Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen met lage cost of ownership

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wagen met lage cost of ownership

    Mijn eerste post op het forum hier.

    Ik zoek een degelijke tweedehandswagen voor woon-werk en privé.

    Gebruik:
    De afstand van en naar het werk is 3,5 km.
    Per jaar zal het ongeveer 7000 a 8000 km zijn.

    Eisen:
    - Ik zoek een wagen die goedkoop is in onderhoud. Waardoor de jaarlijkse kosten zo laag mogelijk blijven. Ik wil naar een onafhankelijke garage gaan.
    - Ook in functie van verzekeringen en verkeersbelasting wil ik niet te veel geld uitgeven. Een hele zware motor is dus niet nodig.
    - Verbruik mag zo laag mogelijk.
    - De aankoopprijs is ook van belang, maar ik geef wel liever 1000 euro extra uit aan een degelijke aankoop dan te besparen door te goedkoop te willen kopen en daarna met extra kosten te zitten.
    - 5 deurs. Ik ben zelf +- 1.95m. Meestal heb ik geen last met beenruimte, maar ik vermeld het toch maar.
    - tweehandswagen.
    - de wagen dient om van punt A naar punt B te rijden, gezien de weinige kilometers die ik doe is luxe niet belangrijk. Toeters en bellen zijn dus geen must.

    2 vragen:
    1) Welke merk en type zouden jullie mij aanraden om aan te kopen?
    2) Ik moet op termijn op klantenbezoek gaan bij mensen thuis. Dan zal ik mijn baas vertegenwoordigen en is een wagen met iets meer uitstraling misschien wel vereist. Welke merk en type van wagen raden jullie me met deze extra voorwaarde aan? (Budget is dan ook iets hoger)

    Alvast bedankt om mee te denken.
    Last edited by ; 03/11/2015, 02:08.

  • #2
    Wat iedereen zal zeggen: voor een afstand van 3,5km neem je echt beter de auto niet. Tenzij er elke dag een hoop materiaal op en af moet. Niet echt wat je gevraagd hebt, weet ik. Ik zou kijken voor een degelijke fiets die het rijden aangenaam maakt, en ook voor een degelijke broek/jas zodat je niet zit te vloeken wanneer het regent. 50 of 125cc brommer kan ook.

    Nu, heb je nog altijd een auto nodig dan, voor al de rest. Met die afstand neem je best een benzine. Neem alleszins geen auto jonger dan 5 jaar of met minder dan 80 000km, die verminderen sowieso het meest qua waarde na aankoop. Ouder dan 10 jaar zou ik niet direct aanraden.
    Neem qua merk iets degelijk, zoals Seat/Volkswagen of een japanner. Japanners zijn het meest betrouwbaar, maar hebben weinig charme. Ik zou denken aan een vorig model Honda Civic of een Mazda 3. Eventueel ook een Ford Focus.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Als de afstand heen en terug naar het werk slechts 3,5km is zoals er in feite in de openingspost staat dan zou ik zelfs geen fiets kopen en gewoon te voet gaan. Hoe dom zijn sommige mensen eigenlijk dat ze voor zoiets zelfs maar een auto overwegen.

      Comment


      • #4
        3,5 km te voet is meer dan een half uur stappen, met de fiets doe je dat op 10 minuutjes.
        Dus een fiets bespaart je dagelijks minstens 40 minuten kostbare vrije tijd.

        Voor 3,5 km start ik zelf ook zelden mijn auto, momenteel moet ik 8 km naar het werk en als ik de auto neem i.p.v. de fiets daarvoor merk ik dat zelfs na 8 km de motor nog niet warm staat.

