Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cardoen, Dex etc ..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door krzystof Bekijk Berichten
    ik heb dat voor onze pa zenne kia ook gevraagd, bij cardoen is het twee jaar en 350 euro voor 3 jaar extra. Ik heb dat ook gezegd dat Kia 7 jaar geeft en kreeg het antwoord : maar dan niet aan de aankoopprijs van bij cardoen

cardoen promoot 7 jaar in Belgie, weet niet dat dit in elk land zo is

zo als hierboven reeds vermeld de nieuwe wagens bij cardoen zijn ingevoerde auto's
    Zou het niet op volgende manier kunnen: Je koopt bij Cardoen en je doet je onderhoud bij de merk dealer. De autoconstrukteur geeft toch garantie vanaf dag 1 en Europees...
    Ik denk dat een markdealer/construkteur deze garantie niet kan weigeren, mits je je onderhoud in het officiele merkcircuit laat uitvoeren.

Comment

geen idee, ik zou in ieder geval nooit mijn onderhoud bij de merkdealer doen, ik steek bij mijn chevrolet steeds dik 200 euro in menne zak door bij een onafhankelijke garage te gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
        Als je nu bij cardoen ne nieuwe hyundai, kia of toyota koopt die dus 5 en 7 jaar garantie hebben oorspronkelijk... Hoe wordt dit geregeld? Cardoen promoot betalend 7 jaar, maar dat is ook niet de bedoeling, denk ik dan...
        Als ge nen "nieuwe" importwagen koopt bij Cardoen of dergelijke, wordt dat verkocht als een tweedehandse wagen. Dus wettelijk moet men 1 jaar garantie geven op een 2dehandswagen, al wat erbij komt is uit eigen wil.
        Als de fabrieksgarantie 5 of 7 jaar is, dan geldt die enkel in het land van aanschaf (de fabrikanten zouden dom zijn moesten ze dit europees toelaten). Dus moet je op de wettelijke Europese fabrieksgarantie rekenen van 2jaar (te rekenen vanaf datum inschrijving in land van oorsprong). Dus je zal altijd naar een officiele dealer moeten voor garantie, enkel in het geval een automerk failliet zou gaan binnen het eerste jaar, moet Cardoen je garantie regelen.
        En om je garantie te behouden, moet het onderhoud gedaan zijn bij een officiele dealer of ze kunnen je garantie weigeren (indien onderhoudsboekje niet ingevuld is).

Je nummerplaat van je importwagen vraag je best zelf aan bij een DIV loket (nadat verzekering papieren ingevuld heeft). Dan heb je je nummerplaat de volgende werkdag (indien in voormiddag aangevraagd). Best een uurtje voor opening er zijn. Hier was de douane ambtenaar enkel dinsdag en donderdagvoormiddag aanwezig.

En ik heb inderdaad 2 mensen zien m'n nieuwe wagen kuisen, dat personeel kost ook wel geld, maar tis wel veel 170 EUR voor enkel kuisen, fluovest, brandblus en driehoek.

Comment

De fabrieksgarantie vervalt niet wanneer je je wagen niet laat onderhouden bij een officiële concessie van het merk. Dit is reeds een aantal jaren zo. Je moet je wagen wel volgens de voorschriften van de constructeur laten onderhouden indien je je garantie wil behouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door psychodweep Bekijk Berichten
            Als ge nen "nieuwe" importwagen koopt bij Cardoen of dergelijke, wordt dat verkocht als een tweedehandse wagen. Dus wettelijk moet men 1 jaar garantie geven op een 2dehandswagen, al wat erbij komt is uit eigen wil.
            Als de fabrieksgarantie 5 of 7 jaar is, dan geldt die enkel in het land van aanschaf (de fabrikanten zouden dom zijn moesten ze dit europees toelaten). Dus moet je op de wettelijke Europese fabrieksgarantie rekenen van 2jaar (te rekenen vanaf datum inschrijving in land van oorsprong). Dus je zal altijd naar een officiele dealer moeten voor garantie, enkel in het geval een automerk failliet zou gaan binnen het eerste jaar, moet Cardoen je garantie regelen.
            En om je garantie te behouden, moet het onderhoud gedaan zijn bij een officiele dealer of ze kunnen je garantie weigeren (indien onderhoudsboekje niet ingevuld is).

