Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nen A3 1.6 Tdi met 110.000 km, nog doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nen A3 1.6 Tdi met 110.000 km, nog doen?

Wij zijn thuis aan het uitkijken naar een andere auto ter vervanging van onze seat en hebben ons oog laten vallen op nen 1.6 Tdi met 105pk. Maar nu hoor ik dat die bakjes daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn, om veel km te doen. Klopt dit?
    Iemand ervaring met nen 1.6 Tdi met al wat km opstaan?
    Deze is van 2010 dus heeft wel al goed gereden.
    Wat denken jullie?

Onzin, mits goed/tijdig onderhoud kunnen die nog een pak meer kms aan.

Comment

Is de distributieriem al vervangen?
      Zo rond de 100K km is dit bij VAG vaak nodig. Indien niet zou ik hier toch al een 6-700 euro voor voorzien.

Daarnaast hangt er ook veel af hoe met de auto is gereden. Ik koop liever een wagen met 110 000 km die goed warmgereden is, met veel km's per rit dan een wagen met 60 000 km die altijd planché rond de kerktoren heeft gereden.

Los hiervan moet een recente TDI toch minstens 200K km aankunnen, dan kan je er nog 90 000 rijden. Rij je veel op een jaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
        Is de distributieriem al vervangen?
        Zo rond de 100K km is dit bij VAG vaak nodig. Indien niet zou ik hier toch al een 6-700 euro voor voorzien.

Daarnaast hangt er ook veel af hoe met de auto is gereden. Ik koop liever een wagen met 110 000 km die goed warmgereden is, met veel km's per rit dan een wagen met 60 000 km die altijd planché rond de kerktoren heeft gereden.

Los hiervan moet een recente TDI toch minstens 200K km aankunnen, dan kan je er nog 90 000 rijden. Rij je veel op een jaar?
        Wel, die kost had ik eigenlijk al voorzien.
        En mss nog ook iets voor de automaat, want het is nen S tronic.

En deel hetzelfde principe. Dienen auto heeft 110k km sinds 2010, dus zal veel autostrade of zo gezien hebben, toch genoeg warm gereden zijn.
        Zelf zijn we van plan om 10k/jaar te rijden (en nu liefst geen discussie over het feit dat we dan beter nen benzine nemen), waarvan het 95% autostrade gaat zijn als die gebruikt wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
          Wel, die kost had ik eigenlijk al voorzien.
          En mss nog ook iets voor de automaat, want het is nen S tronic.

En deel hetzelfde principe. Dienen auto heeft 110k km sinds 2010, dus zal veel autostrade of zo gezien hebben, toch genoeg warm gereden zijn.
          Zelf zijn we van plan om 10k/jaar te rijden (en nu liefst geen discussie over het feit dat we dan beter nen benzine nemen), waarvan het 95% autostrade gaat zijn als die gebruikt wordt.
          Ik zou meer schrik hebben van de S-tronic dan van de motor, maar bij een testrit ga je al snel voelen of die bak nog fris is. 50 000 km met die motor en bak in een Touran en nog niks van problemen gehad.

Volgens mij moet je meer schrik hebben met eentje van die leeftijd met maar 20 000 km, want die bakjes worden niet graag koud gereden ook die S-tronic niet.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

Comment

S tronic = DSG = oliewissel om de 50.000km (aangeraden)
            olie van de DSG6 van mijn ex octavia is niet echt volledig om 50.000km gewisseld (1 keer 70.000km), dus al 2 x. maar draait nog steeds goed ondanks dat.
            is ook 500 - 700€.

Comment

Mijn schoonbroer heeft een passat 1.6tdi (leasekrel) en nu reeds 265.000km met enkel een egr probleem op 246.000.
              De auto wordt natuurlijk 95% van de tijd op de autosnelweg gebruikt maar die andere 5% weet ik dat hij die toerkes rond de kerktoren nogal graag erbij neemt ...

aangezien die passat nog een zwaardere auto is vermoed ik dat die 110.000 echt geen probleem mogen vormen mits goed onderhouden.

