Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto verkopen aan koper in het buitenland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto verkopen aan koper in het buitenland

hi,

ik heb onlangs contact gekregen met een belgische persoon die momenteel in Rusland verblijft en die mijn auto (die online te koop stond) wil overkopen. Hij zal een overschrijving doen naar mijn bank óf een bankcheque opsturen waarna hij - eens het geld op mijn rekening staat - een transitfirma zal inschakelen om de auto op te pikken.
    Hij heeft daarvoor mijn bankgegevens en een identitietsbewijs nodig voor de bank.
    Lijkt me allemaal ok denk ik. Maar zijn er zaken waar ik ook moet opletten? Heeft de auto een soort Europees gelijkvormigheidsattest nodig en is dit gelijk aan het gelijkvormigheidsattest dat ik nu al heb? Indien ik dit nodig zou hebben, waar kan ik daar aan geraken?
    En hoef ik ook geen verkoopovereenkomst op te stellen die hij tekent?

Bedankt voor het advies!

B

Hmm, in Rusland hebben ze geen auto's te koop? Vind het een beetje louche..

Grtz

Comment

Beste, ik geef u een goede raad. Ik garandeer u dat dit weer de zoveelste poging tot oplichting is. Wat denkt ge dat het goedkoopste is voor deze persoon, een auto kopen in België en die naar Rusland transporteren of er eentje daar kopen? Ge gaat uw wagen kwijt zijn en geen geld ontvangen.

Comment

Dit is inderdaad de zoveelste poging van oplichting. Zoals Nickotje en David al gezegd hebben, niet op ingaan!! Je zal de eerste niet zijn die zijn auto en geld kwijt is. Je moet maar eens googelen...
        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
        BMW F10 520da 2012
        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Het gaat niet altijd om je auto maar soms ook over je identiteit. Eens je al jou gegevens hebt overgemaakt dan hoor je niks meer maar je gegevens worden dan wel gebruikt om andere mensen hun vertrouwen te winnen en hen vervolgens op te lichten.

Het is verbazend dat er nog steeds mensen zijn die hier in lopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Het gaat niet altijd om je auto maar soms ook over je identiteit. Eens je al jou gegevens hebt overgemaakt dan hoor je niks meer maar je gegevens worden dan wel gebruikt om andere mensen hun vertrouwen te winnen en hen vervolgens op te lichten.
            [QUOTE]
            Het leek me ook nogal vreemd dat hij daarvoor een transit regelt. Ik kan hem ook gewoon mijn naam en adres geven dan stuurt hij zogezegd een bankcheque op. Met mijn naam en adres alleen is hij toch niet veel?
            Als hij daarna meer gegevens vraagt haak ik af...?

Het is verbazend dat er nog steeds mensen zijn die hier in lopen.
            Tja, het is de eerste keer dat ik een auto verkoop en heb dus ook geen ervaring met oplichtingen. Vandaar dat jullie er zijn he

B

Comment

Bij de verkoop van men CSL heeft ook zo'n pipo mij willen oplichten .... ik heb hem eens goed men gedacht gezegd ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door borisbastos Bekijk Berichten
                Het leek me ook nogal vreemd dat hij daarvoor een transit regelt. Ik kan hem ook gewoon mijn naam en adres geven dan stuurt hij zogezegd een bankcheque op. Met mijn naam en adres alleen is hij toch niet veel?
                Als hij daarna meer gegevens vraagt haak ik af...?
                Hij zegt dat hij een transit regelt maar in werkelijkheid doet hij niks. Het volgende is trouwens ook al voorgekomen: de verkoper ontvangt een cheque voor de waarde van de auto, gaat naar de bank, het geld verschijnt op de rekening. De wagen wordt afgehaald en een paar dagen later verdwijnt het geld terug van de rekening omdat er iets mis is met de cheque... Daar sta je dan zonder auto en zonder geld.

Comment

Stel: overdracht gebeurde niet via cheque, maar via overschrijving door geïnteresseerde koper. Kan de bank het géld dan nadien nog terughalen? Bij cheque kan men zeggen, is niet gedekt of niet in orde enz., maar bij een overschrijving kan zoiets toch niet voorvallen me dunkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                    Stel: overdracht gebeurde niet via cheque, maar via overschrijving door geïnteresseerde koper. Kan de bank het géld dan nadien nog terughalen? Bij cheque kan men zeggen, is niet gedekt of niet in orde enz., maar bij een overschrijving kan zoiets toch niet voorvallen me dunkt.
                    Vraag dat eens aan je bank, onder welke voorwaarden kan een overschrijving te niet gedaan worden...

Ik heb onlangs per ongeluk een bedrag van 33€ twee keer betaald. Ik heb direct naar de bank gebeld, maar ze konden dat niet meer tegenhouden.

Comment

Blijft maar triestig dat zoveel mensen daar in trappen.

Comment

Een overschrijving kan niet ongedaan gemaakt worden. Het zou anders maar zeer triestig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          Blijft maar triestig dat zoveel mensen daar in trappen.
                          Als niemand daar nog zou intrappen, zouden die oplichters zich wel met wat anders bezig houden.

Comment

Ze kunnen wel geld terughalen....

