Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto zelf verkopen aan derde op einde rentingcontract

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto zelf verkopen aan derde op einde rentingcontract

Hi,

Ik ga mijn auto (BMW 3) verkopen. Restwaarde is zo'n 9.000 EUR (renting-contract), maar volgens garage zou ik er zelf nog zo'n 14.000 EUR voor moeten krijgen als ik zelf aan een particulier verkoop. Volgens garage is die meerwaarde in principe belastbaar (?) en moet ik die aangeven, maar dat zou naar zijn zeggen kunnen worden omzeild doordat zij (de garage dus), als ik hen laat weten dat ik een koper heb, zelf een factuur van 9.000 EUR op naam van die koper opmaken. Bovendien geniet die koper dan ook nog eens 1 jaar gratis garantie.

Graag had ik hierover toch een tweede mening gehoord. Klopt dit? Wat zijn de gevaren? Iemand die hier al ervaring mee heeft of weet hoe dit juist zit? De (onervaren dan maar) verkoper van de garage kon mij helaas niet stapsgewijs uitleggen wat er juist moest gebeuren (moet ik bv. eerst die 9.000 EUR restwaarde aan de garage betalen? en hou ik dan de volledige 14.000 EUR van de koper - maar hoe kan de garage dan een factuur opmaken op naam van de koper die de garage niet betaalt, want ik doe dat?) en hoe dat in zijn werk gaat.

Heel veel dank!

Als jij de auto overneemt van de renting aan 9000€, dan krijg je daar een factur voor, en die zal je moeten betalen.

Wat de garage hier voorstely is niets minder dan fraude.
    Waarschijnlijk stellen ze jou een koper voor die 14.000€ wil betalen, waarvan 9000€ op factuur, en 5000€ zwart.
    Voor die 9000€ zal jij een factuur moeten maken aan de koper, die dan ook geen garantie van de garage krijgt...

Als je het netjes doet, dan zal je inderdaad 14.000€ factureren, en heb je gewoon 5000€ meer winst in je zaak.

Let wel op dat de fiscus deze constructies nakijkt. Als je een auto te goedkoop verkoopt, dan veronderstellen ze gewoon dat er fraude gebeurd is, en riskeer je de 300% taks. En dat zeker als de koper toevallig je vrouw of zoon is...

Dus, aan jou de keuze.

Comment

"Hoi ik ben nieuw hier en ga een fraudeconstructie opzetten..."
      Zou je niet beter meteen je nummerplaat en thuisadres op het net zetten of bel het gelijk door naar je lokale controledienst...

Het eerste wat er nagekeken wordt bij een controle zijn zulke zaken. De belastingen weten ook wel dat je de auto niet afkoopt om hem zonder winst door te verkopen. Waarom zou je die moeite doen ? Ofwel koop je hem af en blijf je er mee rijden of je verkoopt hem en maakt winst.
      Last edited by Elwood; 16/12/2013, 11:13.

Comment

Baeten en Hasselt geven in Google als resultaat een belastingconsulent uit Hasselt Al gok ik op Laminaat of verzekeringen.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Misschien leren begrijpend lezen of gewoon lezen zou ook al veel zijn. Blijkbaar kan alleen Tommie dat, waarvoor dank. Ik vroeg alleen maar of het voorstel VAN DE GARAGE gevaren inhoudt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vbaeten1 Bekijk Berichten
            Misschien leren begrijpend lezen of gewoon lezen zou ook al veel zijn. Blijkbaar kan alleen Tommie dat, waarvoor dank. Ik vroeg alleen maar of het voorstel VAN DE GARAGE gevaren inhoudt.

Tommie is dan ook den slimsten van het forum hé vbaeten !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
              Tommie is dan ook den slimsten van het forum hé vbaeten !
              Too much honour chap,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Too much honour chap,

Voila, hij spreekt zelfs Frans !

Comment

Ja, en ook Chinees
                  Mille Grazie!

Comment

Hola mannen, niet zo hard van stapel lopen.
                    In een renting contract ligt de afkoopsom op het einde van de termijn op voorhand vast.
                    De economische eigendom van een voertuig in renting ligt bij de renting/lease maatschappij, vaak is dat een tak van de constructeur (in mijn geval bijvoorbeeld BMW Financial Services).
                    Op het einde van de looptijd biedt de economische eigenaar van het voertuig dit voertuig te koop aan tegen restwaarde.
                    De gebruiker is eerste kandidaat overnemer maar het maakt eigenlijk totaal niet uit wie de overname effectief doet.
                    Het is in ieder geval de lease maatschappij die factureert aan de uiteindelijke koper.
                    Als de gebruiker per sé wilt kan hij het voertuig eerst zelf overnemen van de lease maatschappij maar dat is gewoon de zaken nodeloos complex maken.
                    De koper krijgt dan een factuur ten bedrage van de restwaarde, wel opletten, hier moet meestal nog 21% BTW bijgeteld worden.
                    Als de restwaarde €9000 is moet je je dus verwachten aan een effectieve particuliere prijs van €10890.
                    Ik heb zo één van mijn vorige leasewagens op het einde van het contract ook doorgegeven, aan een forumlid zelfs, en daar is op zich niks frauduleus aan, zelfs al ligt die verkoopwaarde onder de marktwaarde.

