Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto import USA - België - inklaring Nederland 6%BTW

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto import USA - België - inklaring Nederland 6%BTW

    Heb vorig jaar met succes een US auto via Nederland ingeklaard.
    Enkel 6% BTW betaald en daarna ingeschreven in België.
    Dit ging probleemloos.

    Heb nu weer een oldtimer in de US gekocht. Auto is van 1979 en heeft maar 1.200 miles gelopen.

    Inklaring en verscheping ga ik weer via Nederland doen.

    Kan dit (door de lage km stand) gezien worden als een nieuw voertuig waar ik dan nog eens 21% BTW moet op betalen? Of geldt dit enkel voor voertuigen geïmporteerd vanuit een andere lidstaat?

    Ik lees op verschillende sites:

    Wat moet u betalen bij het importeren van een personenauto?

    • Als u de auto in een EU-land heeft gekocht, dan hoeft u geen invoerrechten te betalen.
    • Voor een nieuwe auto bent u BTW verschuldigd, voor een gebruikte auto niet. Een auto is gebruikt als die meer dan 6.000 kilometer heeft gereden en bovendien meer dan een halfjaar op kenteken staat.
    • Voor auto's van buiten de EU bent u zowel BTW als invoerrechten verschuldigd.

  • #2
    In de US staan de wagens toch heel hun leven op kenteken? Dus dan valt die 6 maand ook af.

    Comment


    • #3
      Kan je niet op de factuur laten zetten dat hij 6000 miles heeft? Dat controleren ze volgens mij toch niet.

      Comment


      • #4
        Gewoon zeggen dat de auto gerestaureerd is en de km na restauratie op nul gezet is of dat hij al een keer rond is geweest.

        Comment


        • #5
          Wordt niet naar gekeken bij oldtimers in feite. Enkel en alleen omdat deze tellers onnauwkeurig zijn, rond kunnen gaan en nog veel meer.
          Wat heb je gekocht ?

          Alles blijft hetzelfde hoor no panic. Dus 6% in NL, dan u vignet halen voor nog geen euro, homologatie en DIV
          Classic cars on demand

          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
          www.californiadream.be

          - It's time to make your dream come true -

          Comment


          • #6
            Even ter informatie. Dus ge moet maar 6% betalen op een auto die ge importeert en die afkomstig is van buiten de EU? Verder geen importheffingen of andere kosten?

            Dacht altijd iets van 10/15% importheffing en dan nog eens 21% BTW.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Even ter informatie. Dus ge moet maar 6% betalen op een auto die ge importeert en die afkomstig is van buiten de EU? Verder geen importheffingen of andere kosten?

              Dacht altijd iets van 10/15% importheffing en dan nog eens 21% BTW.
              Op een oldtimer 6%. Anders is het 21%. Geen importheffingen bij oldies.
              Even de facturen er bijgehaald van de Chevelle :

              Middel: douanerechten op industriele producten
              belastbare maatstaf: (PRIJS VOERTUIG)
              Tarief: 0,00%

              Middel: BTW
              Belastbare maatstaf: (PRIJS VOERTUIG)
              Tarief: 6,00%

              Let wel op. Bij deze BTW komen namelijk nog andere kosten (door een car handling firma), factuur:
              - Afhandelingskosten 370 eur
              - Administratiekosten 55 eur
              -Ecotax 29,50 eur
              -Brandstoftoeslag 10 eur
              -inklaringsdocumentatie: 65 eur
              -Terminal handling chargers 13 eur
              Fysieke controle zending door douane: 45 eur

              Als de douane voldaan is krijg je volgend document mee:
              2 pagina tellend document:
              Pagina 1: Toestemming tot wegvoering (niet bij met controle = auto mogelijk in beslag ! )
              Pagina 2: Uitnodiging tot betaling ( Hierop staat het BTW bedrag dat moet worden voldaan, wordt normaal betaald met de rest bij bij car handling firma)

              Met deze 2 documenten en de american title naar de belgische douane voor Vignet 705 (0,86 cent)

              Dit voorbeeld is voor oldtimers, geen enkel idee wat dit is voor nieuwe auto's !
              Last edited by CaliforniaDream; 10/01/2015, 17:31.
              Classic cars on demand

              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
              www.californiadream.be

              - It's time to make your dream come true -

              Comment


              • #10
                Je moet ook nog u containterkost rekenen hé.
                Die kan je goedkoop houden door geen verzekering te nemen, maar dat risico neem ik liever niet.

                Dus een auto van 15000 dollar (ong 12600 euro), betaal je 750 euro btw. Dat maakt een rekening van een 1300 euro van handling +douane.
                Classic cars on demand

                www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                www.californiadream.be

                - It's time to make your dream come true -

                Comment


                • #11
                  Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                  Je moet ook nog u containterkost rekenen hé.
                  Die kan je goedkoop houden door geen verzekering te nemen, maar dat risico neem ik liever niet.

                  Dus een auto van 15000 dollar (ong 12600 euro), betaal je 750 euro btw. Dat maakt een rekening van een 1300 euro van handling +douane.
                  ah ik dacht dat die hier gratis afgezet werden

                  ben zelf niet serieus op zoek eigenlijk, maar kijk wel graag rond

                  Comment


                  • #12
                    Containerkost is naargelang de prijs vd auto ook. Neem een 4000 euro ofzo voor het totale bedrag van shipping+douane+afhandeling.