Je nummerplaat van je importwagen vraag je best zelf aan bij een DIV loket (nadat verzekering papieren ingevuld heeft). Dan heb je je nummerplaat de volgende werkdag (indien in voormiddag aangevraagd). Best een uurtje voor opening er zijn. Hier was de douane ambtenaar enkel dinsdag en donderdagvoormiddag aanwezig.

En ik heb inderdaad 2 mensen zien m'n nieuwe wagen kuisen, dat personeel kost ook wel geld, maar tis wel veel 170 EUR voor enkel kuisen, fluovest, brandblus en driehoek.
            Dus stel; Ik koop een nieuwe Toyota hier in Belgie bij een officiele concessiehouder. Ik ga op verlof naar (ik zeg maar iets) Spanje en daar gaat de wagen stuk. Dan kan er volgens u geen sprake zijn van garantie? Of lees ik het niet te goei? De garantie geldt toch voor alle Europese landen... Anders kun je dus beter vliegen naar je bestemming.

Dan het gevalletje Cardoen: Als je op hun site de beschikbare modellen nakijkt, zijn er enkele nieuw ingeschreven (dus garantieperiode loopt al) en andere niet (dus garantieperiode moet nog beginnen)... Zo bezie ik het dan toch. Natuurlijk ga je niet eerst aan een merkdealer gaan vragen of het zinnig is bij Cardoen te kopen... Die gaan hunne uitleg al wel klaar hebben. In geval van tweedehandsauto geldt (voor zover ik weet) het volgende; Zolang hij volgens het boekje onderhouden is, gaat de garantie toch mee naar de nieuwe eigenaar?

En zoals Diabolic ook zegt; Zo lang je auto maar door een "bekwaam technieker" wordt onderhouden volgens de voorschriften van de construkteur, kan er eigenlijk geen garantie geweigerd worden..

En dan is mijn conclusie: Als je voor 1000euro minder (op een wagen van 20000euro) naar Cardoen stapt, zou ik het de zever achteraf in geval van garantiekwestie er niet voor over hebben. 1000euro is veel geld, maar niet als je al dingen in proces moet gaan trekken. Als je daarentegen enkele 1000-den euro's kan besparen, vind ik het een zeer serieuze optie om een wagen te kopen die bij de merkdealer 3, 5 of 7 jaar garantie heeft. Neem je bv een VW... Dan heb je evengoed 2jaar garantie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
              Dus stel; Ik koop een nieuwe Toyota hier in Belgie bij een officiele concessiehouder. Ik ga op verlof naar (ik zeg maar iets) Spanje en daar gaat de wagen stuk. Dan kan er volgens u geen sprake zijn van garantie? Of lees ik het niet te goei? De garantie geldt toch voor alle Europese landen... Anders kun je dus beter vliegen naar je bestemming.
              Bij vrijwel alle merken heb je mobiliteitsgarantie. Bij sommigen is dit Europees, bij anderen enkel in België. Je moet dan een nummer bellen en dan zorgt het betreffende merk voor het afslepen van je wagen en eventueel een vervangwagen. Hoe het juist zit met herstelling onder garantie in een ander Europees land zal ook van merk tot merk verschillen al kan ik mij gerust inbeelden dat ze in een Toyota garage in pakweg Spanje niet staan te springen om herstellingen te doen onder garantie aan een in België verkochte wagen.

Qua garantie bij Cardoen vind je dit terug op hun site:

Bij Dex:

Bij Dex krijg je standaard 1 jaar garantie, bij Cardoen 2 jaar. Je kan bij allebei garantie bijkopen.

