Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4-wielaandrijving op personenwagen nuttig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 4-wielaandrijving op personenwagen nuttig?

    Ik vroeg me af in hoeverre vierwielaandrijving op een "gewone" personenwagen (bijv. berline, break...) nuttig is in België.

    Zijn er mensen die dit bewust gekozen hebben, of dit "toevallig" hebben en daar een groot voordeel van ondervinden? Je ziet immers heel wat SUV's en consoorten met enkel voorwielaandrijving.

    Nadeel van 4x4 op een personenwagen is dat je vaak verplicht bent een zware motor te nemen, zeker i.c.m. een automaat.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
    Ik vroeg me af in hoeverre vierwielaandrijving op een "gewone" personenwagen (bijv. berline, break...) nuttig is in België.

    Zijn er mensen die dit bewust gekozen hebben, of dit "toevallig" hebben en daar een groot voordeel van ondervinden? Je ziet immers heel wat SUV's en consoorten met enkel voorwielaandrijving.

    Nadeel van 4x4 op een personenwagen is dat je vaak verplicht bent een zware motor te nemen, zeker i.c.m. een automaat.
    -
    iets zwaarder
    meer verbruik
    meer slijtage van onderdelen en banden
    +
    meer grip bij vertrek
    Meer grip in bochten
    algemeen genomen, iets voorspelbaarder rijgedrag.

    Comment


    • #3
      Het énige echte voordeel van 4x4 op een gewone personenwagen is de iets betere grip in moeilijkere wegomstandigheden (regen, ijzel) en in bochten die de wagen biedt. Zal ook iets sneller accelereren bij stilstand.

      Je zou dit dus kunnen overwegen indien je bv. vaak in slechte weersomstandigheden moet rijden (regen, sneeuw, ijzel). Wel natuurlijk ook winterbanden gebruiken anders heeft dit geen nut.

      Maar dus niet om werkelijk offroad te gaan, want het blijft natuurlijk maar een personenwagen.

      Nadeel is iets hoger verbruik, alsook mogelijkse kosten op termijn aan het aandrijfsysteem die hoger zullen zijn dan bij gewone wagen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        -
        iets zwaarder
        meer verbruik
        meer slijtage van onderdelen en banden
        +
        Gezien de meeste vierwielaandrijvingsystemen op vele gewone personenwagens en sommige SUV's gewone voorwielaandrijvers zijn (waarbij de achterwielen indien nodig komen bijspringen), ga ik ervan uit dat meerverbruik en extra slijtage op de achterste wielen nog zal meevallen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
          Ik vroeg me af in hoeverre vierwielaandrijving op een "gewone" personenwagen (bijv. berline, break...) nuttig is in België.

          Zijn er mensen die dit bewust gekozen hebben, of dit "toevallig" hebben en daar een groot voordeel van ondervinden? Je ziet immers heel wat SUV's en consoorten met enkel voorwielaandrijving.

          Nadeel van 4x4 op een personenwagen is dat je vaak verplicht bent een zware motor te nemen, zeker i.c.m. een automaat.

          Om op je vraag te antwoorden: nuttig in België?

          Als je enkel in Vlaanderen rondrijdt: nee
          Als je ook veel in de Ardennen moet rondrijden: te overwegen, zwaardere winterse omstandigheden.

          Ook niet nodig als je altijd alternatieven hebt bij slechte weeromstandigheden (dus niet de baan op moet).

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
            Gezien de meeste vierwielaandrijvingsystemen op vele gewone personenwagens en sommige SUV's gewone voorwielaandrijvers zijn (waarbij de achterwielen indien nodig komen bijspringen), ga ik ervan uit dat meerverbruik en extra slijtage op de achterste wielen nog zal meevallen.
            We hebben een syncro gehad, en inderdaad op de autosnelweg valt dit mee. Maar stoppen en vertrekken...
            we weten ook niet over welk model het gaat, dus het zijn veronderstellingen.

            Comment


            • #7
              is het ook geen voordeel indien je vaak een aanhangwagen trekt ?