        Kijk voor een benzine, als luxe en snelheid niet belangrijk is kan je voor weinig geld veel auto hebben.
        8500 benzinewagens van max. 5 jaar oud:

        Comment


        • #5
          3.5km naar het werk x2 heen en terug x 200dagen = 1400km/jaar voor woon-werk verkeer.
          de overige van die 7-8000 is dus privé en kan best begrijpen dat die daarvoor dan wel graag een auto op de oprit heeft staan.
          zowieso zou ik voor benzine kiezen want een diesel is in no time omzeep met zulke korte ritten. zelf voor een benzine is het slecht. in de winter heb je nagenoeg geen verwarming op die 3km en gaat het blok ook heel hard slijten (de olie geraakt ook niet warm, dus smering is slecht op die 3.5km).
          in de winter zal je idd beter zijn om gewoon te wandelen/fietsen, en in de zomer eigenlijk ook want als die auto in de zon staat en opgewarmd is tot 60°C.
          met de fiets kan je 3,5km afleggen op een 10tal minuten zonder u dood te rijden (ik rijd op gemak 1km in 2.5min naar men werk en dit 61km/dag, als ik slechts 3.5km doe zou ik zelf sneller rijden en het traject binnen de 6min afleggen).

          voor je lengte zou ik zelf voor een grotere auto gaan, en aangezien je zo weinig rijd, zou ik zelf een dikke motor kiezen. het verschil tussen een klein motortje en een dikke is quasi nihil in verbruik als je zo weinig rijd.
          8000km aan 10liter verbruik kost je 800liter benzine of een 1120€
          8000km met een zuinig gebakje aan 7liter verbruik kost je 780€ aan benzine. je kan dus een klein autootje met zuinig benzinemotortje kopen, of voor 340€ meer met een dikke bak rondtoeren en genieten.
          een grote motor met euro 6 betaald ook zoveel meer niet aan belasting als een kleine motor met euro 6.

          enkel de belasting is wat meer (autos met hogere belasting zijn ook goedkoper in aankoop 2dehands).
          mijn keuze zou dan ook zijn:
          -met de fiets naar het werk (als je dan bij de verzekering een paar voorwaarden neemt zoals geen woon-werk verkeer en minder dan 10 000km/jaar, komt je ook nog eens goedkoper uit)
          -en alle andere privé ritten met een dikke bak doen. bmw 525/730, Mercedes CL200, audi A4/5/6

          als je rekent dat een onderhoud elke 20-30 000km moet gebeuren of elke 2jaar, ga je gewoon elke 2jaar op onderhoud moeten. zo een dikke bak die weinig km's behoud, gaat ook zijn waarde wat behouden dan.

          ik had vroeger een dodge w200 met 5.2V8 als daily wagen. die koste me 209€ aan verzekering en 148€ tax. toen ik dan mijn golfke 2 kocht als daily, betaalde die 300€ verzekering en 350€ aan tax. en ik reed dan met een 50pk sterke 1.6 platte diesel.
          de dodge was gelimiteerd op 10 000km/jaar, de golf gene limiet. tot 5000km/jaar was de dodge goedkoper. op 10 000km/jaar koste de dodge 200€ meer dan de golf
          Last edited by ; 03/11/2015, 09:27.

          Comment


          • #6
            Budget?

            Comment


            • #7
              Ik zou naar een Fiesta zoeken. Of een Yaris of zo iets.

              Misschien een vooroordeel, maar een japanner zal waarschijnlijk betrouwbaarder zijn. En dus ongetwijfeld goedkoper op lange termijn.

              Edit: ik ben te rap geweest. Ik zie nu pas dat ge een grote auto wilt. Een Avensis?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Budget?
                Er is niet direct een budget.

                5000-10000 EUR voor optie 1 zou ik zeggen
                tot 12500 EUR voor optie 2


                Iedereen alvast bedankt voor de feedback.
                Ik snap de commentaar van de fiets helemaal. De auto moet op korte termijn ook gebruikt worden om op klantenbezoek te gaan. Daarom heb ik ondanks de korte afstand naar het werk toch een auto nodig om bij klanten te geraken.

                Voorlopig doe ik alles nog met de fiets. Maar ik wou alvast een bekijken wat de mogelijkheden zijn van zodra ik klantenbezoeken moet gaan doen.

                Comment


                • #9
                  Kies voor een japanner op benzine van ca 5-7 jaar oud.
                  Hoe groot je die wil zal je zelf moeten kiezen.

                  Als je door het bos de bomen niet meer ziet, zet je criteria bij autoscout wat strenger. Vb een afstand van 5km rond je huis. Je zal wel iets vinden.

                  Comment

                  Working...
                  X