Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe auto of oude houden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nieuwe auto of oude houden

hallo allemaal,

ik zit met een dilemma !
    ik rijd momenteel met een Fiat 500 cabrio, 4 jaar oud, benzine, 53.000 km.
    de garage belde me onlangs op om hun overnamepremies te promoten en ze zeiden dat mijn wagen nu na 4 jaar zijn waarde verliest.
    ik ben langs gegaan om een prijs te laten opmaken voor een nieuwe Fiat 500 c.
    een nieuwe kost rond de €18.000
    voor mijn auto krijg ik nog €7000.
    ze hebben mij echter €3000 extra korting erboven op gegeven.
    alles in totaal krijg ik €10.100 korting. en kan ik een spiksplinternieuwe aankopen voor €8600.
    wat moet ik doen?
    de nieuwe kopen of met mijn oude blijven rijden?

groetjes

Ik zou dat wel doen ja... Heb je voor een goede 2000 euro per jaar gereden. Als je er 10 jaar mee rijdt kost het je ook al 1800 euro per jaar, zonder rekening te houden met de verhoogde gebruikskosten de laatste jaren.
    Mocht je nu effectief maar 7000 krijgen, dan zou ik het niet doen. Maar als die nieuwe gelijkwaardig is aan die je nu hebt, dan wel.

Comment

Bedankt voor je reactie.
      Nog iemand?

Comment

Inruilprijs van uw huidige auto is geen korting.

Ik zou er nog een paar jaar mee blijven rijden, MAAR als gij dat een mooi aanbod vindt laat mij u dan niet tegenhouden.

Comment

Nog meer korting vragen , 20% is makkelijk haalbaar en de oude voor meer dan 7.000 euro particulier verkopen. Na 4 jaar moet je nog minstens 50% van de aanschafwaarde bekomen. Ook eens een kijkje nemen op de buitenlandse markt. Auto's zijn in Belgie nu eenmaal veel duurder dan in sommige andere EU landen.

Comment

Zo'n auto wegdoen gewoon om het nieuw model te kopen zou ik niet doen. Je krijgt gewoon bijna dezelfde auto in de plaats. En je moet het niet bekijken in de zin van ik krijg zoveel korting, je moet zoiets bekijken in de zin van ik moet nog zoveel opleggen voor iets wat op hetzelfde neerkomt.

Comment

Als je dat bedrag kan missen om met een lichtjes andere versie van je huidige auto te rijden, waarom niet. Mensen kopen elk jaar ook een nieuwe iPhone voor 8-900 euro

Comment

Ik zou het niet doen. Maar ik ben dan ook niet nieuwsgezind en als 24 jarige zou ik eerder sparen voor een huis/appartement.

Comment

Is een correct aanbod, maar wat ze er bij zeggen is niet correct.
                  Het grootste waardeverlies heb je gehad, dat gaat nu vertragen.
                  En een 500c ligt echt wel goed in de markt, zelfs als die 10 jaar oud is zal die nog 3-4000€ gaan in goede staat.

Je moet voor jezelf uitmaken hoe belangrijk jij het vindt om met iets recents rond te rijden.

Comment

Ik weet niet of ik juist tel...

Als je 18000 afschrijft op 10 jaar, kom je uit op 1800 €/j ( richtwaarde ).

Hier moet je 18000 € afschrijven op 4 j, dit geeft afschrijving van 4500 €/j -> zeer duur
                    Vanaf nu afschrijving van 860 €/j gedurende 10 j. -> zeer goedkoop

Gemiddelde afschrijving op 14 j is nu (4 x 4500) + (10 x 860) / 14 = 1900 € / j.

Met deze werkwijze verhoogt dus uw jaarlijkse afschrijving van 1800 naar 1900,
                    wil zeggen dat omwisselen van wagen lucratief is voor verkoper maar niet voor koper ?

