Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Totaal verlies

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Totaal verlies

Hallo

ik wou eens weten wat jullie denken ivm de waardebepaling van mijn voertuig dat total loss is.
    Het is een VW Psssat, 2.0 TDI BMT comfortline 136 PK bouwjaar 2011,
    - 130.000km
    - verdonkerde achterruiten
    - parkeersensoren V/A
    - trekhaak
    - pareleffect (grijs)
    - inklapbare spiegels
    - navigatie RNS 315

Daarnaast wou ik weten of ik mijn laatste factuur kan verhalen op de tegenpartij? De wagen had slechts 7000km op de teller na het laatste groot onderhoud en vervanging distributieriem...

Ik kijk uit naar jullie raad!

Zo'n auto's worden door de verzekering per opbod verkocht. Wat je krijgt is dus wat de markt er nog voor wil geven. Zaken als verdonkerde achterruiten geven bvb geen enkele meerwaarde. En uw laatste factuur verhalen op de tegenpartij: ik denk het niet.

Comment

Onderhoud van een voertuig is om het in de staat te behouden zoals het is of zou moeten zijn, niet om een meerwaarde te realiseren...

Een onderhoudsfactuur van 7000 km is dan ook geen schade die vergoed kan worden.
      saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
      saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
      saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
      saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
      saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
      renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
      Porsche 993 (1994)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        Zo'n auto's worden door de verzekering per opbod verkocht. Wat je krijgt is dus wat de markt er nog voor wil geven. Zaken als verdonkerde achterruiten geven bvb geen enkele meerwaarde. En uw laatste factuur verhalen op de tegenpartij: ik denk het niet.

Uit de openingspost meen ik te mogen afleiden dat er een aansprakelijke derde is.

TO zal dus niet enkel de wrakwaarde krijgen, maar heeft recht op de waarde van het voertuig voor het ongeval.
        Zoek op de gekende tweedehandssites eens naar vergelijkbare voertuigen, dan weet je al wat zo ongeveer de vraagprijs is.

Gewoon de factuur van het onderhoud verhalen op de aansprakelijke tegenpartij gaat niet, maar die heeft wel invloed op de waarde van de auto op het ogenblik van het ongeval. Dat geldt zeker voor de vervangen distributieriem.

Bezorg aan je verzekeraar zoveel mogelijk informatie die een gunstige invloed kan hebben op de waardebepaling (zoals bijvoorbeeld de laatste factuur). Wacht af welke waarde er op wordt gekleefd en reageer dan als je het te weinig vind.
        Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Hij zal de cataloguswaarde krijgen min de gebruikelijke procentuele waardevermindering vastgelegd door de verzekering.

En meestal is dat minder dan de 2dehandswaarde.

Comment

In geval dat hij een omnium heeft krijgt hij de waarde volgens de polis. Min de franchise en die wordt door de tegenpartij betaald. Meestal is dat een goede zaak (zelf voor gehad met auto van 5 jaar oud en nog omnium).
            Zo niet zal hij de marktwaarde krijgen. Afhankelijk van de omstandigheden en je verzekering kan je je geld direct krijgen vooraleer er uitspraak is van de rechtbank.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Hij zal de cataloguswaarde krijgen min de gebruikelijke procentuele waardevermindering vastgelegd door de verzekering.

Zo is het helaas
              The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Wij hebben vorig jaar ook zo'n zaak voor gehad.
                Mijn vriendin werd achteraan aangereden in haar 9 jaar oude Opel Meriva.
                Was toen ook een hele discussie wat betreft de restwaarde van het wrak. Verzekering wou maar 1200 euro meer uitkeren, maar na het doorsturen van alle facturen van de laatste herstellingen, hebben ze daar toch 1900 euro van gemaakt.
                Eerste reactie van de verzekering was uiteraard dat onderhoud niet kan meegerekend worden, maar remschijven, nieuwe banden... blijkbaar wel.
                Toch proberen dus, zou ik zeggen.

Comment

Bij ons was het als volgt (ik moet al eens goed denken, want het zit al ver in mijn geheugen en was ingewikkeld):
                  Tegenpartij was in fout, expert van de verzekering verklaarde de auto economisch total loss.
                  Bijgevolg moet de verzekering je de waarde van het voertuig uitbetalen. Die wordt volgens hen bepaald door de tweedehandswaarde van vergelijkbare voertuigen.
                  De verzekering legt een prijs vast. Dat bedrag krijg je echter niet volledig van de verzekering: zij zetten het wrak voor een bepaalde tijd op een website waar opkopers er op kunnen bieden.
                  Nadat het bieden is afgesloten, krijg je van de verzekering de waarde zoals door hen geschat min het bedrag dat door een opkoper op het wrak werd geboden.
                  Je moet dan zelf de verkoop aan de opkoper regelen, of je kan het wrak zelf houden en toch laten herstellen.