              Comment


              • #8
                Hangt er vanaf welke wagen. Als je >300pk zit dan laat je die best niet enkel op de voorwielen los...
                Maar bij meer bescheiden vermogens, enkel voor in Vlaanderen en niet om mee te trekken => weinig zin
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

                Comment


                • #9
                  Alleen al op het containerpark een zware aanhangwagen met groenafval naar achteren duwen is het nuttig. Daar is hetgewoonlijk serieus vettig. Dus mij lijkt het wel handig. Zelfs in Vlaanderen

                  Comment


                  • #10
                    In regen en gladde omstandigheden zeker de moeite. Belgie is niet meteen een tropisch land, veel regen ed, daar lijkt me zoiets als X-drive wel nuttig, als het een wagen is met wat pk's is nog meer natuurlijk.
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Persoonlijk zie ik bij Belgische (...Vlaamse) omstandigheden geen enkel nut in 4x4. Met winterbanden, tractiecontrole en alle andere hulpmiddeltjes is mijn achterwiel aangedreven wagen bij de gemiddelde weersomstandigheden hier best oké. Ik rij zelfs soms met zwaar beladen aanhangwagens in alle weersomstandigheden, nog nooit problemen gehad. Moest ik in de Ardennen of een andere bergachtige streek wonen, dan zou ik het zeker overwegen.

                      Comment


                      • #12
                        Allemaal zever in pakskes 4WD is goed voor terreinwagens en misschien voor ne caravan of remorque.

                        Als ge niet wilt uitglijden, zorg dat ge deftige banden hebt. In de winter gaat ne 4wd met zomerbanden het moeten afleggen tegen een 2wd met winterbanden.

                        SUV's zijn een stijl voor mensen die graag hoog zitten in een zware massieve auto.

                        <arrogante betweterstijl af>
                        30 jaar Mr Yuge!

                        Comment


                        • #13
                          4WD is niet nodig voor de modale belg
                          dat verandert bij frequente uitstapjes in de winter langs de kanten van Duitsland, alpen, scandinavie, etc.
                          het is wel de moeite voor wie een landgoed heeft of veel op slechte onverharde wegen komt voor het werk
                          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                          Comment


                          • #14
                            Al dat gekwetter van mensen die het beter weten, maar er geen hebben. Vraag eens aan @BMWMB, die heeft er eentje
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Al dat gekwetter van mensen die het beter weten, maar er geen hebben. Vraag eens aan @BMWMB, die heeft er eentje
                              Wat een opmerking. Als ik met mijn tweewielaangedreven wagen nog nooit problemen heb gehad om mij op een verantwoorde manier voort te bewegen op de Belgische wegen. Dan zie ik niet in waarom ik een 4x4 zou moeten hebben. Ik ga op m'n koersfiets toch ook geen dikke noppenbanden steken als ik met m'n 23 mm brede slickjes lekker kan knallen?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                ... Ik ga op m'n koersfiets toch ook geen dikke noppenbanden steken als ik met m'n 23 mm brede slickjes lekker kan knallen?
                                Ja maar je weet niet waarover jij spreekt dus eerst eens een volledige rit/jaar doen met die brede banden en dan pas mag je je mening geven hoor...
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                  Ja maar je weet niet waarover jij spreekt dus eerst eens een volledige rit/jaar doen met die brede banden en dan pas mag je je mening geven hoor...
                                  Ja hallo, ik heb al wel genoeg met 4x4 gereden hoor. En uiteraard is 4x4 beter en veiliger en nog wat vanalles. Een rolkooi in je 4x4 lassen is trouwens nog veiliger, of misschien nog een helm opzetten. Of gewapend glas, je weet maar nooit dat je een dikke steen door je vooruit krijgt. En ja die Michelins hebben een net iets betere grip dan die B-merk banden, enz... .

                                  Voor gemiddeld algemeen Belgisch (...Vlaams) gebruik vind ik het niet echt nodig, zo'n 4x4.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Inderdaad, meer grip vanuit stilstand en in bochten als ook in winterse omstandigheden ga je er meer aan hebben. Natuurlijk is het ene systeem het andere niet. Er zijn nogal wat verschillen in betrouwbaarheid, xDrive, 4-Matic of Quattro om maar deze drie te noemen. 😉


                                    Sent from somewhere, using Tapatalk.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      6j met een Passat 4motion gereden en enkel in de winter een paar keer z'n nut bewezen. Komt er hier niet meer in.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik heb al met een hoop dingen gereden en rij ook iets of wat sportief en heb nog geen enkel moment iets gehad van had ik maar een quattro oid. Gewoon niet besparen op banden, er een deftig merk onder steken en ge geraakt overal zonder problemen in ons landje.
                                        BMW X5 45e

                                        Comment

                                        Working...
                                        X