Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat gaat een groot onderhoud kosten, wat kan ik zelf doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat gaat een groot onderhoud kosten, wat kan ik zelf doen?

    Dag iedereen

    Mijn wagen, een Ford Fiesta bouwjaar 2002 met een 170.000km op de teller en tweedehands gekocht, moet binnenkort voor een groot onderhoud binnen. Wat houdt een groot onderhoud allemaal in?

    Een vast bedrag kan er natuurlijk niet op geplakt worden, maar wat zijn zo de gemiddelden voor zo'n wagens, zodat ik de volgende maanden deze kost kan inrekenen? Ik heb al gemerkt dat onderdelen voor deze wagen vrij goedkoop te verkrijgen zijn via Mister Auto.

    Mijn kennis van wagens is nihil, maar als ik op iets kan besparen door het zelf te doen en wat niet te moeilijk is, ben ik er altijd voor te vinden.

    Bedankt
    Last edited by ; 03/06/2014, 22:14.

  • #2
    Je kan ook naar een kleinere garage gaan, of iemand die na zijn uren werkt. Dat zal ook al veel schelen.
    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
    Current:
    1987 Mercedes-Benz W124 200D
    1979 Mercedes-Benz W123 280E
    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
    Ex:
    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
    1976 Mercedes-Benz W123 250
    1987 Mercedes-Benz W124 230E

    1979 Mercedes-Benz W123 300d
    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

    1990 Mercedes-Benz C124 300CE
    1980 Mercedes-Benz W123 280
    1989 Mercedes-Benz W124 230E

    Comment


    • #3
      De banden oppompen misschien?
      Als je zelf nihil kennis hebt zal het moeilijk zijn om zelf iets te doen. Een groot onderhoud kan vrij ver gaan. Remmen en remschijven worden nagekeken, de distributieriem wordt eventueel vervangen. Ga zoals hierboven gezegd naar een kleinere garage die enkel onderhoud doet. Zal het goedkoopste zijn.

      Comment


      • #4
        Olie en filter, luchtfilter is het makkelijkst. Indien het een benzine is kan je de brandstoffilter, bougies en bougiekabels ook nog zelf vervangen.
        Bij een diesel is dat dikwijls een beetje lastiger.

        Comment


        • #5
          klein onderhoud is meestal de remblokken controleren, olie vervangen, oliefilter vervangen, ruitensproeiers en remvloeistof controlleren en indien nodig bijvullen en een snelle check van de auto (lees: als ze ineens iets zien dat slechts is, gaan ze dat ook melden of al vervangen. bv een rubber die doorgescheurd is in de ophanging).

          groot onderhoud is vaak een inspectie van alles en normaal gaan ze dan ook meer gaan vervangen
          ruitenwissers, airco en andere filters, olie, oliefilter, remmen nazien (als ze ervoor nog niet vervangen waren is de kans groot dat het nu wel ongeveer zal gaan aankomen), ophanging, schokdempers, accu,...
          hier bestaat ook de kans dat je distributie aan vervanging toe is. 170 000 is het misschien net niet (zulke riemen hebben meestal een interval van 90 - 100 of 120 000km. dan is de 2de dus op 180-200 of 240 000). als je 180 000hebt als 2de zal je dit niet meer halen met je volgende onderhoud en gaan ze nu vervangen, heb je 200 000, dan is het bij het volgende klein onderhoud.

          de luchtfilter kan je misschien zelf nog doen, maar daar ga je dan misschien 5€ mee uitsparen (met de pech dat de garage die dan uiteindelijk toch weer standaard wisseld en aanrekent

          Comment


          • #6
            koop een werkplaatshandboek, daarin staat alles perfect uitgelegd
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

            Comment


            • #7
              Alles wat je zelf doet, zullen ze in de garage toch nog eens doen, 'om zeker te zijn dat het ok is'.
              Vaak moeten ze dat ook om 'garantie' op hun werk te kunnen geven. Je kan dus eigenlijk zo goed als niets doen om de kosten te sparen, behalve naar een onafhankelijke dealer gaan, maar dan moet je wel zeker zijn dat het een goede is met kennis van zaken. Een onafhankelijk is altijd een beetje een risico...
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Een tijd geleden vulde ik zelf de ruitensproeier bij voor een onderhoud. Ik vertelde dit bij het binnen doen van mijn wagen. Gevolg: ze hadden zogezegd koelvloeistof moeten bijvullen...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Een tijd geleden vulde ik zelf de ruitensproeier bij voor een onderhoud. Ik vertelde dit bij het binnen doen van mijn wagen. Gevolg: ze hadden zogezegd koelvloeistof moeten bijvullen...

