Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waar voornamelijk op letten bij kopen van (onbekende) particulier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Waar voornamelijk op letten bij kopen van (onbekende) particulier?

    Hallo, aangezien ik echt weinig weet van auto's en op zoek ben naar een tweedehands. Maak ik hier een topic om wat tips te ontvangen mocht ik niemand vinden die met mij mee wil gaan naar een auto kijken, dat ik dan weet waar ik zoal op moet letten.

    Ik weet bijv. al:

    -dat je moet kijken of de spleet tussen de deuren links en rechts even groot is, om zo te weten of de wagen al een botsing heeft gedaan of niet
    -de banden controleren of die niet versleten zijn

    en dat zal het zowat zijn...

    Maar ik het het vermoeden dat ik ook de motorkap zal moeten opendoen en daar het een en het ander checken maar... wat juist?
    andere tips, die niet onder de motorkap te vinden zijn, zijn ook welkom

  • #2
    Basis dingen alemaal testen natuurlijk zoals lichten,ruitensproeiers,wissers,elec spiegels,airco,oid.
    Eens bij stationair veel vebruikers op zetten : lichten,alarmlichten,airco,wissers,radio en zien dat auto niet raar doet ,
    zo kan je zien of je laadspanning (lees : alternator) niet vreemd doet (dit kan je nog beter testen door een multimeter op je accu te zetten)
    Zien of de auto vlot start (startmotor,accu).
    Sleuteldoosje (transponder) nakijken of de knopjes nog goed functioneren (kastje kan makklijk + 250 eur kosten,had ik met mijn c4 coupe voor)
    Auto moet vrij snel,stabiel stationair draaien (onder de 1000 trpm)

    Een testje voor de koppeling (hebben wij vroeger altijd gedaan) : zet je auto in 2de versnelling,trek de handrem stevig op en laat de koppelingspedaal los,
    Auto moet uitvallen,als ie aanblijft kan dit duiden op een doorslippende koppeling (aan vervanging toe)

    Verder zien of de handrem goed vast neemt,trek hem eens op een een kleine helling.
    Rook vd auto : als je hem start bij warm weer zou je practish geen rook mogen zien (benzine) bij koud weer is dit normaal,
    en moet je even een stukje rijden tot hij warm is en dan zou je practish niets mogen zien.
    Een grote witte rookpluim die aanhoud is kenmerkende voor een zogehete lekke koppakking.
    Om op dit verder te gaan water conroleren of er geen olie boven drijft (smurrie) olie vuldop onderaan bekijken of ook hier geen smurrie hangt (wit van kleur)
    Nie te verwarren met condensvorming door lang stil te staan bv,verder kijken naar algemene olie lekkages.
    Zien of deuren makklijk open en toe gaan,controleren op lakschade en roest (onder auto kijken,en wielranden)

    Best is een auto gaan bekijken bij goed weer,zeker voor evt lakdefecten te kunnen waarnemen,en evt lekkages.
    Test ook maar eens de auto op hogere snelheid (snelweg) en op zijn kracht (wat toeren geven) dit moet vlot gaan natuurlijk.
    Last edited by ; 06/11/2012, 02:37.

    Comment


    • #3
      Een aantal tips van touring:

      Een tweedehandswagen kopen


      Een tweedehands wagen, een kat in een zak?

      U bent toe aan een andere wagen en u besluit een tweedehands wagen te kopen. Koopt u dan het best bij een handelaar of bij een particuliere verkoper? En waar moet u op letten als u gaat kijken en kiezen?
      Handelaar of particulier?

      Handelaars gaan dagelijks op pad om de beste wagens op de markt te zoeken en deze aan te bieden. Doorgaans kopen zij bij garages die hun overnamewagens liever niet zelf doorverkopen.
      Een goede handelaar neemt de wagen over van de garagist en brengt hem in orde alvorens hem aan te bieden.
      Het voordeel voor de klant is dat de handelaar verplicht is om garantie te geven, al betekent dit doorgaans dat de prijs de hoogte in gaat.

