Mededeling

Collapse
No announcement yet.

opel corsa, distributieriem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• opel corsa, distributieriem

Hoi iedereen,

Even een vraagje.
    Ik heb een opel corsa 1.4 16V klepper die niet meer start, wagen heeft ontsteking en word voorzien van brandstof, compressie is ook goed, iemand ideeën?

Misschien wel belangrijke info, mijn distributieriem was gesprongen en we hebben nu enkel een nieuwe riem gestoken maar starten doet hij nog niet.

De motor draait wel rond maar slaat niet aan en tijdens het ronddraaien zijn er geen geluiden van tikkende kleppen.

Dank voor de hulp!!
    Jorgen

Riem gesprongen => timing om zeep?
    Staat de timing juist of heb je gewoon een nieuwe opgesmeten?
    Polo 6n 1.4

Comment

Alles is eerst juist op punt gezet en dan een nieuwe riem er op gelegd.

Last edited by ; 19/01/2014, 00:36.

Comment

Zoalsook beantwoord in je andere topic: http://www.autoforum.be/showthread.php?66702-hulp-aub

weet je zeker dat je timing goed staat ?
        Compressie gemeten. Hoeveel compressie heb je gemeten ?

Bij een 16v is de kans dat er kleppen geraakt zijn 90 %, bij een 8v is de kans iets kleiner. Dan zul je echt veel geluk gehad moeten hebben.

Stap 1: timing riem controleren (180 graden verdraaid ??, poelie verdraaid op een nokkenas)
        Stap 2: compressie meten (geen compressie is kleppen krom of een gat in je zuiger)
        Stap 3: lektest indien compressie goed (wat ik betwijfel)
        Stap 4: uitlezen en controleren van sensoren

Ook al hoor je geen kleppen tikken kan het zijn dat de kleppen vastzitten. Je hoort ze ook niet tikken omdat ze dan krom staan en de zuiger niet raken.
        Kans zit er ook in dat de kleppen vastzitten in de klepgeleiders of dat de veren gebroken zijn

Stap 2 en 3 geven al een goed beeld over de staat van de cilinderkop, daarna is het uitzoeken en uitsluiten

Succes !

Comment

Ja sorry, ik dacht dat ik hier verkeerd zat omdat het leek dat advies meer stond voor advies voor aankoop van een nieuwe wagen dus poste het opnieuw bij algemeen. blijkbaar is deze reactie verwijderd? hopelijk was daar niet nog een andere reactie want die heb i kdan niet gelezen.

Eerst en vooral al enorm bedankt voor jou reactie!

de punten van de nokkenassen stonden over mekaar, en pijltje naar beneden stond ook op punt, dan als riem erop lag motor 2 toeren rondgedraaid en punten waren nog altijd goed, tijdens het draaien kreeg ik de normale druk.

Mvg,
          Jorgen

Comment

Ik weet niet hoe dit zat maar meestal doet een mens dat om meer feedback te krijgen of geen geduld heeft

Maar goed, wat bedoel je met normale druk. De enige manier om goed te meten is met een compressie meter.

Welk jaar is de wagen ? Ik ga ervanuit dat het een c model is. D heeft een ketting.

Goede compressie moet zijn voor een corsa c: 14 tot 16 bar

Het ziet er naar uit dat de riem goed staat.
            Meet eerst de compressie maar met een meter. Druk hebben ze altijd wel door het gat van de bougie maar of de compressie hoog genoeg kun je alleen meten.

Meter kost iets van 4 tienen of te lenen bij een garage misschien

Comment

Zal een Corsa B zijn zeker, C heeft ook al ketting.
              Toch eerst compressie meten. Als het na de riem die gesprongen is dat hij niet meer start zullen het wel de kleppen zijn die scheef staan.
              Opel Insignia OPC
              BMW X5 3.0i
              Caterham Super 7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WhN Bekijk Berichten
                Zal een Corsa B zijn zeker, C heeft ook al ketting.
                Toch eerst compressie meten. Als het na de riem die gesprongen is dat hij niet meer start zullen het wel de kleppen zijn die scheef staan.
                Niet helemaal correct, de Z 14 XE (tot 2004) heeft toch echt een riem. De Z 14 XEP (vanaf 2004) heeft wel een ketting. Allebei een 1400 16v.

