Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto exporteren naar Frankrijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto exporteren naar Frankrijk

    Beste forumgenoten,

    Graag had ik even wat meer informatie gehad of het gemakkelijk is een wagen naar Frankrijk te exporteren. Mijn baas (van een franse onderneming) vroeg me even te kijken naar een tweedehandse Audi Q5 omdat ze in België vaak wat goedkoper zijn dan daar en hier wat meer keuze is. Budget tussen 30 en 35K, max km 50.000, liefst zwart of donkergrijs en automatische versnellingsbak. Bedoeling zou zijn dat ik de wagen hier koop, even tot daar rijd, om dan terug te komen met de trein. Graag even jullie mening hoe dit exact zou moeten gebeuren qua nummerplaten, export procedure, verzekering, etc. Het is een vennootschap die de wagen koopt, indien bij een garage gekocht wordt, veronderstel ik dat er geen btw dient betaald te worden (intracommunautaire levering)?

    Alvast bedankt,

    Vriendelijke groeten,

    Nico

  • #2
    Niemand enig idee hier hoe dit praktisch in zijn werk gaat?

    Dank alvast!

    Comment


    • #3
      Volgens mij

      Zet de auto op een trailer ga ermee naar de douane in FR voor een vignet dan naar de CT die keuren hem daar krijg je papieren om achter een carte grise en de platen te gaan denk ik.
      En rijden maar. De omgekeerde beweging is veel moeilijker me dunt.
      Hoe het zit met btw geen idee ben geen fiscalist.

      PS zoek eens in het Frans op importeur vehicule allemange ofzo
      Polo 6n 1.4

      Comment


      • #4
        omgekeerde beweging is niet zo veel moeilijker, hoor. Onze Mini reed vroeger op Franse platen. Douane, op de Franse plaat, keuring, verzekeren, inschrijven (via loket DIV), nummerplaat er aan, en rijden.

        Zijn transitplaten geen optie ?
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          Bestaan er transitplaten voor België naar Frankrijk? Ik weet wel dat dit bestaat voor Duitsland - België maar werkt dit ook zo voor FR? Mogen garageplaten uit het land rijden of niet? Ideaal zou zijn om de auto gewoon tot bij hem te rijden, de rest (qua papierwerk en douane) moet hij dan zelf maar uitklaren...

          Comment


          • #6
            Ik heb mijnen auto meegenomen naar Frankrijk op Belgische platen, en hier ingeschreven als volgt:

            - contrôle technique ondergaan voor import
            - document quitus fiscale (btw vrijstelling) gaan halen bij het belastingkantoor (zal wel hetzelfde zijn als bij de douane zeker ?)
            - met papieren van de belastingen, ct, en de rest van de autopapieren (roze kaart, gelijkvormigheidsattest) naar de préfecture voor de carte grise
            - platen laten maken + verzekeren en rijden

            Maar in principe zijn dit dingen voor uwe baas hé ?

            Of er transitplaten bestaan, daar kan ik u niet mee helpen.

            Comment


            • #7
              tuurlijk dat er Belgische transitplaten bestaan.
              transitplaat.JPG
              Er zijn gespecialiseerde agentschappen (bv. Delcopa), die alles in orde kunnen brengen, ook qua verzekering bv.

              link naar de site van DIV: http://www.mobilit.belgium.be/nl/weg...en/tijdelijke/


              Van op wegcode.be:

              Een persoon die niet in België verblijft, kan een tijdelijke inschrijving aanvragen. De aanvrager vermeldt het volledig adres van zijn tijdelijke verblijfplaats in België en het volledig adres van zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland. Het buitenlands adres moet tussen op het inschrijvingsformulier vermeld worden. Bij zijn aanvraag voegt hij de volgende documenten bij:

              zijn in het buitenland uitgereikte originele en geldige paspoort of identiteitskaart, opgesteld in een voor de DIV begrijpelijke taal of voorzien van een officiële vertaling;
              een recent en origineel attest van verblijf in het buitenland;
              of een boekje van buitenlandse matroos.

              Aan het loket worden geen fotokopieën aanvaard, zelfs niet wanneer ze voor echt verklaard zijn. Op basis van de ORIGINELE STUKKEN kijkt de loketbediende na of de gegevens op het inschrijvingsformulier correct zijn. De aanvrager moet zich PERSOONLIJK aanbieden aan het loket : er worden geen volmachten aanvaard.

              Het is de DIV verboden een voertuig tijdelijk in te schrijven zolang de aanvraag niet in orde is en de vereiste documenten niet werden voorgelegd. De belofte deze documenten later of bij de afhaling van de inschrijvingsdocumenten te tonen, volstaat niet om aan de aanvraag gevolg te geven.
              Een vennootschap met vestiging in het buitenland kan een transitplaat aanvragen, op basis van een geldig attest dat bewijst dat ze werkelijk in het buitenland gevestigd of geregistreerd is. Dit recent attest moet door een officiële buitenlandse instantie of door een buitenlandse handelsrechtbank afgeleverd zijn. Het moet duidelijk de benaming en het adres van de vennootschap opgeven, zoals die vermeld staan op het formulier voor aanvraag van de inschrijving.

              De aanvrager van een tijdelijke inschrijving moet het bewijs leveren dat hij een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten heeft bij een in België erkende verzekeringsonderneming.

              Voor verdere info:
              DIV Loketten Transit & Internationale platen

              U kan DIV telefonisch bereiken 02.277.30.50 (infokiosk)

              Postadres:
              FOD Mobiliteit en Vervoer
              Mobiliteit en Verkeersveiligheid
              Directie Wegverkeer - DIV Transit
              City Atrium Vooruitgangstraat 56
              1210 Brussel (Sint-Joost-ten-node)
              Toegang tot de DIV-loketten van het gebouw City Atrium kan enkel via het volgende adres:


              City Atrium
              Vooruitgangstraat 60
              1210 Brussel (Sint-Joost-ten-node)
              http://www.mobilit.fgov.be/images/clicbut.gif plan en openingsuren (http://www.mobilit.fgov.be/nl/maps/brussel-div.htm)





              Of je nu een nieuwe wagen in België of in een andere EU-lidstaat koopt, de vereiste documenten blijven dezelfde.

              Aankoopcontract – Deze moet de volgende gegevens bevatten: de aankoopprijs zonder btw, het chassisnummer en de vermelding dat het een nieuwe wagen betreft.
              Europees certificaat van overeenstemming – Oftewel het Europese gelijkvormigheidsattest als bewijs dat de wagen aan de wettelijke technische voorschriften voldoet. Als de autodealer je dit attest niet kan bezorgen, contacteer je best de fabrikant. Deze zal je het certificaat bezorgen tegen betaling. Dit zal in dit geval geen probleem zijn omdat het een nieuw voertuig betreft.
              Inschrijvingsbewijs – Enkel als de wagen al ingeschreven werd.
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • #8
                Beste Nico,
                Ik sta voor een identiek probleem. Ik woon in Frankrijk en wil een tweedehands auto die ik in België gekocht heb uitvoeren naar Frankrijk. Ik weet echter niet hoe ik het juist moet aanpakken. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?
                Alvast bedankt,

                Met vriendelijke groeten.

                Marc.

                Comment

                Working...
                X