      Particuliere verkopers bieden geen garantie en willen liefst zo weinig mogelijk kosten maken aan een wagen die ze toch zullen verkopen. De prijzen mogen dan wel lager liggen, u moet er in elk geval rekening mee houden dat u zelf voor eventuele kosten zult moeten opdraaien. Als u de verkoper niet kent, dan zijn er een aantal zaken waar u zeker op moet letten voor u tot de aankoop overgaat.
      Is de wagen zo goed als hij eruit ziet?

      Een mooie opgepoetste wagen is geen garantie voor de algemene kwaliteit ervan. Verborgen gebreken kunnen u later behoorlijk parten spelen én geld kosten, en dat kunt u beter van in het begin vermijden. Een behoorlijke controle van de carrosserie op roest blijft een goede barometer.

      Ziet de buitenkant er nog fraai uit, kijk dan in de koffer en til de vloerbedekking op. Ook aan de binnenkant is er soms roest te vinden onder de vloermatten en dat duidt vaak op slecht onderhoud van de wagen.
      Kijken of de wagen ongevalvrij is, is geen makkelijke klus maar wel belangrijk. Een blik onder de motorkap kan soms uitsluitsel brengen, maar meestal moet u een kenner zijn om dit te kunnen vaststellen.
      Wat u zeker moet doen, is het nakijken van de vloeistoffen en in het bijzonder het olie- en waterpeil. Is dit te laag, dan is dit wederom een indicatie dat de eigenaar het niet zo nauw genomen heeft met het onderhoud en dat zou toch al enig argwaan moeten wekken.
      Vergeet de papieren niet!

      Het spreekt vanzelf dat u goed dient na te kijken of de papieren overeenstemmen met de wagen. Klopt het chassisnummer en is het duidelijk dat u koopt van de eerste eigenaar? En natuurlijk dienen de kilometers in het onderhoudsboekje vermeld te staan zodat u kunt controleren of er niet met de kilometerteller geknoeid is.
      Wees geduldig!

      Een tweedehands auto kopen doet u best in vertrouwen, maar als dat niet kan, doet u er goed aan zoveel mogelijk voorzorgen te nemen. Hebt u niet genoeg kennis in huis om een wagen zelf te beoordelen, kies dan voor een wagen met garantie bij een handelaar.
      Maar waar u ook koopt, maak altijd een proefrit met de wagen van uw keuze. Voelt hij niet goed aan, kijk dan uit naar iets anders. Uw geduld zal ongetwijfeld beloond worden.
      The shark is BACK! BMW 635csi

      BMW E24 635csi 1985
      BMW F10 520da 2012
      MINI Clubman Cooper 2017


      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

      Comment


      • #4
        De lak van de auto kan je het best bekijken als je schuin achter de wagen staat. Dan zie je het makkelijker deukjes in de lak dan wanneer je er voorstaat.
        The shark is BACK! BMW 635csi

        BMW E24 635csi 1985
        BMW F10 520da 2012
        MINI Clubman Cooper 2017


        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

        Comment


        • #5
          hmm, ik denk dat ik er beter "iets" meer geld voor over heb en bij een handelaar koop. Dan bij een particulier te gaan...
          het is een serieus lijstje waar je op moet letten :o.

          Comment


          • #6
            Mijn persoonlijke ervaring is nochtans om ofwel bij een officieel dealer een occassie te kopen ofwel bij een particulier. Er zijn nog genoeg andere eerlijke handelaars maar zeker niet allemaal.
            The shark is BACK! BMW 635csi

            BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017


            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

            Comment


            • #7
              Ik koop eerlijk gezegd het liefst bij een particulier. Dan zie je de persoon die er mee gereden heeft en daar kan je soms al veel uit afleiden.
              BMW E61 525d LCI '09
              Suzuki Bandit 1250NA /07
              Fiesta Red Edition '16

              Comment


              • #8
                Daar zit wel iets in... Een 2de hands audi halen bij een audi-dealer, het zou al erg zijn moesten ze je dan in het zak zetten. (ja ik ben op zoek nr audi A3).

