Mededeling

Collapse
No announcement yet.

invloed km stand op verkoopprijs tweedehands wagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • invloed km stand op verkoopprijs tweedehands wagen

    Degenen die al redelijk vaak een auto (tweedehands) verkocht hebben zullen hier wel een eenvoudig antwoord kunnen op geven?


    Voor zover ik weet zijn er voornamelijk twee factoren die de tweedehandsprijs bepalen van een wagen.


    - km stand
    - bouwjaar

    (en natuurlijk de verhouding vraag/aanbod)

    Nu vroeg ik mij af welke invloed heeft de km stand op de verkoopprijs van een wagen?

    Bijvoorbeeld een wagen met 60.000 km van 4 jaar oud die aangeboden wordt voor 25.000 euro

    Wat is die wagen nog waard wanneer er 160.000 km op de teller zouden staan?

    Tot slot, heeft de leeftijd van een wagen meer of minder invloed dan de km stand?

    Bijvoorbeeld een wagen van 6 jaar oud met 80.000 km op te teller versus een wagen van 3 jaar oud met 160.000 km op de teller. Welke van de twee zal het meeste opbrengen op de tweedehandsmarkt?
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

  • #2
    ik heb toch altijd de indruk dat ééntje met 120.000 km en méér, als je die overlaat aan de garage, ja dan gaan die meestal voor export

    Hangt er ook vanaf of je je auto particulier kan verkopen of aan een garage, particulier brengt meestal soms wel iets meer op

    Comment


    • #3
      In België is men zowat allergisch aan auto's met meer dan 100.000km. Eens ze de 90.000km voorbij zijn dan wordt het ook al moeilijk tenzij het een premium merk betreft, dan is het voor bepaalde mensen plots geen probleem meer.

      Voor particuliere verkoop zijn er meestal wel veel meer factoren die de prijs bepalen maar doorgaans is er geen lijn in te trekken. Sommigen controleren een wagen volledig zonder naar de papieren te kijken terwijl anderen enkel naar de papieren kijken en zelfs geen testrit doen.

      Comment


      • #4
        In België hebben km-stand en bouwjaar meer invloed heeft op de verkoopprijs dan full option + perfect onderhouden, voor de gemiddelde mens.

        Km-stand zal meer invloed hebben omdat mensen inderdaad allergische aandoeningen vertoon als ze ene zie met 160.000 km op de teller.

        Comment


        • #5
          Je vergeet de staat van de auto.

          Als een auto een paar kleine blutskes heefft is het zo veel moeilijker om die kwijt te raken.

          En dan nog iets: spendeer eens 100€ euro aan een deftige binnen en buitenbeurt. Dat haal je er zo uit.
          Tenzij het een export auto wordt, dan is het alleen belangrijd dat die de boot op geraakt.

          Comment


          • #6
            in belgie denken vele mensen dat een auto boven de 150 000km versleten is. alles hoger in km's moet je lager in prijs of ge geraakt ze niet kwijt. ikzelf koop men autos bijna allemaal met +300 000km. auto heeft zichzelf al bewezen een goeie te zijn en ze gaan echt geen geld meer dan (men golfke met 361 000km koste 200€)

            Comment


            • #7
              Als ik een occasie koop kijk ik naar de mechaniek maar ik ga ook geen 25K geven aan een wagen met +200d km.
              Last edited by ; 03/02/2014, 00:38.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                in belgie denken vele mensen dat een auto boven de 150 000km versleten is. alles hoger in km's moet je lager in prijs of ge geraakt ze niet kwijt. ikzelf koop men autos bijna allemaal met +300 000km. auto heeft zichzelf al bewezen een goeie te zijn en ze gaan echt geen geld meer dan (men golfke met 361 000km koste 200€)
                Is niet alleen een kwestie van versleten hé, de meeste mensen hebben niet de kennis/kunde zoals jij die hebt of hebben niet de tijd en plaats om een oude wagen zoals jij dat kunt helemaal zelf te onderhouden. En als je voor alles naar een garage moet beginnen lopen worden oude dan wel wagens met een hoge kilometerstand nogal vlug (veel) geld opslurpende monsters ... daarom dat voor velen een wagen niet te oud mag zijn en niet te veel kilometers mag hebben.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Is niet alleen een kwestie van versleten hé, de meeste mensen hebben niet de kennis/kunde zoals jij die hebt of hebben niet de tijd en plaats om een oude wagen zoals jij dat kunt helemaal zelf te onderhouden. En als je voor alles naar een garage moet beginnen lopen worden oude dan wel wagens met een hoge kilometerstand nogal vlug (veel) geld opslurpende monsters ... daarom dat voor velen een wagen niet te oud mag zijn en niet te veel kilometers mag hebben.
                  Dit kan ik toch beamen hoor, als ik ene koop met weinig kilometers is het omdat ik ervan uit ga dat hij minder (onderhouds)kosten zal hebben de eerste jaren, vooral als je altijd een garage moet aanspreken bij kosten ... verder is het ook eerder psychologisch alleen het gedacht "minder gereden = minder kosten" (statistisch gezien dan). Verder is een tweedehands auto ook wat geluk hebben, en zijn factoren zoals 'hoe is ermee gereden', 'op tijd zijn onderhoud gehad', enz. ook wel van belang.

