Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia veiligheid + alternatief Logan MCV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dacia veiligheid + alternatief Logan MCV

Na een ongeval in ons recht is onze huidige wagen (Opel Astra G 1.7 CDTI) economisch total loss verklaard. We zijn dus op zoek naar een nieuwe wagen.

Onder het motto "veel wagen voor niet te veel geld" ben ik bij Dacia terecht gekomen. We kunnen ons zonder veel probleem over het interieur zetten maar maken op het vlak van veiligheid niet graag veel compromissen.

Vandaar mijn vraag: Is veiligheid een reden om geen Dacia te kopen? M.a.w., is een Dacia significant onveiliger dan een "vergelijkbare" wagen van een ander merk.

Ik ken de NCAP testen, maar stel me er vragen bij, bv. hoe groot verschillen in de praktijk zijn tussen bv. een score van 60% en 75% bij "volwassene inzittende".
    Discover the Euro NCAP Dacia Logan MCV 2014 safety assessment: detailed results, crash test picture, videos & comments

Ik was bij een Logan MCV gekomen, in DCI 75 of 90 (15.000 km / jaar waarvan groot deel autostrade). Advies over alternatieven is steeds welkom.

Je gaat natuurlijk altijd veiligere wagens vinden, maar je moet ook niet overdrijven, want de huidige dacia logan mcv zal niet onveiliger zijn dan uw astra G, dat is een model van 1998. ESP,ABS, frontale en zijdelingse airbags zijn standaard

Comment

bij Dacia word er wel nogal bespaart op veiligheid , als je dat heel belangrijk vind kan je beter een jonge tweedehands kopen
      1991 Audi S2 coupe
      2001 AUDI RS4 b5 imola

Comment

Waar exact wordt er dan zoveel bespaard op gebied van veiligheid bij Dacia tov concurrenten in die prijsklasse? Ik weet dat hij vooral op gebied van voetgangersveiligheid niet zo goed is. Dat hij daar een punt verliest. Op welke vlakken doet hij het minder dan een andere wagens in die prijsklasse?
        Ik denk, nee ik ben er zeker van, dat er heel wat minder veilige wagens rondrijden op onze wegen. Zoals Retro zegt zal het voor de TS al een hele sprong voorwaards zijn tov zijn huidige wagen.
        Denk aan al die wagens van de jaren 90 en 2000 die rondrijden op onze wegen.
        Al bij al vind ik het nogal meevallen lol https://www.youtube.com/watch?v=eZ8gm2AQ8pE
        Last edited by ; 24/05/2015, 08:56.

Comment

Het is inderdaad moeilijk om objectieve informatie over veiligheid te vinden. Het enige wat ik kan vinden zijn de NCAP testen, maar het is moeilijk in te schatten wat deze scores in de praktijk wil zeggen. Gezien veiligheid een veelgebruikt argument is tegen Dacia vind ik het vreemd dat er op de Dacia website hiervan weinig tot niets over te vinden is.

Naar welke wagens moet ik kijken als ik een trapje hoger wil gaan wat betreft prijs en veiligheid? Ik heb reeds zitten kijken naar de Hyundai i30 Wagon en de Toyota Auris Touring Sports, maar het verschil in prijs is nogal groot. Zie ik bepaalde merken / modellen over het hoofd?

Comment

Bestelbreaks zoals caddy, berlingo, combo, kangoo...

Comment

Of de instapmodellen van Renault. Bvb een Megane grandtour zonder opties in basisuitvoering. Met alle korting ervan af is die ook goedkoop. (je zal misschien nog de recyclagepremie voor jouw auto krijgen als extra korting?). Soms valt het verschil door de grote kortingen nog redelijk goed mee.

Comment

Die Logan scoort gewoon ronduit zwak op die test. Vergelijk dat eens met bvb een C4 cactus ...

Een berlingo of Partner is van de regen in de drop, die dingen zijn qua resultaten op crashtests ook geen referentie en zo mogelijk nog slechter dan de Dacia
                BMW 420dA : >>>

Comment

Ik zou ook geen Dacia kopen, zeker niet. Om diverse redenen. Maar, je krijgt wat je koopt, eerlijk zijn ze wel. Ik ben ervan overtuigd als je rondkijkt in het verkeer dat je een pak minder veilige wagens zal zien rijden dan een Dacia.
                  En bij een ongeval komt altijd een grote factor geluk kijken. Bij ons laatste ongeval werden we achteraan aangereden en het feit dat ik met een hoge auto reed heeft ons gered. Letterlijk want we waren zeker dood in een lage auto. 5 sterren of niet deden niks terzake op dat moment. En toch kies ik ook voor een 5sterren wagen. Maar hier speelt de marketing ook een erg grote rol in.