                Met dat idee in het achterhoofd ben ik eens gaan zoeken, binnen mijn budget.


                kijk: 7500 euro voor een wagen met 213 000km, is dit niet gek veel? :o

                Comment


                • #9
                  Bij een handelaar ben je ook niet altijd 100 % zeker hoor,zie maar naar mijn c4 coupe (waar aan cilinderkop gepruld was)
                  Ik heb aan kosten nadien bijna zoveel gegeven als dat ik de wagen heb betaald,maar zoiets is gewoon pure pech maar daar koop je natuurlijk niets voor.
                  Vaker is een particulier idd nog een betere optie,of bij een merkdealer zelf,een dealer durft vaak net wat meer vragen dan onafhankelijke handelaren natuurlijk.
                  Maar daar worden ze vaak wel extra gecontroleert en vaak nog een nieuwe riem,met onderhoud verkocht,en slechte wagens zal een garage,
                  die een goede naam heeft ook wel willen behouden natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Dealer, handelaar, particulier je moet met een tweedehandswagen soms ook wat geluk hebben (kijk maar naar de C4 van bjorncoupe), de reden waarom ze hun wagen wegdoen kan soms al wat zeggen over hoe de wagen is/was (want soms kan een gebrek ook naar voor komen zonder dat dit geweten was door de vorige eigenaar). Iemand die de wagen wegdoet om een hoger vermogen te hebben zal soms (dikwijls?) meer gevraagd hebben van de motor dan sommige andere bestuurders, een oude wagen heeft meer kans op een defect dan een jonge wagen, een hoge kilometerstand kan aanleiding geven tot slijtage van bepaalde onderdelen, maar dit alles is geen zekerheid... bij particulier heb je het voordeel om zelf met de eigenaar te praten (en zo kun je je een oordeel vellen over hij/zij met de wagen omging, hoewel ook particulieren niet altijd eerlijk tegen je zullen zijn , bij een dealer/handelaar heb je het voordeel van garantie, hoewel dit ook niet altijd een garantie is dat alles vlekkeloos zal verlopen (er staan genoeg horroverhalen op het internet).
                    Bij het gaan bekijken van een wagen zijn volgende punten voor mij belangrijk
                    Geschiedenis van de wagen is een belangrijk uitgangspunt, hoeveel vorige eigenaars, kan onderhoud/gedane kosten aangetoond worden enz...
                    Algemene staat van de wagen, zijn er veranderingen aan de wagen gebeurd (van een dame van 85 verwacht je nu éénmaal niet dat ze een spoiler op het kofferdeksel vijst, hoewel er waarschijnlijk ook op deze regel uitzonderingen bestaan), kleine schade hoeft niet altijd als negatief aanzien te worden (wat steenslag op de voorbumper/motorkap kan er bijvoorbeeld op wijzen dat de wagen toch daar niet net voor de verkoop herspoten is), staat van de banden bekijken (nieuwe banden kunnen bijvoorbeeld wijzen op een probleem met uitlijning/ophanging/... maar niet altijd) je verwacht een normaal gelijkmatig afgesleten profiel van de banden, km stand vergelijken met slijtage interieur 10.000 km en afgesleten pedaalrubbers klopt niet, een dame van 50 kgr. zal op 80.000 km de bestuurderszetel niet doorzitten enz... motorkap eens openen en kijken naar de motor, indien de ruimte er zeer netjes uitziet (properder dan de buitenkant) kan dit wijzen op problemen (hoewel ik er ook ken die het motorcompartiment even goed onderhouden als de buitenkant van hun wagen, vroeger nog meer dan nu want toen was er nog veel plaats naast de motor) dus letten op olielekken en waterlekken, kijk ook eens naar de batterij indien eerder oud (reken oude dan maar als zijnde een jaar of 5) is dit ook een kost die je binnenkort mag verwachten.
                    Daarna de motor even starten (moet nog zeer makkelijk starten) luisteren of je abnormale geluiden hoort en eventueel een proefrit maken, letten op stuur, remmen, is het vermogen wat mag verwacht worden, knopjes/hendels/accesoires eens proberen (gaande van lichten tot airco, achteruitverwarming, spiegels,...)
                    Daarna nog eens alles goed nalopen, geen roest bijvb rond ramen, wielschermen, koffer,... alles nog eens goed bekijken en dan...
                    Als alles positief was voor jou kun je denken dat je bij deze dealer/handelaar/particulier een voor jou goede wagen gevonden hebt, hoewel enkel de toekomst zal bewijzen of je gelijk had of niet
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                      Basis dingen alemaal testen natuurlijk zoals lichten,ruitensproeiers,wissers,elec spiegels,airco,oid.
                      Eens bij stationair veel vebruikers op zetten : lichten,alarmlichten,airco,wissers,radio en zien dat auto niet raar doet ,
                      zo kan je zien of je laadspanning (lees : alternator) niet vreemd doet (dit kan je nog beter testen door een multimeter op je accu te zetten)
                      Zien of de auto vlot start (startmotor,accu).
                      Sleuteldoosje (transponder) nakijken of de knopjes nog goed functioneren (kastje kan makklijk + 250 eur kosten,had ik met mijn c4 coupe voor)
                      Auto moet vrij snel,stabiel stationair draaien (onder de 1000 trpm)

