Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Documenten bij aankoop nieuwe wagen (juridisch)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Documenten bij aankoop nieuwe wagen (juridisch)

Beste mensen,

Heb een klein vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.

Stel: Ik ga naar een tweedehandswagen kijken die door een particulier wordt verkocht. De wagen bevalt me en ik beslis hem te nemen. De koper vraagt een voorschot van 500 euro zodat hij naar de keuring kan gaan e.d. ... Wat gebeurt er vanaf DAT punt?

Dient hij een ontvangstbewijsje van het voorschot op te stellen? Zit dit vervat in de verkoopsovereenkomst? Stel dat hij de wagen tussen voorschot en effectieve betaling per totale rijdt? (om bvb naar de keuring te gaan?). Stel dat hij enkel een ontvangstbewijs geeft van het voorschot, hoe kan ik dan aan de bank (indien ik een stuk wens te financieren) voorleggen dat ik die auto wil kopen (banken vragen aankoopbewijs)??

Kan iemand me dit uitleggen welke documenten ik zeker moet krijgen om geen gezever te hebben?

Je vult een verkoopovereenkomst in zoals je die bijvoorbeeld kan vinden van Vlan.

Daarom maak je melding dat er reeds een voorschot van 500 euro betaald is (ik zou het voorschot persoonlijk niet zo groot maken... probeer 50 of 100 euro te geven...). Maak melding van de kilometerstand op de overeenkomst. Op die manier heb je een zekerheid dat de verkoper niet meer met de wagen zal rijden in tussentijd. Maak melding van alle schade op de auto op de overeenkomst. Met dat papier kan je zeker een auto financieren bij de bank.

Alle documenten die je nodig hebt, staan in de PDF van Vlan vermeld. (inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs, carpass). Van zodra de verkoper de keuring voor verkoop gedaan heeft, krijgt hij een papier waarmee de wagen opnieuw ingeschreven kan worden. Met dat papier kan je naar uw verzekeringsagent gaan die de auto voor je kan inschrijven.

Je kan op de verkoopsovereenkomst ook nog extra voorwaarden plaatsen. Bijvoorbeeld: de verkoop gaat enkel door indien het voertuig een blanco keuring heeft. Daarom ook dat je uw voorschot nooit te groot mag maken. Ik heb in het verleden al flink wat auto's gekocht en ik heb nooit meer dan 100 euro gegeven. Schrijf wel duidelijk op de overeenkomst. Auto kost 2000 euro all in. Ik heb reeds 50 euro betaald, Nog te betalen op voorwaarde van blanco keuring: 1950 euro.

Wat ik persoonlijk ook belangrijk vind. Vraag naar ALLE sleutels van het voertuig. Meestal 2 kan zelfs tot 5 gaan... Zie dat je het onderhoudsboekje meekrijgt. Leuk extratje zijn alle onderhoudsfacturen maar dat heb ik slechts zelden meegekregen. Zoals het ook op het Vlan document staat, vergeet niet het chassisnr van het voertuig na te kijken. Klopt dit met het inschrijvingsbewijs en met het meegeleverde onderhoudsboekje.
    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

voorschot inderdaad groot genoeg houden dat de verkoper ermee naar de keuring kan en zich toch niet in 't zak gezet voelt als je nadien toch nog anders beslist. Bij de verkoop van onze wagen gaf de koper ook 50 euro. Wij deden dat ook via zo'n Vlan-formulier, het is wat zoeken waar koper en verkoper zich goed bij voelen, mijn eerste auto heb ik verkocht met een zelf opgemaakt papiertje en de koper vond dat toen gek dat ik dat op papier wilde zetten.

Gek dat de bank een aankoopbewijs vraagt als je een auto wil financieren.
      autofans.be

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

Comment

Een voorschot van 50 of 100 € kan idd , maar dan zal je wel snel tot "koop" over moeten gaan omdat de verkoper ook graag "zekerheid" heeft dat je de wagen effectief koopt.
        Onlangs nog mijn auto verkocht en de koper gaf me ook 50€.......heb wel op de verkoopsovereenkomst gezet dat het voorschot in totaal 250 € moest zijn voor een bepaalde datum..........anders verkocht ik de wagen verder aan een ander en...kwijt van je 50 €.
        Het ging hier niet om een auto van een paar 1000 € , eerder over de 10.000 .