Comment

ik heb er dit jaar een nieuwe wagen gekocht bij Dexmet daginschrijving. Je kan de prijzen moeilijk vergelijken met wagens die in Belgie verkocht worden bij de dealer. Het zijn ingevoerde wagens met een andere uitrusting en dat wil zeggen dat er heel wat zaken ontbreken die in belgie wel standaard zijn en dit maakt volgens mij al groot deel uit van de prijs. Bij de wagen die ik gekocht heb ontbreekt heel wat die hier wel standaard is. Voor mij maakte dit niet veel uit ik was gewoon op zoek naar een goedkope wagen en voor al die luxe die ik niet nodig heb wil dan ook liever niet betalen. Dit wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, bij de verkoop werd heel wat verteld door de verkoper niet klopte met de werkelijkheid en dit heb ik pas ontdekt doen ik de papieren voor de inschrijving ging ophalen. ik wou de wagen inschrijven online maar dit ging niet dan maar via de verzekeringsagent. Oei was de reactie dit is een ingevoerde wagen dit zal 14 dagen duren voor de nummerplaten. Papieren opgestuurd en 10 dagen later een brief van de DIV , het gelijkvormigheidsattest is niet juist dan maar kontakt genomen met Dex.... we zijn ondertussen al één maand verder en de wagen staat op mijn oprit zonder nrplaten
                want het nieuwe gelijkvormigheidsattest kan wel enige tijd op zich laten wachten. Ik heb gelukkig nog een tweede wagen (vrouw) en die is binnen 2 jaar aan vervanging toe maar die zal terug via een merkverdeler gekocht worden. Als de miserie al begint van in het begin dan heb ik het gehad.
                Last edited by ; 22/03/2013, 20:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KRISTOFD Bekijk Berichten
                  Dit wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, bij de verkoop werd heel wat verteld door de verkoper niet klopte met de werkelijkheid en dit heb ik pas ontdekt doen ik de papieren voor de inschrijving ging ophalen. ik wou de wagen inschrijven online maar dit ging niet dan maar via de verzekeringsagent. Oei was de reactie dit is een ingevoerde wagen dit zal 14 dagen duren voor de nummerplaten. Papieren opgestuurd en 10 dagen later een brief van de DIV , het gelijkvormigheidsattest is niet juist dan maar kontakt genomen met Dex.... we zij ondertussen al één maand verder en de wagen staat op mijn oprit zonder nrplaten
                  Ze zeggen inderdaad er niet bij dat je met een importwagen de inschrijving niet online kunt regelen. Wel kon je zelf op een dinsdagvoormiddag of donderdagvoormiddag naar het div loket gaan in harelbeke om je inschrijving te regelen, dan had je je nummerplaat de volgende dag. Als je verzekeringsagent je aanraadde om de papieren op te sturen, dan heb je een slechte verzekeringsagent. Dat het gelijkvormigheidsattest niet klopt is wel heel vreemd, normaal staat je chassisnummer daar op en moet dat toch overeenkomen ?

Comment

Hoeveel particulieren controleren een chassisnummer van een wagen die ze bij zaken als Dex en Cardoen kopen? Zeer weinig denk ik. Zelfs professionelen doen dat niet altijd.

Comment

Ze zeggen inderdaad er niet bij dat je met een importwagen de inschrijving niet online kunt regelen. Wel kon je zelf op een dinsdagvoormiddag of donderdagvoormiddag naar het div loket gaan in harelbeke om je inschrijving te regelen, dan had je je nummerplaat de volgende dag. Als je verzekeringsagent je aanraadde om de papieren op te sturen, dan heb je een slechte verzekeringsagent. Dat het gelijkvormigheidsattest niet klopt is wel heel vreemd, normaal staat je chassisnummer daar op en moet dat toch overeenkomen ?
                      ik heb geen slechte verzekeringsagent ik had gewoon geen tijd om daar in de rij te gaan staan en met de foute papieren was het gewoon tijd verlies geweest.
                      ze hadden mij dit ook niet gezegd dat het om een import wagen gaat maar dat de wagen in Spanje gemaakt werd wat ook niet strookt met de werkelijkheid.
                      wat de inschrijving betreft er staat blijkbaar een typ fout in....het gelijkvormigheidsattest. ondertussen mag ik wel vanaf maandag een auto huren om mijn verplaatsing te
                      doen naar het werk en wie zal dit vergoeden.
                      Last edited by ; 22/03/2013, 20:30.

