Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goesting om luxe-BMW van jaren '90 te kopen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    Dank iedereen om me te waarschuwen voor de aandachtspunten van deze wagen. Erg interessant. Maar niet alleen wagens van 21 jaar oud gaat echter kapot, simpelweg alle wagens krijgen defecten, nieuw en oud. En 't is niet omdat het een nieuwe is dat 'm rapper hersteld zou zijn dan een ouwe.... onze nieuw gekochte Skoda Fabia vroeger heeft eens drie maand bij de garagist gestaan eer ze het probleem hadden gevonden. Toen hadden we gelukig nog een Octavia. We doen jaarlijks trouwens zo'n 20.000km.
    Maar de advertentie die ik eerder in deze topic al geplaatst heb, vinkt behoorlijk veel juiste dingetjes aan :
    - eerste eigenaar
    - die eigenaar is overleden (auto wordt dus door iemand anders aangeboden...)
    - auto gekocht en onderhouden in eenzelfde garage
    - slechts 118.000km
    - benzine
    - handgeschakeld
    - ik heb foto's gekregen van het onderhoudsboekje en het keuringsbewijs
    - in mei nog gekeurd zonder opmerkingen
    - deze ochtend heb ik met de garage gebeld en het hele verhaal van de particuliere verkoper klopt : in de computer van de garage staat zelfs expliciet vermeld dat de eigenaar overleden is :-)

    Spijtig dat 'm grijs is :-) En nogal ver van mijn deur woont om "efkes" langs te gaan.
    Als hij alles heeft wat je wil, zou ik toch eens gaan kijken deze zaterdag als ik jouw was.
    Classic cars on demand

    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
    www.californiadream.be

    - It's time to make your dream come true -

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
      Dit lijkt me alvast heel aantrekkelijk : benzine, schakelbak, eerste eigenaar, minder dan 200.000kms.... http://www.2dehands.be/autos/bmw/7-s...251390627.html
      Prachtige E38 maar als ik me niet vergis is die al eens van eigenaar verwisseld. Volgens mij stond deze eerst in Vlaams Brabant (overname van BMW Ottevaere??) te koop maar ik kan me vergissen. Op de eerste foto's stond er ook geen nummerplaat op de wagen en nu staat er een recente op... Volgens mij is dit al de 3de eigenaar en was de 2de eigenaar een doorverkoper... Toch maar voorzichtig zijn.

      Ben je zeker dat je een manuele wil? In de E38 neemt quasi iedereen een automaat. Vanaf de facelift had je een automaat met steptronic. Het voordeel van een prefacelift is dat de lakkwaliteit beter is dan die van een facelift. Facelifts kregen makkelijker roest aan oa het kofferdeksel omdat de lak op waterbasis was. Facelifts die nu nog geen roest hebben zitten veilig.
      The shark is BACK! BMW 635csi

      BMW E24 635csi 1985
      BMW F10 520da 2012
      MINI Clubman Cooper 2017


      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
        dat zal zo rond de 2500 euro hangen wellicht
        ja idd. De koffer van de E38 is erg groot waarbij je de keuze hebt tussen eentje in de kofferbak of in de plaats van het reservewiel. Ik ben het ook nog aan het overwegen in mijn 728i
        The shark is BACK! BMW 635csi

        BMW E24 635csi 1985
        BMW F10 520da 2012
        MINI Clubman Cooper 2017


        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

        Comment


        • #44
          Hier is een overzichtje van alle tips die BMW E38 eigenaars verzameld hebben bij de aanschaf.

