Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Smart fortwo of Toyota IQ

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Smart fortwo of Toyota IQ

Nog nooit heb ik de behoefte gehad om raad te vragen ivm de aanschaf van een tweedehands wagen. Gezien deze omstandigheden een klein beetje uitzonderlijk zijn, start ik dit onderwerp om wat meer info te verkrijgen om de juiste beslissing te kunnen nemen.

Om een verhaal kort te maken: mijn vader is invalide geworden door een medische blunder. Hij kan zijn linker been en linker heup zo goed als niet meer normaal gebruiken waardoor hij niet meer aan het koppelingspedaal kan van zijn auto. Hij kan niet meer met de fiets, met de bromfiets en met de auto rijden, laat staan dat hij nog ooit zou kunnen gaan zonder 4-wiel rollator of twee krukken.
    Hij had overwogen om een systeem in zijn auto te laten plaatsen waarbij het koppelingspedaal bediend kan worden met een knop of een indruk ding gekoppeld aan een potmeter. Dit is dan gemonteerd aan de vitessepook.
    Maar mijn vader zijn auto is een Mercedes bar8 met een oude koppeling en een zware ambriage en misschien is het toch niet aangewezen om de auto op die manier te laten aanpassen.
    Door 19 weken zijn linker been niet meer te gebruiken zijn zijn spieren totaal afgetakeld. Plus de twee zeer zware operaties aan de heup hebben de gluteus medius en minimus zodanig beschadigd dat die waarschijnlijk niet meer normaal functioneren. Gezien zijn heupgewricht nu een drie-tal centimeter hoger geplaatst is is zijn been 4 cm korter geworden dan normaal en het andere been.

Om toch een beetje mobiel te zijn zijn we van plan een Smart of een IQ te kopen. Het probleem is dat hij het zeer moeilijk heeft om zijn linker been in de auto te krijgen. Vandaag heeft hij geprobeerd in een Twizy te geraken maar dat ging totaal niet. Een Smart ForTwo daarentegen gaat wel, daar kan hij, mits wat hulp van zijn handen om zijn been op te tillen, wel in.

De Toyota IQ is een soort van Smart tegenhanger. Hier vlakbij komt er een Toyota IQ automaat ter beschikking. Jong, met ongeveer een 9000km.
    Prijs zou rond de €10.000 liggen, waarschijnlijk BTW in hopelijk.

De Smart Fortwo (semi automaat) die we vandaag gaan bezien zijn is van 2011, 71pk versie van rond de 45.000km. Prijs is BTW in juist geen €6000.

De IQ is jonger, minder km en toch een stuk duurder. Ik heb al meerdere keren met een Smart gereden maar nog nooit met een IQ.
    Zou de IQ de extra €4000 waard zijn, qua comfort, rijden enz... ?

Ik weet totaal niks van de IQ en hoe die rijdt en hoe de automaat is. Ik weet iets van de Smart af.

Enige suggesties?
    Last edited by ; 21/06/2014, 19:27.

[QUOTE=kikie;5365393]Maar mijn vader zijn auto is een Mercedes bar8 [QUOTE]

Oke stop.
    Komt die kist te koop of wat?
    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
    Current:
    1987 Mercedes-Benz W124 200D
    1979 Mercedes-Benz W123 280E
    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
    Ex:
    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
    1976 Mercedes-Benz W123 250
    1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
    1980 Mercedes-Benz W123 280
    1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

IQ is recenter van concept. Zit ook steviger in elkaar. Aston Martin maakte er met een paar minieme aanpassingen hun Cygnet van.
      Een Smart is een stukje frivoler, en is eigenlijk 'the real thing'. Binnenkort komt er een nieuw model van uit.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Moet het effectief zo'n klein wagentje zijn of mag het ook eentje zijn met meer zitplaatsen.
        Ik denk bijvoorbeeld aan een Suzuki Splash. Mijn moeder rijdtt sinds 2003 probleemloos met de voorganger, een Wagon R, weliswaar met een handmatige versnellingsbak.
        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
        1990 Volvo 344
        1991 Mercedes W124 230CE
        2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
        1980 Volkswagen Derby CLS
        1990 Mercedes W124 230CE
        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten

Oke stop.
          Komt die kist te koop of wat?
          Nope, hij doet die auto nooit weg en hij mag van mij ook niet. Ik rijd daar soms ook nog mee. Volgende week naar de keuring en hopelijk is die weer goedgekeurd voor een jaar. Mijn vader heeft die in zijn jongere tijd nieuw gekocht en altijd met blijven rijden. Volgende week is de bar8 40 jaar oud.