                      Een testje voor de koppeling (hebben wij vroeger altijd gedaan) : zet je auto in 2de versnelling,trek de handrem stevig op en laat de koppelingspedaal los,
                      Auto moet uitvallen,als ie aanblijft kan dit duiden op een doorslippende koppeling (aan vervanging toe)

                      Verder zien of de handrem goed vast neemt,trek hem eens op een een kleine helling.
                      Rook vd auto : als je hem start bij warm weer zou je practish geen rook mogen zien (benzine) bij koud weer is dit normaal,
                      en moet je even een stukje rijden tot hij warm is en dan zou je practish niets mogen zien.
                      Een grote witte rookpluim die aanhoud is kenmerkende voor een zogehete lekke koppakking.
                      Om op dit verder te gaan water conroleren of er geen olie boven drijft (smurrie) olie vuldop onderaan bekijken of ook hier geen smurrie hangt (wit van kleur)
                      Nie te verwarren met condensvorming door lang stil te staan bv,verder kijken naar algemene olie lekkages.
                      Zien of deuren makklijk open en toe gaan,controleren op lakschade en roest (onder auto kijken,en wielranden)

                      Best is een auto gaan bekijken bij goed weer,zeker voor evt lakdefecten te kunnen waarnemen,en evt lekkages.
                      Test ook maar eens de auto op hogere snelheid (snelweg) en op zijn kracht (wat toeren geven) dit moet vlot gaan natuurlijk.
                      enkele vragen hierbij nog:
                      Wat moet ik precies meten met mijn multimeter om goed te zijn?
                      en, waar vind ik de transponder terug dan?

                      Comment


                      • #12
                        das een feit
                        k heb uiteindelijk toch besloten om te zoeken naar een wagen die ik bij een particulier kan kopen, Ik lees elke dag opnieuw ff waar ik allemaal op moet letten bij het bezichtigen / testen van de wagen en dan kan ik binnenkort auto's gaan checken en (doen alsof) ik er iets van ken.
                        En eerst op voorhand al eens dat lijstje van dingen waarop ik moet letten toepassen op mijn eigen auto, auto van famillie