Wij hadden de pech dat er veel op het wrak werd geboden, waarschijnlijk omdat er enkel achteraan schade was.
                  We zagen het echter niet zitten om een nieuwe wagen te moeten kopen, dus met wat onderhandelen d.m.v. de laatste onderhoudsfacturen heb ik de geschatte waarde van de auto wat omhoog gekregen, waardoor ik met het geld dat ik van de verzekering heb getrokken net de herstelling (1600 euro) kon betalen.

Comment

Laten we ervan uit gaan dat de schuldvraag helder is en dat jij in je recht bent.

Heb je rechtsbijstand in je polis? Zoja, dan sta je sterker want dan kan je iedere beslissing over de waardebepaling aanvechten.

Je hebt in ieder geval het recht om zelf eveneens een expert aan te stellen die het wrak verkoopt en de waarde bepaald, te vinden in de gouden gids. Deze doen meestal meer moeite om het wrak aan de hoogste waarde te verkopen dan deze die zonder jouw tussenkomst werd aangesteld door de verzekering (bijvoorbeeld door zelf opkopers te zoeken in plaats van enkel via een veilingsite). Denk eraan jouw verzekering betaald de kosten aan je (niet de verzekering van de tegenpartij) en is bijgevolg belanghebbende om de waarde te beperken. Dit laatste vergeten mensen soms en denken dat hun maatschappij wel alles zal doen wat mogelijk is. De maatschappij van de tegenpartij moet pas echt betalen als het over hogere bedragen gaat. (Weet de grens niet goed maar ik dacht boven 25.000)

Let op dat je niet te snel tekent om iets te recupereren (hier is de rechtsbijstand handig). In veel gevallen geven ze je het bedrag van het wrak en een beperkte eerste vergoeding voor geleden leed en laten ze je hiervoor tekenen. In de kleine lettertjes staan dan echter wel dat je hierbij afziet van iedere verdere claim.. Ze vergeten dit laatste wel eens te vermelden en geven de indruk dat je ooit nog iets meer kan terug krijgen, als je maar snel je handtekening plaatst.

Als je altijd op onderhoud bent geweest, en dus de facturen hebt, kan je alvast aantonen dat de wagen in degelijke staat was. Dan kan je beginnen met een vergelijkende studie van wagens die te koop staan en de vraagprijs. Doe dit zelf en documenteer alvast al wat je vind en wat de zelfde parameters heeft als jouw voertuig. Een overzicht met alle auto's op een tweedehands site kan dan wel helpen. Op basis hiervan kan je toch nog wel zorgen dat waarde van het voertuig meer in deze richting wordt bepaald. Let wel op dat dit lang kan duren (expert/tegen expert/verzekeringsmaatschappij/rechtsbijstand).. Als je voor de korte pijn gaat heb je alvast de waarde van het wrak en een 1.000 euro erbovenop en daar koop je niet hetzelfde voor.
                    Last edited by ; 02/12/2015, 19:02.

Comment

Bedankt voor de reacties!
                      Ik beschik over rechtsbijstand maar heb de expert zelf al verschillende keren gecontacteerd. Het eerste bedrag was incl BTW geraamd op 14000. Ikzelf heb een vergelijkende "studie" gedaan via Eurotaks. Daar werd de waarden geschat verkoopprijs op 16950 en aankoopwaarde 14200. Dit heb ik dan voorgelegd aan de expert plus enkele vereglijkbare voertuigen via 2de hands en autoscout enz. Daar kwamen de wagen duurder uit, maar zijn antwoord was dat de vraagprijs dikwijls stukken hoger was en dat daar nog kan onderhandeld kan over worden, zodat bijgevolg de aankoopprijs lager uitvalt dan de gevraagde prijs.
                      Vervolgens zei het vergelijkbare voertuigen gevonden te hebben die goedkoper waren dan mijn richtprijs. Ik wou er namelijk 15.500 voor hebben. Dit was te hoog voor hem.

Hij wou alsnog tegemoet komen en nu heeft hij zijn restwaarde verhoogt tot 14750 incl BTW. Probleem is dat je soms goedkopere voertuigen vindt, maar het merendeel valt hoger uit qua vraagprijs... Ik weet begod niet of ik nu moet tekenen of niet?
                      Ik heb ook geen aankoopfactuur meer, aangezien ik de wagen overgekocht heb via een klein prijsje.

Opties worden bijna geen rekening mee gehouden, enkel de KM's en bouwjaar zijn van belang...

Waar kan je dat vinden van die kleine lettertjes? Ik heb nu enkel een document ontvangen waarop staat wat de richtprijs is van de wagen voor het ongeval. Daar staan geen artikelnummers vermeld waarop ik afstand doe van andere bijkomende kosten (zoals telefoon, mutatie, gebruiksderving, verplaatsingskosten, intresten enz...)
                      Bedankt voor jullie advies!!!

Comment

Vraagprijs != verkoopprijs he.