Elke meerwaarde die je daarop als particulier realiseert is in principe wél onderhevig aan de inkomstenbelasting maar niet meer of minder frauduleus dan eender welke andere aankoop-/verkooptransactie die je in het zwart uitvoert.
                    Het risico om daar controle op te krijgen is ook zo goed als nihil aangezien de factuur van lease maatschappij naar koper perfect legaal en compleet is en de eventuele meerwaarde helemaal zwart is en daar nergens iets van op papier staat.

Dus Tommie1 en anderen, als ik de openingspost goed lees, zie ik staan dat de garage voorstelt om een factuur te maken en dan is alles in orde.
                    Dan wordt er BTW betaald én krijgt de koper garantie en daar is totaal niks mis mee.
                    Wat de huidige gebruiker daarnaast opstrijkt is zwarte economie maar quasi onmogelijk aan te tonen.
                    Last edited by Schussboelie; 16/12/2013, 16:31.
                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Voila zie, als dat niet relevant is

Ik dacht al dat hier hard van stapel wordt gelopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                        Hola mannen, niet zo hard van stapel lopen.
                        In een renting contract ligt de afkoopsom op het einde van de termijn op voorhand vast.
                        De economische eigendom van een voertuig in renting ligt bij de renting/lease maatschappij, vaak is dat een tak van de constructeur (in mijn geval bijvoorbeeld BMW Financial Services).
                        Op het einde van de looptijd biedt de economische eigenaar van het voertuig dit voertuig te koop aan tegen restwaarde.
                        De gebruiker is eerste kandidaat overnemer maar het maakt eigenlijk totaal niet uit wie de overname effectief doet.
                        Het is in ieder geval de lease maatschappij die factureert aan de uiteindelijke koper.
                        Als de gebruiker per sé wilt kan hij het voertuig eerst zelf overnemen van de lease maatschappij maar dat is gewoon de zaken nodeloos complex maken.
                        De koper krijgt dan een factuur ten bedrage van de restwaarde, wel opletten, hier moet meestal nog 21% BTW bijgeteld worden.
                        Als de restwaarde €9000 is moet je je dus verwachten aan een effectieve particuliere prijs van €10890.
                        Ik heb zo één van mijn vorige leasewagens op het einde van het contract ook doorgegeven, aan een forumlid zelfs, en daar is op zich niks frauduleus aan, zelfs al ligt die verkoopwaarde onder de marktwaarde.

Elke meerwaarde die je daarop als particulier realiseert is in principe wél onderhevig aan de inkomstenbelasting maar niet meer of minder frauduleus dan eender welke andere aankoop-:verkooptransactie die je in het zwart uitvoert.
                        Het risico om daar controle op te krijgen is ook zo goed als nihil aangezien de factuur van lease maatschappij naar koper perfect legaal en compleet is en de eventuele meerwaarde helemaal zwart is en daar nergens iets van op papier staat.

Dus Tommie1 en anderen, als ik de openingspost goed lees, zie ik staan dat de garage voorstelt om een factuur te maken en dan is alles in orde.
                        Dan wordt er BTW betaald én krijgt de koper garantie en daar is totaal niks mis mee.
                        Wat de huidige gebruiker daarnaast opstrijkt is zwarte economie maar quasi onmogelijk aan te tonen.
                        De garage koopt van de renting en verkoopt dan door met garantie aan de kandidaat koper die aangebracht wordt? De garage is dan gewoon een tussenpersoon in het verhaal en geeft dan als extra de garantie?
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik denk dat de garage optreedt als agent van de renting maatschappij of dat de garage zelfs helemaal niet tussenkomt.
                          Veel hangt af van de renting maatschappij en het juiste contract denk ik.
                          Feit is dat je als particulier doorgaans geen garantie geeft en elke professionele verkoper, en door het volume aan verkochte voertuigen vallen ook lease maatschappijen daar onder, verplicht is garantie te geven.
                          Maar inderdaad, wie juist die garantie geeft of moet geven dat weet ik ook niet precies.
                          In mijn geval was het in in ieder geval zo dat ik als gebruiker enkel moest aangeven wie mijn voertuig ging overkopen en voor de rest heb ik daar niks mee te maken gehad, geen facturen moeten maken of betalen of zo...
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

