Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorprobleem 2dehands net gekocht, wat nu?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motorprobleem 2dehands net gekocht, wat nu?

Beste

Ik heb me even op dit forum aangemeld omdat ik met een zeer lastige zaak zit, hieronder ga ik het verhaal even schetsen, hopelijk weten jullie raad.

Samen met mijn moeder ga ik op zoek naar een klein naftje zodat mijn zus kan leren rijden met deze auto ipv onze Opel Zafira of Opel Astra break, beiden diesels.
    We vinden in Tielt een Opel Corsa van 2004 met 93000km's voor €2500. Zeker niet goedkoop, maar het is via een garage, ziet er goed uit, dus we gaan ervoor. We betalen de mensen van de garage €300 voorschot, ze gaan naar de keuring voor verkoop voor ons en geven de nodige gegevens door aan de verzekeraar.

Zo gezegd zo gedaan, ik (de broer) ga met de nummerplaten en autopapieren de auto ophalen. Reis met de trein gemaakt om geen twee auto's mee te nemen etc.
    Na een rit van 90km naar huis val ik stil op de autostrade, lampjes van motorservice en uitstoot branden. Na twee minuten kan ik terug starten en rij ik rechtstreeks naar onze Opel garage. De garagehouder verteld me dat de motor van de auto bijna niet meer te redden is, en dit repareren zeer duur kan worden.

Bij mijn bezoek aan de garage werd me er op gewezen dat de auto blanco gekeurd was. Nu blijkt dat er als opmerkingen op de 2dehandskeuring 4 opmerkingen staan:
    C01: banden verschillend op assen
    E13: brandblustoestel geldigheidsdatum overschreden
    l06: koetswerk, lichte schade
    EN TOT MIJN VERBZAZING
    K01: (E) OBD: Motormanagement : foutcode

Ik ben er dus vrij zeker van dat de motor het begeven heeft aangezien ik +-110km naar huis gereden ben met een motor waar een fout in zat.

Nu heeft de garage de auto verkocht in naam van de vorige eigenaar, met carpass etc..

maw ben ik dus veel te goed gelovig geweest, en hebben ze een vuil spelletje gespeeld. Is er iemand die een manier weet om deze verkoop ongedaan te maken?
    Het is 'maar €2500' maar toch een dure grap aangezien het laten maken ons nog eens zoveel kan kosten (is dit nog de moeite...?)

Ik hoop dat iemand van jullie hiervoor een oplossing weet, er is een particulier verkoopscontract gemaakt, waar alle info over de auto opstaat, enkel de km's staat foutief vermeld 94000 ipv 93104km, maar hierop kan ik moeilijk de particuliere verkoop ongeldig laten verklaren..

alvast bedankt voor dit verhaal te lezen, als je meer info nodig hebt, vraag maar raak!

en wie heeft er op de verkoopsovereenkomst getekent? de vorige eigenaar was er dan toch niet, en als een werknemer van de garage getekent heeft, zou je dat nog kunnen gebruiken
    hoor eens rond of je er niet gewoon een andere motor kan ingooien. ding is tenslotte al 11jaar en waarschijnlijk vind je al ergens motortjes. bij men zus haar polo hebben we voor 300€ een 'andere' motor laten steken.

Comment

fcapri: de eigenares van de garage heeft afgetekend als verkoper, toch staat op het contract als verkoper de eigenaar. Maar is zo een handtekening niet iets te simpel om dit aan te kaarten?
      Nieuwe motor is idd de enige optie, toch zou ik graag de garage hiervoor verantwoordelijk houden. Ik vind het niet kunnen dat ze mij met een motorprobleem 110km laten afleggen.
      (er is veel onrecht in de wereld, en ik ben heus geen wereldverbeteraar, maar we hebben speciaal gezocht naar een 2dehands van een garage, endan gebeurt dit..)

Comment

Ik zou een advocaat raadplegen, die kan U daar ongetwijfeld meer verder helpen.
        That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
        28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
        28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Eventueel eens contact opnemen met uw rechtsbijstand? Dan krijg je gratis advies. Of via testaankoop? Heb je al met de garage zelf gebeld dat je de auto wil komen terugbrengen? Misschien kan je verborgen gebreken aanhalen? Maar ja het blijft een lastige situatie... Op de 2dehandskeuring staat vermeld "motorstoring" dus in theorie ben je op de hoogte van de motorproblemen.
          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
            Ik zou een advocaat raadplegen, die kan U daar ongetwijfeld meer verder helpen.

Mijn ervaring zegt me dat je voor €2500 beter geen advocaat raadpleegt en je verlies slikt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
              Mijn ervaring zegt me dat je voor €2500 beter geen advocaat raadpleegt en je verlies slikt...
              Je hebt het pro deo - systeem en je kan als winnende partij een rechtsplegingsvergoeding vragen. Aangezien het gaat om de verbreking van een contract, bedraagt de rechtsplegingsvergoeding € 1.320,00.
              That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
              28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
              28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                Je hebt het pro deo - systeem en je kan als winnende partij een rechtsplegingsvergoeding vragen. Aangezien het gaat om de verbreking van een contract, bedraagt de rechtsplegingsvergoeding € 1.320,00.
                Als je wint anders krijg je de rpv nog eens terug in je gezicht... En ik weet niet hoe dat bij jou zit maar voor €1320 krijg ik ongeveer een hand van mijn advocaat... .
                Laatst nog een zaak gewonnen, heb €3600 betaald en rpv incl. schadevergoeding €900 teruggekregen. Wel gewonnen hé !

