Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel zonder DPF (roetfilter) hoe makkelijk vinden / zeker zijn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesel zonder DPF (roetfilter) hoe makkelijk vinden / zeker zijn

    Ik zoek een tweedehandse DIESEL te kopen, ZONDER DPF (roetfilter), vertrouw die dingen niet en wil absoluut een diesel.

    Bedoeling is toch een zo recent mogelijke te vinden.

    Sommige zoekertjessites laten zoeken toe MET DPF, maar niet zoeken op ZONDER DPF.

    Mijn vraag:
    - Bestaat er zoiets als een lijst met het jaartal voor elk model?
    - Hoe kan ik op de boorddocumenten zien dat er geen DPF op staat?

    Andere tips zijn welkom (niet "koop een benzine").

  • #2
    Om persee een diesel te willen moet je kijken naar je rijpatroon :
    -Doe je veel km aan een stuk of doe je veel km maar telkens maar ritjes van 5-6km?
    -En hoe ga je om met de versnellingsbak dus rijstijl ?

    Comment


    • #3
      Dan zul je éérder voor 2005 moeten kijken.

      Comment


      • #4
        vanaf euro 5 motor heb je standaard roetfilter op diesel. Ik dacht dat deze regeling geldt vanaf 2010. Auto's van hiervoor kwamen in aanmerking voor een premie indien deze filter reeds aanwezig was. Bij een euro 4 motor kan je desnoods door gespecialiseerde firma's de filter laten verwijderen zonder problemen bij de keuring...

        Comment


        • #5
          Alle wagens met een Euro 3 norm (van 1999 tot en met 2004) haalden zonder moeite de uitstootnormen zonder roetfilter. Vanaf 2005 werd de Euro 4 norm van kracht, deze kon nog door bepaalde merken gehaald worden zonder DPF-filter. In 2009 werd de Euro 5 norm van kracht en van toen af was het geen haalbare zaak meer om deze norm te halen zonder toepassing van DPF-filter. Je zal dus in het oudere segment moeten gaan zoeken als je een diesel wilt zonder roetfilter. De Euro norm staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest van de wagen.

          Comment


          • #6
            In 2010 zijn er zeker nog wagens verkocht euro4 zonder DPF, ik weet dat bijvoorbeeld de laatste Nissan Qashqai's zonder DPF in november 2010 verkocht zijn. Bij het van kracht worden van een nieuwe norm mogen de constructeurs nog een tijdje voertuigen inschrijven die waren goedgekeurd onder de oude euronorm (12 tot 18 maanden).
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #7
              Vanaf 2009 moesten alle wagens verplicht een DPF hebben. Je kan controleren of een dieselwagen een dpf heeft door vooraf het model te checken op een website zoals autoweek.nl. Bij veel auto's staat het ook op het coc (gelijkvormigheidsattest). Je kan ook een diesel kopen met dpf en hem dan laten verwijderen. Je kan dit laten doen bij verschillende chiptuners.

              Comment


              • #8
                veel verschillende antwoorden hier

                vanaf 1/2011 is de dpf verplicht (eu 5)

                eu 6 is vanaf 1 jan 2016 verplicht

                Comment


                • #9
                  http://europa.eu/legislation_summari.../l28186_nl.htm (in het nederlands)

                  Comment


                  • #10
                    Een bmw E90 bouwjaar 2006 kan ook zonder roetfilter, was destijds nog een optie

                    Comment


                    • #11
                      Wat heeft iedereen tegen roetfilters?

                      Comment


                      • #12
                        Begrijp ik het fout?
                        Heeft elke diesel met euro 4 teken een roetfilter?

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind een dpf net bij modern dieselen horen. Maar ik snap wel dat het sommigen afschrikt.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                            Een bmw E90 bouwjaar 2006 kan ook zonder roetfilter, was destijds nog een optie
                            Licht eraan welke motor . De 6cilinder diesels hadden dat standaard . Deze waren te herkennen aan de dubbele recht chroom uitlaat tips waar iedere 4cilinder diesel eigenaar jaloers op was en achteraf liet plaatsen nadat de type aanduiding op de koffer éérst verwijderd werd zodat ze konden stoefen , liegen of wijsmaken dat ze ook een 6cilinder onder de kap hadden .

                            Comment


                            • #15
                              Heeft een Citroen Berlingo HDI 90 pk uit 2010 euro 4 een roetfilter?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                Licht eraan welke motor . De 6cilinder diesels hadden dat standaard . Deze waren te herkennen aan de dubbele recht chroom uitlaat tips waar iedere 4cilinder diesel eigenaar jaloers op was en achteraf liet plaatsen nadat de type aanduiding op de koffer éérst verwijderd werd zodat ze konden stoefen , liegen of wijsmaken dat ze ook een 6cilinder onder de kap hadden .
                                Ik heb altijd de typeaanduiding 318d laten staan, de uitlaat heb ik nooit veranderd.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door jiri Bekijk Berichten
                                  Heeft een Citroen Berlingo HDI 90 pk uit 2010 euro 4 een roetfilter?
                                  Bij de berlingo weet ik nie, maar Peugeot heeft al sinds 2002-2003 ofzo op sommige HDi's ne roetfilter.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hoe kan ik dat weten?
                                    Buiten naar de garage te moeten rijden.
                                    Kan ik het zelf zien?

                                    Comment


                                    • #19
                                      U geen zorgen maken, van die roetfilters van PSA hoor ik eigenlijk heel heel weinig problemen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja ik rij nog geen 5000 km per jaar wat te weinig is natuurlijk.
                                        Ik zou mijn Berlingo wel willen wegdoen om die reden.
                                        Ik heb een firmawagen en mijn vrouw heeft ook een auto.
                                        Dus mijn Berlingo staat steeds in de garage.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X