Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rio 1.1 Diesel of Rio 1.2 benzine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rio 1.1 Diesel of Rio 1.2 benzine?

Dag Allemaal

Een simpele vraag: Ik rij 18000 km per jaar, meestal afstanden van 70 km per dag, op expreswegen (90 km/u). Wie gaat voor de kia Rio 1.1. diesel en wie gaat voor de kia Rio benzine? Het prijsverschil van de aankoopprijs is 2000 euro. De brandstofkosten per jaar is +- voor de diesel 1900 €, voor de benzine 1500€.
    Bij Kia geven ze 7 jaar garantie, vandaar mijn interesse in de Rio.

Oorspronkelijk geplaatst door kristofdeborle Bekijk Berichten
    Dag Allemaal

Een simpele vraag: Ik rij 18000 km per jaar, meestal afstanden van 70 km per dag, op expreswegen (90 km/u). Wie gaat voor de kia Rio 1.1. diesel en wie gaat voor de kia Rio benzine? Het prijsverschil van de aankoopprijs is 2000 euro. De brandstofkosten per jaar is +- voor de diesel 1900 €, voor de benzine 1500€.
    Bij Kia geven ze 7 jaar garantie, vandaar mijn interesse in de Rio.
    Probeer deze eens.... http://www.omslagpunt.com/brandstofcalculator/

Sent from my iPad using Tapatalk ***myrom***

Comment

Als ze toch 7jaar garantie geven ga dan voor de diesel.

Comment

Die brandstofkosten /jaar zullen we juist andersom moeten zijn neem ik aan? 1900 euro benzine en 1500 euro Diesel??

In alle geval zou ik voor dergelijk gebruik toch wel voor diesel gaan (en ik ben geen diesel-lover)

Comment

Ik zou zoizo nog opteren voor een naftje , maar dat doe ik ook bij 25 of 40.000 km op een jaar.
          18.000 km per jaar, 70 km per dag (35 heen 35 terug neem ik aan ? ) kan het te doen zijn voor een diesel , maar ik zie niet in waarom je geen kleine naft,
          zou kunnen nemen .

Comment

Kan je de het vermogen en koppelm posten ?

Ik neem aan dat de diesel iets zwaarder op de neus is, en voor autosnelweg is dit leuk.
            Maar voor de kleine baantjes is lichter dan weer beter.

Testrijden... motorspirit de reële verbruiksgegevens opzoeken.
            Last edited by ; 18/02/2013, 22:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
              Ik zou zoizo nog opteren voor een naftje , maar dat doe ik ook bij 25 of 40.000 km op een jaar.
              18.000 km per jaar, 70 km per dag (35 heen 35 terug neem ik aan ? ) kan het te doen zijn voor een diesel , maar ik zie niet in waarom je geen kleine naft,
              zou kunnen nemen .

Omdat nafte meer verbruikt...? Ik reken erop om de auto minimum 7 jaar te houden. In die tijd denk ik het verschil terug te trekken. Een kleinere nafte voor nog minder geld is ook een optie, alleen lijken die modellen nergens naar.. (ik denk dan aan Toyota Aygo, Renault Twingo, Nissan Micra, enz..). + De restwaarde van een Diesel ligt hoger.

Comment

Omdat nafte meer verbruikt...? Ik reken erop om de auto minimum 7 jaar te houden. In die tijd denk ik het verschil terug te trekken. Een kleinere nafte voor nog minder geld is ook een optie, alleen lijken die modellen nergens naar.. (ik denk dan aan Toyota Aygo, Renault Twingo, Nissan Micra, enz..). + De restwaarde van een Diesel ligt hoger.
                Op een wagen als een kia rio en zeker gezien je hem zolang wil bijhouden , staat die *restwaarde* zo goed als buiten proportie lijkt mij.
                En het lijkt alsof je al beslist hebt,was enkel een suggestie hoor.
                Een diesel verbruikt minder,goh ja , maar als je rustig met een benzine rijd en tijdig opschakelt, kan je een naft ook wel onder de 5 liter krijgen op constante snelheid.
                Verschil aan de pomp is er nog wel , maar echt beteren gaat het niet doen, in tegendeel en wat binnen enkele jaren als de diesel duurder staat.
                En het kan gebeuren , ookal zeggen vele dat het maar cafepraat is, maar in belgie kan alles naderhand.
                Ik ken er persoonlijk al veel die spijt hebben , een diesel te hebben gekocht (ook nieuw) en op tv was het laatst ook nog een reportage over.
                En daar kwamen ook enkele bij die hier spijt van hadden, meer nog tot begin vorig jaar werden er meer diesels verkocht en sporadish nog eens een naft.
                Maar die trend is aan het weg gaan,psa zei me namelijk dat meer en meer mensen terug voor een benzine wagen gaan ( dit was juni 012 toen ik mijn auto kocht)

