Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4-wielaandrijving op personenwagen nuttig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
    Inderdaad, meer grip vanuit stilstand en in bochten als ook in winterse omstandigheden ga je er meer aan hebben. Natuurlijk is het ene systeem het andere niet. Er zijn nogal wat verschillen in betrouwbaarheid, xDrive, 4-Matic of Quattro om maar deze drie te noemen. 😉


    Sent from somewhere, using Tapatalk.
    Deze werken alledrie goed. Met alledrie ervaring.
    Er wel vanuit gegaan dat het de permanente 4x4 is he.
    Op YouTube regent het filmpjes van bmw die de andere merken in een negatief daglicht wil stellen. Maar ze zijn alledrie goed.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      moest ik in mijn auto wonen zoals de griek, zou ik het toch ook overwegen, aloewel ik vrees dat mensen te overmoedig kunnen worden en een 4x4 remt niet beter
      Das ook de reden dat wij voor het directievoertuig altijd voor een 4x4 gaan. De A8 is natuurlijk standaard Quattro. Maar moest het een S of 7 zijn was het ook awd geworden. In Duitsland zijn de weersomstandigheden soms ineens heel verschillend en dan is het toch leuk rijden op de hellingen daar in de sneeuw.

      Comment


      • #63
        Niet bang zijn... als gripverlies dreigt romen tegenwoordig de elektronische waakhonden de power af en dan blijft er niet veel over van de 400pk's of de 750 Nm als werkelijk gebruikt vermogen.
        Last edited by guyugy; 21/08/2015, 09:19.

        Comment


        • #64
          Voor mij persoonlijk volledig overbodig. Doe mij maar RWD met sticky tires en niks anders aub.

          Waarom, omdat ik met RWD het meeste controle heb over de wagen en waar ik hem naartoe wil laten gaan. FWD is gelimiteerd omdat nu eenmaal voorwielaandrijving veel minder vermogen op de weg kan zetten. AWD is voor de doorsnee chauffeur voorspelbaarder en neutraler maar dan laat je het AWD systeem en de elektronische nannies rijden en ben je zelf niet echt aan 't rijden. IMHO

          Met bijvb. de 1M/M3 was ik meermaals in volle winter in Duitsland. Sneeuw = Michelin Pilot Alpine + DSC Off = Grip en massa's fun!

          Er zijn uitzonderingen en dan vermeld ik specifiek het AWD systeem dat je terug kan vinden op de Porsche 911's. Dit systeem weet op de beste manier de fun van RWD te combineren met de voordelen van AWD.
          Last edited by Alfa-Beemer; 21/08/2015, 09:32.
          U hoeft dit niet te lezen.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
            Deze werken alledrie goed. Met alledrie ervaring.
            Er wel vanuit gegaan dat het de permanente 4x4 is he.
            Enkel X drive en quattro (de klassieke quattro vierwielaandrijving van Audi welteverstraan) zijn permanent 4x4.

            4motion (haldexkoppeling) is eigenlijk voorwielaandrijving met inschakeling achteras bij slip, en dus niet permanent 4x4. Alle AWD VW's en (ik denk) Volvo's zijn eigenlijk Haldex.

            Bij Audi zijn de grotere modellen nog allemaal klassieke Quattro. De A3 "quattro" daarentegen is gewoon 4motion technologie.

            Heb je ook ervaring met 4motion?
            Last edited by Vitus; 21/08/2015, 09:36.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
              Niet bang zijn... als gripverlies dreigt romen tegenwoordig de elektronische waakhonden de power af en dan blijft er niet veel over van de 400pk's of de 750 Nm als werkelijk gebruikt vermogen.

              Tis da, mensen die hier een hoop praatjes afsteken over gripverlies in de regen met FWD/RWD en dergelijk die kunnen ofwel niet rijden ofwel zijn het gewoonweg angsthazen zoals 95% van de rest van de doorsnee chauffeurs.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten

                Heb je ook ervaring met 4motion?
                JA en vind dit niet zo leuk rijden. Werkt wel goed hoor. Maar heb altijd het gevoel dat er toch nog een zekere reactietijd is tussen het inschakelen van de achterwielen. Kan het niet verwoorden. Vindt het niet hetzelfde rijdne als de standaar quattro.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                  JA en vind dit niet zo leuk rijden. Werkt wel goed hoor. Maar heb altijd het gevoel dat er toch nog een zekere reactietijd is tussen het inschakelen van de achterwielen. Kan het niet verwoorden. Vindt het niet hetzelfde rijdne als de standaar quattro.
                  De nieuwste generatie Haldex heeft een zeer korte reactietijd. Heb er zelf niet mee gereden maar kan me inderdaad voorstellen dat het inderdaad iets minder vast als perm. 4x4 zal rijden.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten

                    Met bijvb. de 1M/M3 was ik meermaals in volle winter in Duitsland. Sneeuw = Michelin Pilot Alpine + DSC Off = Grip en massa's fun!

