Mededeling

Collapse
No announcement yet.

GT86, Mégane RS of Elise S1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • GT86, Mégane RS of Elise S1

    Hallo,

    Mijn lease contract loopt binnen een jaar af en ben meer en meer info aan het verzamelen voor een 2dehands auto. Na wat opzoekwerk werd duidelijk dat een Caterham veel te duur was..

    Korte intro: 11.000km per jaar, privéwagen, praktisch is niet bepaald nodig, kan steeds andere wagen lenen. Vooral op zoek naar een sportieve wagen met veel rijplezier.

    De alternatieven waarnaar ik aan het kijken ben voor een max. budget van €18.000 - €19.000:

    GT86 of BRZ:
    Voordelen:
    RWD / weggedrag / betrouwbaar
    Nadelen:
    Iets trager? / stille motor, weinig geluidsbeleving

    Mégane RS:
    Voordelen:
    Betrouwbaar / snel / geluid
    Nadelen:
    FWD / duurder in verzekering

    Elise S1:
    Voordelen:
    Snelheidsgevoel / pure rijbeleving / geluid
    Nadelen:
    Betrouwbaar? / moeilijk om goed onderhouden exemplaar te vinden

    Iemand tips of ervaring met deze wagen? Eventueel andere wagens mogen zeker ook voorgesteld worden

  • #2
    Aangezien ik net een RS heb gekocht:

    Voor 18-19k ga je serieus moeite moeten doen. Ik denk niet dat je veel gaat vinden (buiten met hoge km stand). Wat je gaat vinden is zonder cup/recaro en dat is toch wel een must-have op deze wagen. Eerst dacht ik ook dat cup/recaro niet speciaal nodig was, maar als je de twee rijdt... Dan wil je niets anders dan cup. En recaro's zitten oh-zo lekker

    Een BRZ heb ik mee gereden en rijdt wel leuk, maar je zegt het zelf al: iets trager. Rijdt wel enorm plezant! Ik zou een RS wel altijd boven een brz/gt86 verkiezen. Echt het enige voordeel tov de RS is rwd, maar de RS durft zijn kontje ook wel eens zetten een brz/gt86 vind je wel voor 18-19k normaal.

    Met een elise heb ik totaal geen ervaring en ken ik zo goed als niks af. Daar spreek ik me niet over uit.

    Alternatieven:
    Heb ik ook naar gekeken, maar erg veel zijn er niet. Mijn budget was nog een stuk hoger maar veel vind je niet. Je hebt een 208gti en wat ander van dat klein spul (maar vind ik een koekendoos).

    Het ligt er vooral aan hoeveel de max km stand voor jou mag zijn. Als dat vb 100.000km is, ga je veel alternatieven vinden (130i ofzo).

    Een clio RS is mss wel een leuk alternatief dan.
    That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

    16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
    28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
    28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

    Comment


    • #3
      Ik denk dat een Elise het moeilijkst te beheersen is en dat ge daar best pas aan begint als ge ervaring hebt met wat venijnigere autos. Dat het geluid van de GT bescheiden is is waar, daar wordt dan ook regelmatig aan gesleuteld door eigenaars.

      De GT heeft vrij weinig koppel: als ge niet in de goei vitesse zit moet ge er niet veel van verwachten maar als ge een complete chauffeur wilt worden is hij wel heel geschikt. Ik zou de GT boven de RS verkiezen.
      Last edited by Den Paarse Capri; 08/12/2015, 17:16.
      30 jaar Mr Yuge!

      Comment


      • #4
        Die Renault past toch niet in het rijtje.
        Geen uitstraling,en als je zoek wat jij wil, dan zoek je naar een RWD.

        In jouw situatie zou ik eerder kijken naar een Elise of de MX5.
        En laat ons eerlijk zijn, die laatste halve seconde op de 0-100 doet er toch niet toe. Je wil rijgevoel, en dan zoek je iets licht, laag, RWD en 2-zit.

        Comment


        • #5
          Fiesta ST? Als ik de reviews zo lees is dat echt een fun bakske!

          Comment


          • #6
            @Erendriel Ik had je hele topic al gelezen en volg trouw de updates , maar nog niet in gereageerd.

            Klopt inderdaad wel, in Duitsland kan je er wel voor dat budget vinden (wagens met ong. 40.000km) incl. het cup pack, enz.. Maar zoals je zegt, je moet wel goed zoeken.
            De RS is de enige wagen waar ik eens mee gereden heb en deze beviel me super, enkel het gebrek aan RWD vind ik jammer. Zou graag daar ervaring mee opdoen. Vandaar ook de twijfel.

            Een Clio RS zegt me dan weer minder, ook al is dit ongetwijfeld een fijne auto..

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
              Ik denk dat een Elise het moeilijkst te beheersen is en dat ge daar best pas aan begint als ge ervaring hebt met wat venijnigere autos. Dat het geluid van de GT bescheiden is is waar, daar wordt dan ook regelmatig aan gesleuteld door eigenaars.