Maar zoals ik al zei,een diesel kan je wel overwegen,maar ik hou toch vast aan minimaal 20-25.000 km per jaar voor een diesel te verantwoorden.
                Maar het is niet dat het helemaal ongezond is een diesel te kopen voor de wagen, als zou je voor de roetfilter wel wat meer km mogen doen .
                Als het 2 x35 km is dat je doet , bij 2 x 70 km heb ik niets gezegd.

Comment

Wat zijn de specs ? koppel pk?

Comment

Mijn moeder heeft vorig jaar een nieuwe rio gekocht, prachtige auto in wendy brown. Het is een 1.2benzine(mijn moeder heeft niet meer nodig).

Mijn persoonlijke menig: ik zou net wat extra op tafel leggen en voor de zwaarste diesel(1.4 4 cilinder 90pk) kiezen, want de 1.1 diesel is een 3 cilinder en die draaien echt niet zo mooi rond eens ze wat kilometers hebben.

waarom de diesel? De benzines zijn echt niet zo zuinig als ze beloven, de 1.2 van mijn moeder zit op 6,7liter/100km. En de tank is niet zo groot waardoor je vaak aan de pomp staat en das niet zo fijn.
                    Die 1.2 is prima in stadsverkeer en expreswegen maar op autostrade komt hij toch echt te kort kwa koppel, die diesel heeft 100Nm meer koppel aan een veel lager toerental waardoor hij veel zuiniger te rijden is. Bovendien hebben de diesels een 6 versnellingsbak tenopzichte van de 5-bak die de benzine 1.2 heeft.

Kortom ik zou de 1.1crdi niet overwegen omwille van het feit dat het een 3 cilinder is en hij weinig voordeel bied tenopzichte van de 1.2benzine.
                    2015 BMW S1000R
                    2010 Renault Clio RS Cup
                    1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

75 pk bij 4000t/min. Maximum koppel= 162/1750

Comment

Ja, die trend van diesels lijkt wat af te zwakken. Het prijsverschil aan de pomp is miniem.. Maar toch blijven die diesels minder verbruiken dan de benzine, gemiddeld 1 a 2 liter per 100km. Dus begrijp ik toch niet helemaal waarom dat aan het afzwakken is. Misschien zijn er nu gewoonweg meer mensen die inzien dat ze met 10 000/ 15 000 km per jaar beter een benzine kopen. In verband met die roetfilter, daar moeten ze toch garantie op geven? (inderdaad 2x35km).

Comment

Ja, die trend van diesels lijkt wat af te zwakken. Het prijsverschil aan de pomp is miniem.. Maar toch blijven die diesels minder verbruiken dan de benzine, gemiddeld 1 a 2 liter per 100km. Dus begrijp ik toch niet helemaal waarom dat aan het afzwakken is. Misschien zijn er nu gewoonweg meer mensen die inzien dat ze met 10 000/ 15 000 km per jaar beter een benzine kopen. In verband met die roetfilter, daar moeten ze toch garantie op geven? (inderdaad 2x35km).
                          Aangezien je bij KIA van 7 jaar garantie geniet zou ik gaan voor een diesel. Dagelijks 2x35 kilometer is ook niet niks. Maar een 1.1 diesel zou ik niet kopen, eerder wat meer geld uitgeven voor een 1.4 diesel die veel aangnamer rijdt en die 1.4 kost niet zoveel meer hoor. Ik volg hier de mening van Ice_Ken.