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen101 Bekijk Berichten
                          das een feit
                          k heb uiteindelijk toch besloten om te zoeken naar een wagen die ik bij een particulier kan kopen, Ik lees elke dag opnieuw ff waar ik allemaal op moet letten bij het bezichtigen / testen van de wagen en dan kan ik binnenkort auto's gaan checken en (doen alsof) ik er iets van ken.
                          En eerst op voorhand al eens dat lijstje van dingen waarop ik moet letten toepassen op mijn eigen auto, auto van famillie
                          Dat is altijd handig eens te doen ja.
                          Transponder zit gewoon in je afstandsbediening,wilde bedoelen dat je moet zien of alle knopjes op je afstandbediening,goed functioneren.
                          Want zo een kastje kost wel wat orgineel (moet ook opnieuw ingelezen worden,mede door de transponder) bij mijn c4 kostte dat 250 euro.
                          Laadspanning meet je door gewoon plus op plus en min op min (vaak rood en zwarte kabel op de multimeter)
                          Dan moet je u auto in neutraal zetten,en laten draaien en moet dan 14.2-14.4 volt aangeven (zowel te veel als te weinig is schadelijk,toont op problemen)
                          Hier kan je het nog eens na lezen ->http://accudirekt.nl/accudirekt_accu_vragen.html

                          In mijn geval was het bij mijn vectra die te weinig laadstroom had,waaruit bleek dat mijn alternator aan het overlijden was.
                          Heb die toen zelf nog vervangen,omdat het eigenlijk niet moeilijk is en al zeker niet bij een oudere wagen (vaak meer ruimte om te werken)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                            Dat is altijd handig eens te doen ja.
                            Transponder zit gewoon in je afstandsbediening,wilde bedoelen dat je moet zien of alle knopjes op je afstandbediening,goed functioneren.
                            Want zo een kastje kost wel wat orgineel (moet ook opnieuw ingelezen worden,mede door de transponder) bij mijn c4 kostte dat 250 euro.
                            Laadspanning meet je door gewoon plus op plus en min op min (vaak rood en zwarte kabel op de multimeter)
                            Dan moet je u auto in neutraal zetten,en laten draaien en moet dan 14.2-14.4 volt aangeven (zowel te veel als te weinig is schadelijk,toont op problemen)
                            Hier kan je het nog eens na lezen ->http://accudirekt.nl/accudirekt_accu_vragen.html

                            In mijn geval was het bij mijn vectra die te weinig laadstroom had,waaruit bleek dat mijn alternator aan het overlijden was.
                            Heb die toen zelf nog vervangen,omdat het eigenlijk niet moeilijk is en al zeker niet bij een oudere wagen (vaak meer ruimte om te werken)
                            Aha, dat weet ik dan ook weeral :-) nu het lijstje ies uitvoeren op verschillende auto's en dan kan ik deftig gaan langsgaan bij mensen

                            Comment


                            • #15
                              Zijn er eigelek dingen waar ik specifiek op kan/moet letten bij aankoop van een tweedehands Audi A3?
                              bepaalde collega's van mij zeggen bv. dat een 1.9 beter is dan een 2.0 om dat er bij de 2.0 veel problemen zijn (geweest) met de elektronica. Maar stel nu dat ik een 2.0 ga testen, hoe kan ik dit dan specifiek proberen?

                              Eventueel mensen die bij een Audi-garage werken/gewerkt hebben die mij wat extra info kunnen geven?

                              Comment


                              • #16
                                Bij het gaan bekijken van een wagen zijn volgende punten voor mij belangrijk
                                Geschiedenis van de wagen is een belangrijk uitgangspunt, hoeveel vorige eigenaars, kan onderhoud/gedane kosten aangetoond worden enz...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen101 Bekijk Berichten
                                  hmm, ik denk dat ik er beter "iets" meer geld voor over heb en bij een handelaar koop. Dan bij een particulier te gaan...
                                  het is een serieus lijstje waar je op moet letten :o.
                                  Als je bij een handelaar koopt, moet je ook serieus opletten. Daar zitten toch ook foefelaars tussen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    neem gewoon iemand mee die er veel van kent.
                                    bespaart je een hele hoop stress.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je kan ook de onderhoudshistoriek opvragen bij de concessiehouder. Tegenwoordig houden zij alles digitaal bij. Weet je onmiddellijk wat er met een wagen is gebeurd.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wat vinden jullie een correct prijsverschil voor een idem wagen bij particulier VS handelaar?
                                        Maw, hoeveel onderhandelingsruimte (concreet bedrag) kan je daar op plakken?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X