                    Dan nog homologeren, reken daar ook nog een 1000 euro voor als je het moet laten doen
                    Classic cars on demand

                    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                    www.californiadream.be

                    - It's time to make your dream come true -

                    Comment


                    • #13
                      Maar voor de 6% moet die wel via Nederland binnen komen?
                      Hoe fix ik hetzelfde voor een Oldie uit Zwitserland? Want ofwel rij je door Duitsland of Frankrijk hé en in principe moet je daar al btw papieren invullen of uitstel van betaling vragen tot de Belgische grens. (of chance hebben dat er geen control is aan de grens)
                      Polo 6n 1.4

                      Comment


                      • #14
                        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                        Maar voor de 6% moet die wel via Nederland binnen komen?
                        Hoe fix ik hetzelfde voor een Oldie uit Zwitserland? Want ofwel rij je door Duitsland of Frankrijk hé en in principe moet je daar al btw papieren invullen of uitstel van betaling vragen tot de Belgische grens. (of chance hebben dat er geen control is aan de grens)
                        Ja dan moet je via NL of F, maar NIET via België, daar betaal je meer taks.
                        Denk uit Zwitserland dat je ook best de btw doet in D of F voor je verder gaat.
                        Classic cars on demand

                        www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                        www.californiadream.be

                        - It's time to make your dream come true -

                        Comment


                        • #15
                          Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                          Wat heb je gekocht ?
                          Triumph TR8 Coupé

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                          Containerkost is naargelang de prijs vd auto ook. Neem een 4000 euro ofzo voor het totale bedrag van shipping+douane+afhandeling.
                          Heb net een offerte binnen.
                          Ophalen van de wagen in Nebraska.
                          Transport naar New York haven.
                          Zeevracht New York- Rotterdam
                          2345USD

                          Handling, inklaren en lossen = 585€

                          Totale kost 2572€ + 6%BTW op aankoopbedrag en transportkosten.


                          Invoeren via Nederland is erg populair.
                          Het is volledig wettelijk en je betaald voorlopig maar 6% ipv 21%


                          Dit heeft verregaande gevolgen: in Belgische havens ziet men de invoer van oldtimers door die maatregel aanzienlijk dalen, veel autoliefhebbers voeren hun wagen nu onder meer in via Nederland waar de 6 % regel voor wagens ouder dan dertig jaar wel nog geldig is.

                          Vorige keer heeft http://particulier.marlog-car-handling.eu/ alles voor mij afgehandeld.
                          Huidige offerte is van http://www.sclrotterdam.com
                          Last edited by ; 13/01/2015, 11:53.

                          Comment


                          • #16
                            Hm klinkt wel goed. Ik werk totnutoe met Schumacher Cargo (zitten in CA achter mijn hoek bijna )
                            Daar was containerkost van CA naar Rotterdam 2185 dollar.
                            Schumacher Cargo werkte in NL met Marlog Car handling. daar zijn de facturen quasi hetzelfde dan wat jij aanhaalt dus.
                            Ik denk zoiezo dat er tussen de grotere firma's weinig verschil zit als je op kleine schaal werkt.

                            Waarom kiezen voor een andere firma dan marlog? Niet tevreden?
                            Ik vond het wel gemakkelijk dat ze net over de grens met NL zitten, moet ik niet zo lang rijden.


                            En waarom eentje kopen in Nebraska en niet hier ?
                            Classic cars on demand

                            www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                            www.californiadream.be

                            - It's time to make your dream come true -

                            Comment


                            • #17
                              Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                              Waarom kiezen voor een andere firma dan marlog? Niet tevreden?
                              Ik vond het wel gemakkelijk dat ze net over de grens met NL zitten, moet ik niet zo lang rijden.
                              Heel tevreden van Marlog, maar heb van hun nog geen offerte gekregen. Zal wel komen en als de prijs ongeveer hetzelfde is zal ik zeker voor hun kiezen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                              En waarom eentje kopen in Nebraska en niet hier ?
                              Heb er hier nog geen enkele gezien buiten 1 'wrak" in Nederland waar ze veel geld voor vragen. Er zijn er ook maar een 150 gemaakt, dus zo veel keuze is er niet.

                              Comment


                              • #18
                                Voor transport in europa kan je ook beroep doen op www.uship.com

                                Comment


                                • #19
                                  Hallo,

                                  Even deze topic terug actueel maken :-).

                                  Met de "nieuwe" oldtimerwetgeving in Belgie is het goedkoper om oldtimer van buiten de EU in te voeren naar België. Je moet maar 6 % BTW betalen maar één van de voorwaarden is dat je de wagen sowieso op O-platen moet zetten. Als ik nu dit voertuig voor commerciele doeleinden wil gebruiken heb ik een probleem want O-platen en "commerce" gaan niet samen. In dat geval moet ik, stel dat ik nu een oldtimer (> 50 jaar oud) vanuit de VS wil invoeren hiervoor 10% invoerrechten en 21% BTW op moeten betalen als ik dat voertuig wil gebruiken voor dagelijks gebruik (en dus toegelaten voor "commerce").
                                  Ik was nu dus aan het denken om de wagen te laten toekomen in Rotterdam, daar de douaneformaliteiten afhandelen (standaard 6% voor klassieke wagens zonder beperkende voorwaarden voor commercieel gebruik of vergis ik mij?) en vervolgens in B mijn vignet 705 gaan ophalen om dan vervolgens in te schrijven op dagelijkse nummerplaten.

                                  Is dit mogelijk of zie ik hier een aantal zaken over het hoofd?

                                  Alvast bedankt voor de reacties!

                                  Mvg,

                                  Jürgen

                                  Comment


                                  • #20
                                    Wie kijkt daar nu naar?
                                    bijna dagelijks zijn er oldtimers te zien in reclame, feuitons, ... In Vlaanderen!
                                    gisteren Coppers, Hilde DB met haar oude MB!

                                    Comment

                                    Working...
                                    X