Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overname door garage

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Overname door garage

Heb als minder valide mijn huidige wagen aangekocht met 6% en die later terug gekregen. Heb dus geen btw betaald.
    Heb mij een nieuwe auto gekocht en garage neemt huidige over. Ze zeggen nu dat ik op de overnameprijs btw dien te betalen. De btw trekken ze dan van mijn overnameprijs waardoor deze serieuz zakt.
    Kan dit kloppen of is dit een manier om meer op mijn wagen te verdienen.
    Zou het fijn vinden indien er mij hierbij iemand kan helpen.
    Last edited by Heintje; 12/07/2015, 12:44.

Ken er het fijne niet meer van, maar ik dacht dat je gewoon recht had om de x aantal jaren een auto zonder BTW te kopen. Ik zou eens naar het btw kantoor bellen en daar de vraag voorleggen. Of de sociale assistente van je ziekenkas aanspreken. Volgens mij klopt het niet, maar ben niet 100 procent zeker...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Ken er het fijne niet meer van, maar ik dacht dat je gewoon recht had om de x aantal jaren een auto zonder BTW te kopen. Ik zou eens naar het btw kantoor bellen en daar de vraag voorleggen. Of de sociale assistente van je ziekenkas aanspreken. Volgens mij klopt het niet, maar ben niet 100 procent zeker...
      Durf niet te bellen naar btw, hij trekt 6% af en ben bang dat het uiteindelijk 21% wordt indien garage gelijk heeft. Is nog minder overname. Je kunt dit niet even natrekken bij een ex- of bevriende collega.

Comment

Heintje, 'k ben er al 8 jaar uit door ziekte en weet niet direct iemand die hiervan op de hoogte is. Ik zal eens aan mijn zus vragen die boekhouder is of zij er meer van weet...

Comment

Volgens haar niet... Je bent particulier en jij kan gewoon geen btw doorstorten aan de staat.
          Dus volgens haar geen BTW. Tenzij je voortijdig van wagen veranderde, dan zouden de belastingen bij jou kunnen BTW terug eisen wegens te vroeg een nieuwe gekocht. Maw, als je alle jaren een nieuwe, BTW-vrije wagen gaat kopen, dat kan niet.
          Je sociaal assistente van de ziekenkas zou je hier ook moeten kunnen mee helpen, of bel anders eens naar een firma die ombouwingen doet voor gehandicapten als je zeker wil zijn.

Comment

Ze heeft nog eens gekeken, je moet je wagen gewoon drie jaar houden, anders krijg je een herziening van de btw, maar dan rechtstreeks met hen. Garage heeft hiermee dus totaal niks te maken.

Comment

Garage zegt dat ze marge regeling niet kunnen toepassen en de volle btw moeten vragen aan nieuwe klant. Daardoor verminderen ze mijn overnameprijs. Anders is hun winstmarge te klein of moeten ze meer vragen voor de auto waardoor ze hem niet verkocht krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heintje Bekijk Berichten
                Garage zegt dat ze marge regeling niet kunnen toepassen en de volle btw moeten vragen aan nieuwe klant. Daardoor verminderen ze mijn overnameprijs. Anders is hun winstmarge te klein of moeten ze meer vragen voor de auto waardoor ze hem niet verkocht krijgen.

Dit klopt wel degelijk hoor. Als zij een wagen aankopen van een invalide die hem met verminderd tarief heeft gekocht zijn ze verplicht om hem met 21% door te verkopen. Vraag dit maar eens na bij verschillende garages, er zullen er nog zijn die dit bevestigen. De meeste boekhouders weten hier hoegenaamd geen bal van getuige andere reacties in dit topic. De garage heeft dus gelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Dit klopt wel degelijk hoor. Als zij een wagen aankopen van een invalide die hem met verminderd tarief heeft gekocht zijn ze verplicht om hem met 21% door te verkopen. Vraag dit maar eens na bij verschillende garages, er zullen er nog zijn die dit bevestigen. De meeste boekhouders weten hier hoegenaamd geen bal van getuige andere reacties in dit topic. De garage heeft dus gelijk.
                  uiteindelijk moet ik dus wel btw betalen

Comment

uiteindelijk moet ik dus wel btw betalen
                    Jij moet geen BTW betalen want jij bent niet BTW plichtig. De garage moet bij aankoop van een invalide die verminderd tarief heeft genoten wel rekening houden met het feit dat ze zelf BTW moeten bijrekenen bij doorverkoop van zo'n auto dus wordt hij dan bij wijze van spreken een pak duurder.