Comment

naam van deze garage?

deze praktijken mogen (moeten) geweten zijn vind ik
                  2.0 JTDm

Comment

Contact opnemen met de garage en de auto binnen de 7 dagen terugbrengen.
                    en geld terugvragen, bewijzen goed bijhouden. En eens goed doorpraten met garage van verkoop.

Comment

Die opmerkingen op het keuringsverslag die zijn wat ze zijn: opmerkingen. Voor dergelijke opmerkingen wordt een auto niet afgekeurd en ze willen ook niet automatisch zeggen dat de auto slecht is. Motorstoring uitgelezen via OBD kan op zeer veel verschillende problemen wijzen.

Wat ik echter ook niet zomaar klakkeloos zou vertrouwen is die diagnose van die Opel garage waar ze beweren dat de motor zogezegd niet meer te redden zou zijn, reed de auto nog normaal toen je nadat hij was stilgevallen naar die Opel garage bent gereden? Het is niet omdat het een merkgarage is dat ze je niet int zak zullen zetten, dat hebben we al meer dan eens gelezen hier en zelf ook meegemaakt...

Om terug te komen op de juridische kant van de zaak: neem contact op met uw verzekeringsmakelaar of rechtsreeks met de autoverzekering en vraag daar of je in dergelijke gevallen rechtsbijstand kan genieten. Als het klopt wat je hier neerzet dan hebben ze mogelijks schriftvervalsing gepleegd en daarbij waarschijnlijk een frauduleuze verkoop gedaan. Als je rechtsbijstand krijgt dan zou ik dit sowieso niet zo laten en er mee verder gaan.

Comment

Verzekeraar bellen, en vragen of ze hierin bijstaan voor onder rechtsbijstand.

Direct garage bellen, en vragen naar garantie. En dan direct per aangetekend schrijven in gebreke stellen om bewijs te hebben.

Vraag maar gewoon om een verbreking van de koop, anders foefelen ze daar een slechte motor in.
                        Weet niet of dergelijke som nog kan voor vredegerecht, maar als dat lukt, dan kan de kost nog meevallen.

Comment

motorstoringslampje kan gaan branden bij heel veel foutcodes die niet allemaal ernstig zijn en eventueel zelf zonder reden zijn gegenereerd.

Motor kapot, daar krijg ik het schijt van. Wordt te onpas gebruikt als het ding is NIET kapot. Er is iets anders mis maar als de motor kapot is dan wilt dat voor mij zeggen, scheur in het blok, piston die de klep heeft gekust etc. Dat is onherstelbaar. Al de rest kan reuze meevallen

Comment

Motor loopt helemaal niet zoals voor hij was stilgevallen.
                            Opel garage liet ons er niet meer mee vertrekken..
                            Heb wel vertrouwen in hun oordeel, zijn al meer dan 40jaar vaste klant.

Rechtsbijstand van de verzekering kan er niet tussenkomen aangezien er op de 2dehands keuring een motorfoutcode staat als opmerking..

De garage heeft wettelijk geen enkele verplichting aangezien ik op papier rechtstreeks van de vorige eigenaar gekocht heb (slim van hun kant...)
                            Ze bieden mij een compensatie van €500.. (Onze garage zegt dat €500 waarschijnlijk niet genoeg zal zijn de kosten te dekken, echt 'kapot' is de motor niet)

Comment

Je kan via OPART in Schelle aan occassiestukken geraken via het Opelnet zelf. Garage Es installeert de onderdelen dan voor je. Dat zal beduidend goedkoper uitvallen. Misschien red je het zo wel met de 500 euro
                              The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Borisss Bekijk Berichten
                                Rechtsbijstand van de verzekering kan er niet tussenkomen aangezien er op de 2dehands keuring een motorfoutcode staat als opmerking..

Lijkt me complete nonsens te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                  Lijkt me complete nonsens te zijn.
                                  Als ik de auto rechtstreeks van garage gekocht heb kan dit natuurlijk wel.
                                  Verkoop van particulier kan ongedaan gemaakt worden door 'aankoop voertuig met verborgen gebreken', gebrek van motor staat op 2dehands keuring -> geen verborgen gebrek.
                                  Ookal is het tijdens de terugrit erger geworden

Comment

Als ze een voertuig verkopen in naam van een klant mogen ze dat wel op voorhand zeggen, zo zijn er meer.

Zelf heb ik door een fout (vind ik) van de garage 2500euro betaald voor schade te herstellen.

Comment

rechtsbijstand inschakelen en neem contact met deze expert

Comment

Heeft die Opel dealer er ook bijgezegd welke onderdelen er zouden moeten vervangen worden? Want zoals eerder aangehaald, motor echt defect lijkt me ook nonsens. Het feit dat het storingslampje ging branden en de motor daarna stilviel wil niet zeggen dat het blok zelf schade heeft opgelopen, tenzij er veel te weinig olie inzat.

Comment

Working...
                                        X