                    Er zijn uitzonderingen en dan vermeld ik specifiek het AWD systeem dat je terug kan vinden op de Porsche 911's. Dit systeem weet op de beste manier de fun van RWD te combineren met de voordelen van AWD.
                    Dat klopt dat je met winterbanden veel grip hebt bij een rwd. Maar wij zitten in duitsland geregeld op zware hellingen voor immo projecten te bekijken en dan is de quattro wel nodig. Dan zou je blijven steken met de rwd.

                    Wat je opmerking over porsche betreft. De 6 grancoupe die we hebben met xdrive blijft gevoelsmatig toch ook een sterke rwd hoor. Die zijn achterkant is nog redelijk levendig. Daar is bmw goed in geslaagd om het rijplezier niet teveel te schaden

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                      JA en vind dit niet zo leuk rijden. Werkt wel goed hoor. Maar heb altijd het gevoel dat er toch nog een zekere reactietijd is tussen het inschakelen van de achterwielen. Kan het niet verwoorden. Vindt het niet hetzelfde rijdne als de standaar quattro.
                      Dat is bij Haldex 5 niet meer het geval. Vroeger moest je eerst een minimum aan slip hebben voor het systeem in actie kon komen, was dus eigenlijk een passief systeem (vandaar de reactietijd). Nu kan het systeem ook pro-actief een deel van de kracht naar de achterwielen overzetten. Is ook lichter dan de vorige generaties.
                      Het is natuurlijk nog niet zo goed als permanente 4*4, daar ben ik volledig mee akkoord.
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

                      Comment


                      • #71
                        Ik heb de 3 in huis (FWD/RWD/AWD) en AWD is fijn als je met wat pk's zit en sportief wil rijden of veldwegen, anders eigenlijk zo goed als overbodig ten opzichte van RWD.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                          Dat klopt dat je met winterbanden veel grip hebt bij een rwd. Maar wij zitten in duitsland geregeld op zware hellingen voor immo projecten te bekijken en dan is de quattro wel nodig. Dan zou je blijven steken met de rwd.

                          Wat je opmerking over porsche betreft. De 6 grancoupe die we hebben met xdrive blijft gevoelsmatig toch ook een sterke rwd hoor. Die zijn achterkant is nog redelijk levendig. Daar is bmw goed in geslaagd om het rijplezier niet teveel te schaden
                          Definieer "zware hellingen". Wij zitten geregeld in Beieren tot over de grens in Salzburg 't kan daar redelijk stijl zijn (Alpen...). Aandrijving maakt geen ruk uit op die stukken. Rijvaardigheid + Banden = grip of geen grip en een LSD is een must bij RWD. Zonder LSD zou je wel eens een probleem kunnen hebben.

                          Denk je dat iedere Oostenrijker met RWD 4 maand per jaar met zijn auto niet buitenkomt... ?
                          Last edited by Alfa-Beemer; 21/08/2015, 10:38.
                          U hoeft dit niet te lezen.

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                            Definieer "zware hellingen". Wij zitten geregeld in Beieren tot over de grens in Salzburg 't kan daar redelijk stijl zijn (Alpen...). Aandrijving maakt geen ruk uit op die stukken. Rijvaardigheid + Banden = grip of geen grip en een LSD is een must bij RWD. Zonder LSD zou je wel eens een probleem kunnen hebben.

                            Denk je dat iedere Oostenrijker met RWD 4 maand per jaar met zijn auto niet buitenkomt... ?
                            Ik vertoef genoeg in de Alpen. En de overgrote meerderheid van 'de lokalen' in echt bergachtige regio's (niet die vlakke randsteden) die met BMW's rijden (RWD's dus...) rijden met de X-varianten. Daar is dat in de winter echt wel nuttig hoor.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                              Definieer "zware hellingen". Wij zitten geregeld in Beieren tot over de grens in Salzburg 't kan daar redelijk stijl zijn (Alpen...). Aandrijving maakt geen ruk uit op die stukken. Rijvaardigheid + Banden = grip of geen grip en een LSD is een must bij RWD. Zonder LSD zou je wel eens een probleem kunnen hebben.