          ALGEMEEN

          Algemene indruk, sierstrippen moeten er allemaal opzitten.
          Let op kleurverschil tussen de verschillende panelen.
          Let op roest, dit komt vaak voor op de volgende punten:
          Achterste wielkasten boven en bij de aansluiting met bumper.
          Kofferklep onder (indien gemonteerd) chromen strip, en onder de afdichting rubber kofferklep
          Tussen voor en achterdeuren onder bij de instaplijsten.
          Roest aan de onderzijde / randen van de deuren.
          Kijk of de naden overal even breed zijn, kijk langs het dak om te zien of dit recht is en geen knikken vertoont. Hetzelfde geldt voor de achterspatborden.
          Indien er lichte knikken waar te nemen zijn heeft de auto schade aan de achterkant gehad.
          Deuren, achterklep en motorkap moeten moeiteloos openen en sluiten.
          Trek in de kofferbak even de bekleding aan de kant.
          Check op lekkages en/of vreemde schades in bijv. de reservewielbak.
          Check de onderzijde of er geen (vreemde) olielekkages zijn en alle afdekplaten er nog onder zitten.
          Ook kunnen de uitlaatsteunen van de achterste uitlaatpotten afbreken. Goed voelbaar aan de uitlaatpotten zelf als deze los hangen.


          ONDERSTEL
          Het onderstel mag nergens speling hebben, is een zwak punt en kan je merken of de auto strak stuurt of niet.
          Met het raam open ongeveer 40 – 50 km/h rijden op een slechte weg, het onderstel mag niet piepen. Dit komt van de achterwielophanging.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=5848 Fusee kogels achter vervangen
          Ga bij een snelheid van 125 km/h zachtjes remmen, als het gaat trillen tussen de 110 en 80 km/h zijn de remmen krom of de voorste reactiearmen versleten.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=128 Remblokken en schijven vervangen 735i en http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2411 Remschijven vervangen 740/750

          Trillingen bij acceleratie zijn de achterste draag- reactiearmen, tussenschijf in de cardan-as (Hardy-schijf), of nog erger het differentieel.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2347 Tussenlager en Hardy-schijf vervangen

          Dit kan overigens ook met de achterbanden ( balanceren – vervangen ) en wielen ( eventueel krom of niet helemaal recht – hoofdzakelijk met lichtmetalen velgen ) te maken hebben en zelfs de aandrijfassen.
          Bandenslijtage, als er net nieuwe banden opzitten is dat verdacht.
          Trillingen in het stuur:
          Wederom banden en/of velgen.
          Ook kan het zijn dat de stuurstang en/of stuurkogels versleten zijn.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2401 Spoorstangen vervangen
          Mogelijke andere boosdoeners zijn de voorste draagarmen.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2403 Draagarmen vóór vervangen
          Schokbrekers moeten goed zijn, de auto mag niet nadeinen.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=5628 Schokbrekers vervangen

          VERSNELLINGSBAK
          Handgeschakeld:
          De bak moet soepel schakelen, makkelijk in de versnellingen gaan en geen jankende geluiden maken. Dit komt hoofdzakelijk voor bij achteruit rijden.
          Koppeling: check de koppeling, handrem aantrappen en in z’n 2 proberen weg te rijden, slaat de motor af is de koppeling goed. ( En de handrem ook. )
          Automaat:
          Deze moet soepel en zonder schokken schakelen.
          Een bonk bij het inschakelen van de R ( achteruit ) of D ( Drive ) is geen goed teken. Vertraagd van R naar D reageren van de versnellingsbak is de schakelmof in de versnellingsbak, dit is de koppeling tussen de bak en de uitgaande as.
          Geef bij 60 – 70 km/h volgas zodat de kickdown in werking treedt, schakelt de bak terug met een hoorbare en voelbare “bonk” dan is een revisie op komst. Probeer ook ( indien aanwezig ) met de tiptronic terug te schakelen vanaf een snelheid van ongeveer 80 km/h. Van de 5e naar de 4e en naar de 3e versnelling. Ook dit moet zonder schokken en bonken geschieden.
          In sommige gevallen kan alleen de koppelomvormer kapot zijn ( ca € 300,- ) of te weinig olie in de automaat zitten.
          Als je bak er over na moet denken om in R of D te gaan, is dat negen van de tien keer een gescheurd brein helaas. Als je dan de bak open gaat halen zul je zeer waarschijnlijk ook een uitgedroogde achteruitkoppeling gaan zien. Als je op tijd bent, kun je een hoop ellende voorkomen door deze onderdelen te laten vervangen.
          Een revisie is een dure aangelegenheid, kosten hiervoor zijn rond de € 3000,-.
          Zie ook: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=4072 Versnellingsbak schakelaar reviseren (5HP30)

