Mededeling

Collapse
No announcement yet.

heb ik een kapotte wiellager?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• heb ik een kapotte wiellager?

De symptomen zijn als volgt :

Enige tijd geleden met mijn rechtervoorwiel nogal hard tegen een borduur geschoven...

Nu dacht ik dat de schade beperkt was tot de velg, maar wanneer ik tussen de 105km/u en 130 km/u rijd, hoor ik een licht zoemend en herhalend geluid, tegen die snelheid een lichte bocht naar links rijden en het geluid wordt erger, een bocht naar rechts en het geluid is weg.

boven de 140 km/u hoor ik helemaal niets en onder de 90 km/u hoor ik eveneens niets.

het geluid komt echt plots opzetten rond de 105 en gaat dan vrij plots terug weg rond de 130, dat vind ik bizar?

Mijn opzoekingen op internet lijken te wijzen op de wiellager die stuk is.

Hij is ook wel niet goed uitgelijnd meer want hij trekt naar rechts, maar dat verklaart niet alles volgens mij..

Heb ik het bij het juiste eind? Kan ik daar nog wat verder mee rijden? auto binnen paar dagen echt wel nodig voor lange rit :s
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

makkelijk te checken: krik je wagen op, draai aan je wiel en luister.
    zou wel kapot kunnen zijn.
    Ik ben nog met "kapotte" wiellagers op de Ring gaan rijden.
    Ideaal was het niet, maar het ging wel.
    Worst Case Scenario vliegen ze in stukken vaneen.

Comment

Heb je een nieuwe velg en band ?
      Wiellager gaat zo rap niet stuk . Ik denk ofwel velg nietmeer 100procent recht ofwel heeft de band schade opgelopen.
      Wiellager controleren is niet altijd even gemakkelijk. Opkrikken kijken op speling kun je wel maar door te draaien hoor je dat niet altijd .
      Ik zou éérst een andere velg opzetten en ééns rijden daarna kun je verder kijken.

Comment

Kan je nog lang mee rijden
        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
          Kan je nog lang mee rijden
          Als je echt pech hebt met een wiellager kan dat zo heet worden dat u remolie begint te koken of lager vastloopt en dan heb je wel iets aan de hand. Zulke zaken zou ik echt niet te lang uitstellen . 9/10 gebeurt er niets maar als het gebeurt tegen hoge snelheid kun je er zeer veel spijt van hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
            Als je echt pech hebt met een wiellager kan dat zo heet worden dat u remolie begint te koken of lager vastloopt en dan heb je wel iets aan de hand. Zulke zaken zou ik echt niet te lang uitstellen . 9/10 gebeurt er niets maar als het gebeurt tegen hoge snelheid kun je er zeer veel spijt van hebben.
            Dat heb ik ook gelezen.

Een slechte uitlijning kan de symptomen niet verklaren he?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Slecht gebalanceerde velgen naart schijnt wel

Comment

Mja.. Da verklaart toch niet het verschil met naar rechts en links draaien zou ik denken? Vrijdag gaat ie binnen.. Hopelijk valt het wat mee :s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                  Mja.. Da verklaart toch niet het verschil met naar rechts en links draaien zou ik denken? Vrijdag gaat ie binnen.. Hopelijk valt het wat mee :s
                  Toch wel.
                  Als je naar rechts draait, wordt het linkerwiel zwaarder belast.
                  Als je naar links draait, wordt het rechterwiel zwaarder belast.
                  Wanneer je een wiel zwaarder belast, is schade aan een lager duidelijker hoorbaar.

Het is één van de beste manieren om te weten aan welke kant het lager kapot is!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten

Bedoel dat dat ook een oorzaak kan zijn, slecht gebalanceerd > lager vindt t niet leuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                      Toch wel.
                      Als je naar rechts draait, wordt het linkerwiel zwaarder belast.
                      Als je naar links draait, wordt het rechterwiel zwaarder belast.
                      Wanneer je een wiel zwaarder belast, is schade aan een lager duidelijker hoorbaar.

Het is één van de beste manieren om te weten aan welke kant het lager kapot is!
                      Yup.. Akkoord maar Was eerder een reactie op de slecht gebalanceerde wielen theorie..

In dat geval zou je dan volgens mij geen verschil hebben tussen links en rechts draaien, in geval van kapotte wiellager wel..