Comment

ze trekken wel de btw van mijn overnameprijs af, een andere particulier zou een hogere overname krijgen dan ik.

Comment

ze trekken wel de btw van mijn overnameprijs af, een andere particulier zou een hogere overname krijgen dan ik.
                        Is toch dat wat ik zeg?

Je hebt trouwens maar 6% bij aankoop betaalt terwijl een andere particulier 21% moet betalen. Zo veel verlies je dus niet.

Comment

Je zegt in eerst instantie dat ik geen btw moet betalen. Maar als de garage btw aftrekt van de overnameprijs, betaal ik dus onrechtreeks wel btw. Dit is wat ik zeg en jij uiteindelijk ook, ik moet btw betalen.

Comment

De garage koopt zonder BTW bij jou, en kan deze dus niet aftrekken.
                            Ze verkopen, en moeten dus BTW (21%) op de verkoopprijs doorstorten aan de Staat.

Verkoop jij particulier, is er geen BTW verschuldigd.
                            Kan je niet overeenkomen met de garage dat er geen overname is, en dat ze de wagen in jouw naam verkopen?
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Je zegt in eerst instantie dat ik geen btw moet betalen. Maar als de garage btw aftrekt van de overnameprijs, betaal ik dus onrechtreeks wel btw. Dit is wat ik zeg en jij uiteindelijk ook, ik moet btw betalen.

Jij zit te huilen dat een andere particulier meer zou krijgen terwijl een andere particulier bij aankoop van een nieuwe ook meer moet betalen, dat snap je toch? Dan lijkt het mij niet abnormaal dat je minder krijgt bij de verkoop. Anders moet je hem gewoon zelf verkopen, dan zal je toch de volle pot vangen. Je moet er dan natuurlijk wel wat moeite voor doen he.

Comment

Mijn ervaring is dat je minstens 400 tot 3000 € meer krijgt als je particulier verkoopt.....hangt af van welke wagen en hoe oud natuurlijk + de kilometers.

Comment

Jij zit te huilen dat een andere particulier meer zou krijgen terwijl een andere particulier bij aankoop van een nieuwe ook meer moet betalen, dat snap je toch? Dan lijkt het mij niet abnormaal dat je minder krijgt bij de verkoop. Anders moet je hem gewoon zelf verkopen, dan zal je toch de volle pot vangen. Je moet er dan natuurlijk wel wat moeite voor doen he.
                                  waar zit ik te huilen, ik stel een vraag. Wil je misschien wisselen.

Comment

waar zit ik te huilen, ik stel een vraag. Wil je misschien wisselen.
                                    lol . (vragen staat vrij).

Comment

Die 6% ipv. 21% is een tegemoetkoming omwille van de mindervaliditeit. Dus om de aankoop van een nieuwe wagen makkelijker te maken voor een minder valide. Wanneer de wagen terug verkocht wordt is deze (functioneel gezien) niet minder waard dan een wagen die met 21% btw aangekocht werd. Boekhoudkundig ligt dat misschien anders, maar ik vind het wel "abnormaal" dat er een deel van de tegemoetkoming terugbetaald zou moeten worden.
                                      Maar het lijkt mij ook het beste om de wagen zelf te verkopen . Desnoods aan de prijs die de garage wou geven voor het probleem met de btw opdook. Dan doe je geen extra profijt, maar ook geen verlies buiten wat extra werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                                        Die 6% ipv. 21% is een tegemoetkoming omwille van de mindervaliditeit. Dus om de aankoop van een nieuwe wagen makkelijker te maken voor een minder valide. Wanneer de wagen terug verkocht wordt is deze (functioneel gezien) niet minder waard dan een wagen die met 21% btw aangekocht werd. Boekhoudkundig ligt dat misschien anders, maar ik vind het wel "abnormaal" dat er een deel van de tegemoetkoming terugbetaald zou moeten worden.
                                        .
                                        Wat jij abnormaal vind is zeer gangbaar. Idem voor diplomatenauto's die door een ambassade aan een handelaar/btw plichtige worden doorverkocht. Diplomaten kopen hun auto's nieuw met grote kortingen en betalen geen btw. Bij de verkoop moet binnen een bepaalde termijn gedeeltelijk btw voldaan worden die niet recupereerbaar is. Indien een handelaar zo'n auto koopt moet hij bij doorverkoop toch 21% rekenen terwijl dit bij de aankoop niet het geval was.

Ik snap dat dit voor een leek moeilijk te begrijpen is maar het is nu eenmaal zo en ik kan dit niet eenvoudiger uitleggen.

Comment

Working...
                                        X