Comment

Was da soms ne I30 da ge hebt gekocht ?
                        Deze fout kan dus ook gebeuren bij een officiele dealer ? Ik hoop voor u dat het snel in orde komt.

Comment

Was da soms ne I30 da ge hebt gekocht ?
                          Deze fout kan dus ook gebeuren bij een officiele dealer ? Ik hoop voor u dat het snel in orde komt.
                          een I30 maar met de wagen is er niks mis het is een degelijk gebouwde en
                          aangename wagen om mee te rijden.
                          Last edited by ; 23/03/2013, 08:25.

Comment

Een ingevoerde nieuwe wagen is OK. De fabriekswaarborg van 2 jaar is overal in Europa geldig en begint vanaf de datum van eerste inschrijving te lopen. Bepaalde merken geven een langere Europese garantie. Bv. Honda geeft 3 jaar. De garantie van bv. Kia is landgebonden. De verlenging tot 7 jaar is een "commerciële" garantie gegeven door de lokale invoerder. Dit heb je dus niet wanneer je een wagen koopt via een onafhankelijke verdeler.

Voor aanspraak te maken op de garantie, moet de wagen volgens de voorschriften van de constructeur onderhouden zijn. Iedereen is vrij om te kiezen waar het onderhoud gebeurt. Dit is een Europese wet. Natuurlijk zal je als particulier bij de merkverdeler onderaan op de ladder komen wanneer de wagen niet van bij hen komt. Maar men kan (en zal) je garantie nooit weigeren. Een deftige onafhankelijke verdeler zorgt er natuurlijk voor dat zijn klant dit niet merkt. Je brengt de wagen bij je onafhankelijke verdeler binnen en hij werkt samen met een plaatselijke officiële verdeler. Er verandert voor jou als particulier dus niets.

Wanneer je een ingevoerde wagen wil inschrijven, kan dit niet via WEBDIV. Je moet de documenten opsturen of naar het DIV kantoor gaan wanneer er een douanier aanwezig is. Op andere dagen kan je je dossier afgeven en zal dit behandeld worden wanneer de douanier er terug is. Bij het DIV kantoor heb je een aanvraag tot inschrijving met sticker verzekering en BTW nodig. Verder het gelijkvormigheidsattest, je identiteitskaart en de aankoopfactuur. Dan heb je de plaat de volgende werkdag. Wanneer je de documenten opstuurt weet je wanneer ze vertrekken, maar niet wanneer ze terugkomen ... Ook hier weer: een goede onafhankelijke verdeler stelt een volmacht op en gaat VOOR JOU de wagen inschrijven en laat dit niet aan de klant over.

Just my 2 cents ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Ik ken iemand die bij Dex een jonge tweedehandswagen heeft gekocht. Garantie en onderhoud mocht gebeuren in een garage naar eigen keuze.

Ben daar ook gaan kijken, en had eindelijk wel iets op het oog. Een wagen van bijna 3 jaar met 50.000 km. Ik vroeg of ik mocht langsgaan met mijn garagist om de wagen te inspecteren. Ze laten het toe, maar niet met volle goesting. Weet ondertussen al wel waarom. Ben geweest met mijn garagist (die zelf geen jonge wagens verkoopt. Enkel oudere van 8 a 10 jaar). Wagen was dus afkomstig van een Italiaans autoverhuurbedrijf. Papieren van verhuurbedrijf zaten nog in handschoenkastje. Je zag nog het gele stickertje "diesel" op de km teller hangen. Wat dus al zeker verwijst naar verhuur. Veel delen van de wagen bleken onvakkundig herspoten. Sierlijsten gewoon met tape afgeplakt en deuren en bumpers gespoten. Zag dat zelf niet, maar mijn garagist wel. Dat is ook de reden zgt mijn garagist waarom ze zelf niet aan hun wagens werken, en altijd verlengde waarborgen via verzekering en/of financiering er proberen bij te verkopen. Die toch al snel een 1000 euro extra voor 5 jaar garantie kosten. Wanneer dan iets onder garantie dient te worden herstelt, komt altijd een inspecteur van de verzekering langs, en is het altijd een gevolg van normale slijtage, dus bijna nooit garantie. Trouwens als ze dan al uitbetalen houden ze rekeing met de km stand. Vanaf 80.000 km betalen ze nog 80% van de kosten vanaf 100.000 km nog 70% en vanaf 150.000 km nog slechts 50% uit. Dit is de ervaring van mijn garagist, want heb er dan gene gekocht. Heb nog getwijfeld om er dan toch een nieuwe Hyundai te kopen, maar zie die niet echt graag. eze rade mijn garagist dan wel aan, maar dan zonder verlengde waarborg erbij. Want eindelijk klopt het wel als je erover denkt, hoeveel kosten, buiten de normale slijtage en onderhoud heb je aan een wagen beneden de 150.000 km?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KRISTOFD Bekijk Berichten
                                een I30 maar met de wagen is er niks mis het is een degelijk gebouwde en
                                aangename wagen om mee te rijden.
                                Ik heb ook zo 1 daar gekocht, dus eigenlijk kon het ook mij overkomen zijn. Enkel die flex steering ontbrak wel, wat normaal standaard is op elke i30.