          Automaatbakken van de Diesels geven vrij vlug de geest. Weinigen halen de 250.000Km.
          Gewoonlijk begint het als men een redelijke schok voelt bij het in achteruit zetten.
          Ook als men tijdens het afremmen een schok voelt kan dat duiden op een bak die begint te haperen.

          Daarom zeker bij de Diesels nagaan of er al een nieuwe bak onder zit en/of hoelang de ander bak er al onder zit. Overigens is een volledige revisie gelijkwaardig aan een nieuwe versnellingsbak.

          Flektors (hardy schijf) van de cardan aan versnellingsbakzijde slijten uit na 150.000 Km door het hoge koppel van de Dieselmotoren. Voelbaar bij het wegrijden door een klopgeluid onder de middentunnel thv de schakelpook. Visueel ook goed zichtbaar en voelbaar aan de cardanflektor zelf.

          IN DE MOTORRUIMTE

          Algemeen:

          Check al de niveaus van de verscheidene systemen. Remvloeistof niveau, stuurbekrachtiging niveau ( met lopende motor ), koelstof niveau ( bij koude en stilstaande motor ), en oliepeil ( koud ).

          Voor alle motoren geldt dat bij koude start het toerental binnen uiterlijk 2 minuten naar het normale toerental zakt voor die specifieke motor, maar moet tussen de 550 en 700 toeren zijn. Zie “Toerentallen stationair”. ( dit onderdeel wordt later toegevoegd. )
          Natuurlijk moeten alle motoren rustig en zonder trillingen lopen. Let op tikkende geluiden als de motor warm is. Dat betekent dat de olie op bedrijfstemperatuur moet zijn, dat duurt ongeveer 20 minuten bij normaal gebruik. Koelwater is heel snel op temperatuur.
          Dan nog een tip van Walter die voor elke E38 geld:
          Na aankoop, of elke 2 jaar, het vuil verwijderen tussen de radiator en aircocondenser.

          Hier hoopt zich na een tijdje enorm veel vuil op en dat gaat ten koste van de koeling.
          Motorolie:
          Peil als de motor nog koud is het olie niveau. Deze moet op MAX staan, dat betekent dat het middelste blokje op de peilstok tot de bovenste inkeping olie moet aangeven.
          Check of de olie niet verbrandt ruikt, dat kan meerdere oorzaken hebben:
          Oliepomp functioneert niet goed.
          Achterstallig onderhoud. Zie ook Instrumenten cluster.
          Verkeerde en/of budget-olie gebruikt.
          Sterke vervuiling in het motorblok zelf, carbon afzetting.
          Géén van deze dingen zijn een goed teken, beter een auto laten staan dan binnenkort een hele dure reparatie aan de motor.
          Check ook of er geen belletjes op de peilstok zitten, dit zou kunnen duiden op een lekke koppakking.

          Koelsysteem:
          Zie ook: Vrij schakelen geheime menu.
          Het koelsysteem is een zwak punt, slangen en radiator kunnen spontaan openbarsten.
          Heeft een auto meer als 2 ton op de teller dan is het bijna noodzakelijk dat er een nieuwe radiator + slangen in moeten. Vraag om bewijzen in de vorm van (garage-)rekeningen of deze recentelijk vervangen zijn.