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
          Moet het effectief zo'n klein wagentje zijn of mag het ook eentje zijn met meer zitplaatsen.
          Ik denk bijvoorbeeld aan een Suzuki Splash. Mijn moeder rijdtt sinds 2003 probleemloos met de voorganger, een Wagon R, weliswaar met een handmatige versnellingsbak.
          Als het aan mij lag kocht ik een fatsoenlijke auto maar hij moet er niet van weten om zoveel geld uit te geven aan een nieuwe auto.
          Ik heb de Suzuki Splash nagekeken en voor een automaat moet je een 1.2l nemen en niet de 1.0l. Moest 1.0l met een automaat beschikbaar zijn, was de Splash zeker een mogelijkheid.
          Last edited by ; 22/06/2014, 07:51.

Comment

ik rij zelf smart, en rij er doodgraag mee...maar ik heb ook al een iq gereden en moet zeggen dat het veel meer 'auto' is

in een smart voel je dat je in een wat ander concept zit, een iq is gewoon een korte auto

Comment

Eerst en vooral: Hoe oud is je vader? Indien hij -65 is, kan hij een aanvraag doen bij het VAPH voor eventuele auto-aanpassingen. Ik denk maar aan een zetel die je tot buiten de auto kan laten komen, waardoor hij makkelijker kan instappen. Ook betalen zij een deel van de meerkost van de automaat terug, als dit nodig blijkt te zijn. Vermindering van zelfredzaamheid en BTW-attest kan er ook voor zorgen dat je vader geen btw of taxen moet betalen op de auto. Als je hier meer info over wil, stuur dan maar PM. Ik ben zelf reeds enkele jaren gehandicapt, dus weet er 1 en ander van.

Verder zou ik zeggen de IQ, wegens het toch iets meer plaats (rolstoel/ rollator).
              Tom

Comment

De Smart is leuk maar de Toyota IQ is veruit de beste auto van deze 2. Ga erin zitten in je merkt het direct. Veel beter afgewerkt, mooiere materialen, ze rijden aangenamer,... Ook logisch dat Toyota een voorsprong heeft, aangezien de Smart beduidend ouder is. Binnenkort komt er een nieuwe aan... Ik vraag me alleen af of de Smart.Toyota de ideale auto is. ZO kan hij toch nooit een rolstoel ofzo meenemen? Je hebt tegenwoordig auto's waar je met een rolstoel in kan rijden of die werken met liftjes om in en uit te stappen.

The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

en nog

BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Een neef van me heeft een been waarvan de spieren compleet over zijn na een ongeval. Zijn auto is aangepast door: automaat, gas en rempedaal zijn omgewisseld. Eigenlijk zijn er heel veel mogelijkheden.

BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                      en nog

Dat liftje in die rode Caddy ga ik waarschijnlijk ook in de mijne laten plaatsen.

Comment

Binnenshuis gebruikt hij een 4-wiels rollator, buitenshuis twee krukken. Met één kruk is zeer moeilijk voor hem.
                        Mijn vader is net te oud om van bepaalde voordelen te kunnen genieten. Ik ben wel bezig met invaliditeitsaanvraag om te zien wat mogelijk is.

Ja er zijn vele mogelijkheden maar zijn auto is te oud om nog te laten aanpassen. En hij heeft veel te veel problemen om in en uit zijn auto te geraken. Een andere auto is de oplossing. Of te wel hopen dat zijn spieren nog recuperen van de twee zeer zware operaties en de weeeeeken lang stil te liggen (spieratrofie). Zijn nieuwe heupprothese heeft de chirurg te hoog moeten plaatsen waardoor het opheffen van zijn knie een zware opdracht is. Toch zeker als hij zit, want dan krijgt hij zijn knie niet meer omhoog (voet van de grond). Daarom dat hij zijn voet niet zonder hulp van zijn hand niet meer op het koppelingspedaal krijgt en instappen en uitstappen een hele acrobatische bedoeling is.

