Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

Heb momenteel een Astra Break (vorig model van februari 2006) met 1.9CDTI motor 120pk, momenteel een goeie 130.000 km. Gezien ik voor deze wagen momenteel nog een goeie prijs kan krijgen, overweeg ik het nieuwe model Astra aan te kopen.
    Heb een goeie deal gezien bij m'n gewoonlijke Opel-verdeler, een Certified Used car, tweedehands dus van maart 2012 met 2 jaar garantie, een Astra Tourer 1.3 CDTI 95pk Ecoflex, quasi full option met 19.000km.
    Nu moet ik zeggen dat ik met 95pk wel genoeg heb (teveel snelheidsboetes gehad met m'n huidige Astra ) maar ik ben wat terughoudend tov een motor met zo'n kleine cylinderinhoud (was eigenlijk op zoek naar een 1.7 Ecoflex 110pk). M'n vrouw heeft onlangs een gelijkaardige deal gesloten voor een Opel Corsa, ook maar 7 maand oud en ook 2 jaar garantie (haar vorige Corsa, een 1.7DTI, was ondertussen wel 11 jaar oud). De motor is ook een 1.3 met 95pk ecoflex en start/stop. Dat rijdt heel vlotjes maar de Corsa is dan ook wel een heel stuk lichter dan een Astra Tourer en ik hoor nogal wat opmerkingen qua gebrek aan vermogen bij de Astra met deze motor.

Daarom graag wat feedback van mensen die een Astra, eventueel tourer, hebben met de 1.3CDTI Ecoflex motor. We gaan ook regelmatig naar Engeland met de auto, dus ik denk daar ook aan. Wellicht denk ik nog wat 'ouderwets' en denk ik dat een kilometervreter een zware motor moet hebben. Ik doe dagelijks 50km voor het werk...

Ik hoef nu geen nieuwe auto, maar 't is wel een goeie deal, en ik hoef eigenlijk ook geen Tourer, een 5-deurs volstaat (we moeten nu de bedjes en spullen van onze tweeling niet meer meesleuren als we ergens naartoe gaan) en bovendien zijn zulke deals bij onze dealer wel vaker te rapen.

Ook een idee welke site de betrouwbaarste is om een restwaarde te berekenen ?
    Last edited by Kaneda; 09/01/2013, 15:05.
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Misschien goed voor in een Corsa, maar voor zo'n relatief zware wagen zou ik geen zo'n lichte motorisatie nemen. Een acceleratie naar 100 km/h die boven de 14 seconden is en waar je dagelijks 50 km in inzit 'k zou dat toch absoluut niet nemen.
    Last edited by ; 09/01/2013, 15:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IDF Bekijk Berichten
      Misschien goed voor in een Corsa, maar voor zo'n relatief zware wagen zou ik geen zo'n lichte motorisatie nemen.
      Ik stel alle feedback op prijs, maar ik zoek naar ervaringen van mensen die effectief een Astra hebben met die motor. Jij lijkt me geen Opel-rijder aan je Avatar te zien
      Wat die lichte motorisatie betreft : ik hoor dat Ford 125pk pompt uit een 1L motor...

Comment

Een auto verkopen omdat je er nu nog een goede prijs van krijgt lijkt mij een rare redenering. Het huidige model is in mijn ogen wel duidelijk de betere wagen in zijn geheel, maar een goede wagen verkopen om te verkopen lijkt mij daarom niet altijd de beste keuze. Ik had zelf een Astra Break uit 2006 met 1.7 en mijn schoonbroer heeft sinds een paar maanden een nieuwe met 1.7. De nieuwe is er qua interieur hard op vooruitgegaan, het vorige model had slechte stoelen bijvoorbeeld.

Of die 1.3 voldoet dat moet je vooral zelf is testen, ik zou niet kopen zonder een testrit met een Astra met 1.3, net zo voor die 1.7 want die heeft toch ook wel een specifiek karakter. Die 2 motoren zijn in niets te vergelijken met de 1.9 die je nu hebt.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik heb af en toe met een collega zijn Astra 1.3 gereden. Zelf reed ik regelmatig met een Volvo V50 2.0D of een Ford Focus 1.8.
          De Astra is een pak trager in optrekken dan de Volvo en een beetje trager dan de Ford, maar zeker niet frustrerend traag.
          Het enige wat me echt stoorde was dat de auto snel stil viel. Mijn collega deelde deze mening ook.
          Verder een mooie wagen. Geen dijk van een motor maar voldoet zeker.
          Trajecten dat ermee gedaan werden waren vooral stadsverkeer in Antwerpen, veel in de haven rijden en wekelijks een paar keer Antwerper-Gent en andersom.
          De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
          1990 Volvo 344
          1991 Mercedes W124 230CE
          2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
          1980 Volkswagen Derby CLS
          1990 Mercedes W124 230CE
          2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Ik heb nu toevallig een 1.3 als vervangwagen gekregen terwijl ik normaal met een 1.7 rijd. Dat ding is echt traag! Ge moet boven de 2000tr blijven om vlot vooruit te gaan. Tzou niets voor mij zijn.
            DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Als Opelfreak nu reageert dat het een meer dan vlotte wagen is, dan brengt dit topic je niets bij.
              Best eens testrijden denk ik.
              De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1990 Volvo 344
              1991 Mercedes W124 230CE

Verkocht
              1990 Mercedes W124 230CE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                Als Opelfreak nu reageert dat het een meer dan vlotte wagen is, dan brengt dit topic je niets bij.
                Dat gaat die doen ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Dat gaat die doen ook
                  Ik ben daar zeker van.

