Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer moet men de distributieriem vervangen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wanneer moet men de distributieriem vervangen?

    Dag collega's,

    Na lang zoeken en twijfelen heb ik eindelijk een leuk auto gekocht, Audi a3 s line van het jaar 2010.

    Het is een full option en ben er echt blij om, het heeft ook niet al te veel gereden nl 130000 kms op de teller..

    Mijn gedacht was altijd dat de distributieriem vervangen moest worden rond de 120000 km, maar de vorige eigenaar claimde dat deze audi pas op 210'000 km een nieuwe riem nodig heeft omdat het staat op de onderhoudsboek.. Heb wel getwijfeld maar heb het toch gekocht omdat er nog een garantie was van 1 jaar.

    Kan er mij iemand vertellen waarom de distributieriem bij zulke auto's pas bij 210000 km moet vervangen worden?

    Of is het een misverstand?

    Alvast bedankt

  • #2
    Staat vermeld in het onderhoudsboek dacht ik ?

    Welke is de motorcode ? ... die is bepalend: http://www.a3-freunde.de/wiki/ZahnRiemen
    Last edited by Packard; 15/11/2015, 22:06.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
      Staat vermeld in het onderhoudsboek dacht ik ?

      Welke is de motorcode ? ... die is bepalend: http://www.a3-freunde.de/wiki/ZahnRiemen
      In mijn onderhoudsboek staat vermeld dat het op 210000 km moet, maar vind het toch wel een beetje vreemd aangezien ik altijd dacht dat de riem rond de 120000 km vervangen moest.

      Comment


      • #4
        Vroeger was dat anders, ja.

        Techniek staat niet stil

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk Berichten
          Vroeger was dat anders, ja.

          Techniek staat niet stil
          Bedankt voor je reactie, maar kan je mij vertellen hoe dat komt? Zijn de riemen steviger of iets dergelijks?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door cataleyo Bekijk Berichten
            Bedankt voor je reactie, maar kan je mij vertellen hoe dat komt? Zijn de riemen steviger of iets dergelijks?
            als de riem breekt kunnen ze je een nieuwe motor verkopen kassa kassa
            Z4 M40i

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
              als de riem breekt kunnen ze je een nieuwe motor verkopen kassa kassa
              waarom zou je dit blijven uitstellen
              laat gewoon vervangen bij volgend onderhoud ;-)

              Comment


              • #8
                Dikwijls is het zo dat de riem moet vervangen worden na x aantal kilometers MAAR OOK na x aantal jaar. Bvb een wagen met 40k gereden die 6 jaar oud is, kan perfekt toe zijn aan een nieuwe riem. Rubber versterft met de jaren...

                Comment


                • #9
                  Ik zou precies toch ook liever te vroeg vervangen dan te laat. Bij mijn Ford Focus voorgeschreven op 200 000 km of 10 jaar. Na 8 jaar en 195 000 km is mijn waterpomp kapot gesprongen (moet mee vervangen worden met distributieriem). Daar sta je dan mooi met je lange interval.
                  Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

                  Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

                  Comment


                  • #10
                    een distributieriem slijt van te werken, niet van de wachten dat de jaren voorbij gaan
                    als het boekje enkel spreekt van 180.000km, is er geen reden om de riem vroegtijdig te laten vervangen, temeer dat onze wagens tegenwoordig bijna nooit gebruikt worden voor wat ze kunnen
                    nu, het is wel een interessante ingreep voor de dealer...

                    Comment


                    • #11
                      Distributieriem is bij mijn weten altijd gekoppeld aan leeftijd. Rubber versterft, zelfs als gebruik je het niet. Idem voor een riem. Opletten want sommige mensen weten dit niet en rijden maar tot hij knapt en ze grote kosten hebben!
                      Misschien verwar je met een distributieketting guyguy?

                      Comment


                      • #12
                        Soms staat er inderdaad ....... km of na .. jaar maar bij sommige wagens staat er enkel een km stand. Dan hoef je geen rekening te houden met de leeftijd denk ik dan.