Comment

Je kan de sociaal assistente vd mutualiteit voor verschillende aanvragen inschakelen.
                          Qua auto kan je mss de 3ling toyota,citroen,peugeot overwegen. Zal nieuw zonder korting niet veel boven de 10k kosten...

Comment

FOD sociale zekerheid (THAB) ben ik met bezig en ga zo snel mogelijk naar, zoals je al zei, de "dienst Maatschappelijk Werk" van de mutualiteit voor nog eventuele bijkomende informatie.

In geval van aanschaf van een andere auto, weet ik van toeten of blazen hoe het in elkaar zit met de BTW, de BIV en verkeersbelasting. Ik vraag me af hoeveel auto's tegelijkertijd, in theorie want je koopt nooit meer dan één auto op een korte tijd, een handicap persoon mag aanschaffen zonder de BTW te moeten betalen. Gisteren is me gezegd, toen we naar de Smart zijn gaan zien, dat een invalide die voldoet aan het terugtrekken van de BTW, initieel 6% ipv 21% BTW betaalt en de 6% BTW terug krijgt. Dit zowel voor tweedehands als voor nieuwe auto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten

In geval van aanschaf van een andere auto, weet ik van toeten of blazen hoe het in elkaar zit met de BTW, de BIV en verkeersbelasting. Ik vraag me af hoeveel auto's tegelijkertijd, in theorie want je koopt nooit meer dan één auto op een korte tijd, een handicap persoon mag aanschaffen zonder de BTW te moeten betalen. Gisteren is me gezegd, toen we naar de Smart zijn gaan zien, dat een invalide die voldoet aan het terugtrekken van de BTW, initieel 6% ipv 21% BTW betaalt en de 6% BTW terug krijgt. Dit zowel voor tweedehands als voor nieuwe auto's.
                              Dat is idd zo, termijn is 6 jaar (dacht ik), maar je kan maar 1 wagen / persoon wegenbelasting vrij maken. Let op: de aanvraag neemt serieus wat tijd in beslag, maar het is de aanvraagdatum die belangrijk is. De aankoop van de wagen pas hierna doen. En ze doen nogal moeilijk voor dat je het krijgt... Maar blijven proberen is de boodschap.

Comment

't Is erger dan ik dacht. We zijn juist naar een VW garage geweest, hier 800m vandaan, en geprobeerd om in een VW Cross Up!, de nieuwe Polo, Caddy en Fabia te geraken. Op een normale manier lukt het totaal niet. Met serieuze acrobatische toeren is hij in de Fabia geraakt. We gingen testen of hij met de koppeling zou kunnen werken gezien er in een moderne auto de voetsteun vlak naast het koppelingspedaal staat. Hij kreeg zijn voet nog niet eens van de voetsteun of. Dus, da weten we ook weeral. Hopelijk kan hij gemakkelijk in de iQ en kan hij met die automaat rijden. Zo niet, dan weet ik het ook niet meer.

Comment

Speciaal voor benzfreak.

Last edited by ; 23/06/2014, 17:48.

Comment

Probeer eens een opel agila of suzuki splash... en in het iets duurdere en grotere segment de fiat qubo of citroen nemo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                      Speciaal voor benzfreak.

wieldoppen doe op de fuchsers lijken, was al lang naar een pic aan het zoeken van die doppen maar vond ze nooit

thx !

Comment

Fiat Qubo ziet er qua instap hetzelfde uit als de Caddy en dat zal niet lukken. De Nemo heeft geen automaat.
                                        Kijk, als mijn vader op de zetel van een auto zit moet hij met zijn hand zijn been opheffen. Hij krijgt in zit zijn heup niet meer dan 90° geplooid, ik geloof zelfs minder waardoor zijn voet altijd lager blijft dan het chassis en dus zijn been niet in de auto kriigt.

Comment

Working...
                                        X