Comment

Ik zou de raad van Ice_ken volgen en voor de iets krachtigere diesel gaan. De iets krachtigere auto zal véél aangenamer zijn en wellicht minder verbruiken omdat de motor minder hard moet werken om de koets in beweging te houden.
                            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IDF Bekijk Berichten
                              Aangezien je bij KIA van 7 jaar garantie geniet zou ik gaan voor een diesel. Dagelijks 2x35 kilometer is ook niet niks. Maar een 1.1 diesel zou ik niet kopen, eerder wat meer geld uitgeven voor een 1.4 diesel die veel aangnamer rijdt en die 1.4 kost niet zoveel meer hoor. Ik volg hier de mening van Ice_Ken.
                              2 x35 is niet niets , maar het is telkens maar 35 km startende van een koude motor, achter elkaar zou 70 km ideaal zijn voor een roetfilter.
                              Maar 35 km is een motor mss wel warm gereden,maar belange nog niet voldoende voor een roetfilter te kunnen laten regenereren.
                              Ivm diesel, volg ik ook wel de 4 cilinder te nemen ipv de 3.

Comment

Ik volg de rest, als je de diesel wil nemen, zeker opteren voor een 4-cylinder, een 3-cylinder rammelt, ratelt en is rumoerig op toeren. Voor benzine is een 3-cylinder geen probleem.
                                Ik zou toch nog steeds de benzine aanraden, voor een kleinere wagen gaat dit echt wat comfortabeler rijden en vergeet niet dat een diesel je jaarlijks wel wat meer gaat kosten aan onderhoud, en je dus dat break-even punt wat verder in de toekomst mag leggen. En gezien de restwaarde van 7 jaar oude (kleine) KIA's zou ik het daar ook niet voor doen.
                                Maar veel mensen houden nu eenmaal van meer vaste kosten en minder variabele, geeft ze een soort gevoel van vrijheid ofzo...
                                Bekijk het maar, maar onthoud vooral het advies dat altijd gegeven wordt: Rijdt ermee! en kies dan want daar dient ie voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                  2 x35 is niet niets , maar het is telkens maar 35 km startende van een koude motor, achter elkaar zou 70 km ideaal zijn voor een roetfilter.
                                  Maar 35 km is een motor mss wel warm gereden,maar belange nog niet voldoende voor een roetfilter te kunnen laten regenereren.
                                  Ivm diesel, volg ik ook wel de 4 cilinder te nemen ipv de 3.
                                  Ik weet niet hoe het gaat bij de roetfilters van andere auto's, maar die van mijn C4 regenereert zonder probleem op de 25 km die ik enkel doe om naar het werk te gaan (of van het werk te komen).
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Slayer Bekijk Berichten
                                    Ik volg de rest, als je de diesel wil nemen, zeker opteren voor een 4-cylinder, een 3-cylinder rammelt, ratelt en is rumoerig op toeren. Voor benzine is een 3-cylinder geen probleem.
                                    Ik zou toch nog steeds de benzine aanraden, voor een kleinere wagen gaat dit echt wat comfortabeler rijden en vergeet niet dat een diesel je jaarlijks wel wat meer gaat kosten aan onderhoud, en je dus dat break-even punt wat verder in de toekomst mag leggen. En gezien de restwaarde van 7 jaar oude (kleine) KIA's zou ik het daar ook niet voor doen.
                                    Maar veel mensen houden nu eenmaal van meer vaste kosten en minder variabele, geeft ze een soort gevoel van vrijheid ofzo...
                                    Bekijk het maar, maar onthoud vooral het advies dat altijd gegeven wordt: Rijdt ermee! en kies dan want daar dient ie voor.

Dank voor de raad allemaal. Ik vraag me af of die lage motor (1.1 CRDI) de 3 cilinder niet compenseert, ook wetende dat de wagen niet zo zwaar is? +, ik rijd voornamelijk op 90 km/u banen, rijdt een 3-cilinder daar niet vlot genoeg voor? Maandag ga ik in ieder geval eens met die 1.1 een testrit doen!

Comment

Toen ik voor een yaris ging horen raadden ze de 3 cilinder benzine onmiddellijk af. Veel te weinig vermogen, als je een vrachtwagen moet voorbijrijden...
                                      Je bent 27 jaar oud, dus ik zou toch een wagen met wat vermogen nemen.

Comment

Dank voor de raad allemaal. Ik vraag me af of die lage motor (1.1 CRDI) de 3 cilinder niet compenseert, ook wetende dat de wagen niet zo zwaar is? +, ik rijd voornamelijk op 90 km/u banen, rijdt een 3-cilinder daar niet vlot genoeg voor? Maandag ga ik in ieder geval eens met die 1.1 een testrit doen!
                                        Mijn ervaring is met de 1.2TDI in een polo en een ibiza, dus een 1.1 gaat niet het grote verschil maken...

Comment

Working...
                                        X