Comment

Als je het geld kan missen, en je hebt geen financiële plannen in de toekomst, waarom niet. In ieder ander geval : blijven rijden met je wagen, die kan nog 4-6jaar mee. Dat geld kan je eigenlijk beter ergens anders mee naartoe. Ik zou nooit mijn wagen inruilen na 4jaar voor bvb een facelift. Interesseert mij geen fluit.
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

ik reken dat anders.
                        als je de uwe inruilt en nu 8600€ bijlegt, dan heb je nog steeds een nieuwe autos zoals 4jaar terug het geval was. maar je hebt 8600€ geinvesteerd voor die 4jaar of 2150€/jaar.

als je na 10jaar je huidige auto verkoopt voor een 3000€, heb je eigenlijk maar 15000€ betaald voor 10jaar te rijden. of 1500€/jaar.
                        als je binnen 10jaar deze nieuwe verkoopt voor 3000€, dan heb je 18 000€ betaald voor je eerste (ik neem dezelfde nieuwprijzen aan), 8600€ voor de 2de, komt dat op 26600€ uit. daar 3000€ af van de verkoop van je 2de, komt op 23600€ en dit voor 14jaar (4jaar de vorige en 10jaar met de nieuwe).
                        totaal 1685€/jaar. of 15,4€/maand MEER dan gewoon je huidige houden
                        als die nieuwe bijvoorbeeld iets zuiniger is, zal je die 15€ kunnen besparen op brandstof.
                        op termijn gerekent verlies je dus niet zoveel extra. t is alleen nu dat je ineens 8600€ op tafel moet leggen maar je rijd dan wel 4jaar langer op het einde .

voor het goedkoopste zou je ook gewoon je huidige auto 14jaar kunnen houden, dan kost die nog minder. maar met de evolutie van milieutaxen en eventueel job verandering, weet je nooit of je die auto in de toekomst gaat houden.
                        als je die na 4jaar terug zou moeten verkopen, bv door krijgen van firmawagen, en je krijgt dan ook 7000€ van die nieuwe auto. dan heb je wel 26600€ - 7000€ = 19600€ geinvesteerd in 8jaar (of 2450€/jaar). de eerste 4jaar zijn idd de duurste.
                        als je zekerheid hebt dat je na 10jaar de auto nog gaat hebben, kost het amper meer...
                        Last edited by ; 08/11/2015, 10:58.

Comment

@ taiko

Uw berekening klopt niet. Hij moet toch geen 18k afschrijven op 4j. Dan gaat ge er van uit dat de auto 0€ waard is en rekent ge de inruilwaarde niet door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            ik reken dat anders.
                            als je de uwe inruilt en nu 8600€ bijlegt, dan heb je nog steeds een nieuwe autos zoals 4jaar terug het geval was. maar je hebt 8600€ geinvesteerd voor die 4jaar of 2150€/jaar.

als je na 10jaar je huidige auto verkoopt voor een 3000€, heb je eigenlijk maar 15000€ betaald voor 10jaar te rijden. of 1500€/jaar.
                            als je binnen 10jaar deze nieuwe verkoopt voor 3000€, dan heb je 18 000€ betaald voor je eerste (ik neem dezelfde nieuwprijzen aan), 8600€ voor de 2de, komt dat op 26600€ uit. daar 3000€ af van de verkoop van je 2de, komt op 23600€ en dit voor 14jaar (4jaar de vorige en 10jaar met de nieuwe).
                            totaal 1685€/jaar. of 15,4€/maand MEER dan gewoon je huidige houden
                            als die nieuwe bijvoorbeeld iets zuiniger is, zal je die 15€ kunnen besparen op brandstof.
                            op termijn gerekent verlies je dus niet zoveel extra. t is alleen nu dat je ineens 8600€ op tafel moet leggen maar je rijd dan wel 4jaar langer op het einde .

voor het goedkoopste zou je ook gewoon je huidige auto 14jaar kunnen houden, dan kost die nog minder. maar met de evolutie van milieutaxen en eventueel job verandering, weet je nooit of je die auto in de toekomst gaat houden.
                            als je die na 4jaar terug zou moeten verkopen, bv door krijgen van firmawagen, en je krijgt dan ook 7000€ van die nieuwe auto. dan heb je wel 26600€ - 7000€ = 19600€ geinvesteerd in 8jaar (of 2450€/jaar). de eerste 4jaar zijn idd de duurste.
                            als je zekerheid hebt dat je na 10jaar de auto nog gaat hebben, kost het amper meer...
                            Eigenlijk zou je ook de onderhoudskosten nog in rekening moeten brengen.
                            Als ts nu een nieuwe koopt, dan heeft hij terug nieuwe banden, nieuwe vering, nieuwe batterij, nieuwe remmen,nieuwe uitlaat... allemaal dingen die toch aan slijtage onderworpen zijn en opnieuw zijn 2 jaar garantie.
                            Uit het feit dat TS hier op een autoforum zijn vraag komt stellen neem ik aan dat TS een autoliefhebber is, dus daarom zou ik het aanbod aannemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                              Ik weet niet of ik juist tel...
                              Volgens mij niet