          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=418 Radiator en versnellingsbakkoeler vervangen V12 en http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=4964 Koelwaterslangen vervangen (V12)

          Ook het expansie vat is een zwak punt, deze kunnen afscheuren op de aansluitingen, hetzelfde geldt voor de radiator aansluitingen.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2441 Radiator nippel vervangen

          Vacuüm membraan:

          Neem bij draaiende motor de peilstok uit, leg je duim op de peilstok-opening. Wordt je duim vastgezogen door vacuüm dan is het membraan kapot en moet vervangen worden. Een niet al te dure reparatie in onderdelen, maar kan erg arbeidsintensief zijn.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=5993 M52TU Vacuüm membraan vervangen
          Dit ga je testen als een motor onregelmatig loopt en wit / grijze rook uit de uitlaten geeft.
          Bij diesel motoren zelfs zwarte rook.

          Stuurbekrachtiging:

          Er zijn 4 slangen, 2 hogedruk slangen en 2 van- en naar het expansievat.
          Draai met lopende motor de dop van het expansievat af, bruist de ATF olie dan is een drukslang lek. Deze zijn duur en bij auto’s met V8 en V12 motoren lastig te vervangen.
          Check de beide slangen van het expansievat op lekkage.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=138 Expansievatslangen vervangen

          Dynamo:

          Als er gierende geluiden uit de buurt van de dynamo komen kan dat een spanrol van de multi riem zijn. De praktijk leert echter dat de lagers van de dynamo een meer voorkomende bron zijn.
          Uiteindelijk gaat de dynamo het opgeven, een nieuwe is duurder dan € 400,- los over de toonbank. Er zijn ook berichten dat de dynamo een stuk goedkoper kan worden ingekocht, iets minder dan € 300,- is de laatst bekende prijs.
          Zie: Watergekoelde dynamo vervangen van een 750i ’99 met een M73N motor

          Multiriemen:

          Kijk goed of de Multi riemen geen uitdrogings- slijtage verschijnselen hebben. Kijk op de spanrol waar de ribbels zichtbaar zijn of deze geen scheurtjes vertonen.
          Dit is geen dure reparatie en prima zelf te doen.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=5288 Multiriemen en spanningsregelaar vervangen
          De Multi riemen moeten elke 100.000 km vervangen worden.

          Benzine motoren:

          Bij de V8, zowel de 740 als de 735 lekken de klepdeksel pakkingen vaak, dit is niet te controleren bij aankoop zonder de afdekkappen van de motor te verwijderen. Is overigens geen dure reparatie in onderdelen en als je handig bent in 2 uurtjes gedaan. Dat is inclusief schoonmaken en nieuwe bougies ( als je toch bezig bent ).
          Doet aan de motor niets af en is geen punt om van de koop af te zien.
          Bij de V8 motoren met motorcode M60-M62 kunnen de bouten van de oliepomp losraken, dit is vrij goedkoop zelf te checken.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=132 Check de bouten van de oliepomp
          De V12 motoren moeten zijdezacht lopen, trillingen ( vibraties ) bij stationair toerental mogen er niet zijn.
          Bij de V12 motoren worden vaak de bougies die het dichts tegen het schutbord aanzitten overgeslagen bij vervanging. De rede is dat er erg slecht bij te komen is.

          Diesel motoren:

          Probeer te achterhalen wat er al vervangen is van injectoren, brandstof hoge druk pomp en in-line pomp.
          Als er hier nog niet veel van vervangen is dan kunnen de kosten al aardig oplopen.
          Dit geldt zeker voor dieselmotoren die méér dan 2 ton op de klok hebben staan.
          Als een diesel traag bereden is kan het zijn dat de turbo-waste-gate niet goed meer functioneert.
          Ook kunnen bij de 3.0 diesel (M57) de vlinderkleppen loslaten en in de motor vallen, het is dus zaak als je een motor met vlinderkleppen gekocht hebt deze te verwijderen.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2181 Vlinderkleppen verwijderen
          Na 200.000 km zijn gewoonlijk de motorsteunen doorgezakt. Dat is zichtbaar onderaan aan de uitlaatflexibel. Dan hangt deze gewoonlijk al vrij dicht of zelfs op de plastic afdekplaat die onder de flexibel zit. Hoorbaar is het soms ook, de motor “davert” dan op stationair toerental.