                  Comment


                  • #10
                    prijzen van tweedehands liggen dikwijls te hoog. Er zijn er teveel die denken dat ze met een klomp goud rondrijden. Het zal eerder daarom zijn dat men kritisch is bij een aankoop. Als de prijs correct is gaat men niet zitten neuten over een paar krassen op de auto.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Daar ben ik ook achter gekomen.

                      Helaas gewoon oud ijzer ipv goud.

                      Comment


                      • #12
                        Dat enge denken van mensen en die focus op kilometers is een mooie opportuniteit in mijn ogen Het lijkt wel alsof tweedehandskopers in ons land willen "bedrogen" worden. Als je hier voor een tweedehands gaat kijken is het een voordeel dat hij amper kilometers heeft gedaan, ook al is het een diesel. Daarbovenop moet je een gat in de lucht springen als hij dan ook van een gepensioneerd koppel of een vrouw komt en eens ze tweedehands worden komen ze allemaal van zo een mensen En we willen ook allemaal horen als we een een wagen kopen hoe een goede restwaarde die heeft ... Meer dan 50% van de wagens op onze wegen zijn bedrijfswagens, maar als je bij onze handelaars gaat (buiten de remarketing van de leasings zelf die maar een heel klein deel zelf verkopen) komt er geen enkele uit de leasing, allemaal van brave huismoeders en zorgzame oude mensen

                        Ik koop graag iets met kilometers op en krassen of hier en daar een deuk zijn geen probleem, dat is gewoon goedkoper rijden aan het einde van de rit. En je koopt een wagen die gebruikt is waar hij voor gemaakt is, naar mijn ervaring zijn dat de gezondste wagens. Aan "lage" prijs inkopen is nog altijd de grootste garantie dat je aan het einde van de rit niet teveel gaat uitgegeven hebben.

                        Een jonge tweedehands met veel kilometers op is bijvoorbeeld ideaal als je zelf niet teveel kilometers doet. Mijn vader kocht zo eentje met bijna 120 000 kilometer op van 1,5 jaar oud. Toen die bijna 4 jaar later weg ging stond daar nog geen 160 000 kilometer op, wat op de tweedehandsmarkt voor een bijna 6 jaar oude wagen nog zeker ok is. Zo kun je dus "goedkoop" kopen om dan na een paar jaar aan een "normale" prijs te verkopen.

                        Als je zelf veel kilometers doet en je geen te groot budget wil spenderen aan de aankoop kan je perfect een kilometervreter zoeken, die al een leven achter de rug heeft van 40 000/50 000 km per jaar. Over het algemeen zijn die wagens goed onderhouden, omdat ze gebruikt zijn door de vorige eigenaar. Dat daar dan 50 000 km opstaan of 200 000 maakt op zich niet zoveel uit naar kosten toe in mijn ogen, want als je zelf die kilometeraantallen doet per jaar weet je dat je geld gaat moeten steken in onderhoud. Het geld dat je uitspaart door eentje te kiezen met kilometers op dekt al een pak van je "extra" kosten, en na een paar jaar zit je sowieso met een wagen die niet populair is op onze tweedehandsmarkt.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #13
                          als je er eentje koopt met 60 000km op de teller kan die evengoed kapot gereden zijn als eentje van 200 000km.
                          voordeel van de 2de is waarschijnlijk dat distributie, koppeling en andere slijtagedingen allemaal al eens vervangen zijn.

                          een motor met 200k km heeft niet meer onderhoud nodig dan eentje van 60k km. zijn klein en groot onderhoud allemaal op de correcte intervallen alsook de koppeling/distrubutie op tijd.
                          ik heb het hier op het forum al een paar keer gezet, de garage waar ik mijn auto kocht heeft een VW jetta 1.8GT rijden (136pk). dit was de oorspronkelijke eigenaar van de baas, en heeft de laatste jaren zelf al vervangwagen gediend. de auto heeft 505 000km en heeft gewoon altijd op tijd zijn onderhoud gehad.

