Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Slecht voor een diesel of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Slecht voor een diesel of niet?

Hallo,

Ik ben eest en vooral super tevreden van mijn wagen, maar ik hoor verschillende dingen over diesels die weinig kilometers wat kan leiden tot hoge kosten van dieselfilter of EGR klep of ...
    Mijn situatie is namelijk als volgt:
    Ik heb in bijna een jaar 12000 kilometer afgelegd met mijn wagen. Ik rij namelijk hoofdzakelijk van en naar mijn kot de zondag en de vrijdag. Een enkele rit is +- 150 km, voor de rest heb ik eens naar vrienden gegaan in het weekend wat ook meestal rond de 100 kilometer is. Tijdens de week de staat wagen dus heel veel stil en worden weinig korte stukken mee gereden.
    Mijn vraag is nu of dit kwaad kan voor een diesel, als ik dan ook meer kans maak op die grote kosten of als dit niet van toepassing is bij mij mits ik hoofdzakelijk lange stukken rij?

alvast bedankt voor jullie antwoord
    2010 BMW 116d hatch M-pakket

Kan geen kwaad. Je doet ook langere trajecten dus zie ik het probleem niet.

Comment

mijn gedacht kan dit geen kwaad en rij je beter 2 dagen in de week 150 km of elke dag maar 40km.
      Zolang de motor maar warm gereden word komt dat allemaal wel goed.
      Ik doe zelf maar 2x15 km per dag en in de weekends nog een 200 km en rij zelf ook met een diesel.
      Zolang je maar af en toe die grote afstanden doet, dan kan de roetfilter zich ledigen.
      2013- Volvo V60 D3 R-Design
      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Ideaal is het niet , maar niets is perfect , belangrijkste is idd die langere afstanden per week (roetfilter bv)
        Wat wel is het zal nu niet rendabeler zijn tov een benzine , maar dat heeft niets met de werking vd motor te maken.
        Ik zou gewoon in het vervolg,als je overgaat naar een andere wagen toch nog eens 2x maal denken diesel-benzine.

Ik rij bijzonder weinig *momenteel* (heb wel een benzine) maar ik merk dat elke week een lange snelwegrit hem wel deugd doet.
        Maar ach sneller olie af/ en goede kwaliteit olie en benzine met een iets hoger octaan doet hem in mijn geval ook geen slecht.

Comment

Alvast bedankt voor het advies
          In het begin dat ik de wagen had (de eerste maanden) deed ik nog meer kilometers, maar sinds september is dit hoofdzakelijk naar mijn kot rijden (150 km).

Ik ga in de paasvakantie op onderhoud en zal ook daar nog eens advies inwinnen, dat ik zeker ben dat het geen kwaad kan. Ik zou niet graag met zware kosten zitten omdat ik te weinig kilometers doe, dan verkoop ik hem liever en koop ik mij wel een benzine.

Comment

Enkel naar km's kijken is nooit het volledige verhaal.
            Als je 150km rijdt is er niets mis.
            een paar korte ritten na elkaar (terwijl het blok redelijk warm staat) is ook niet zo erg.

Is het een turbo? een beetje na laten draaien is misschien nog een optie na 150km.

Comment

Gisteren heb ik het er ook nog over gehad met mijn echtgenote.
              Tot een half jaar geleden hadden we 2 wagens (diesels Euro5) en één van die stond heel veel stil. En dat was er echt wel aan te voelen. Sinds we met 1 wagen rijden doet die veel meer km en die rijdt 1000x beter nu. Vlotter, soepeler, véél zuiniger...
              In die mate zelfs dat we gister naar een opendeurdag geweest zijn om eens te kijken naar een kleine benzinewagen want binnenkort verandert er wat zodanig dat we opnieuw 2 auto's nodig hebben en ik redelijk wat km ga doen. Ik zou dan eventueel de diesel blijven gebruiken en ook voor gezinsuitstapjes. Een kleine benzine kan dan thuis staan voor mijn echtgenote. Dat die benzine een week stil staat, daar heeft die geen last van.
              King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
              2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                Ideaal is het niet , maar niets is perfect , belangrijkste is idd die langere afstanden per week (roetfilter bv)
                Wat wel is het zal nu niet rendabeler zijn tov een benzine , maar dat heeft niets met de werking vd motor te maken.
                Ik zou gewoon in het vervolg,als je overgaat naar een andere wagen toch nog eens 2x maal denken diesel-benzine.