              De GT heeft vrij weinig koppel: als ge niet in de goei vitesse zit moet ge er niet veel van verwachten maar als ge een complete chauffeur wilt worden is hij wel heel geschikt. Ik zou de GT boven de RS verkiezen.
              Inderdaad, maar denk met 120pk dat het wel een goede auto is om ervaring op te doen.. ook al is deze venijniger.

              Qua geluid is er wel wat mogelijk, maar moet ook nog door de keuring raken. Ben niet technisch aangelegd om het altijd te (de)monteren .

              Ik wil vooral niet teleurgesteld worden dat ALS ik eens op het circuit zou rijden, dat je geen gevoel van snelheid hebt..

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Die Renault past toch niet in het rijtje.
                Geen uitstraling,en als je zoek wat jij wil, dan zoek je naar een RWD.

                In jouw situatie zou ik eerder kijken naar een Elise of de MX5.
                En laat ons eerlijk zijn, die laatste halve seconde op de 0-100 doet er toch niet toe. Je wil rijgevoel, en dan zoek je iets licht, laag, RWD en 2-zit.
                Past inderdaad niet in het rijtje van RWD wagens, maar deze trekt me toch aan. Vind de RS er best goed uitzien.

                Een MX-5 heeft mij nooit wat gezegd (behalve het nieuwste model).

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                  Aangezien ik net een RS heb gekocht:

                  Voor 18-19k ga je serieus moeite moeten doen. Ik denk niet dat je veel gaat vinden (buiten met hoge km stand). Wat je gaat vinden is zonder cup/recaro en dat is toch wel een must-have op deze wagen. Eerst dacht ik ook dat cup/recaro niet speciaal nodig was, maar als je de twee rijdt... Dan wil je niets anders dan cup. En recaro's zitten oh-zo lekker

                  Een BRZ heb ik mee gereden en rijdt wel leuk, maar je zegt het zelf al: iets trager. Rijdt wel enorm plezant! Ik zou een RS wel altijd boven een brz/gt86 verkiezen. Echt het enige voordeel tov de RS is rwd, maar de RS durft zijn kontje ook wel eens zetten een brz/gt86 vind je wel voor 18-19k normaal.

                  Met een elise heb ik totaal geen ervaring en ken ik zo goed als niks af. Daar spreek ik me niet over uit.

                  Alternatieven:
                  Heb ik ook naar gekeken, maar erg veel zijn er niet. Mijn budget was nog een stuk hoger maar veel vind je niet. Je hebt een 208gti en wat ander van dat klein spul (maar vind ik een koekendoos).

                  Het ligt er vooral aan hoeveel de max km stand voor jou mag zijn. Als dat vb 100.000km is, ga je veel alternatieven vinden (130i ofzo).

                  Een clio RS is mss wel een leuk alternatief dan.
                  Huh, niet veel vinden?
                  Voor 25k heb/had je een nieuwe en het nieuwe model gaat ook uitkomen.

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
                  2010 Mercedes S212 E350 CDI

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Zowie Bekijk Berichten
                    Inderdaad, maar denk met 120pk dat het wel een goede auto is om ervaring op te doen.. ook al is deze venijniger.

                    Qua geluid is er wel wat mogelijk, maar moet ook nog door de keuring raken. Ben niet technisch aangelegd om het altijd te (de)monteren .

                    Ik wil vooral niet teleurgesteld worden dat ALS ik eens op het circuit zou rijden, dat je geen gevoel van snelheid hebt..
                    De reputatie van de Elise is dat als hij uitbreekt, hij veel moeilijker te recupereren is. Misschien vangen de hulpmiddelen dat tegenwoordig allemaal goed op maar als auto om RWD ervaring op te doen vind ik het tamelijk ambitieus. De Megane daarentegen heeft de reputatie dat een beginner daar al snel mee kan gaan. Andere leercurve dus.
                    30 jaar Mr Yuge!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                      De reputatie van de Elise is dat als hij uitbreekt, hij veel moeilijker te recupereren is. Misschien vangen de hulpmiddelen dat tegenwoordig allemaal goed op maar als auto om RWD ervaring op te doen vind ik het tamelijk ambitieus. De Megane daarentegen heeft de reputatie dat een beginner daar al snel mee kan gaan. Andere leercurve dus.

                      Ik heb zelf heel wat kilometers gedaan met een 2/11 wat eigenlijk een dakloze Elise is en persoonlijk vond ik dat die wagen toch mooi "telefoneerde" wat hij van plan was. Een BMW Z4M coupe vond ik al andere koek qua "raar uit de hoek komen".

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                        Ik heb zelf heel wat kilometers gedaan met een 2/11 wat eigenlijk een dakloze Elise is en persoonlijk vond ik dat die wagen toch mooi "telefoneerde" wat hij van plan was. Een BMW Z4M coupe vond ik al andere koek qua "raar uit de hoek komen".
                        En hoeveel ervaring had ge al toen ge met die 2/11 reed? Telefoneren is voor dat hij echt lost en uw ervaring zorgt ervoor dat ge 1, daar op let en 2, dat ge al zo rijdt dat ge niet te gauw door die telefoneersituatie heen gaat.
                        30 jaar Mr Yuge!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                          En hoeveel ervaring had ge al toen ge met die 2/11 reed? Telefoneren is voor dat hij echt lost en uw ervaring zorgt ervoor dat ge 1, daar op let en 2, dat ge al zo rijdt dat ge niet te gauw door die telefoneersituatie heen gaat.
                          Ja misschien heb je wel gelijk... ik heb het geluk gehad om zowat mijn hele leven met leuke (en dus ook dikwijls tricky ) auto's te mogen rijden dat ik soms vergeet hoe veel rij-ervaring meespeelt. Voor de 2/11 reed ik een Atom en daarmee vergeleken was de Lotus een brave jongen.

