Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuze bedrijfswagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Keuze bedrijfswagen

    Ik heb van mijn werkgever te horen gekregen dat ik binnenkort een bedrijfswagen krijg.
    Best tof op zich, ware het niet dat er zich een probleem voordoet:
    Momenteel rij ik met een Lancia Delta (S by MomoDesign), een 1.9 190pk twinturbo, full-option en van 2013. Waar ik dol op ben en heel tevreden van. Kost me jaarlijks 900eur voor een ba+rb+kleine omnium+VAB, 1.740eur diesel voor 20.000km/jaar (ongeveer 29x voltanken aan 60eur/tank).

    Ik zou maar een budget van 15.000eur krijgen. Hiermee kan ik natuurlijk nooit een vergelijkbare wagen kopen (de Lancia kostte als stockwagen 25.000eur).
    -Vraag is dus, wat kan ik voor 15.000eur bekomen? Liefst Italiaans en zeker geen Duitse of Franse eenheidsworst.
    -Mag je als bedrijfswagen ook een stockwagen kiezen?
    -Of zou ik best een loonsverhoging vragen ipv een bedrijfswagen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door treeper Bekijk Berichten
    Ik heb van mijn werkgever te horen gekregen dat ik binnenkort een bedrijfswagen krijg.
    Best tof op zich, ware het niet dat er zich een probleem voordoet:
    Momenteel rij ik met een Lancia Delta (S by MomoDesign), een 1.9 190pk twinturbo, full-option en van 2013. Waar ik dol op ben en heel tevreden van. Kost me jaarlijks 900eur voor een ba+rb+kleine omnium+VAB, 1.740eur diesel voor 20.000km/jaar (ongeveer 29x voltanken aan 60eur/tank).

    Ik zou maar een budget van 15.000eur krijgen. Hiermee kan ik natuurlijk nooit een vergelijkbare wagen kopen (de Lancia kostte als stockwagen 25.000eur).
    -Vraag is dus, wat kan ik voor 15.000eur bekomen? Liefst Italiaans en zeker geen Duitse of Franse eenheidsworst.
    -Mag je als bedrijfswagen ook een stockwagen kiezen?
    -Of zou ik best een loonsverhoging vragen ipv een bedrijfswagen?

    Alvast bedankt
    Gene vette inderdaad wat daar nieuw mee te kopen valt. Zoek het inderdaad eens uit welke kost een bedrijfswagen eventueel voor je zou zijn, moet je er zelf iets van je loon voor afstaan? Of zou het inderdaad mogelijk zijn een loonsverhoging in de plaats te krijgen, of een tankkaart, of (betere) km-vergoeding, ...

    Pas als je dit weet kun je de rationele afweging gaan maken. Laat staan de gevoelsmatige.

    Comment


    • #3
      dat is 15k ex btw, vermoed ik. Als je dat naar prijzen met btw omzet wanneer je aan het uitkijken bent, kom je op pakweg 18k.
      Misschien ook dubbelchecken dat dit budget enkel voor de aankoop is en niet met inbegrip van pakweg verzekering, inschrijving, ...

      Stockwagen of zelfs demowagen lijken me inderdaad geen slechte opties om iets meer in ruil te krijgen.

      Comment


      • #4
        vlug even gechecked, op basis van 18k :
        - ofwel blijf je in de klasse clio, corsa, fiesta, polo, ... dan kan je wel boven de pure basismodellen blijven, maw. je kan met dat budget wel nog wat opties nemen, of voor een iets zwaardere motorisatie.
        - je hebt ook de kleine crossovers, genre 2008, Juke, captur, daar kan je ook nog wel wat voor krijgen.
        - wanneer je naar de c-klasse gaat, zoals golf, 308, pulsar, focus, dan zal je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met een basismotorisatie en/of heel beperkte opties

        Maar dan kunnen bepaalde stockwagens waarschijnlijk wel voor wat meer mogelijkheden zorgen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
          vlug even gechecked, op basis van 18k :
          - ofwel blijf je in de klasse clio, corsa, fiesta, polo, ... dan kan je wel boven de pure basismodellen blijven, maw. je kan met dat budget wel nog wat opties nemen, of voor een iets zwaardere motorisatie.
          - je hebt ook de kleine crossovers, genre 2008, Juke, captur, daar kan je ook nog wel wat voor krijgen.
          - wanneer je naar de c-klasse gaat, zoals golf, 308, pulsar, focus, dan zal je waarschijnlijk tevreden moeten zijn met een basismotorisatie en/of heel beperkte opties

          Maar dan kunnen bepaalde stockwagens waarschijnlijk wel voor wat meer mogelijkheden zorgen.