Comment

Veel van die jonge Audi's met behoorlijke kilometerstanden zijn ex-leasings die doorverkocht worden. Als je weet hoe er met sommige leasings gereden wordt dan doe je er best aan om zo'n wagen goed te inspecteren en te testrijden alvorens je tot kopen overgaat. Een paar keer met gelijkaardige wagens rijden die elders te koop staan kan ook geen kwaad, kwestie van vergelijken.

Comment

Fantastisch, dikke merci allemaal voor de uitleg en raad.
                  Zal eens gaan proefrijden en we zullen het onderhoudsboekje eens nader bekijken.
                  Heb wat schrik van die 105pk "maar", maar daar kan ook iets aan gedaan worden vermoed ik.

Comment

Gechipt 140pk/310Nm (waarden van br-performance).

Comment

Echt veel precedenten met hoge km standen zullen er nog niet zijn want die motor is nog maar een goede 3j. op de markt. Die Passat hierboven is de klassieke uitzondering op de regel. Ex-leasing is altijd een risico maar meestal heb je toch 1j. garantie
                      2.0 JTDm

Comment

Die 105pk is echt niet tot op het uiterste hoor. Ik weet zeker dat er genoeg veiligheidsmarge op die motor zit.

Comment

Lijkt mij zeker goed genoeg voor wat het moet dienen.
                          Mijn madam krijg op onze allroad verbruikscijfers die ik er nog nooit opgekregen heb

Comment

dat koppel halen die 1.6 in realiteit niet.

meeste komen uit rond de 135-137 en 280 - 300 nm.

maar chiptuning op zo'n 1.6 is wel aan te raden
                            BMW X5 45e

Comment

Ik zag op Pistonheads forum recent een foto van een gechipte 1.6 tdi met een gebarsten zuiger. Oorzakelijk verband kun je moeilijk aantonen maar toch. Ik zou dit blok toch niet teveel richting limiet pushen.
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

Comment

Fantastisch, dikke merci allemaal voor de uitleg en raad.
                                Zal eens gaan proefrijden en we zullen het onderhoudsboekje eens nader bekijken.
                                Heb wat schrik van die 105pk "maar", maar daar kan ook iets aan gedaan worden vermoed ik.
                                Mijn Touran klokt af op iets meer dan 1800 kilo en die "maar" 105 pk doen dat eigenlijk helemaal niet slecht. Bovendien heb je met die DSG ook nog is lage toerentallen op de snelweg, waardoor het ook niet te rumoerig is aan 120.
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Zaterdag gaan we eens gaan zien zie.
                                  Ben benieuwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                    Ik zag op Pistonheads forum recent een foto van een gechipte 1.6 tdi met een gebarsten zuiger. Oorzakelijk verband kun je moeilijk aantonen maar toch. Ik zou dit blok toch niet teveel richting limiet pushen.
                                    Wat is de limiet hé. Denk dat elk blokje nog wel wat overschat heeft, zelfs met tuning.
                                    Het risico van nen 2dehands is altijd: hoe is daar mee gereden. Mooi op temperatuur gebracht voor het duwen, ...
                                    Als ge natuurlijk iemand hebt die dat gebruikt alsof het nen 5l is, ja, die krijgt alles kapot volgens mij.

Comment

Wat is de limiet hé. Denk dat elk blokje nog wel wat overschat heeft, zelfs met tuning.
                                      Het risico van nen 2dehands is altijd: hoe is daar mee gereden. Mooi op temperatuur gebracht voor het duwen, ...
                                      Als ge natuurlijk iemand hebt die dat gebruikt alsof het nen 5l is, ja, die krijgt alles kapot volgens mij.
                                      Zoiets zie je wel in de onderhoudshistoriek normaal gezien, dus als die volledig is en normale intervallen vertoont zou je daar wel safe moeten zitten. Over het algemeen zijn mensen die veel kilometers doen minder met een koude motor onderweg en ook niet onder de kerktoren aan het racen.
                                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

een 5l moet ge in elk geval zeker ook op temperatuur laten komen ...

Comment

Working...
                                        X