Blanco keuring : er zal allicht wel iets op dat verslag komen staan , tenzij je dus een bijna-nieuwe auto koopt. Bvb : speling op ....of na te kijken in de toekomst : .......
        Pin je dus niet vast op die "blanco" , de verkoper zal ook wel weten dat ie geen nieuwe auto verkoopt en zolang de auto "door de keuring" is , zal je er volgens mij niet meer onderuit komen . Er staat meestal ook in de verkoopsovereenkomst : "de koper kent de staat van het voertuig met alle gebreken" oid .....
        Best is dat je zo veel mogelijk "gebreken" mee op de verkoopsovereenkomst zet , OOK kleine krasjes , deukjes , versleten zetels , loshangende dingen enz...
        Km-stand : tenzij je een datum hebt van "koop" zal de verkoper bij benadering een km-stand kunnen opgeven , meestal kan je berekenen aan de hand van de jaarlijks gemaakte km van de verkoper , hoeveel er ongeveer bijkomen in tussentijd.

Sleutels : 2 is meestal correct (moet zelfs denk ik) , je kan vragen of ie er heeft laten bijmaken voor de kids . Dit kan je volgens mij navragen bij de garage waar ie op onderhoud gaat.

Als je reeds een (tijdelijke) overeenkomst hebt , kan je met deze overeenkomst naar je bank om een lening rond te krijgen , ik zie niet in hoe ze dit kunnen weigeren (het gaat tenslotte om een auto-lening en wat ze vooral van je willen : je loonbriefje(s) , hierdoor zijn ze zeker dat je een inkomen hebt en dat ze hun geld daadwerkelijk ook terugzien...)
        Last edited by ; 09/03/2013, 23:37.

Comment

Bwa, in 2010 heb ik mijn Citroën Saxo van 12 jaar oud verkocht met BLANCO keuring, dus het kan zeker.

Maar ja, natuurlijk is er altijd de kans dat er een opmerking op staat, dat wilt echter niet zeggen dat de auto daarom minder goed zou zijn.
          Tenzij het serieuze gebreken zijn natuurlijk.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Voor een nachtkrijger ben je wel een fameuze doemdenker
            Wat als dit..., wat als dat....

En een blanco keuringsbewijs eisen vind ik er nu wel wat over. Want soms krijg je voor onnozele dingen een opmerking. Mijn Mondeo had een half jaar terug op de keuring 1 opmerking gekregen: Ruitensproeiers - slecht gepositioneerd. Kan het nog belachelijker?
            Of andersom ook al meegemaakt: Naar een auto gaan zien met een blanco keuring, terwijl de bodem gatenkaas was.

Comment

blanco keuring was maar een voorbeeld he. Eentje dat ik wel zou vragen op een quasi nieuwe auto. Mss een wat ongelukkig gekozen voorbeeld. Op de keuring kunnen er échter ook serieuzere zaken aan het licht komen.

BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                (ik zou het voorschot persoonlijk niet zo groot maken... probeer 50 of 100 euro te geven...). Maak melding van de kilometerstand op de overeenkomst. Op die manier heb je een zekerheid dat de verkoper niet meer met de wagen zal rijden in tussentijd. Maak melding van alle schade op de auto op de overeenkomst. Met dat papier kan je zeker een auto financieren bij de bank.
                als hier zo iemand aankomt, die kan zich terug omdraaien want die verkoop ik zelfs nog gene auto

nen auto keuren voor verkoop nadat je 50 euro voorschot gekregen hebt ... en dan haakt de koper af ...

iemand die 50 euro voorschot geeft voor nen auto die hem koopt en moet gekeurd worden, is iemand die in mijn ogen gene rotte euro heeft en zo gemakkelijker kan afhaken als hem zich nadien bedenkt

en wat maakt die km stand nu uit, denk niet dat er op 2 dagen tijd 5000km gaat bijkomen he ... keuringsstation is zo al soms 30km enkele rit (hier toch allessinds)... stel dat je de auto binnendoet in garage 10km verder (en terughalen), dan naar keuring, afgekeurd en laten herstellen bij garage en terug naar keuring ... dat staat er misschien 150km meer op teller dan dat je hem kocht ....

is zeker ook weer reden om over te zeveren

Comment

Goh, het is inderdaad correct dat je sneller onder een verkoop uitgeraakt bij een klein voorschot. Als standpunt van verkoper zou ik ook een zo groot mogelijk voorschot willen hebben. De koper uiteraard zo klein mogelijk. Het is kwestie om daarin overeen te kunnen komen. Veel heeft wellicht ook te maken met de waarde van de auto die je koopt.