                          Comment


                          • #14
                            Dan moet ge eens een GT86 pakken. Ge gaat het gevoel hebben dat ge daar helemaal niks kunt mee misdoen. Tot ge u er naast een beginner inzet misschien
                            30 jaar Mr Yuge!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten
                              Huh, niet veel vinden?
                              Voor 25k heb/had je een nieuwe en het nieuwe model gaat ook uitkomen.

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
                              Klopt, maar je moet maar eens kijken wat er in belgie tweedehands te koop is voor 18-19 voor een RS

                              Ik vond der niet veel naar men goesting tussen
                              That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

                              16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                              28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                              28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

                              Comment


                              • #16
                                Wat voor mij nog onduidelijk is wat betreft de GT86 / BRZ is de "tail happiness".
                                Sommige reviews zeggen dat je bij elke bocht kan driften zonder enige moeite, andere reviews zeggen weer dat het bijna compleet onmogelijk is tenzij op een circuit in de regen

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                                  Ja misschien heb je wel gelijk... ik heb het geluk gehad om zowat mijn hele leven met leuke (en dus ook dikwijls tricky ) auto's te mogen rijden dat ik soms vergeet hoe veel rij-ervaring meespeelt. Voor de 2/11 reed ik een Atom en daarmee vergeleken was de Lotus een brave jongen.
                                  Zo'n Atom moet wel geweldig zijn denk ik... komt niet veel in de buurt qua sensatie waarschijnlijk.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                                    Aangezien ik net een RS heb gekocht:

                                    Voor 18-19k ga je serieus moeite moeten doen. Ik denk niet dat je veel gaat vinden (buiten met hoge km stand). Wat je gaat vinden is zonder cup/recaro en dat is toch wel een must-have op deze wagen. Eerst dacht ik ook dat cup/recaro niet speciaal nodig was, maar als je de twee rijdt... Dan wil je niets anders dan cup. En recaro's zitten oh-zo lekker

                                    Een BRZ heb ik mee gereden en rijdt wel leuk, maar je zegt het zelf al: iets trager. Rijdt wel enorm plezant! Ik zou een RS wel altijd boven een brz/gt86 verkiezen. Echt het enige voordeel tov de RS is rwd, maar de RS durft zijn kontje ook wel eens zetten een brz/gt86 vind je wel voor 18-19k normaal.

                                    Met een elise heb ik totaal geen ervaring en ken ik zo goed als niks af. Daar spreek ik me niet over uit.

                                    Alternatieven:
                                    Heb ik ook naar gekeken, maar erg veel zijn er niet. Mijn budget was nog een stuk hoger maar veel vind je niet. Je hebt een 208gti en wat ander van dat klein spul (maar vind ik een koekendoos).

                                    Het ligt er vooral aan hoeveel de max km stand voor jou mag zijn. Als dat vb 100.000km is, ga je veel alternatieven vinden (130i ofzo).

                                    Een clio RS is mss wel een leuk alternatief dan.
                                    Ik weet nergens een 130i staan hoor? Daar moet je voor naar DE anders had ik deze al paar jaar geleden gekocht. Komen ook bijna nooit te koop.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten
                                      Huh, niet veel vinden?
                                      Voor 25k heb/had je een nieuwe en het nieuwe model gaat ook uitkomen.

                                      Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
                                      Nieuwe megane rs kost idd nog geen 25k momenteel nieuw, begrijp dan ook de hoge tweedehandsprijzen langs geen hol maar goed. Het is maar de zot die het betaalt zeker...
                                      In mijn ogen mag je voor zo een tweedehands van 2011-2013 nooit meer dan 16 a 17k betalen (rekening houdende met opties mss iets meer)

                                      De nieuwe zal wel stuk duurder worden, als je weet dat de nieuwe GT al 30.000 euries kost zal de rs wel naar de 35k gaan makkelijk. Renault gaat deze hoger in de markt zetten dan de huidige, dat was al langer geweten.
                                      Last edited by SteakFriet; 09/12/2015, 12:54.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Zowie Bekijk Berichten
                                        Zo'n Atom moet wel geweldig zijn denk ik... komt niet veel in de buurt qua sensatie waarschijnlijk.
                                        Ja een Atom is super sensationeel om mee te rijden maar zeker niet geschikt voor iedereen... ik durf zelfs te zeggen dat de Ultima minder venijnig uit de hoek komt dan de Ariel ondanks het meer dan dubbele vermogen en het eveneens totaal gebrek aan electronische helpertjes onboard.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X