1990 Volvo 344
                  1991 Mercedes W124 230CE

Verkocht
                  1990 Mercedes W124 230CE

Comment

Goh de 1.3 heeft 95 pk ,als ik vergelijk mijn 1.4 heeft 100 pk en is zat vlot genoeg,moet die 5 pk het toch niet echt maken.(ja 1.3 is diesel,1.4 naft)
                    En moet ie toch de astra goed kunnen voorruit trekken iig,het is geen stoplicht sprinter maar dat is de 1.7 diesel ook niet.
                    Je hebt in de 1.7 trouwens een 110 en 125 pk variant,dus met de 110 pk variant ga je ook niet *spectaculair* sneller zijn hoor,dant moet je voor een wat meer verschil,
                    al de 125 pk variant nemen.
                    Ik heb toen ik mijn astra kocht,ook de 1.4 T getest met 120 en 140 pk,met de 120 pk variant had ik tenopzichte van mijn huidige 1.4 met 100 pk,
                    niet echt een gevoel van *wow* die 1.4T met 120 pk is een wereld van verschil,140 variant was weer anders natuurlijk (dan heb je ook nog de gewone 1.6 met 110 pk)
                    Die maakte in mijn ogen zeker geen verschil ten opzichte van mijn 1.4 met 100 pk.
                    Het is maar net voor wat je auto moet dienen he,als je gewoon kiest voor een wagen van punt a tot b te rijden,voldoet die 1.3 goed genoeg naar mijn mening.
                    Mijn 1.4 is ook enkel van punt a tot punt b te rijden (enkel snelweg) en die kan meer dan vlot mee op de snelweg en gaat niet iritant doen bij hogere snelheden.
                    Optrekken doet ie ook prima,en moet voor zijn concurrenten ook zeker niet onderdoen,ik zou zeggen ga eens rijden en bekijk het eens
                    Last edited by ; 09/01/2013, 21:40.

Comment

Ik ben hier precies den enige met echte praktijkervaring met de 1.3cdti Ecoflex

Ik kan kort zijn: imo de beste diesel die Opel momenteel heeft. De 1.7 heb ik het niet zo op... Blok is flink verouderd, bied naar mijn gevoel weinig extra prestaties en zuipt een pak meer... Verder vind ik hem ook géén leuk karakter hebben, de 2.0's ook niet trouwens.

De 1.3 is vlot zat, pakt goed op vanaf 1800tpm en trekt vlot door tot 4000tpm, daarna is de fut er wat uit... Hij is, eens warm ook zéér stil.

Ik heb gereden met de Sports Tourer en dat verschil in gewicht is amper merkbaar tov mijn 5-deurs.
                      Verder ben ik vorige zomer bepakt en bezakt naar Frankrijk gereden met m'n toenmalige vriendin. Ik ben de Alpen ingeweest en kwam nooit vermogen tekort. 2400km op 5 dagen gereden, en op de 34000km die ik nu heb zit aan een 5,2 - 5,3 gemiddeld. Ik rijd altijd meer dan 1000km met een volle tank, terwijl ik de meeste 1.7 eigenaars hoor klagen dat ze na 800km moeten tanken.

En dan voor mij het grootste voordeel: de 1.3 heeft een distributieketting! Géén vervelende rekening meer om die onnozele riem te vervangen (bij de Vectra rond de 1000 euro!)

En qua rij ervaring: Wagen ligt als een blok op de weg. In de 1ste 2 versnellingen ben je véél sneller en vlotter weg dan met de 1.9 . In 3de merk je een kleine dip, om dan in 4de weer vlot op te pakken. Als je genoeg in toeren doortrekt rij je vlot de autosnelwegen op en ik rij regelmatig 165-170. Top heb ik al op 192 gehad...

Ik kan het alleen maar aanraden. Als er morgen iets met de mijne gebeurd zal ik onmiddelijk weer voor die 1.3 gaan...
                      www.opelklassiek.be

Comment

Nog iets: De 1.3 is ook héél betrouwbaar. Weet er véél rijden met meer dan 250.000km op de klok zonder zware problemen...

En traag... 10 jaar geleden had het gros van de Turbodiesels 90-100pk en waren dat bommen ivm onze atmosferische diesels... We zijn gewoon te verwend geworden op dat vlak.

