Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongekeurd wagen verkopen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ongekeurd wagen verkopen

Hallo, ik wou vorige week mijn wagen laten keuren, maar jammer genoeg ben ik er niet doorgeraakt. Nu hebben we besloten de wagen niet meer te herstellen maar een tweedehandswagen te kopen. We hebben nu een wagen gevonden en de eigenaar is eventueel akkoord om de prijs te zakken als we onze wagen aan hem doorgeven. Maar dit zorgt bij ons wel voor enkele vragen. 1) Moet onze wagen dan gekeurd zijn? 2)Wat met een car-pass? 3)Moeten we een afzonderlijk contract opmaken voor mijn wagen of hoort dit bij zijn contract? 4)En wat als er nadien iets gebeurd met die wagen, kan dat dan nog op mij worden geschoven? Veel vragen dus! Groetjes

Je bent verplicht de wagen te keuren voor verkoop -> http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-tweedehandskeuring. Indien deze echter werd afgekeurd , kan de nieuwe eigenaar het voertuig niet inschrijven. Car pass komt automatisch mee bij keuring voor verkoop. Is de koper een garagist? Maak dan een duidelijke overeenkomst op dat de wagen werd verkocht zonder geldig keuringsbewijs, in de staat waarin hij zich bevindt, gekend door en met akkoord van de koper. Indien de garage jouw voertuig overneemt, is dit een - op jouw factuur. En dient er geen afzonderlijk document opgemaakt te worden. Maar weeral hetzelfde: vermelden dat de wagen werd verkocht zonder geldig keuringsbewijs, in de staat waarin hij zich bevindt, gekend door en met akkoord van de koper.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Is die verkoper van de nieuwe tweedehandswagen een handelaar/vakman? Want dan hoeft helemaal niets geen keuring geen car-pass niets (en ook de vermelding "staat gekend door koper" heeft geen juridische waarde omdat verondersteld wordt dat een vakman genoeg kennis heeft om de staat van een wagen te kunnen beoordelen) (wel COC en inschrijvingsbewijs natuurlijk).

Bij verkoop aan een particulier moet een car-pass bij de documenten die aan de koper geven worden (naast COC en inschrijvingsbewijs), een keuringsbewijs moet ook meegegeven worden als het voorhanden is (dus in uw geval het rode keuringsbewijs). Een tweedehandskeuring is verplicht indien de koper de wagen wenst in te schrijven, maar ik heb geen weet dat er ergens in een wet/kb/mb zou vermeld staan dat dit door de koper of verkoper moet gebeuren.

Een Car-pass kun je kopen op de keuring (ik dacht dat die 6,9 euro kost). Een Car-pass is twee maanden geldig. Dus indien het een verkoop aan een particulier zou betreffen moet je een car-pass gaan halen op de keuring en deze binnen de twee maanden met de wagen verkopen. Een verkoop zonder car-pass aan een particulier zou later kunnen ongedaan gemaakt worden(je moet dan de wagen terug nemen en de verkoopsprijs terug betalen).

Een factuur tussen 2 particulieren is niet wettelijk nodig maar kan latere problemen voorkomen (dus identiteiten, identificatie voertuig, verkoopsprijs, ..., rode keuringskaart vermelden).
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

2dehandskeuring is 'verplicht' maar er worden genoeg auto's zonder keuring verkocht, met wederzijds akkoord van koper en verkoper. Moet alleen duidelijk vermeld staan op het verkoopscontract als je geen miserie wilt.

En als het een handelaar is die je oude auto overneemt, is het zeker niet nodig.

E30SHOP.be
        - Alles voor uw BMW E30.
        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Is er iemand die een officiële tekst kan tonen waarop zou staan dat een keuring verplicht is bij verkoop? En neen Goca is geen officiële tekst maar de site van de keuring zelf.

Deze keuring is inderdaad verplicht indien men een wagen wenst in te schrijven op een andere titularis (maar nergens wordt beschreven dat deze keuring dient uitgevoerd te worden door de verkoper, bij mijn weten)

Voor zij die willen zoeken het betrefd hier dus een niet-periodieke keuring volgens artikel 23sexies paragraaf 1 3de punt van het KB van 15/03/1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Comment

De tweedehandskeuring is verplicht wanneer een particulier of handelaar een voertuig verkoopt dat ingeschreven zal worden op een andere titularis. Een wagen moet voor de verkoop ervan onderworpen worden aan een « tweedehandskeuring », die moet worden uitgevoerd vooraleer het voertuig wordt ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.