          De carterontluchtingsklep moet om de 100.000 km vervangen worden om aanzuigen van olie via de turbo te vermijden. De carterontluchtingsklep kan verstopt raken en dan krijgt men dat probleem.

          Slecht aanslaan bij warme of koude motor kan duiden op lekkende verstuivers.
          Deze kunnen getest worden via de lektestmethode.
          Zie: http://www.7-forum.com/forum/23/inje...er-139048.html Injector test (Duits)

          Slecht draaien en/of schokken bij de Dieselmotoren kan duiden op slechte verstuivers of slechte contacten aan de commonrailstekker en/of de verstuivers.
          Zie: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.../89/06&lang=NL De motor schokt of slaat over bij het accelereren En: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.../89/04&lang=NL Montagehandleiding voor adapterleidingset Deze handleiding is voor een E39, op een paar details na is de procedure hetzelfde als voor een E38.

          Traag optrekken vanaf een 3000 tpm kan wijzen op een defecte LMM. Te testen met DIS via LMM test.
          Diesel motoren moeten aantoonbaar goed onderhouden zijn, injectoren moeten elke 200.000 km vervangen worden. Zelfs eerder volgens de fabrieksgegevens.
          Vervang, indien nodig, alle injectoren en let goed op de nummers op de injectoren zelf, deze moeten overeenkomen met de nieuwe, tenzij BMW voor dat specifieke nummer een vervangend nummer heeft.
          Is een diesel motor niet goed onderhouden / behandeld dan is de levensduur maximaal 200.000 km. Daar moet ik bij zeggen dat goed onderhouden diesel motoren gemakkelijk 400.000 km en meer halen.
          Wees ervan overtuigd dat een diesel motor meer onderhoud ( en geld ) vergt als een benzine motor.

          INTERIEUR
          Afstandsbediening met de sleutel moet werken, deze schakelt ook het alarm in.
          Check of de cassette in de CD-wisselaar aanwezig is.
          Eventuele elektrische stoelverstelling moet werken.
          Let op slijtage aan de zijkant van de bestuurdersstoel, is het leer / de stof versleten dan is er vaak in- en uitgestapt, dus korte ritten mee gemaakt. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de kilometerstand.
          Bij goed onderhoud hoort het leer er weliswaar gebruikt, maar onderhouden uit te zien.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=388 Leer opknappen en verven met Colourlock
          Elektrische spiegels moeten werken.
          Alle ramen moeten omhoog en omlaag gaan.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=3850 Raammechanisme vervangen
          Als er een rollo voor de achterruit inzit, test of die werkt.
          Let op pixel uitval in het instrumentencluster en de MID, het display van de radio.

          Instrumenten cluster:
          Pixel uitval in het display van de boordcomputer, kilometerteller, dagteller en buitentemperatuur.
          Let op een rode stip bij de dagteller, is die er dan is er met de kilometerstand gerommeld
          Service indicator links onderin het cluster checken, als er een klokje staat moet de remvloeistof vervangen worden. Normaal staan er 1 2 3 4 of 5 groene blokjes in de indicator, is die oranje moet er olie ververst worden, is die rood dan is het eigenlijk al veel te laat maar hoeft geen probleem te zijn.
          Service 1 is een kleine onderhoudsbeurt, Service 2 is een grote.

          VERLICHTING

          Let op vocht in de koplampunits, mistlampen, zijknipperlichten en achterlichten.
          Indien er Xenon dim-lampen inzitten let dan op de kleur, branden ze roze of lila-paars dan zijn ze aan vervanging toe. Dit is vrij duur.
          Alle verlichting, zowel binnen als buiten, moet goed werken.


