Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Als zelfstandige een auto uit DE invoeren - BTW vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Als zelfstandige een auto uit DE invoeren - BTW vraagje

Ik ben zelfstandige en ben van plan om mijn volgende wagen in te voeren uit Duitsland. Een wagen gekocht bij een garage, MwSt ausweisbar.

Het volgende is me vrij duidelijk ivm occasie wagens:
    * Auto ouder dan 6 maanden EN meer dan 6000 km op de teller --> Netto prijs betalen in Duitsland, Belgische BTW regelen met kwartaal aangifte.

Maar wat met een wagen die weliswaar ouder dan 6 maanden is, maar minder dan 6000km op de teller heeft?
    In Duitsland betaal je nog steeds de netto prijs aan verkoper.
    Maar is het dan ook mogelijk om de Belgische BTW te regelen met de kwartaal aangifte?
    Of dien je dit onmiddellijk bij invoeren bij de douane af te tikken?
    Wordt de BTW op de effectieve verkoopsprijs zoals je op factuur laat opstellen? Of de nieuwprijs van de wagen?

thx
    2012 Volkswagen Golf R

Maar wat met een wagen die weliswaar ouder dan 6 maanden is, maar minder dan 6000km op de teller heeft?
    Wordt dan beschouwd als een nieuwe wagen
    Maar is het dan ook mogelijk om de Belgische BTW te regelen met de kwartaal aangifte?
    Normaal wel ja
    Wordt de BTW op de effectieve verkoopsprijs zoals je op factuur laat opstellen? Of de nieuwprijs van de wagen?
    Op de factuurprijs, maar wel 21% en geen 19%
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

Comment

Het antwoord op Uw vraag dien ik schuldig te blijven.

Ik overweeg ook een wagen in duitsland te kopen omdat het toch iets goedkoper is.

Is een intracommunautaire levering niet mogelijk voor wagens? (bedrag zonder btw betalen in Duitsland en in België kan je dan geen btw recupereren)

Btw betalen in duitsland en dan hier recupereren? Lijkt me raar aangezien de btw dan in Duitsland betaald wordt en Belgie betaalt je de btw terug???

Lijkt met niet gunstig voor onze staatskas, toch.
      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
      current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
        Wordt dan beschouwd als een nieuwe wagen
        Normaal wel ja
        Op de factuurprijs, maar wel 21% en geen 19%

Ok, maar waar zit dan voor een zelfstandige het verschil tussen een occasiewagen invoeren of een nieuwe wagen?
        Behalve de prijs natuurlijk...

Wat betreft administratieve afhandeling is het exact hetzelfde, of niet?
        2012 Volkswagen Golf R

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk Berichten
          Ok, maar waar zit dan voor een zelfstandige het verschil tussen een occasiewagen invoeren of een nieuwe wagen?
          In dit geval, geen, omdat <6000km als een nieuwe wordt beschouwd.
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

Comment

Indien je de BTW gaat regelen met de kwartaalaangifte, moet de douane hier dan ook op voorhand van op de hoogte gebracht worden?
            Of is het voldoende indien je dit meldt als je bij hen bent?
            2012 Volkswagen Golf R

Comment

Misschien rij je beter gewoon wat met die auto tot hij 6.000km heeft?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk Berichten
                Indien je de BTW gaat regelen met de kwartaalaangifte, moet de douane hier dan ook op voorhand van op de hoogte gebracht worden?
                Of is het voldoende indien je dit meldt als je bij hen bent?
                Je meldt dit gewoon. De douane neemt contact op met je BTW-kantoor en indien je geen openstaande schulden hebt mag je het regelen bij de aangifte anders moet je ter plaatse betalen. Zo ging het bij mij althans en ik kan me niet voorstellen dat ze makkelijker zijn geworden de laatste jaren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                  Je meldt dit gewoon. De douane neemt contact op met je BTW-kantoor en indien je geen openstaande schulden hebt mag je het regelen bij de aangifte anders moet je ter plaatse betalen. Zo ging het bij mij althans en ik kan me niet voorstellen dat ze makkelijker zijn geworden de laatste jaren...
                  Inderdaad.
                  Juist naar DIV geweest, hebben niets gezegd.
                  Douane vroeg wel hoe ik het ging doen. Kwartaalaangifte was ok.
                  2012 Volkswagen Golf R

Comment

Wat zijt ge gaan halen bij onze oosterburen?

Comment

Golf R. De 6.

United Grey, 5 deurs, handbak, 12000 km op de teller, van oktober 2012.
                      Nieuwe winterbanden eronder, zomerbanden en talladega velgen apart erbij.
                      Gaan halen in Rottweil.
                      2012 Volkswagen Golf R

Comment

Working...
                      X