Comment

De bestelbreaks zoals de Renault Kangoo en de Peugeot Partner scoren qua veiligheid inderdaad niet beter dan de Dacia Dokker, maar toch bedankt voor de tip.

Voor een Dacia Logan MCV dCI 90 Anniversary betaal je 13.900 euro, met nog ruwweg 1000 euro erbij voor een metaalkleur en wat kleine opties heb je een full-option diesel break voor minder dan 15 K. En ik vind hem zelfs nog niet lelijk. Bij andere merken kan ik geen diesel break vinden voor minder dan +- 22.5 K, en zeker geen vergelijkbare qua opties. Ik heb jammergenoeg wel geen zicht op de gangbare kortingen. Ik vind het vreemd dat er zich geen ander merk positioneert in een dergelijk groot "gat" in het marktsegment, of zijn de kortingen zo groot? Wat is bijvoorbeeld gangbaar bij Renault, Toyota, Hyundai, ... ?

Onze wagen rijd nog (economisch totaal verlies) dus we komen inderdaad in aanmerking voor een recyclagepremie. Die bedraagt bij Dacia wel maar 500 euro, wat iets minder is dan de huidige vrakprijs ;-)

Comment

Opel Astra Sports Tourer vanaf 16.700 euro (stockwagens).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door areslagae Bekijk Berichten
                        De bestelbreaks zoals de Renault Kangoo en de Peugeot Partner scoren qua veiligheid inderdaad niet beter dan de Dacia Dokker, maar toch bedankt voor de tip.

Voor een Dacia Logan MCV dCI 90 Anniversary betaal je 13.900 euro, met nog ruwweg 1000 euro erbij voor een metaalkleur en wat kleine opties heb je een full-option diesel break voor minder dan 15 K. En ik vind hem zelfs nog niet lelijk. Bij andere merken kan ik geen diesel break vinden voor minder dan +- 22.5 K, en zeker geen vergelijkbare qua opties. Ik heb jammergenoeg wel geen zicht op de gangbare kortingen. Ik vind het vreemd dat er zich geen ander merk positioneert in een dergelijk groot "gat" in het marktsegment, of zijn de kortingen zo groot? Wat is bijvoorbeeld gangbaar bij Renault, Toyota, Hyundai, ... ?

Onze wagen rijd nog (economisch totaal verlies) dus we komen inderdaad in aanmerking voor een recyclagepremie. Die bedraagt bij Dacia wel maar 500 euro, wat iets minder is dan de huidige vrakprijs ;-)
                        ben ook nog naar de nieuwe mcv gaan zien, idd nette, grote auto, zou ook durven overwegen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door areslagae Bekijk Berichten

Wannneer je dan toch in de Renaultgarage bent voor de Dacia, laat je eens een offerte maken voor een Megane Break. Volgens mij zal je verschieten hoe goedkoop die zijn. Catalogusprijs is vrij hoog, maar je krijgt veel korting. En ik denk dat de recyclagepremie ook hoger lig. Natuurlijk is dit nu niet de beste periode om een wagen te kopen. Ideaal zou zijn te wachten tot september, dan zijn het weer overal open deurdagen. Krijg je dikwijls nog een gratis financiering of zo er bovenop. Ik zou het iig eens vragen!

Comment

ik wil me niet moeien in de keuze qua model maar: een diesel met amper 15000km/jaar? vlgens mij kan je dan beter de 0,9l turbo benzine kopen....
                            diesel is maar interessant bij +20.000km/jaar...
                            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

