Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Camionette met dubbele cabine of grote wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Camionette met dubbele cabine of grote wagen?

Met mijn startend videobedrijf, ben ik momenteel op zoek naar een nieuwe wagen. Momenteel vervoer ik alles in mijn peugeot 206+ met de banken naar beneden, maar ik merk dat die wagen daardoor helemaal om zeep is gegaan. In november moet hij naar de keuring, no way dat hij het nog haalt.

Ik heb nu 3000 euro budget om een tweedehands te kopen, dus ik dacht eens te kijken wat de verstandigste keuze zou zijn.

Het budget is niet gigantisch, maar als ik een jaar of 2 kan rondbollen zonder al te veel kosten, heb ik nadien sowisoo meer budget om iets deftiger te kopen.

Het gerief dat ik moet vervoeren is iets minder dan een kubieke meter groot, het past net in de 206+ met de banken naar beneden geklapt.

Naast gerief, wil ik ook graag passagiers kunnen vervoeren, 2 tot 3 passagiers lijken me ideaal.

Wanneer ik geen opdrachten heb, wil ik de wagen gebruiken om naar kantoor te rijden, dan is het makkelijk als het geen al te groot beest is, om makkelijke parkeerplek te vinden.

Aangezien ik heel wat kilometers bol (40 000 + per jaar), is brandstofverbruik ook een stevige factor. Hoe lager hoe liever.

Daarom dacht ik in eerste instantie aan een dacia Logan te kopen: 5 plaatsen, en heel veel ruimte achteraan. Zuinig en binnen deze prijsklasse nog wel te vinden met minder dan 200 000 km.

Probleem met de Logan is dat hij motorisch niet gigantisch sterk is, en afgaande op mijn eigen ervaring met mijn sandero enkele jaren geleden, de bekleding binnen ook niet echt tegen een stootje kan.

Een andere optie is een camionette met dubbele cabine:

Handig als lichte vracht (scheelt een pak aan taxen), maar qua verbruik waarschijnlijk een pak hoger. Ik denk dat het taxvoordeel met zoveel kilometers wel eens snel aan diesel gespendeerd zal worden.

Binnen het budget kom ik redelijk wat oudere vito's tegen, maar ook hyundai L200 en Nissan vanette cargo modellen die minder dan 200 000 km hebben. Vreemd genoeg staan die allemaal als 'voor export' omschreven.

Daarnaast zijn er ook de stationwagens: wat volvo's met om en bij de 200 000 zijn binnen het bereik, en ook hier en daar een ander merk (ford, renault,..). Van de volvo's weet ik dat ze makkelijk de 350 000 halen zonder grote kosten, maar qua verbruik zal dat waarschijnlijk ook niet perfect zijn. Ook om te laden en te lossen zijn het niet de makkelijkste wagens lijkt me, omwille van de geringe hoogte.

Ik heb nog tot november om een keuze te maken, maar dacht eens info in te winnen:

Welke wagen of type wagen zou jij kiezen wanneer je enkele keren per week +- 1 kubieke meter aan koffers met cameramateriaal zou moeten vervoeren?

Weegt de lagere tax van een lichte vracht op tegen het vaak hogere verbruik?

Welke merken/ modellen zijn nog betaalbaar en goed om effe mee te bollen rond 2500-3000 euro?

Berlingo of zo?
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Van de kleinere camionetten lijkt me dan de Fiat Doblo 2e gen (vanaf 2010)(of verwante Opel Combo) in lange uitvoering de ruimste koffer te hebben, ruimer dan een Berlingo of Partner alvast. Kun je ook krijgen met de 2liter jtd moest je willen. En tweedehands zie je die ook wel geregeld opduiken.
      Het verbruik hangt uiteraard ook in camionetten stevig af van je rijstijl. Zo heb ik collega's die met een identieke camionette en dezelfde lading + dakopbouw tot 5liter meer verbruikten per 100km op dezelfde trajecten. Rijstijl doet er erg veel aan.

Als je iets groter gaat klasse Vito, Transporter, Vivaro, dan gaat je verbruik gemiddeld ook wel 1,5liter hoger zijn door het grotere oppervlak. Nuja, een bestelwagen met minder dan 200.000km en meer dan 3.000euro, lijkt me sowieso het recept voor kosten als je er twee jaar mee wil rijden. Voor 5.000 à 6.000euro moet je wel iets beters vinden. Waarom zou je Peugeot trouwens niet door de keuring raken?

Zijn het flightcases dat je meeneemt? Enig idee hoeveel gewicht je meedoet?
      Last edited by ; 06/10/2015, 10:35.

Comment

Deze?
        Skoda Roomster ➤ Bekijk het aanbod van vandaag! Occasions en nieuw. Elke deal een groot verschil. Dat is ② 2dehands Auto's.

Comment

Overweeg misschien ook een grote break.
          Een camionette is superpraktisch, maar door de slechte aerodynamica zit je ook direct met een wat hoger verbruik.

Ik heb zelf een Skoda Octavia break en het is echt ongelooflijk wat ik daar allemaal in krijg, evenaart met de zetels plat een kleine camionette qua laadruimte.
          Als je hoge voorwerpen moet vervoeren is een camionette natuurlijk nog makkelijker.
          Een kennis van mij is DJ en rijdt ook met een Octavia break, doet er elk weekend een volledige materiaalverhuis mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AeroBandit Bekijk Berichten
            ...
            Het verbruik hangt uiteraard ook in camionetten stevig af van je verbruik.
            ...
            Dat lijkt mij een waarheid als een koe, waar niemand een speld zal tussen krijgen...
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              Dat lijkt mij een waarheid als een koe, waar niemand een speld zal tussen krijgen...
              Inderdaad, meer dan een tiepvoutje! Heb er ondertussen al rijstijl van gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AeroBandit Bekijk Berichten
                Inderdaad, meer dan een tiepvoutje! Heb er ondertussen al rijstijl van gemaakt.
                Dacht ik wel, maar deze was te mooi om te laten passeren
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Als ik dit lees denk ik ook onmiddellijk *Berlingo*
                  BMW 420dA : >>>

Comment

Oude break op LPG verbruik mag tot een liter of 11gaan kost menig maar 3,5 per 100km.
                    De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.
                    Polo 6n 1.4

Comment

Verbruik hangt idd af van je rechtervoet .... met de Renault Master (die toch een serieus slag groter is dan een doblo of berlingo) haal ik een gemeten gemiddeld verbruik van 8.3l/100 km (de BC is wat dat betreft heel correct). Als ik echt met een ei onder de voet rijdt krijg ik die zelfs tot 7.5l.
                      De ritten die ik zwaar beladen doe aan 120+ km/u lusten wel wat meer inderdaad
                      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

ik zou toch ook voor genre opel combo, Peugeot partner, Renault kangoo, citroen berlingo gaan. heb er verschillende als firmawagen gehad en het verbruik valt echt goed mee.
                        de eerste die een 1.9D hadden, verbruikten toch een 5-8liter bij normale rijstijl, de 1.7dti van de opel combo was toch een pak zuiniger, en de 1.5tdci's van Renault zijn superzuinig.
                        met mijn kangoo reed ik meestal rond de 4.2L verbruik, wel altijd niet geladen.

een break zou ook handig zijn en meestal gebruiksvriendelijker dan zo een LV camionetteke. nadeel is dat het interieur sneller slijt dan zo een camionette met houten planken in.

vraag me wel af wat je hebt uitgestoken met je 306+ dat hij niet door de keuring zou geraken door een beschadigd interieur

Comment

Working...
                        X