                  Comment


                  • #10
                    Oke bedankt voor de info!

                    Iemand toevallig weet van een goede onafhankelijke Ford garagist in de buurt van Diest?

                    Comment


                    • #11
                      Wat in Duitsland meer en meer gebeurt is dat mensen zelf de olie kopen en mee brengen.
                      De meeste garages eisen wel dat het gesloten en nieuwe bidons zijn met de juiste spec, anders doen ze het niet.

                      Dat bespaart op recente auto's makkelijk 100€.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Wat in Duitsland meer en meer gebeurt is dat mensen zelf de olie kopen en mee brengen.
                        De meeste garages eisen wel dat het gesloten en nieuwe bidons zijn met de juiste spec, anders doen ze het niet.

                        Dat bespaart op recente auto's makkelijk 100€.
                        Doe ik reeds lange tijd..

                        Comment


                        • #13
                          100 euro besparen op olie
                          Is dat olie met goud in of wat??
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • #14
                            Synthetische olie bij VW: 30€/l
                            Dezelfde Shell Helix olie op eBay : 6€/l



                            De rest kan je zelf uitrekenen.
                            Dus ja, garages verdienen goed geld aan onderhoud, want ze kopen gegarandeerd nog goedkoper aan per vat.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Wat in Duitsland meer en meer gebeurt is dat mensen zelf de olie kopen en mee brengen.
                              De meeste garages eisen wel dat het gesloten en nieuwe bidons zijn met de juiste spec, anders doen ze het niet.

                              Dat bespaart op recente auto's makkelijk 100€.
                              Ze zullen je hier in BE graag zien afkomen : "alles ligt in de koffer , leg de oude spullen maar in de kofferbak als je klaar bent , de olie doe je maar in een lege bidon en liefst van al heb ik nog graag dat alles op tape staat zodat jullie niet kunnen "foefelen" met de aangerekende uren...."

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                Ze zullen je hier in BE graag zien afkomen : "alles ligt in de koffer , leg de oude spullen maar in de kofferbak als je klaar bent , de olie doe je maar in een lege bidon en liefst van al heb ik nog graag dat alles op tape staat zodat jullie niet kunnen "foefelen" met de aangerekende uren...."
                                Er zijn er toch die het doen hoor, en al zeker in D.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                  Doe ik reeds lange tijd..
                                  Zoals gezegd,ik koop mijn Wintershall rechtstreeks aan,ga ermee naar de garagist want hij verkoopt dit merk niet,en die brave mens maakt er geen probleem van,scheelt hem toch een 16€/liter x7=112€ dat ik aan iets anders kan spenderen..Die Castrol edge is pss goud dat ze verkopen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                    Ze zullen je hier in BE graag zien afkomen : "alles ligt in de koffer , leg de oude spullen maar in de kofferbak als je klaar bent , de olie doe je maar in een lege bidon en liefst van al heb ik nog graag dat alles op tape staat zodat jullie niet kunnen "foefelen" met de aangerekende uren...."
                                    Dat is idd de wereld waar we heen gaan.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                    Motoren & Tjeurisme

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zullen nog veel garages verdwijnen als het zo voort gaat... Een deel zal hierin meegaan uit noodzaak, een ander deel zal dit niet willen doen. Dat zijn dan meestal de garages die veel werk hebben. Uiteindelijk zullen zij die zich niet (moeten) laten prostitueren overleven...
                                      Ik vind het erg dat het die richting uitgaat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Zullen nog veel garages verdwijnen als het zo voort gaat... Een deel zal hierin meegaan uit noodzaak, een ander deel zal dit niet willen doen. Dat zijn dan meestal de garages die veel werk hebben. Uiteindelijk zullen zij die zich niet (moeten) laten prostitueren overleven...
                                        Ik vind het erg dat het die richting uitgaat.
                                        Dat zal alleen gebeuren als het prijsverschil te groot wordt.
                                        Een garage die redelijke prijzen hanteert zal daar minder last van hebben.

                                        Als ze in mijn auto AdBlue bijvullen, dan rekenen ze 60€ (30 min werk, en 30€ voor 10l Adblue).
                                        Als ik dat aan de pomp doe, dan kost me dat hoop en al 10€.
                                        Als je dat uit eigen zak moet betalen heb je dat toch maar één keer voor. De volgende keer doe je dat toch aan een pomp.

                                        Van mij mogen garages er uit zien als glazen kastelen, maar ik zal zelf wel kiezen of ik daar aan mee wil betalen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X