Voor zo ver ik deze tekst begrijp is het de verkoper die de keuring voor verkoop moet laten uitvoeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
              De tweedehandskeuring is verplicht wanneer een particulier of handelaar een voertuig verkoopt dat ingeschreven zal worden op een andere titularis. Een wagen moet voor de verkoop ervan onderworpen worden aan een « tweedehandskeuring », die moet worden uitgevoerd vooraleer het voertuig wordt ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.

Voor zo ver ik deze tekst begrijp is het de verkoper die de keuring voor verkoop moet laten uitvoeren.
              Ik heb twee probelemen met die tekst dit is volgens mij geen rechtsgeldige tekst (in de zin van een bron die kan gebruikt worden die rechtbindend zou zijn) en ten tweede wordt er nergens geschreven dat de verkoper moet instaan voor de tweedehandskeuring.

Comment

Ik heb onlangs nog een wagen overgelaten aan een opkoper.(wagen in goede staat en had een groen keuringsbewijs
                dat nog half jaar geldig was)
                Er werd een verkoopovereenkomst opgesteld; betaald en klaar was kees( en hup op de trailer ermee weg)
                Dus niks tweedehandskeuring, dat doet die opkoper daarna met garageplaten ofwel export.
                Aan een particulier verkopen heb ik altijd met tweedehandskeuring gedaan.

Comment

Een koper verkoopt niet maar koopt. Als de koper er voor moet instaan, zou daar staan dat er een keuring moet uitgevoerd worden wanneer; De tweedehandskeuring is verplicht wanneer een particulier of handelaar een voertuig koopt....
                  Dus, ik maak hieruit dat dit door de verkoper moet gedaan worden. Het inschrijvingsbewijs wordt dan ongeldig gemaakt door de keuring.

Van rechtsgeldigheid/wettelijke verplichting weet ik niks van.
                  Last edited by ; 10/10/2013, 15:54.

Comment

.....
                    Van rechtsgeldigheid/wettelijke verplichting weet ik niks van.
                    Dat bedoel ik net op internet kan men schrijven wat men wil daarom is het nog niet zo, inderdaad kan men dus veelvuldig lezen dat men moet een wagen keuren alvorens men hem verkoopt, maar dit maakt het nog geen verplichting (wettelijk gezien dan).

Bijvoorbeeld lees ik heel dikwijls dat ze niet mogen beboeten onder de 6% (of minstens 6km +) dat maakt nog altijd niet dat het geen overtreding is hé enkel zal je er geen boete voor krijgen maar wettelijk mag je nog altijd die snelheid niet rijden (en dat is zelfs een schrijven van het college van procureurs).

Comment

Hehe, nu snap ik wat je bedoelt met "of de verkoper moet instaan voor de keuring". Ik verstond dat uw probleem tweeledig was.

1) Wie de keuring moest laten uitvoeren, de verkoper of de koper.

2) de rechtsgeldigheid van de verplichting.

Bij punt 1 wist je natuurlijk dat het de verkoper is maar ik dacht dat je aan de tekst twijfelde en niet kon uitmaken of het de verkoper is of de koper die de keuring voor verkoop moet laten uitvoeren. Het ging er blijkbaar om, ook in punt 1, dat daar nergens een wettelijke verplichting instaat. Of nie?

Ikke snap nu.

Comment

Feit is dat je als particulier een ongekeurde auto niet kan inschrijven.
                        Als je een ongekeurde auto koopt, om er eerst nog wat werken aan te doen, dan moet je die op één of andere manier in de keuring krijgen, en normaal moet dat dan met garageplaten.

Comment

Hehe, nu snap ik wat je bedoelt met "of de verkoper moet instaan voor de keuring". Ik verstond dat uw probleem tweeledig was.

1) Wie de keuring moest laten uitvoeren, de verkoper of de koper.

2) de rechtsgeldigheid van de verplichting.

Bij punt 1 wist je natuurlijk dat het de verkoper is maar ik dacht dat je aan de tekst twijfelde en niet kon uitmaken of het de verkoper is of de koper die de keuring voor verkoop moet laten uitvoeren. Het ging er blijkbaar om, ook in punt 1, dat daar nergens een wettelijke verplichting instaat. Of nie?