                              Denk je dat iedere Oostenrijker met RWD 4 maand per jaar met zijn auto niet buitenkomt... ?
                              Ze rijden wel allemaal met winterbanden, en voor de zware omstandigheden hebben ze kettingen bij.

                              Het aandeel 4WD is zeker groter in die landen, maar er zijn er toch zeer veel die het zonder doen.
                              Er zijn ook pakken toeristen die elk jaar op wintersport gaan, en die hebben zeker niet allemaal 4WD.
                              Trouwens, als de weg echt ondergesneeuwd is sluiten ze die af, of staan er zo'n lange files dat je er toch niet door kan tot de sneeuwruimer geweest is.
                              Als er een halve meter sneeuw ligt geraak je daar met een X5 of een Range ook niet door.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Als er een halve meter sneeuw ligt geraak je daar met een X5 of een Range ook niet door.
                                Tuurlijk wel

                                Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                Audi S3 '02 sold => topic
                                Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Ze rijden wel allemaal met winterbanden, en voor de zware omstandigheden hebben ze kettingen bij.

                                  Het aandeel 4WD is zeker groter in die landen, maar er zijn er toch zeer veel die het zonder doen.
                                  Er zijn ook pakken toeristen die elk jaar op wintersport gaan, en die hebben zeker niet allemaal 4WD.
                                  What he said.
                                  Het rijdt ook in Zuid-Duitsland en Oostenrijk vol met Beemers en Mercs zonder AWD.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • #77
                                    Mijn vrouw wil voor haar volgende Sharan 4motion.
                                    Ik denk dat dit met haar rustige rijstijl in België eigenlijk zinloos is, ze is nog nooit met haar vorige auto's in de problemen gekomen met FWD.

                                    We gaan ook 2x per jaar skiën, en mijn wederhelft denkt dat het daar wel nuttig zou zijn AWD te hebben. Maar meestal zijn de wegen sneeuwvrij tot aan appartement of hotel, en de keren dat er wel sneeuw lag, zijn we ook steeds ter plaatse geraakt.

                                    Voor mij is er dus geen echt objectieve reden om AWD te nemen voor haar volgende auto. Misschien wel een subjectieve reden, om het gevoel of het idee te hebben met AWD te rijden.
                                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                      Definieer "zware hellingen". Wij zitten geregeld in Beieren tot over de grens in Salzburg 't kan daar redelijk stijl zijn (Alpen...). Aandrijving maakt geen ruk uit op die stukken. Rijvaardigheid + Banden = grip of geen grip en een LSD is een must bij RWD. Zonder LSD zou je wel eens een probleem kunnen hebben.

                                      Denk je dat iedere Oostenrijker met RWD 4 maand per jaar met zijn auto niet buitenkomt... ?
                                      Zware hellingen bedoel ik niet geasfalteerd. Van die typische berg weggetjes waar je eens je bovent bent ook terug achteruit moet.
                                      Ik heb hem al eens gezegd om een range rover lwb te kopen in plaats van de A8. Maar hij wil niet luisteren.
                                      Met de A8 in hoogste stand heb ik soms bang om iets kapot te rijden.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Dan heb je het over terrein waar 99,9% nooit zal rijden...


                                        Sent from over-priced mobile device
                                        U hoeft dit niet te lezen.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                          Zware hellingen bedoel ik niet geasfalteerd. Van die typische berg weggetjes waar je eens je bovent bent ook terug achteruit moet.
                                          Ik heb hem al eens gezegd om een range rover lwb te kopen in plaats van de A8. Maar hij wil niet luisteren.
                                          Met de A8 in hoogste stand heb ik soms bang om iets kapot te rijden.
                                          En wie of wat woont daar of moet daar zijn? Toch al een paar keer in Oostenrijk/Duitsland/... geweest en moet zeggen dat ik nog niet veel zo'n weggetjes gezien heb (wel al niet geasfalteerd maar meestal is er wel plaats om te keren en terug vooruit naar beneden te rijden) dus zal inderdaad een zeer specifiek geval zijn waar men dan beter een echte 4*4 (type Defender) heeft dan een verlaagde Porsche (om het ludiek te houden) ongeacht of deze 4*2 of 4*4 is.
                                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X