Comment

Ik heb ook zo 1 daar gekocht, dus eigenlijk kon het ook mij overkomen zijn. Enkel die flex steering ontbrak wel, wat normaal standaard is op elke i30.
                                  Ga maar eens langs bij een Hyundai verdeler het is niet enkel de flex steering die ontbreekt, geen centrale armsteun,geen dakverlichting vooraan,zonneband ontbreekt op de ramen
                                  maar kost wel iets meer en bij dex waren ze direct leverbaar......
                                  Last edited by ; 24/03/2013, 09:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                    Ik geloof dat wel : configureer uw wagen met die configurator en vraag in eender welke Kia-garage de prijs die je betaalt met de korting eraf.
                                    Het grote voordeel bij die dealer is dat je toch nog alles zelf kan kiezen : kleur , opties , motor , enz.....

Heb ook al gelezen dat die auto's van Cardoen niet de "nieuwste" modellen zouden zijn.....maw nu ga je peren met citroenen vergelijken.

@Nrplaat : als ge bij uw verzekering nieuwe platen vraagt , dan hebt ge ze meestal al de dag erop in de bus steken...of zelfs bij diegene waar je de auto gekocht hebt .

Bij Opel zijn er idd ook van die kosten die ze erbij lappen : driehoek + fluo-hesje....149 € dacht ik zelfs , als je erop staat om dit niet te nemen doen ze het van de prijs af ..en krijg je het ook niet vermoed ik. (maar is het niet verplicht om een auto af te leveren met zulke setjes ? )
                                    Bij mijn Renault zat dit er standaard bij .

@afleverkosten : bij mijn weten is dit nog niet van toepassing als je een wagen bij een merkgarage koopt (dealer) . "Dex" is volgens mij geen officiële dealer en krikt zo zijn kosten omhoog . Moest ik een wagen daar kopen en ze komen bovenop de prijs nog af met die "afleverkost" , dan mogen ze hem houden .

@onderhoud : eens ge een auto gekocht hebt ben je toch vrij om te kiezen waar je op onderhoud gaat ?
                                    Als ge de garages moet geloven dan doen ze al bijna verlies op een nieuwe auto en moeten ze het vooral hebben van het onderhoud...