Jammer dat TS niet meer reageert, kleppen krom lijkt mij het meest waarschijnlijke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk Berichten
                  Niet helemaal correct, de Z 14 XE (tot 2004) heeft toch echt een riem. De Z 14 XEP (vanaf 2004) heeft wel een ketting. Allebei een 1400 16v.

Jammer dat TS niet meer reageert, kleppen krom lijkt mij het meest waarschijnlijke
                  Goedeavond,

Sorry voor de late reactie! In de week kan ik er iets minder makkelijk op dus.
                  Het is idd nog een type B van opel corsa.
                  De compressie heb ik ook nog niet kunnenuitmeten, heb nog steeds dit materiaal niet. Misschien toch even overwegen te gaan lenen.

Hoewel de kans dan ook zeer klein is dat er geen 1 klep geraakt zal zijn

Als er meer geweten is laat ik het hier zeker nog weten hoor! verder mag er hier nog steeds blijven gereageerd worden ik antwoord zo snel mogelijk terug!
                  Last edited by ; 22/01/2014, 21:55.

Comment

Sorry voor het "inbreken" in dit topic......

ik heb een Corsa C van 2001 1.4 automaat 90 pk en vraag me af of ik nu een riem dan wel een ketting heb ?

Op mijn onderhoudsplanning ( myopel.be) staat iets van "vervangen distibutieriem" ( dik jaar geleden nog maar , dus kan er nog jaren tegen ) en daarom denk ik dat mijn auto een riem heeft ipv ketting tenzij de ketting preventief vervangen werd en ze dat dan ook zo opschrijven ??

Iemand die dit dus zeker weet mag het altijd laten weten

Dank bij voorbaat .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                      Sorry voor het "inbreken" in dit topic......

ik heb een Corsa C van 2001 1.4 automaat 90 pk en vraag me af of ik nu een riem dan wel een ketting heb ?

Op mijn onderhoudsplanning ( myopel.be) staat iets van "vervangen distibutieriem" ( dik jaar geleden nog maar , dus kan er nog jaren tegen ) en daarom denk ik dat mijn auto een riem heeft ipv ketting tenzij de ketting preventief vervangen werd en ze dat dan ook zo opschrijven ??

Iemand die dit dus zeker weet mag het altijd laten weten

Dank bij voorbaat .
                      No probs. Een 2001 heeft een riem. Vanaf 2004 zijn de kettingen gekomen.
                      Het kan echter altijd zo zijn dat er een nieuwer typemotor is geplaatst na motorschade. Maar dan moeten er ook andere dingen veranderd worden (ecu, kabelboom etc)

Google anders eens op plaatjes van de Z14XE (oliedop links, zilver kleppendeksel) en de Z14XEP (oliedop rechts, zwart kleppendeksel)

@TS,

Dat is niet erg. Gewoon meten op compressie en daarna evt lektest. Daar kun je al een hoop van leren. Hoe de bougies eruit zien na het proberen te starten zegt ook al een hoop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bekijk Berichten
                        No probs. Een 2001 heeft een riem. Vanaf 2004 zijn de kettingen gekomen.
                        Google anders eens op plaatjes van de Z14XE (oliedop links, zilver kleppendeksel) en de Z14XEP (oliedop rechts, zwart kleppendeksel)
                        Toevallig nog een foto gevonden van "mijn" motor : ( is geen van internet dus , is van mijn auto zelf ... )

Is dus een riem ??

Comment

Is er 1 met een riem inderdaad.
                          De kap voor de distributie gaat er simpel vanaf of los. Kun je zo kijken wat erop ligt. 95% zeker van een riem in ieder geval

Comment

Hallo iedereen,

sorry voor de late reactie weeral, maar even geen tijd meer gehad, we hebben dit weekend de motor volledig nagezien, timing is goed, wagen word voorzien van brandstof en heeft ontsteking, compressie is goed, ik zelf denk aan een sensor die mogelijk kapot zou kunnen zijn, heb de wagen proberen uit te lezen maar gaat niet bij deze wagen, motorlampje blijft ook branden, geprobeerd hem te starten met rem reiniger, geen resultaat! Iemand ideeën?

mvg
                            Jorgen
                            Last edited by ; 01/04/2014, 20:29.

Comment

Working...
                            X