En waarop is dat gebaseerd? Rekening gehouden met herverkoopwaarde en zo? Ik ben daar niet direct van overtuigd eigenlijk. Reden te meer dat Renault (Dacia) hun 1.5 dci ongevoelig zijn voor de zogezegde dieselkwaaltjes zoals dpf en zo. Onderhoud scheelt hem ook niet zoveel.
                              Ik vind het, en dan bedoel ik dat zeker niet specifiek tegen jou hoor Philken, bizar dat mensen zo snel meedraaien met hetgene de overheid verkondigt. Enkele jaren geleden moest iedereen een diesel hebben door de overheidspremie en de kosten die men zou uitsparen. Nu is diesel plots zeer ongezond, de overheid dreigt ermee diesel fiscaal te bestraffen en hierdoor zouden de zekerheden van enkele jaren terug niet correct meer zijn. We moeten eens snappen dat de overheid voor een groot stuk ons koopgedrag bepaalt op die manier. En dat ze de meeste inkomsten haalt door eerst iedereen te stimuleren voor iets om het korte tijd nadien zwaar te belasten onder het mom van milieu of dergelijke.

Comment

bij de testen van ncap is het heel belangrijk dat je de tekst er ook bijleest. Bij de dacia zie je dan dat er bij de frontale impact integriteitsproblemen waren met de kooi van de wagen. En auto's verliezen ook punten als ze standaard niet voorzien zijn van bepaalde veiligheidsitems zoals zijdelingse airbags of gordijnairbags. Als dat niet standaard is, maar wel in optie is dat misschien ook wel iets om in overweging te nemen bij de aankoop.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Inderdaad, het aantal sterren zegt niet alles.
                                  Er zijn een heleboel kleine dingen die het kunnen beïnvloeden, bv. het ontbreken een piepje als je je gordel niet aandoet, geen lane support systeem, geen detectie van obstakel vooraan,... doen de Peugeot Partner veel punten verliezen.
                                  Het onbtreken van AEB wordt zelf in twee categorieën meegeteld. Zo gaan de punten snel achteruit terwijl de auto op zich niet onveilig is.
                                  Op zich is het goed dat er aandacht is voor het effect op voetgangers, maar ook dit heeft eigenlijk geen invloed op de veiligheid voor de inzittende.

En natuurlijk speelt ook het rijgedrag zelf mee.
                                  Een ongeval vermijden is nog altijd het veiligst.
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Beroepshalve rijd ik met een nieuwe VW Caddy,en eerlijk ,dat rijdt (voor een soepautoke althans)heel fijn ,tov een partner een hemelsbreed verschil..

Comment

Ik zie de nieuwe Dacia's nog niet staan?

Deze zijn allemaal de vorige versies wat betreft de Logan en co.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        En waarop is dat gebaseerd? Rekening gehouden met herverkoopwaarde en zo? Ik ben daar niet direct van overtuigd eigenlijk. Reden te meer dat Renault (Dacia) hun 1.5 dci ongevoelig zijn voor de zogezegde dieselkwaaltjes zoals dpf en zo. Onderhoud scheelt hem ook niet zoveel.
                                        Ik vind het, en dan bedoel ik dat zeker niet specifiek tegen jou hoor Philken, bizar dat mensen zo snel meedraaien met hetgene de overheid verkondigt. Enkele jaren geleden moest iedereen een diesel hebben door de overheidspremie en de kosten die men zou uitsparen. Nu is diesel plots zeer ongezond, de overheid dreigt ermee diesel fiscaal te bestraffen en hierdoor zouden de zekerheden van enkele jaren terug niet correct meer zijn. We moeten eens snappen dat de overheid voor een groot stuk ons koopgedrag bepaalt op die manier. En dat ze de meeste inkomsten haalt door eerst iedereen te stimuleren voor iets om het korte tijd nadien zwaar te belasten onder het mom van milieu of dergelijke.
                                        verschil in aankoopprijs, verschil in taks & dan de berekening gemaakt hoeveel km er moet gereden worden per jaar en in totaal om te weten welke 't goedkoopst is.
                                        3 jaar geleden de oefening gemaakt voor mijn madam haar auto(15 à 20.000km/jaar) en benzine kwam (veel)goedkoper uit. zonder te spreken over de herrie die zo'n diesel maakt.
                                        ik kijk enkel naar mijn eigen profijt, onlangs de oefening gedaan voor een 0,9 of 1.2 of 1.5dci clio en mijn beste keuze was de 1.2 alhoewel de garage die afraadde en mij de 0,9 wou doen nemen(toen hij doorhad dat ik de diesel niet wou)
                                        gelukkig wil mijn dochter eerst nog een tijdje verder met haar polo van 14jaar....
                                        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Working...
                                        X