...Als je 18000 afschrijft op 10 jaar, kom je uit op 1800 €/j ( richtwaarde ).
                              Er staat nergens dat de oude 18.000 gekost heeft hé

Hier moet je 18000 € afschrijven op 4 j, dit geeft afschrijving van 4500 €/j -> zeer duur
                              Neen de afschrijving nu is geen 18.000 (kan natuurlijk wel maar dan was z'n wagen 4 jaar gelden veel duurder) maar (om bij die 18.000 te blijven) 18.000 - 7.000 dus 11.000 euro op 4 jaar of zo'n 2.750 euro per jaar (en als we rekenen dat hij op die oude ook zo'n 3.000 minder betaald, 15.000 dus, zou hebben zo'n 2.000 euro per jaar).

Vanaf nu afschrijving van 860 €/j gedurende 10 j. -> zeer goedkoop
                              Neen afschrijving op die nieuwe wagen wordt dus ook weer 15.000 - de restwaarde gedeeld door het aantal te gebruiken jaren dus ergens tussen maximum 15.000 euro mocht hij hem weg doen na 1 dag en er niets meer voor krijgen en bijvoorbeeld 1500 per jaar mocht hij hem weg doen na 10 jaar en er dan ook niets meer voor krijgen.

Met deze werkwijze verhoogt dus uw jaarlijkse afschrijving van 1800 naar 1900,
                              Inderdaad volgens de berekening van 26.600 uitgegeven te hebben op 14 jaar ipv nu nog 10 jaar te rijden met de oude wagen zou de afschrijving verhogen van (18.000/14) 1285 euro per jaar naar (26.600/14) 1900 euro per jaar. Maar niets zegt dat Maitem bijvoorbeeld langer dan 6 jaar met de wagen wilt rijden.

wil zeggen dat omwisselen van wagen lucratief is voor verkoper maar niet voor koper ?
                              Dat is ongetwijfeld altijd zo en daar geef ik je volmondig gelijk in, maar de aankoop van een nieuwe wagen is niet altijd rationeel....
                              Er moeten nieuwe banden onder de wagen en er staat een groot onderhoud in het vooruitzicht is voor velen al genoeg om dan op een mooi aanbod van de garage in te gaan (en je krijgt weer twee jaar garantie en je moet weer 4 jaar niet naar de keuring en bestaan zo nog tig redenen om het voor jezelf verkoopbaar te maken ).
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

96gr, uw opmerking over 18000 als prijs eerste wagen is volledig terecht.

Ik heb dit idd aangenomen.

15000 is meer realistisch, dan wordt de richtwaarde afschrijving 1500 €/j op 10 j bekeken.
                                Doe je dan een nieuwe berekening dan kom je over 14 j uit op 15000 + 8600 / 14 = 1685 €/ j.

Wat een nog hogere afschrijving impliceert voor de koper, + 185 € ipv + 100 €/j.

Allemaal raar als je hier dieper op in gaat maar door mij wel cru en waarschijnlijk ook verkeerd bekeken. Het is idd niet enkel de afschrijving die je moet bekijken.
                                Last edited by taiko; 08/11/2015, 12:20.

Comment

Ik zou het iig doen zoals ik al zei, maar het meeste hangt af of de middelen beschikbaar zijn. Als je ervoor moet gaan lenen, of je spaarboekje volledig plunderen, dan zou ik het niet doen.

Comment

De oude koste mij 15.000 - mijn auto op dat moment ingeruild dus heb 11.000 betaald.

Comment

De vorige koste €15.000 als ik er nu dus nog €10.000 voor krijg in de garage (alles bij elkaar geteld) koste de vorige mij €5000. De nieuwe gaan we afronden naar €9000. Dus eigl heb ik €14.000 dan uitgegeven?

Comment

Voor te beslissen moet je je even afvragen wie de beste zaak hier doet. Het zal je vlug duidelijk worden dat de garage meer dan 7000 euros zal bekomen van je (te vroeg) afgedankte wagen, een terug zijn boterham verdient met de nieuwe auto. Zo'n voorstel wordt nooit uit liefdadigheid gedaan.

Comment

Working...
                                        X