Ik rij bijzonder weinig *momenteel* (heb wel een benzine) maar ik merk dat elke week een lange snelwegrit hem wel deugd doet.
                Maar ach sneller olie af/ en goede kwaliteit olie en benzine met een iets hoger octaan doet hem in mijn geval ook geen slecht.
                ik zie niet in wat er niet ideaal mee is.

een diesel is goed voor lange afstanden. 150km lijkt me een lange afstand.
                Het is niet dat TS voor 500meter zijn wagen al gaat gebruiken lijkt me?

als je dan kijkt dat het gemiddeld verbruik op de autostrade voor de diesel 3,9ltr is en voor de benzinemodel 116i 5ltr is, scheelt dat toch wel een beetje.
                voor die 150km zal ie dan ongeveer 6ltr diesel gebruiken tegenover 7,5ltr benzine.
                6ltr à 1,49€/ltr = € 8,94
                7,5ltr à 1,66€/ltr = € 12,45

dus er zit nog een (weliswaar niet zo groot) verschil op.
                BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

als je dan kijkt dat het gemiddeld verbruik op de autostrade voor de diesel 3,9ltr is en voor de benzinemodel 116i 5ltr is, scheelt dat toch wel een beetje.
                  voor die 150km zal ie dan ongeveer 6ltr diesel gebruiken tegenover 7,5ltr benzine.

Klopt inderdaad.
                  Kan dit ook geen kwaad dat een diesel bijna iedere keer 5 dagen stilstaat?

Comment

Geen idee. Mijn pa had eerst een diesel waarmee hij ging werken. Na 7 jaar stonden er 140k km's op. Hij is dan op brugpensioen moeten gaan en toen reed die auto enkel in het weekend ongeveer 150km in totaal naar ons buitenverblijf .
                    Nu bolt ie rond met een gelijkaardig benzine model waarmee hij 10km per dag doet en die 150km in het weekend. Als hij die 3 dagen in de garage laat staan start die auto niet meer..
                    BMW X5 45e

Comment

5 dagen stilstaan kan totaal geen kwaad. Alleen in de winter oppassen voor een platte batterij.

Comment

Bedankt voor jullie advies, ik moet me dus blijkbaar geen zorgen maken en niet noodzakelijk overstappen naar een benzine
                        Last edited by Matti_DG; 18/03/2013, 17:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matti_DG Bekijk Berichten
                          Ik bedankt voor jullie advies, ik moet me dus blijkbaar geen zorgen maken en niet noodzakelijk overstappen naar een benzine
                          je bent een uitzondering die de regel bevestigt. ritten zijn doodgewoon perfect. 95% van de tijd wordt die motor dus ideaal belast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

Kijk he,in mijn tekst staat duidelijk voor de motor opzich geen probleem, het woord *ideaal* was eerder gebaseerd op *rendabeler tov een benzine*
                            En dan is het gewoon niet ideaal in mijn ogen,en bied de diesel nu gewoon geen meerwaarde tov een benzine variant.
                            Voor de motor opzich speelt het niet ZOveel rol.

@ ts : zoals ik dus al eerder zei is het dus niet waard om nu over te stappen op een benzine,omdat je de motor eigenlijk niet,
                            slecht behandeld (doet de nodige ritten voor de motor) en als je tijdig je olie ververst en kwaliteit olie gebruikt zie ik niet veel problemen.
                            Want door langer stil te staan ,kan het wel zijn dat de olie wat slechter wordt (is ook zo bij mijn benzine trouwens )
                            Ik doelde bovenstaande gewoon als je met de tijd een nieuwe wagen zou kopen ik gewoon nog eens zou denken voor een benzine te kopen.
                            Last edited by ; 18/03/2013, 20:15.