          PROEFRIT

          Er mogen geen lampjes branden van de ABS of ASC in het cluster.
          Motormanagement lampje (uiterst links) mag tijdens proefrit niet gaan branden. Dit betekent over het algemeen 4x nieuwe Co-sensoren ( bij sommige modellen 2 ipv 4 ) + LM-meter ( bij de V12 zijn dat er 2 ). Dit zijn vrij dure onderdelen.
          Airco moet werken.
          Test de ABS op grind of zand. Test ook de tractie control ( ASC of DSC ) op grind of zand. Dit werkt alleen boven de 5 km/h.
          Als tijdens het rijden af en toe het rode remlampje oplicht moeten de remblokken vervangen worden.
          Cruise control moet werken als het erop zit.
          Test de handrem, werkt deze niet voldoende dan kan er een kabel vastzitten of gebroken zijn.
          Dit is heel veel werk om te vervangen.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=2439 Handremschoenen vervangen
          Zie ook de punten Versnellingsbak en Onderstel.

          Na de proefrit:

          Kijk na een proefrit of er iets lekt onder de auto.
          Let op lekken vanuit de benzinetank, deze zit onder de achterbank en is een zwak punt. Lekt meestal aan de bestuurderskant.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=136 Benzinetank vervangen
          Let op tikken bij warme, stationair draaiende motor.
          Geef en paar keer kort veel gas, er mag geen blauwe, witte, of zwarte uit de uitlaat komen.

          Documentatie en onderhoudshistorie:

          Veel rekeningen betekent niet automatisch dat er aandacht is besteed aan cruciale punten. Neem rustig de tijd om dit even door te nemen.
          Het onderhoudsboekje is niet automatisch garantie voor goed onderhoud, er zijn via internet ingevulde exemplaren te bestellen.

          VRIJSCHAKELEN GEHEIME MENU

          Waarom ? Omdat daar veel dingen te vinden zijn die iets over de auto zeggen.
          Hoe ?
          Druk de rechter knop in het instrumentencluster in en hou die vast …. eerst krijg je “Check Control OK” te zien en dan nog even vasthouden tot TEST 1 verschijnt.

          Op test 1 krijg je de laatste 7 nummers van het chassisnummer te zien nadat je de linker knop kort hebt ingedrukt, tel alleen de cijfers bij elkaar op en ga naar test 19. Dit doe je door de rechter knop in het cluster meerdere malen kort in te drukken.

          Ben je bij test 19 dan ga je met de linker knop op het instrumentencluster naar het getal wat je opgeteld hebt uit het chassisnummer. Bijvoorbeeld: AB67890 = 6+7+8+9+0 = 30. Druk daarna de rechter knop nogmaals in.

          Nu is het geheime menu vrij geschakeld.
          Welke testen zijn zinvol ?
          Ga met de Rechter knop naar de gewenste test en druk daarna 1 of meerdere malen kort de linker in:
          Test 2, daar test je het cluster mee inclusief alle indicatie lampjes. ( Motor uit, sleutel op contact 2. )
          Test 7, daar staat KVTP ( koelwater temperatuur ) die moet op ongeveer 108 graden staan als de auto warm is, en de motor loopt. Is de temperatuur rond of onder de 100 graden dan is de thermostaat en/of de temperatuur sensor kapot. Geadviseerd wordt deze beide te vervangen.
          LET OP: Dit geldt niet voor alle motoren ! Voor de V8 wel, de L6 moet rond de 95 -98 graden zijn en de V12 is alleen 108 graden bij de FaceLift versie ( 1998 – 2001 ).
          Test 9, Dat is de accuspanning, als de motor loopt moet die tussen de 13,8 en 14,2 volt zijn.
          Als de accuspanning na het stilzetten van de motor snel terugloopt is de accu niet zo sterk meer. Een goede accuspanning bij koude motor is 12,2 tot 12,6 Volt.
          Verder kan je met de andere testen even leuk spelen, digitale snelheid, digitale toerental, aantal liters die er nog in de tank zitten enzovoorts.
          Misschien is test 3 ook niet over te slaan, bij 2x de linker knop indrukken wordt “SI-XXXTAGE” getoond, de 3 X-jes geven het aantal dagen aan vóórdat de auto weer een beurt nodig heeft. Hierbij betekent SI – Service Interval.
          Zie: http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=47&t=6824 Geheim menu vrij schakelen voor een volledige beschrijving.