Als ik in het verleden een auto kocht, zei ik altijd.
                  - ik geef nu een voorschot (100 euro)
                  - Ik zorg straks voor een overschrijving en mail je het betaalbewijs van de bank door. Zodat je zekerheid hebt.
                  - van zodra je het geld op uw rekening hebt (max 3 werkdagen tenzij weekend er tss zit), regel je de keuring voor verkoop.
                  - indien er niks ernstigs mis is, gaat de verkoop door en anders niet. Dan gaat het uiteraard niet over een prul maar over verborgen gebreken zoals bijvoorbeeld schokdempers die compleet versleten zouden zijn. Tot hiertoe heeft geen enkele verkoper me dit kwalijk genomen. Maar ik maak er wel een nota van op de overeenkomst om zever te vermijden.
                  - kmstand vind ik wel belangrijk. Als ik een auto koop, vind ik het niet meer dan normaal dat de auto voor mij aan de kant blijft staan. Op 10 of 100kms moet je niet kijken. Maar als de verkoper nog een weekje (duurt 3 dagen voor het geld op de rekening staat, meestal pas tijd in een weekend om de auto op te halen...) met de auto blijft bollen kan het wel eens minder leuk zijn. Zeker met een kmvreter. Ook hier heb ik nooit vodde gehad. Meestal wil de verkoper ook niet meer met de auto rijden uit schrik dat er iets mee zou gebeuren.

BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Even een vraagje, MOET een auto altijd gekeurd worden voor verkoop? Particulier / professioneel, maakt niet uit. Want toen ik m'n eerste wagen zocht, kwam ik toch verschillende personen tegen die extra vroegen om hem te laten keuren, en gaf mij zo de indruk dat het niet persé moest.

Comment

Een verkoper MAG de auto keuren. Als de verkoper het niet doet dan MOET de koper de keuring regelen. Verkopers die de keuring niet willen doen hebben vaak iets te verbergen. Dergelijke auto's laat je beter staan. Er is ook altijd een kansje dat de verkoper er zijn tijd niet wil insteken of...

Als de koper de keuring moet regelen dan moet je aan Z platen zien te geraken. Hiervoor moet je beroep doen op een garage. Deze rekenen je hiervoor een 150 euro aan. Dit is dus absoluut te vermijden.

BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Heb ik het goed begrepen???

Gelijkvormigheidsattest is is een document dat bij de aankoop van een nieuwe auto meegelevert wordt, en dat bij particuliere doorverkoop meegelevert wordt?
                        CAR-PASS is een document dat de verkoper bij de keuring voor verkoop moet aanvragen om aan de koper te geven als bewijs dat de kilometers correct zijn

wat ik niet heb begrepen!!!

"aanvraag tot inschrijving van een tweedehandsvoertuig" de verkoper krijgt dit document bij de keuring en moet dit aan de koper geven???
                        "inschrijvingsbewijs"??

Comment

- Gelijkvormigheidsattest zit standaard bij de wagen. Dat attest MOET bij de wagen zijn. Indien verloren kost dit 100 tot 300 euro naargelang het merk. Dit document moet aan de nieuwe koper meegegeven worden.

- Car-pass krijgt de verkoper mee op de keuring nadat hij de keuring voor verkoop gedaan heeft. Hierop staan alle kms. Dit moet de verkoper niet speciaal aanvragen. Krijgt hij automatisch.

- Aanvraag tot inschrijving van een 2de handsvoertuig krijgt de verkoper na de keuring voor verkoop. Dit document moet je laten invullen door de verzekeringsmaatschappij. De verzekering zelf vraagt met dit document dan je nummerplaat aan. Dat is een roze document.

BMW E24 635csi 1985
                          BMW F10 520da 2012
                          MINI Clubman Cooper 2017

Comment

En het geperforeerde vorige inschrijvingsbewijs ook gewoon meegeven met de nieuwe eigenaar

Comment

Working...
                            X