Op een Belgisch motorforum staat zo'n verhaal.
                            Kerel verkoopt zijn moto, komen 2 Nederlanders bij hem, akkoord over de prijs, doen overschrijving. Hij belt naar de bank om te controleren of alles er op staat, zeggen em dat geld op zijn rekening staat. Moto wordt opgehaald, dag of 2 later wordt zijn rekening geblokkeerd.... Geld was afkomstig van een rekening van een turnclub, deze hadden zich laten oplichten via een phising mail...
                            Heeft zijn geld ondertussen nog altijd niet en zijn moto is ook weg....

Ik vind het erg dat die turnclub (allez, de schatbewaarder ofzo) zo dom is om op zo'n mail te reageren, dat zij wel hun geld terug kregen en dat die gast die checkt via zijn bank en in mijn ogen niet echt iets doms/verkeerd heeft gedaan zijn geld/moto kwijt is .

In geval van topicstarter zie je van ver dat het niet koosjer is.
                            Heb ook al zo'n mails gehad.
                            Tijdje geleden stond mijn moto te koop, kreeg Engelstalige sms-en met vraag om te mailen ofzo. Effe google der op los gelaten en vermoeden werd bevestigd, emails waren gekende oplichters...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door borisbastos Bekijk Berichten
                              hi,

ik heb onlangs contact gekregen met een belgische persoon die momenteel in Rusland verblijft en die mijn auto (die online te koop stond) wil overkopen. Hij zal een overschrijving doen naar mijn bank óf een bankcheque opsturen waarna hij - eens het geld op mijn rekening staat - een transitfirma zal inschakelen om de auto op te pikken.
                              Hij heeft daarvoor mijn bankgegevens en een identitietsbewijs nodig voor de bank.
                              Lijkt me allemaal ok denk ik. Maar zijn er zaken waar ik ook moet opletten? Heeft de auto een soort Europees gelijkvormigheidsattest nodig en is dit gelijk aan het gelijkvormigheidsattest dat ik nu al heb? Indien ik dit nodig zou hebben, waar kan ik daar aan geraken?
                              En hoef ik ook geen verkoopovereenkomst op te stellen die hij tekent?

Bedankt voor het advies!

B
                              jij verkoopt iets en die "Russen" willen je bankgegevens ????

NOOIT doen

Comment

Zeg tegen die kerel dat hij een bankcheque van een belgische bank mag opsturen.

Laat die op je rekening zetten, en daarna mag hij die komen ophalen.
                                Dan heeft hij jouw bankrekening niet nodig.
                                Trouwens, waarom vraag je niet aan je bank onder welke voorwaarden geld wordt teruggehaald?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
                                  Ze kunnen wel geld terughalen....

Op een Belgisch motorforum staat zo'n verhaal.
                                  Kerel verkoopt zijn moto, komen 2 Nederlanders bij hem, akkoord over de prijs, doen overschrijving. Hij belt naar de bank om te controleren of alles er op staat, zeggen em dat geld op zijn rekening staat. Moto wordt opgehaald, dag of 2 later wordt zijn rekening geblokkeerd.... Geld was afkomstig van een rekening van een turnclub, deze hadden zich laten oplichten via een phising mail...
                                  Heeft zijn geld ondertussen nog altijd niet en zijn moto is ook weg....

Ik vind het erg dat die turnclub (allez, de schatbewaarder ofzo) zo dom is om op zo'n mail te reageren, dat zij wel hun geld terug kregen en dat die gast die checkt via zijn bank en in mijn ogen niet echt iets doms/verkeerd heeft gedaan zijn geld/moto kwijt is .

In geval van topicstarter zie je van ver dat het niet koosjer is.
                                  Heb ook al zo'n mails gehad.
                                  Tijdje geleden stond mijn moto te koop, kreeg Engelstalige sms-en met vraag om te mailen ofzo. Effe google der op los gelaten en vermoeden werd bevestigd, emails waren gekende oplichters...
                                  Had ook al gehoord dat banken dit geld alsnog kon terughalen.

De enige manier die m.i. dan nog overblijft, is het geld te laten storten op een rekening waar voor de rest niets op staat bij een bank waar je voor de rest geen tegoeden hebt. Vervolgens dit geld overschrijven naar eigen rekening, ofwel om ook daar problemen te vermijden, het geld gewoon afhalen. Zo sta je toch al een stuk sterker, dan moet de eerste bank het geld bij jou komen halen (ipv het gewoon terug te nemen).

Comment

Het komt vaker voor hoor, ik had een motorfiets op kapaza gezet vorig jaar en kreeg ook allerhande mails van het buitenland en ook altijd in gebrekkig engels geschreven dat ze interesse hadden ... nooit op ingaan. Oplichters die niks anders doen dan 2e hands websites afschuimen op zoek naar slachtoffers en geloof me ze vinden die bij de vleet. Mensen hebben soms echt het geld nodig als ze wat verkopen en zijn geneigd om erop in te gaan tegen beter weten in. helaas. Buitenlander die je auto koop ? goed hoor maar doe dat dan wel handje contantje en wens ze er verder veel plezier mee.

Comment

Contant laten betalen. Een toestelleke met een UV lampje in kopen om te zien of elk biljet echt is. Moet je wel 100% weten hoe een echt biljet eruit ziet.

Comment

Dat is niet voor alle situaties een oplossing. Contant hangt ook af van hoogte bedrag, de wettelijk toegelaten bedragen in cash geld worden stelselmatig naar beneden gebracht.

Comment

Working...
                                        X