@korting : stockwagens van bvb Opel gaan ook de deur uit met een serieuze korting als ge het mij vraagt.
                                    Kan ik alleen maar bevestigen:
                                    - Afleverprijs bij een Opeldealer is idd 149€ (wett uitrusting+fluovest+kenteken voor+mattenset+3 flessen antivries+1 bus motorolie).
                                    - Op stockwagens kan je idd bij Opel ook goede kortingen bedingen. Mijn vorige Astra Ecoflex kostte 18000 € cataloog en ik heb hem aan 12000 € gehad (je had dan wel alleen de keuze tussen
                                    zwart en zilver, laat dat nu net de kleuren zijn die ik graag zie en voor gebruik voor zilver kies.
                                    - En wat is een jonge tweedehands? Mijn Astra in een zotte bui binnengebracht voor onderhoud eerste keuring en terug buitengestapt met een Insignia Cosmo 4x4 Demomodel van iets meer dan een jaar oud,
                                    20.000 km op de teller en twee nieuwe voorbanden (zelf kon ik hem niet van nieuw onderscheiden). Na wat 'gezeur' hebben ze zelfs de inschrijvingskosten op zich genomen (ik moest niet echt een nieuwe en
                                    bij hun stond ie maar in de showroom onproductief ouder te worden ). Al bij al 41% minder dan een 'echte' nieuwe (zodat hij binnen bereik kwam voor een krabber als mezelf). Het enige was dat er opties opstaan die ik zelf nooit zou nemen bij een nieuwe (maar in de weg staan doen ze ook niet echt ).
                                    - Nummerplaten gaan idd via je verzekeraar. 's Morgens gebeld naar de verzekering voor omruilen voertuig. Twee uur later zat het nieuwe contract en groen formulier in mijn mail en kon kiezen de plaat
                                    op te sturen naar mezelf of de dealer. De platen waren er binnen de twee dagen. Het duurde langer om een dag vrij in te plannen dan de auto rijklaar (gekeurd), ingeschreven en verzekerd te krijgen.
                                    Last edited by ivob2; 24/03/2013, 10:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                      Mijn (net nieuwe) auto heeft ook wel wat "verkeerde tint" hoor . 't Is dat het een grijze metaalkleur is en dat schijnt nogal moeilijk te zijn om echt goed te spuiten......ik weet zeker dat als ik dit ter sprake breng dat ze gaan zeggen dat dan "binnen de tolerantie" valt oid
                                      Mijn in 'Russelheim' gefabriceerde en bestelde auto heeft (toevallig ook "Silver Lake", metallic grijs voor de gewone mens dus) ook op een aantal plaatsen kleine lakfoutjes.
                                      Moest ik niet aan detailing doen (deels uw fout!) zou ik het nooit gezien hebben. Maar het valt nog net binnen mijn tolerantiegrens
                                      (de stoeprandschade aan de velgen veroorzaakt door de vriendin zal ze wel zelf mogen betalen, valt ver buiten de tolerantiegrens).
                                      BTW neem nooit gespoten, in dit geval antraciet, velgen.

Comment

Bij een merkendealer kan je zulke stoten ook voorhebben hoor. Mijn vorige wagen was een nieuwe stockwagen van Opel aangekocht bij een officiële dealer. Toen ik in Kontich stond aan te schuiven voor de inschrijving bleek het voertuig al ingeschreven geweest te zijn in België (tweedehands dus) en weigerden ze hem in te schrijven als nieuw (gezien je als particulier nu ook in de database van het Vlaams gewest het chassisnummer kan invoeren zou je zo'n stoten niet meer kunnen voorhebben).
                                        De verkoper wist van niks.
                                        Nadeel was dat ik weer een tiental dagen kon wachten op een echte nieuwe en voor niks naar Kontich was gereden. Voordeel was dat ik wel heel sterk in mijn schoenen stond bij de 'nieuwe' onderhandelingen.
                                        Bij mijn laatste wagen zat de verkoper van de merkendealer (een andere want de vorige is inmiddels failliet) er ook weer naast bij berekening van de inschrijving tweedehands. Toen ik het thuis narekende zat hij er bijna 450 € (in mijn nadeel) naast. Het laconieke antwoord van de verkoper "Wat gaat U hieraan doen?" kreeg als repliek "U bedoelt wat gaat U hier aan doen?".
                                        Teneur: tis overal wel wat en je kan beter alles zelf nazien, narekenen en opvolgen (laten we over de bouw dan nog maar zwijgen ).
                                        ps. om van het verhaal van Daniël met zijn VW buske nog maar te zwijgen
                                        Last edited by ivob2; 24/03/2013, 10:47.

Comment

ik moet zeggen bij cardoen heeft men ons hiervoor verwittigd. Zal wss van verkoper afhangen zeker. Wij zijn de papieren op maandagmorgen bij cardoen gaan halen en tegen 1230 was verzekering en div in orde. Plaat dag erna in de bus en de dag erna was de auto klaar.

tot nu toe hebben wij geen klagen

Comment

Working...
                                          X