Ik denk dat de garage optreedt als agent van de renting maatschappij of dat de garage zelfs helemaal niet tussenkomt.
                            Veel hangt af van de renting maatschappij en het juiste contract denk ik.
                            Feit is dat je als particulier doorgaans geen garantie geeft en elke professionele verkoper, en door het volume aan verkochte voertuigen vallen ook lease maatschappijen daar onder, verplicht is garantie te geven.
                            Maar inderdaad, wie juist die garantie geeft of moet geven dat weet ik ook niet precies.
                            In mijn geval was het in in ieder geval zo dat ik als gebruiker enkel moest aangeven wie mijn voertuig ging overkopen en voor de rest heb ik daar niks mee te maken gehad, geen facturen moeten maken of betalen of zo...

Dat is dan hetzelfde als een ex-lease kopen, dat is ook met de verplichte 2de-hands garantie.

Dan nog klopt er iets niet in het verhaal. De koper heeft een contract met de renting, verkoper in dit geval dus. De topicopener moet in dit geval een onderhandse deal opzetten met de koper, maar officieel zit hij niet in het verhaal. Dan kan de koper dus proberen het verschil tussen 10890 (9000 + BTW) en 14000 in het zwart te krijgen? Die transactie komt op geen enkele manier in zijn boekhouding, voor de topicopener stopt gewoon de renting.

100% zuiver zal het dus nooit zijn op die manier, maar in het beste geval kan diegene die de koper aanbrengt aan de rentingmaatschappij een paar duizend euro opstrijken privé? Als hij die overneemt van de renting en dan doorverkoopt boekt hij de meerwaarde en betaald hij daar belastingen op en is alles zuiver?
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Indien je de renting zelf afkoopt voor 9000 euro en dan zelf zonder winst doorverkoopt heb je prijs bij controle, gegarandeerd.
                              In het ander geval ben je geen koper en wordt hij gewoon overgenomen door een derde van de rentingmaatschappij en ontvang je in een separate deal zwart...

De vraag is eigenlijk vrij eenvoudig hoe krijg ik de meerwaarde belastingvrij binnen ? Daar is maar 1 antwoord op : door te frauderen.

Comment

Zoiets ja.
                                In vele gevallen is degene die de deal "faciliteert" en dus de eventuele meerwaarde opstrijkt ook gewoon een particulier en geen bedrijf.
                                Toen ik mijn firmawagen doorgaf was ik gewoon werknemer maar ik had wel voorkooprecht (als privé persoon) of kon een andere koper aanbrengen.
                                Van een boekhouding is er dan zelfs geen sprake.
                                Helemaal koosjer is het inderdaad niet, tenzij je die meerwaarde aangeeft, wat je als particulier uiteraard nooit doet.

Comment

Indien je de renting zelf afkoopt voor 9000 euro en dan zelf zonder winst doorverkoopt heb je prijs bij controle, gegarandeerd.
                                  Als particulier? I think not.
                                  Denk je echt dat de belastingsinspectie zich gaat bezighouden met onderzoeken hoeveel wagens ik op een jaar aankoop?

De vraag is eigenlijk vrij eenvoudig hoe krijg ik de meerwaarde belastingvrij binnen ? Daar is maar 1 antwoord op : door te frauderen.
                                  Dat klopt.
                                  Maar als je dat als particulier doet gaat daar geen haan naar kraaien en is het zo goed als onmogelijk om dat aan te tonen tenzij je het voertuig zelf aan die hogere prijs gaat adverteren en de inspectie die advertenties bewaart.
                                  Last edited by Schussboelie; 16/12/2013, 17:01.

Comment

Ik denk dat er hier teveel ondernemers en zelfstandigen zitten.

Comment

Als particulier? I think not.
                                      Denk je echt dat de belastingsinspectie zich gaat bezighouden met onderzoeken hoeveel wagens ik op een jaar aankoop?

Dat klopt.
                                      Maar als je dat als particulier doet gaat daar geen haan naar kraaien en is het zo goed als onmogelijk om dat aan te tonen tenzij je het voertuig zelf aan die hogere prijs gaat adverteren en de inspectie die advertenties bewaart.

Welke partikulier neemt er nu een renting ???

Comment

Welke partikulier neemt er nu een renting ???
                                        De werkgever van een particulier, in het geval van Schlussboelie.
                                        Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Working...
                                        X