmw is binnen geweest,en het is een degelijke garage,staat dat echt wel in het systheem hoor
                            Mijn voorgaande c4 coupe had ook geen boekje,was kwijt geraakt volgens de klant van de handelaar in kwestie,enfin een kvv zou ik zoizo wel eisen,
                            is zelfs verplicht,als ik goed heb opgelet in de lessen (gezien km/stand en leeftijd kan hij nooit meer aanzien worden als een nieuwe wagen nvdr)
                            Dus een officiele verkoop door een officiele handelaar die u 1 j verplichte garantie geeft,hoort dit ook te doen (inc carpass).
                            Last edited by ; 12/10/2012, 20:52.

Comment

Mijn auto is ook reeds onderhouden na 1 jaar en 20.000 km . Mijn boekje is niet ingevuld..........omdat ik het niet bijhad.

Als de auto idd al is nagezien/onderhouden bij "een bmw-dealer" , vraag dan welke en bel ernaar . (en dan kunnen ze nog zeggen wat ze willen als ze onder 1 hoedje spelen......)

Je kan volgens mij de auto ook de auto laten keuren door bvb een diagnose-centrum ( bij mij was dit ooit met mijn kadett omdat de koper dit wou en dan waren die kosten voor de koper ) .

Als jij die kosten op jou wil nemen zal er normaal geen probleem zijn bij die verkoper , anders is er wel degelijk WEL een probleem .

Dat de wagen geen 3 jaar is , is zeker geen nadeel als ie NIET op onderhoud is geweest , de meeste auto's moeten nu maar om de 30.000 km binnen of....2 jaar . Een marge zal wel kunnen , al weet je nooit iets zeker met een 2dehands.

vb: min 10 ° buiten , starten , volle gas , vlammen......kan NOOIT goed zijn voor de motor. Dat weet je dus nooit bij een 2dehands ( al zal iedereen zeggen dat ie ALTIJD netjes is warmgereden ) .

Kan je geen proefrit doen met de auto ?

Comment

Natuurlijk kunde ook kijken naar een andere auto, het is nu niet dat een bmw diesel zo exclusief is

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                BMW X5 45e

Comment

ik moet speedhunter gelijk geven, van de 5 dealers van verschillende merken (fleet) die ik al heb gedaan moet ik altijd achter hun veren zitten om de boekjes te laten invullen.
                                  ik ga gewoon het chassisnummer opvragen bij een dealer en dan weet ik meteen de historiek van de auto. nog nooit heeft een garage me dat geweigerd...
                                  over de km-stand, deze wordt elke keer bijgehouden in een systeem van zodra de auto een garage binnengaat.

bij Mitsubishi is er geen onderhoudsboekje meer, alles kan je online nakijken.
                                  Last edited by ; 12/10/2012, 22:51.

Comment

Het onderhoudsboekje van mijn BMW's is ook niet altijd ingevuld. Dat is op zich nog niet zo eigenaardig. Gewoon chassisnr vragen en daarmee naar de desbetreffende dealer stappen. Ze kunnen direct zien waarvoor deze auto allemaal is binnengeweest.
                                    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                    BMW F10 520da 2012
                                    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Onderhoudsboekjes worden idd veel vergeten.
                                      Bij verkoop van mijn S3, heb ik 6 onderhoudsbeurten moeten laten gaan invullen bij de garage.
                                      Koper merkte het op dat deze niet ingevuld was terwijl hij steeds bij de rest van men papieren stak.

Wel kon ik alle facturen al voorleggen aan de koper om te laten zien dat hij wel degelijk was binnen geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                        Bij mij zijn ze het dealerboekje vergeten in te vullen, maar de auto staat wel in het systeem van het merk dat hij een onderhoud heeft gehad. dus dat zal bij zo'n bmw ook wel moeten als hij echt dealeronderhouden zou zijn.
                                        Niet altijd. Toen ik nog met Mercedes reed heb ik volgende meegemaakt:

Probleem met wagen nog tijdens garantieperiode. Krijg ik toch een factuur want blijkt dat ik de wagen nooit op onderhoud heb gedaan?!?

Bleek dat de (vorige) officiële dealer, waar ik de wagen had gekocht, de onderhoudsbeurten af en toe 'vergat' elektronisch door te geven aan Mercedes. Heb dan bij Mercedes klacht moeten indienen, facturen aangetekend opsturen, ...

Het heeft dan nog herhaaldelijke telefoons en brieven geduurd alvorens mijn elektr. onderhoudsboekje correct werd ingevuld en ik bij de nieuwe dealer mijn geld voor herstelling heb teruggezien.
                                        IRIDIUM
                                        Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

Groeipunt
                                        Helderzienden

Comment

Working...
                                        X