                          je moet anders maar eens in het kilometerstandentopic gaan kijken hoeveel wagens met hoge km'standen er rondrijden. en dit zijn niet allemaal zelfklussers hoor

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            als je er eentje koopt met 60 000km op de teller kan die evengoed kapot gereden zijn als eentje van 200 000km.
                            voordeel van de 2de is waarschijnlijk dat distributie, koppeling en andere slijtagedingen allemaal al eens vervangen zijn.

                            een motor met 200k km heeft niet meer onderhoud nodig dan eentje van 60k km. zijn klein en groot onderhoud allemaal op de correcte intervallen alsook de koppeling/distrubutie op tijd.
                            ik heb het hier op het forum al een paar keer gezet, de garage waar ik mijn auto kocht heeft een VW jetta 1.8GT rijden (136pk). dit was de oorspronkelijke eigenaar van de baas, en heeft de laatste jaren zelf al vervangwagen gediend. de auto heeft 505 000km en heeft gewoon altijd op tijd zijn onderhoud gehad.

                            je moet anders maar eens in het kilometerstandentopic gaan kijken hoeveel wagens met hoge km'standen er rondrijden. en dit zijn niet allemaal zelfklussers hoor
                            Mijn buurvrouw doet ritjes van gemiddeld 1 kilometer met haar wagen, ze trekt die ook in elke versnelling tot in het rood. De CLK die ze gebruikte had al een vervangmotor gekregen en de nieuwe was ook al niet zuiver meer toen ze de wagen verkocht op 75 000km. Nu heeft ze een Mini diesel, waarschijnlijk denkt ze dat een diesel dergelijk misbruik beter kan verdragen , en dat zal ongetwijfeld een prachtige tweedehands worden met lage kilometerstand ...
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #15
                              Dit topic wil ik graag nog eens even naar boven halen.
                              Momenteel rij ik met een Hyundai I30 Wagon 1.6CRDI met 96k km op de teller, bouwjaar 03/2013. Wij doen een kleine 30k km per jaar.
                              Aangezien ik eigenlijk niet zo tevreden ben over deze auto zou ik deze graag vervangen door een andere jonge occasie (1 jaar oud).
                              Ik twijfel alleen wat het beste moment is om deze te verkopen:
                              -nu: dan hoop ik er nog ongeveer 10k voor te krijgen. (zal mss al moeilijk worden gezien de kmstand)
                              -binnen 1 jaar met ongeveer 125k op de teller
                              -binnen 2 jaar met ongeveer 153k op de teller

                              m.a.w.: wat is volgens jullie financieel het voordeligst, dus de beste verkoopmoment voor deze auto.

                              Comment


                              • #16


                                zo lang mogelijk met huidige rijden, als er geen probs aan komen natuurlijk

                                Comment


                                • #17
                                  En als dat geen optie is?

                                  Comment


                                  • #18
                                    gelijk verkopen dan

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Koen42 Bekijk Berichten
                                      Dit topic wil ik graag nog eens even naar boven halen.
                                      Momenteel rij ik met een Hyundai I30 Wagon 1.6CRDI met 96k km op de teller, bouwjaar 03/2013. Wij doen een kleine 30k km per jaar.
                                      Aangezien ik eigenlijk niet zo tevreden ben over deze auto zou ik deze graag vervangen door een andere jonge occasie (1 jaar oud).
                                      Ik twijfel alleen wat het beste moment is om deze te verkopen:
                                      -nu: dan hoop ik er nog ongeveer 10k voor te krijgen. (zal mss al moeilijk worden gezien de kmstand)
                                      -binnen 1 jaar met ongeveer 125k op de teller
                                      -binnen 2 jaar met ongeveer 153k op de teller

                                      m.a.w.: wat is volgens jullie financieel het voordeligst, dus de beste verkoopmoment voor deze auto.
                                      Invloed van kilometerstand hangt ook af van soort wagen en motor.

                                      Met deze wagen gaat hogere kilometerstand alleen maar meer depreciatie meebrengen. In België is 100k ook zo'n beetje psychologische drempel, vanaf dan zakken wagens extra snel in waarde, zeker in deze categorie wagens met dit soort kleinere diesel.

                                      Wat je doet is je wagen opzoeken in autoscout24 op de hier aangehaalde verschillende kilometerstanden, dan zie je meteen wat hun effect is op de verkoopwaarde.

                                      Als je doel op korte termijn toch is om te verkopen, zou ik dat nu doen, en kilometerstand niet laten oplopen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik heb al veel uren versleten op autoscout.
                                        Vragen en krijgen is natuurlijk nog wat anders. Ik schat dat hij binnen een jaar met 125k nog een 8 à 8,5k kan opbrengen, maar dan moet je natuurlijk nog een koper kunnen vinden...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X