          TOT SLOT

          Natuurlijk moet ieder voor zich weten of een auto voor hem/haar de moeite waard is.

          Deze lijst is een handvest om de onderhandeling positie te verbeteren, en om uiteindelijk niet voor onaangename dure verrassingen te komen staan.

          Let wel, ook deze aankoop “check” is een momentopname, dit geeft géén garanties voor de toekomst.
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • #45
            dubbel
            The shark is BACK! BMW 635csi

            BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017


            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
              Als hij alles heeft wat je wil, zou ik toch eens gaan kijken deze zaterdag als ik jouw was.
              mja... hoewel mijn budget rekbaar is, is de rekker momenteel toch wel behoorlijk strak, onze Viano Marco Polo kostte 30.000€. Dus dat geld zou ik toch liever eerst verzilveren, vooraleer een 7 aan te schaffen.

              @BEEMER : dank voor wat meer info over deze wagen. De verkoper spreekt niet van een doorverkoper, maar van zichzelf als 2de eigenaar en zegt van er zelf een duizend kms mee gereden te hebben. Voorlopig klopt alles wat hij zegt.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                Hier is een overzichtje van alle tips die BMW E38 eigenaars verzameld hebben bij de aanschaf.
                Je mag ook zo iets maken voor een e39 ze, dan kan ik zien wat ik nog moet fixen
                Classic cars on demand

                www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                www.californiadream.be

                - It's time to make your dream come true -

                Comment


                • #48
                  Ik heb die lijst niet opgemaakt hoor. Dankzij input van andere E38 rijders heb ik de lijst bekomen. Die mensen hebben me geholpen bij de aanschaf van mijn 7 serie.

                  @ muug: Waarom zou de huidige eigenaar de wagen na 1000kms reeds terug verkopen... De BIV is hij alvast kwijt... Zeker dat er niks mis mee is... Hu er rekening mee dat als je de verkeerde 7 koopt dat hij je véél geld kan kosten. De punten heb ik reeds aangehaald.
                  The shark is BACK! BMW 635csi

                  BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017


                  2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                  Comment


                  • #49
                    Een 7 moet een automaat hebben . Wie koopt nu toch zoiets manueel.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                      Prachtige E38 maar als ik me niet vergis is die al eens van eigenaar verwisseld. Volgens mij stond deze eerst in Vlaams Brabant (overname van BMW Ottevaere??) te koop maar ik kan me vergissen. Op de eerste foto's stond er ook geen nummerplaat op de wagen en nu staat er een recente op... Volgens mij is dit al de 3de eigenaar en was de 2de eigenaar een doorverkoper... Toch maar voorzichtig zijn.

                      Ben je zeker dat je een manuele wil?
                      Je gegevens kloppen, deze BMW komt van Ottevaere, de eerste eigenaar is simpelweg overleden waardoor deze BMW "vrij" kwam.

                      Het verbaast me wat dat men verwonderd is dat ik een manuele wil. Ik rij al mijn hele leven met manueel geschakelde, ik vind dat wel fun, waarom zou ik dan een automaat willen? Met automaten heb ik al meermaals gereden op reis, maar schakelen vind ik leuker. Is er een technische reden om géén manuele te nemen?

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
                        Je gegevens kloppen, deze BMW komt van Ottevaere, de eerste eigenaar is simpelweg overleden waardoor deze BMW "vrij" kwam.

                        Het verbaast me wat dat men verwonderd is dat ik een manuele wil. Ik rij al mijn hele leven met manueel geschakelde, ik vind dat wel fun, waarom zou ik dan een automaat willen? Met automaten heb ik al meermaals gereden op reis, maar schakelen vind ik leuker. Is er een technische reden om géén manuele te nemen?
                        Een technische reden niet echt, maar een automaat past beter bij de bedoeling en de rijeigenschappen van zo'n 7 of 5
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
                          Je gegevens kloppen, deze BMW komt van Ottevaere, de eerste eigenaar is simpelweg overleden waardoor deze BMW "vrij" kwam.