+170 euro verkeersbelasting tegenover 285 bij de 1.9 die je nu hebt, of 260 voor een 1.7 ...
                        www.opelklassiek.be

Comment

G'hebt me overtuigd, Opelfreak
                          Trouwens, sinds 1989 m'n eerste Opel (m'n allereerste was een tweedehandsje, een Mitsubishi Colt in 1988 ), een Kadett 1.3S, ook niets anders meer gehad dan Opel (daarna een Astra Gsi 2.0, Astra 1.7TDS, Astra 1.6 16v, nu een Astra 1.9CDTI). M'n ouders sinds 1984 ook niets anders dan Opel. Toevallig rijdt m'n schoonfamilie ook met Opel (de oom van m'n vrouw heeft zelfs heel zijn leven bij Opel Antwerpen gewerkt en is een dik jaar vóór de sluiting met pensioen gegaan).

Ga hoogstwaarschijnlijk niet nieuw kopen maar ga me niet meer laten afschrikken door de 1.3.
                          De Sports Tourer die ik op het oog had is ondertussen verkocht (snel zijn is de boodschap ) maar een 5-deurs is ook goed voor mij.
                          En ik geloof je best wat die 1.3 betreft : die Corsa van m'n vrouw is een genot om mee te rijden, veel leuker om mee te rijden dan mijn 1.9 Astra. Was gewoon wat bezorgd omwille van het feit dat de Astra een stuk zwaarder is dan de Corsa voor hetzelfde aantal PK...

En ook nog : enig idee wat mijn huidige Astra zou waard zijn ?
                          Is van februari 2006 (dus bijna 7 jaar), 140.000 km en de staat is gewoon perfect, zowel binnen- als buitenkant, Metro metallic kleur. 'Enjoy' uitvoering met als opties elektrische ruiten achteraan, mistlichten, elektronische airco, voorstoelen met lendensteun en centrale armsteun, volwaardig reservewiel. Ongevalvrij. Altijd netjes onderhoud gedaan bij officiële Opel-dealer. Zoals gezegd, wanneer hij net gewassen is, zie je quasi enkel aan de banden dat hij niet nieuw is...
                          Last edited by Kaneda; 09/01/2013, 23:52.

Comment

ongeveer €6000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heidfeld Bekijk Berichten
                              ongeveer €6000

Zou kunnen maar wel particulier uiteraard.

Comment

Ik zou de astra niet kopen met de 1.3 motor. Voor mijn werk heb ik geregeld met de 1.3 en de 1.7 gereden en de 1.3 gaat écht niet vooruit. Je hebt daarbij de neiging om het gaspedaal écht continu te vloeren. In de corsa daarentegen is de 1.3 wel een ideale motor vind ik. Ik heb vroeger een corsa c 1.7dti gehad en de 1.3 is eigenlijk evenwaardig. Grootste verschil is dat de 1.3 monder lawaai maakt dan de 1.7.

Conclusie: Zeker een testrit maken want het verschil tussen de astra 1.3 en 1.7 is groot!
                                The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik vind die 1.3 echt zwak. Constant plankgas geven om iets of wat vooruit te geraken. Mijn verbruik zat zo rond de 6,5 - 7 ltr..
                                  BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                    In de corsa daarentegen is de 1.3 wel een ideale motor vind ik.!
                                    Jij bedoelt dan de 95 pk versie, want de 75 pk schiet soms wat te kort.
                                    Maar ik geraak ook van A naar B met een verbruik van 4.5!

De astra sport tourers op het werk zijn uitgerust met zowel 1.3 en 1.7.
                                    De 1.3 is zeker goed genoeg om van A naar B te rijden.
                                    Met de 1.7 ben ik nog niet meegeweest dus daar doe ik nog geen uitspraken over

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                      Ik vind die 1.3 echt zwak. Constant plankgas geven om iets of wat vooruit te geraken. Mijn verbruik zat zo rond de 6,5 - 7 ltr..
                                      Umm, Opelfreak ? Hoe zit dat eigenlijk ? Zulke tegenstrijdige berichten...

Anderzijds, misschien heb ik de verkeerde indruk, maar een Astra met 1.3 motor blijkt nogal populair te zijn. Heb op stockbook gekeken (25km rond mijn woonplaats) en het staat vol met Astra 5d 1.7 CDTI ; enkele benzinemodellen, en de enige 2 1.3 diesels zijn allebei verkocht...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                        Umm, Opelfreak ? Hoe zit dat eigenlijk ? Zulke tegenstrijdige berichten...

Anderzijds, misschien heb ik de verkeerde indruk, maar een Astra met 1.3 motor blijkt nogal populair te zijn. Heb op stockbook gekeken (25km rond mijn woonplaats) en het staat vol met Astra 5d 1.7 CDTI ; enkele benzinemodellen, en de enige 2 1.3 diesels zijn allebei verkocht...
                                        Je moet dat zelf gaan testen want dat is iets heel persoonlijk vind ik. Kefkie heeft ook het vermogen laten verhogen van zijn 1.9 tdi, wat in mijn ogen al motoren zijn die niks te kort komen standaard Wat voor sommigen vooruit raken is, is voor anderen racen

Die 1.3 motoren zijn gewoon financieel de betere keuze, bovendien is die 1.7 geen echt soepele motor.

Gaan proberen is de boodschap.
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                        X