Ikke snap nu.
                          Inderdaad het probleem stelt zich vooral in de vraag of er ergens een wettelijke verplichting is dat een particulier verplicht zou zijn om voor de verkoop een (groene) (tweedehands) keuring van de wagen te laten doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Feit is dat je als particulier een ongekeurde auto niet kan inschrijven.
                            Als je een ongekeurde auto koopt, om er eerst nog wat werken aan te doen, dan moet je die op één of andere manier in de keuring krijgen, en normaal moet dat dan met garageplaten.
                            Dat is een totaal ander probleem natuurlijk, de vraag of het wenselijk is om een wagen te kopen zonder tweedehandskeuring is natuurlijk ook een belangrijke vraag want het is inderdaad zo dat je enkel de wagen kunt keuren op de laatst ingeschreven platen (dus van de vorige eigenaar/verkoper) of op handelaarsplaten/proefritplaten.

Comment

Enkele dagen geleden hebben ze met verteld dat je als particulier zelf niet meer met garageplaten of transitplaten naar de keuring mag rijden. Het zou moeten gebeuren door een garage zelf of een autoverkoper met z-platen. Dit alles omdat er teveel misbruik zou geweest zijn.

Is dit waar?

Comment

Er is al lang sprake van dat het misbruik zou aangepakt worden (verhuur platen), in hoe verre ze dat kunnen is een andere vraag. Ik heb er nog niks over gelezen of gehoord maar het zou dus inderdaad wel kunnen dat één van de eerste zaken die ze zullen aanpakken inderdaad de keuring is. Vroeger was er een oude regeling maar die werd zelden toegepast:

Wat is de inhoud van deze instructie nr. V3/43.12/2008-11?

Het KB van 8 januari 1996 betreffende de commerciële platen bepaalt dat de handelaarsplaat niet mag worden uitgeleend of verhuurd.
                                Wanneer een voertuig voor keuring wordt aangeboden onder handelaarsplaat zal het keuringsstation de identiteit kunnen opvragen van de persoon die het voertuig voorrijdt. Dit in het kader van de controle op misbruiken van handelaarsplaten en derhalve op de toepassing van de wetgeving rond het gebruik van commerciële kentekenplaten.
                                De identiteit van de aanbieder moet dezelfde zijn als deze vermeld op het kentekenbewijs dat bij de handelaarsplaat hoort. De aanbieder is aldus in de eerste plaats de titularis van de handelaarsplaat zelf (vaak de garagehouder). Indien de aanbieder echter niet de titularis van de handelaarsplaat zelf is, maar deel uitmaakt van het bedrijf van de titularis van de handelaarsplaat, moet de aanbieder, door middel van een document uitgaande van de titularis van de handelaarsplaat, aantonen gemachtigd te zijn om het voertuig onder inschrijvingsplaat van “handelaar” te mogen gebruiken.
                                Indien deze voorwaarden niet zijn nageleefd, mag het keuringsstation weigeren de keuring uit te voeren.
                                Deze instructie is van toepassing vanaf 1 januari 2009.
                                Misschien gaan ze deze nu strenger toepassen.

Comment

Enkele dagen geleden hebben ze met verteld dat je als particulier zelf niet meer met garageplaten of transitplaten naar de keuring mag rijden. Het zou moeten gebeuren door een garage zelf of een autoverkoper met z-platen. Dit alles omdat er teveel misbruik zou geweest zijn.

Is dit waar?
                                  Als particulier kan je niet met garageplaten naar de keuring rijden. Dit moet door de eigenaar van de plaat zelf gebeuren.
                                  The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                    Als particulier kan je niet met garageplaten naar de keuring rijden. Dit moet door de eigenaar van de plaat zelf gebeuren.
                                    Ik bedoel achteraf wanneer je de auto gekocht hebt.

Comment

Ik bedoel achteraf wanneer je de auto gekocht hebt.
                                      Beemer bedoeld dus de eigenaar van de plaat: de garagehouder/handelaar, die moet zelf naar de keuring als eigenaar van die platen (heeft dus niets met eigendom van het voertuig te maken).

Eenmaal de keuring gedaan is kunnen ze de "nieuwe" eigenaar niets maken (die heeft de papieren voor inschrijving dus verkregen en kan en mag die gebruiken).

Comment

Miljaar, dat is nu de tweede keer vandaag dat ik iets moet herlezen eer ik het door heb. Allé, ik snap het uiteindelijk dan toch.

Comment

Working...
                                        X