                          Het verbaast me wat dat men verwonderd is dat ik een manuele wil. Ik rij al mijn hele leven met manueel geschakelde, ik vind dat wel fun, waarom zou ik dan een automaat willen? Met automaten heb ik al meermaals gereden op reis, maar schakelen vind ik leuker. Is er een technische reden om géén manuele te nemen?
                          Met een manuele op een dergelijke zware wagen ben je vooral aan het vechten met die massa en kan je veel minder genieten van de kwaliteiten van die wagen.
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • #53
                            Hoeveel weegt deze dan?

                            Comment


                            • #54
                              Een 7 serie is een auto die eerder luxueus en comfortabel rijdt. Een manuele bak is er misschien niet op zijn plaats. Je zal ze over het algemeen ook enkel met een automaat vinden. Een 7 serie rijdt compleet anders dan een 5 serie. Als je écht een rijdersauto wil, koop je beter een 5 serie. Je zal dat direct merken bij een testrit. De remmen van een 7 voelen neit krachtig aan maar zijn het wel. Het is gewoon op comfort afgesteld. De cruise control herneemt ook niet onmiddellijk, er gaat wat tijd overheen om rustig zonder schokken te hernemen. Een kickdown bij de automaat moet je al écht uitlokken of de auto schakelt laag in de toeren erg rustig op,... De 7 serie is een vrij zware auto maar voelt bij het rijden niet zwaar aan. Maar als 728 of 730 heb je niet het gevoel van een wagen te hebben met 200pk.

                              Je moet op internet eens kijken. Ik kan het nu niet (zit op werk) maar er staan 2 gelijkaardige Siebeners te koop. Telkens 730i, zelfde jaar, kms,... Eentje is wel duurder dan de andere en lijkt beter uitgerust. Of is het toch dezelfde wagen...
                              The shark is BACK! BMW 635csi

                              BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017


                              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                              Comment


                              • #55
                                Ik denk dat je u tot mijn kameraad "Kraftbayer" zal moeten wenden om alles over een E38 te weten te komen.
                                En ook om alle valkuilen te kunnen ontwijken.
                                Die heeft ook die lijst opgemaakt voor de aankoop van een E38 die "Beemer" hier al geplaatst heeft.
                                Hij heeft ook nog specifieke pijnpunten en gegevens per model en motoruitvoeringen.
                                En hij heeft ook een pak ervaring met deze modellen.
                                Want is een wandelende E38 encyclopedie.
                                Als er bij ons een probleem zit op een E38 dan lost die dat altijd op.
                                Maar die zit hier niet op het Forum.
                                Enkel op Bimmerboard dacht ik en zeker op het Nederlandse BMW 7 Forum.

                                Garfield

                                Comment


                                • #56


                                  Misschien deze dubbeltest eens bekijken.....

                                  Comment


                                  • #57
                                    beetje een vervalste test door de lpg-install bij die 7...das echt een hoop dood gewicht achteraan in de kofferbak en verandert negatief het rijden...niet veel, wel merkbaar

                                    Comment


                                    • #58
                                      Als ik jou was, zou ik toch eens gaan kijken naar die van Beemer. Staat in orde en betrouwbaar. Met zo'n auto weet je nooit wat je koopt. Als je iets op het oog hebt, laat het checken door Kraftbayer, die zal direct zien of het de moeite is ...

                                      lid maken op BB, kan je hem contacteren via PM

                                      Last edited by ; 31/08/2015, 19:59.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Kraftbayer is reeds op de hoogte. ik mail dagelijks met hem. Je mag hem contacteren voor verdere info
                                        The shark is BACK! BMW 635csi

                                        BMW E24 635csi 1985
                                        BMW F10 520da 2012
                                        MINI Clubman Cooper 2017


                                        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                        Comment


                                        • #60
                                          Beemer, uw inbox zit vol ;-)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X