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb eigenlijk nog nooit een merk gezien waarbij geen tijdsduur op stond? Ford, Opel, Vw, de Fransen,... Kan het natuurlijk niet van alle merken weten hee

                          Comment


                          • #14
                            Je hebt nog tijd maar preventief kan nooit geen kwaad .

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Ik heb eigenlijk nog nooit een merk gezien waarbij geen tijdsduur op stond? Ford, Opel, Vw, de Fransen,... Kan het natuurlijk niet van alle merken weten hee

                              Is gewoon hetzelfde als klein en groot onderhoud bij veel auto's, daar heb je ook meestal een max aantal km of om de zoveel jaar. Kwestie dat je toch af en toe naar de dealer gaat zodat hij kan factureren.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door cataleyo Bekijk Berichten
                                Bedankt voor je reactie, maar kan je mij vertellen hoe dat komt? Zijn de riemen steviger of iets dergelijks?
                                Is echt afhankelijk van motortype tot motortype. Net zoals de andere onderhoudsintervallen trouwens.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Ik heb eigenlijk nog nooit een merk gezien waarbij geen tijdsduur op stond? Ford, Opel, Vw, de Fransen,... Kan het natuurlijk niet van alle merken weten hee
                                  VW golf 2 diesel heeft volgens de dealer GEEN limiet staan op de riem. ik reed al 5jaar en 100 000km met de auto toen ik de garage vroeg wanneer die het laatst vervangen was. en de garage zei me dat het ook al HEEEL LANG geleden was bij de vorige eigenaar. riem heb ik laten vervangen en de garage heeft de oude geinspecteerd. geen scheurtjes of enige schade te zien. had makkelijk nog 100 000km mee kunnen gaan.
                                  bij de audi 80 die dezelfde motor heeft wordt voorgeschreven de riem op 100K te vervangen.

                                  mijn oude opel ascona 1.6SV had ook 100 000km opgegeven bij de motor, iets boven de 60 000km sprong de riem kapot. ik vroeg de garage hoe het komt dat die zo vroeg kapot ging en daar zeiden ze dat die motoren NOOIT de limiet halen en altijd vroeg kapot gaan. t was motoren waar de kleppen en zuiger elkaar niet kunnen raken, dus vroegtijdig vervangen was niet nodig.

                                  mijn dodge had een ketting en die moet blijkbaar elke 60 000mijl (90K km) vervangen worden. op 198 000mijl is de ketting 3tanden versprongen tijdens een noodstop (automaatbak en als ge dus een noodstop met blokkerende wielen hebt, dan krijgt de motor serieus op zen donder).

                                  het hangt er allemaal vanaf hoe zwaar de riem het te verduren krijgt en hoe sterk die opgebouwd is

                                  Comment


                                  • #18
                                    hoe snel een riem het begeeft, hangt inderdaad nogal van het merk en type wagen af.
                                    Mn moeder had een toyota van 5 jaar oud gekocht met slechts 35000km op de teller, dus vermoedelijk nog de originele riem, 5 jaar later hebben we die toch maar preventief laten vervangen, hoewel de (onafhankelijke) garagist zei: "da's nen toyota, dat breekt niet".
                                    Nadien nog 7 jaar mee gereden en nu weggedaan omdat er meer kosten aan waren dan dattie nog waard was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Met die langere intervallen van tegenwoordig vervang ik mijn riem toch liever 20k eerder dan voorschreven voor de zekerheid. Het zou niet de eerste keer zijn dat er een riem springt op 100k terwijl er 120k voorgeschreven is, ook al gebeurt het maar in zeldzame gevallen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bij mijn Citroën Saxo was het om de 100.000 of 120.000 km; of 10 jaar.
                                        Is vervangen geweest toen de auto net 10 jaar was, en het was hoog tijd, want er waren al enkele "tandjes" gewoon weg.

                                        De C4 nu mag meer kilometers doen, dacht iets van een 240.000 km??
                                        Maar toch is de tijdslimiet ook maar 10 jaar.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X