Comment

Ik heb net hetzelfde op m'n F30 sinds vrijdag, vanaf 100 tot +160 een steeds luider wordend zoemend geluid rechts vooraan, ik ben wel nergens tegengereden en de auto heeft nog maar 10000km.
                        2010 Mercedes S212 E350 CDI

Comment

laat dat asap herstellen!! stel dat je opde snelweg rijd en uw wiel blokkeert ineens wil je toch niet meemaken. denk aan uw veiligheid maar ook an die van de ander rondom u..

Comment

eerst eens een ander wiel proberen. mogelijk is je band/wiel in onbalans en dat voel je nu ook het meeste tussen de 100 en 120km/h.

je kan de auto eens opkrikken en het wiel draaien. je mag niet horen knarsen (zoals zandkorreltjes in het lager), t mag niet schuren en moet vloeiend ronddraaie.
                            eventueel voel je eens aan de spiraalveer bovenaan als het wiel ronddraait. daar voel je meestal als het lager niet fris is. als je handig bent, trek je het lager gewoon eens open en doe je inspectie. ik heb ook een tijdje hetzelfde fenomeen gehad en bleek uiteindelijk een achterlager te zijn ipv het voorste.
                            er zaten zilverkleurige metaaldeeltjes in het vet (lager kapot aan het lopen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guidoman Bekijk Berichten
                              laat dat asap herstellen!! stel dat je opde snelweg rijd en uw wiel blokkeert ineens wil je toch niet meemaken. denk aan uw veiligheid maar ook an die van de ander rondom u..
                              Vandaag bij BMW langsgeweest en die dachten ook wiellager.. De meestergast zei dat je daar zonder problemen nog een hele tijd mee kan rijden... Wel bizar..

Ik ga het toch sowieso asap laten herstellen maar toch raar

Comment

vandaag nieuwe wiellager laten installeren bij BMW en probleem is opgelost..

Er blijft nu nog 1 euvel over :

Als ik op de autostrade rijd en geef geen gas dan blijft de wagen perfect recht rijden, dus dan denk ik : goed uitgelijnd.

Echter wanneer ik optrek dan trekt hij naar rechts (vrij sterk, want ik moet tegensturen om op rijvak te blijven) als ik dan op constant snelheid gas blijf geven gaat hij wel een beetje naar rechts maar slechts heel beperkt...

Bij BMW had ik dit vandaag gemeld maar ze hebben niets abnormaal kunnen zien aan de auto.. (??)

Nu heb ik nog wat opgezocht en blijkbaar bestaat er zoiets als rubbers bij de stabilisatorstangen die kunnen gescheurd zijn waardoor dit rijgedrag kan verklaard worden?

Is iemand hier bekend? Kan dit effectief het probleem zijn??

Of zou het kunnen dat de uitlijning toch niet goed is??

Comment

door de uitlijning staan uw wielen tov elkaar goed afgeregeld en de auto gaat rechtdoor.
                                  als die bij optrekken (of remmen), ineens scheef trekt, wil het zeggen dat één der wielen tov de andere toch veranderd.

bij een FWD is het makkelijk te verklaren. u 2 wielen staan evenwijdig. als gij optrekt, willen beide wielen rechtdoor, maar de auto hangt eraan. als er nu een rubber kapot is, dan wil het zeggen dat het wiel vrijer kan bewegen. het voorwiel zal dan naar binnen toe gaan draaien waardoor je het effect krijgt zoals skilatten die naar elkaar toewijzen: / \
                                  afhankelijk welk wiel het meeste grip heeft, zal de auto naar links op rechts gaan.
                                  als je afremt, krijg je het omgekeerde, de wielen willen stoppen, maar de auto wil nog doorgaan (massa). de wielen zullen de andere kant opgaan: \ /. ook weer afhankelijk welk wiel de auto volgt.
                                  bij een RWD heb je dat niet bij gasgeven, maar enkel bij het remmen

Comment

heb ik een kapotte wiellager?

Ja maar ik heb dat bij het optrekken met RWD ? Bij remmen blijft die perfect recht..

Ik ga mijn achterbanden eens van kant wisselen.. Geen idee of dat iets uitmaakt en dan de voorbanden eens van kant Wisselen mss

Comment

Working...
                                    X