Comment

Kijk he,in mijn tekst staat duidelijk voor de motor opzich geen probleem, het woord *ideaal* was eerder gebaseerd op *rendabeler tov een benzine*
                              En dan is het gewoon niet ideaal in mijn ogen,en bied de diesel nu gewoon geen meerwaarde tov een benzine variant.
                              Voor de motor opzich speelt het niet ZOveel rol.

@ ts : zoals ik dus al eerder zei is het dus niet waard om nu over te stappen op een benzine,omdat je de motor eigenlijk niet,
                              slecht behandeld (doet de nodige ritten voor de motor) en als je tijdig je olie ververst en kwaliteit olie gebruikt zie ik niet veel problemen.
                              Want door langer stil te staan ,kan het wel zijn dat de olie wat slechter wordt (is ook zo bij mijn benzine trouwens )
                              Ik doelde bovenstaande gewoon als je met de tijd een nieuwe wagen zou kopen ik gewoon nog eens zou denken voor een benzine te kopen.
                              De wagen gaat zeker ieder jaar op onderhoud, op zo'n dingen bespaar ik zeker niet
                              Ja bij de volgende overstap zal ik er zeker eens over nadenken.
                              Ik heb het ook eens berekend en ik kom ongeveer gelijk uit qua kosten tussen diesel en benzine voorlopig
                              Last edited by Matti_DG; 18/03/2013, 20:54.

Comment

Leg me eens uit wat het octaangetal te maken heeft met het al dan niet doen van korte afstanden. Voor mij klinkt dat als zeggen dat je enkel een bruin brood moet kopen als je binnen de twee weken op reis vertrekt... Heeft met andere woorden niets met elkaar te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                  5 dagen stilstaan kan totaal geen kwaad. Alleen in de winter oppassen voor een platte batterij.
                                  Van 5 dagen stilstaan ga je geen platte batterij hebben hoor ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                    Van 5 dagen stilstaan ga je geen platte batterij hebben hoor ...
                                    Hier zelfs na drie weken nog geen problemen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                                      Hier zelfs na drie weken nog geen problemen...

2 maanden, no prob

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                                        Leg me eens uit wat het octaangetal te maken heeft met het al dan niet doen van korte afstanden. Voor mij klinkt dat als zeggen dat je enkel een bruin brood moet kopen als je binnen de twee weken op reis vertrekt... Heeft met andere woorden niets met elkaar te maken.
                                        Ik had het puur over mijn persoonlijk gebruik , had dus niets met ts te maken.
                                        Octaan gehalte heeft niets te maken met doen van korte afstanden , zei ik ook niet trouwens (doe trouwens amper korte afstanden )
                                        Ik zei dat ik momenteel weinig rij, en dus gaat mijn persoonlijk voertuig momenteel op octaan 98 (doet de motor bij mij net wat stabieler lopen).
                                        Maw ik raadde ts niets van hoger octaan aan , was gewoon een persoonlijk voorbeeld .
                                        Ik rij ofwel lange afstanden ofwel niet (diverse topics waar ik al aangaf dat ik diverse vervoermiddelen heb die ik gebruik voor kortere afstanden).

Ivm batterij : heeft wat te maken met staat vd batterij en evt stroomverbruik vd auto als hij afstaat.
                                        Zo was mijn vec na een snelwegrit van bijna 300 km , dag erna bijna zo plat als iets (en had heel de week gereden) .
                                        Bleek nader een enorm stroomverbruik (kortsluiting te hebben gehad) .
                                        Astra had bij mij in het verleden ook direct een maand stil gestaan (na levering direct naar mexico vertrokken) .
                                        En toen ik thuis kwam en ik de auto eindelijk wou beginnen rijden, starte ie ook als een zon zonder enige tegenwerking.
                                        Tegenwoordig hebben auto's ook nog zogehete eco modussen waarin ze gaan als batterij dreigt leeg te raken na een tijd .
                                        Mijn c4 coupe had dit bv en sloeg soms ineens de radio af (als motor uitstond maar radio nog aan ) en eco modus.
                                        Last edited by ; 18/03/2013, 22:16.

Comment

Working...
                                        X