Met mijn startend videobedrijf, ben ik momenteel op zoek naar een nieuwe wagen. Momenteel vervoer ik alles in mijn peugeot 206+ met de banken naar beneden, maar ik merk dat die wagen daardoor helemaal om zeep is gegaan. In november moet hij naar de keuring, no way dat hij het nog haalt.
Ik heb nu 3000 euro budget om een tweedehands te kopen, dus ik dacht eens te kijken wat de verstandigste keuze zou zijn.
Het budget is niet gigantisch, maar als ik een jaar of 2 kan rondbollen zonder al te veel kosten, heb ik nadien sowisoo meer budget om iets deftiger te kopen.
Het gerief dat ik moet vervoeren is iets minder dan een kubieke meter groot, het past net in de 206+ met de banken naar beneden geklapt.
Naast gerief, wil ik ook graag passagiers kunnen vervoeren, 2 tot 3 passagiers lijken me ideaal.
Wanneer ik geen opdrachten heb, wil ik de wagen gebruiken om naar kantoor te rijden, dan is het makkelijk als het geen al te groot beest is, om makkelijke parkeerplek te vinden.
Aangezien ik heel wat kilometers bol (40 000 + per jaar), is brandstofverbruik ook een stevige factor. Hoe lager hoe liever.
Daarom dacht ik in eerste instantie aan een dacia Logan te kopen: 5 plaatsen, en heel veel ruimte achteraan. Zuinig en binnen deze prijsklasse nog wel te vinden met minder dan 200 000 km.
Probleem met de Logan is dat hij motorisch niet gigantisch sterk is, en afgaande op mijn eigen ervaring met mijn sandero enkele jaren geleden, de bekleding binnen ook niet echt tegen een stootje kan.
Een andere optie is een camionette met dubbele cabine:
Handig als lichte vracht (scheelt een pak aan taxen), maar qua verbruik waarschijnlijk een pak hoger. Ik denk dat het taxvoordeel met zoveel kilometers wel eens snel aan diesel gespendeerd zal worden.
Binnen het budget kom ik redelijk wat oudere vito's tegen, maar ook hyundai L200 en Nissan vanette cargo modellen die minder dan 200 000 km hebben. Vreemd genoeg staan die allemaal als 'voor export' omschreven.
Daarnaast zijn er ook de stationwagens: wat volvo's met om en bij de 200 000 zijn binnen het bereik, en ook hier en daar een ander merk (ford, renault,..). Van de volvo's weet ik dat ze makkelijk de 350 000 halen zonder grote kosten, maar qua verbruik zal dat waarschijnlijk ook niet perfect zijn. Ook om te laden en te lossen zijn het niet de makkelijkste wagens lijkt me, omwille van de geringe hoogte.
Ik heb nog tot november om een keuze te maken, maar dacht eens info in te winnen:
Welke wagen of type wagen zou jij kiezen wanneer je enkele keren per week +- 1 kubieke meter aan koffers met cameramateriaal zou moeten vervoeren?
Weegt de lagere tax van een lichte vracht op tegen het vaak hogere verbruik?
Welke merken/ modellen zijn nog betaalbaar en goed om effe mee te bollen rond 2500-3000 euro?
Ik heb nu 3000 euro budget om een tweedehands te kopen, dus ik dacht eens te kijken wat de verstandigste keuze zou zijn.
Het budget is niet gigantisch, maar als ik een jaar of 2 kan rondbollen zonder al te veel kosten, heb ik nadien sowisoo meer budget om iets deftiger te kopen.
Het gerief dat ik moet vervoeren is iets minder dan een kubieke meter groot, het past net in de 206+ met de banken naar beneden geklapt.
Naast gerief, wil ik ook graag passagiers kunnen vervoeren, 2 tot 3 passagiers lijken me ideaal.
Wanneer ik geen opdrachten heb, wil ik de wagen gebruiken om naar kantoor te rijden, dan is het makkelijk als het geen al te groot beest is, om makkelijke parkeerplek te vinden.
Aangezien ik heel wat kilometers bol (40 000 + per jaar), is brandstofverbruik ook een stevige factor. Hoe lager hoe liever.
Daarom dacht ik in eerste instantie aan een dacia Logan te kopen: 5 plaatsen, en heel veel ruimte achteraan. Zuinig en binnen deze prijsklasse nog wel te vinden met minder dan 200 000 km.
Probleem met de Logan is dat hij motorisch niet gigantisch sterk is, en afgaande op mijn eigen ervaring met mijn sandero enkele jaren geleden, de bekleding binnen ook niet echt tegen een stootje kan.
Een andere optie is een camionette met dubbele cabine:
Handig als lichte vracht (scheelt een pak aan taxen), maar qua verbruik waarschijnlijk een pak hoger. Ik denk dat het taxvoordeel met zoveel kilometers wel eens snel aan diesel gespendeerd zal worden.
Binnen het budget kom ik redelijk wat oudere vito's tegen, maar ook hyundai L200 en Nissan vanette cargo modellen die minder dan 200 000 km hebben. Vreemd genoeg staan die allemaal als 'voor export' omschreven.
Daarnaast zijn er ook de stationwagens: wat volvo's met om en bij de 200 000 zijn binnen het bereik, en ook hier en daar een ander merk (ford, renault,..). Van de volvo's weet ik dat ze makkelijk de 350 000 halen zonder grote kosten, maar qua verbruik zal dat waarschijnlijk ook niet perfect zijn. Ook om te laden en te lossen zijn het niet de makkelijkste wagens lijkt me, omwille van de geringe hoogte.
Ik heb nog tot november om een keuze te maken, maar dacht eens info in te winnen:
Welke wagen of type wagen zou jij kiezen wanneer je enkele keren per week +- 1 kubieke meter aan koffers met cameramateriaal zou moeten vervoeren?
Weegt de lagere tax van een lichte vracht op tegen het vaak hogere verbruik?
Welke merken/ modellen zijn nog betaalbaar en goed om effe mee te bollen rond 2500-3000 euro?
Comment