Met alle respect maar lijkt mij wel een zeer goede prijs die ze u willen geven
                        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                        current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rayder Bekijk Berichten
                          ... Denk eraan jouw verzekering betaald de kosten aan je (niet de verzekering van de tegenpartij) en is bijgevolg belanghebbende om de waarde te beperken. Dit laatste vergeten mensen soms en denken dat hun maatschappij wel alles zal doen wat mogelijk is. De maatschappij van de tegenpartij moet pas echt betalen als het over hogere bedragen gaat. (Weet de grens niet goed maar ik dacht boven 25.000)...
                          Ik denk dat je de RDR regeling niet echt goed begrepen hebt, het is inderdaad zo dat jouw verzekeringsmaatschappij, als er geen discussie is over wie de benadeelde partij is, jou zal vergoeden maar nadien krijgt de verzekeringsmaatschappij dit wel terug van de verantwoordelijke verzekeringsmaatschappij. Voor jouw verzekering speelt het dus geen enkele rol hoeveel ze jou moeten vergoeden want uiteindelijk krijgen ze dit terug van de andere maatschappij... of ze jou nu 1.000 euro dan wel 25.000 euro moeten geven zal dit op het einde van de rit voor jou verzekeringsmaatschappij niets uit maken.
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Ik denk dat je de RDR regeling niet echt goed begrepen hebt, het is inderdaad zo dat jouw verzekeringsmaatschappij, als er geen discussie is over wie de benadeelde partij is, jou zal vergoeden maar nadien krijgt de verzekeringsmaatschappij dit wel terug van de verantwoordelijke verzekeringsmaatschappij. Voor jouw verzekering speelt het dus geen enkele rol hoeveel ze jou moeten vergoeden want uiteindelijk krijgen ze dit terug van de andere maatschappij... of ze jou nu 1.000 euro dan wel 25.000 euro moeten geven zal dit op het einde van de rit voor jou verzekeringsmaatschappij niets uit maken.

Dat is toch ook niet helemaal juist hoor, 96gr.

De eigen verzekeraar zal de (niet aansprakelijke) schadelijder vergoeden voor de werkelijk geleden schade.
                            Van de verzekeraar van de aansprakelijke zal de eigen verzekeraar inderdaad een bedrag terugkrijgen, maar dat is een forfaitair bedrag.

De eigen verzekeraar heeft er dus wel belang bij dat de schade zo laag mogelijk wordt geraamd.

Comment

ik was van dezelfde gedachte nl dat mijn verzekering mij betaald maar datde tegenpartij(die in fout was) alles moest vergoeden aan mijn verzekering.Dus maw dat de tegenpartij alle kosten moet dragen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieterd1985 Bekijk Berichten
                                ik was van dezelfde gedachte nl dat mijn verzekering mij betaald maar datde tegenpartij(die in fout was) alles moest vergoeden aan mijn verzekering.Dus maw dat de tegenpartij alle kosten moet dragen?

"Normaal" zou de verzekeraar van de aansprakelijke tegenpartij u volledig moeten vergoeden.

Maar als de schade in RDR wordt geregeld wordt je - zoals reeds gezegd - vergoed door je eigen verzekeraar en krijgt die van de verzekeraar van de aansprakelijke een forfaitair bedrag.

Soms krijgt de eigen verzekeraarde meer dan hij heeft moeten uitbetalen, soms minder; de blus met de buil dus. Op een groot aantal schadegevallen zal de verzekeraar ongeveer evenveel krijgen als is uitbetaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

Dat klopt enkel als je wagen nieuw koopt
                                  bij 2e hands moet je fctuur voorleggen en gaan ze daar de vermindering op toepassen!!! Verzekering = gangsters

ik reed met wagen waar er in B geen 2e van te vinden is ... En dus veel geld moeten opleggen voor vergelijkbaar te kopen!

Comment

Dit lijkt me eerder een verschil tussen een verzekering met aangenomen waarde (wat David67 zegt) en een met de werkelijke waarde (= +/- 20% goedkoper)
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                                      Dat is toch ook niet helemaal juist hoor, 96gr.

De eigen verzekeraar zal de (niet aansprakelijke) schadelijder vergoeden voor de werkelijk geleden schade.
                                      Van de verzekeraar van de aansprakelijke zal de eigen verzekeraar inderdaad een bedrag terugkrijgen, maar dat is een forfaitair bedrag.

De eigen verzekeraar heeft er dus wel belang bij dat de schade zo laag mogelijk wordt geraamd.

Om dit onderwerp terug open te breken.
                                      Ik ben 4 weken geleden aangereden terwijl ik stil stil stond. De politie geeft de nodige papieren ingevuld.
                                      De tegenpartij erkent zijn schuld. Heb mogen een bestek binnengeven van de opgelopen schade, zo'n 300 euro.

Nu erkent de tegenpartij het ongeval maar betwist de opgelopen schade en stelt een expertisebureau voor het vaststellen van de schade.
                                      Zijn hier zo te horen nog niet jarig mee .....

Comment

De expert altijd naar de garage zelf laten gaan die de herstelling moet uitvoeren. Dan is er achteraf geen discussie.
                                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                        BMW F10 520da 2012
                                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Working...
                                        X