          Een Citroën Cactus lukt ook in dat budget, heb je iets anders - zeker geen eenheidsworst.
          Misschien een Fiat 500, maar dat wordt krap denk ik?
          BMW 420dA : >>>

          Comment


          • #6
            Kan je niet vragen voor een (inter)nationale tankkaart?
            En eventueel verzekering + onderhoud en dergelijke door bedrijf laten betalen?
            2012 Volkswagen Golf R

            Comment


            • #7
              Ik zou in uw geval dan een mobiliteitsbudget vragen of fikse opslag. Voor €15000 hebt ge idd tegenwoordig niet meer veel. Maar dat hangt natuurlijk van uw eigen af. Als ge tevreden zijn met ne C4, Duster, Megane,... met zeer lagen motoren, dan hebt ge er wel iets voor.

              Comment


              • #8
                Je kan van alles vragen, maar dergelijke regelingen worden door de fiscus niet aanvaard.

                Ofwel krijg je een firmawagen (meestal met tankkaart), en betaal je een VAA.

                Tweede mogelijkheid is dat de werkgever je een km vergoeding geeft, maar dat kan enkel voor de pure beroepsverplaatsingen (en dus NIET woon-werk). Dat laatste is beperkt tot 25.000 km/jaar, en het bedrag is beperkt tot ca 35ct/km.

                Heeft je werkgever (of een paar collega's) geen voorbeeld van andere auto's die in dat budget gaan?
                Ik ken weinig firma's waar ze spreken over een aankoopprijs, wel over een maandelijkse kost, omdat die afhangt van CO2, onderhoud, verzekering,...

                Maar je zal zelf moeten kiezen of je daarvoor je eigen auto inruilt of niet...

                Comment


                • #9
                  Alles hangt af, van hoe belangrijk jouw dagelijkse auto voor jou is natuurlijk, maar aan je openingspost te merken, ben je wel een redelijke petrol head. In dat geval zou ik een loonsverhoging voor hetzelfde bedrag toch ook meer overwegen.
                  Zeker als je niet vaak voor je werkgever zelf onderweg bent, en je de meeste van je km's privé rijdt.

                  Comment


                  • #10
                    Dient een wagen om je van A naar B te verplaatsen? Als je antwoord ja is dan neem je de bedrijfswagen.
                    Verlang je toch iets meer van een auto, dan ga je met je baas onderhandelen om eventueel andere mogelijkheden te bekijken.

                    Comment


                    • #11
                      Tankkaart en loonsverhoging geen optie?
                      Polo 6n 1.4

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Ik ken weinig firma's waar ze spreken over een aankoopprijs, wel over een maandelijkse kost, omdat die afhangt van CO2, onderhoud, verzekering,...
                        Is nochtans helemaal niet uitzonderlijk, zo'n regime met een max aankoopprijs in functie van categorie.
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • #13
                          spijtig maar denk dat je je echt gaat verslechteren......
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Dit lijkt me een vergiftigd geschenk.
                            Voor dat budget ga je sowieso serieus moeten inboeten tegenover je huidige wagen.
                            Plus de restwaarde van zo'n Delta is ook niet fantastisch (terwijl die zo'n prachtige belijning heeft)
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              Alles hangt af, van hoe belangrijk jouw dagelijkse auto voor jou is natuurlijk, maar aan je openingspost te merken, ben je wel een redelijke petrol head. In dat geval zou ik een loonsverhoging voor hetzelfde bedrag toch ook meer overwegen.
                              Zeker als je niet vaak voor je werkgever zelf onderweg bent, en je de meeste van je km's privé rijdt.
                              Loonsverhoging kost de werkgever meer dan een bedrijfswagen. Die zal daar dus wsl niet mee akkoord gaan.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Loonsverhoging kost de werkgever meer dan een bedrijfswagen. Die zal daar dus wsl niet mee akkoord gaan.
                                Dat hangt er maar vanaf over welke loonsverhoging je het hebt, er staat toch nergens dat die 15k netto per jaar moet bedragen?

                                Kan/wil je werkgever je huidige wagen niet overkopen voor 15k?
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                  Loonsverhoging kost de werkgever meer dan een bedrijfswagen. Die zal daar dus wsl niet mee akkoord gaan.
                                  Waarom niet? Je kan alleen niet verwachten dat ze het netto voordeel dat de wagen geeft gaan compenseren. Al geven ze je 500 bruto bij heb je nog maar 250 over ... Geven ze je een lease van 500 heb je een veel groter netto voordeel ...

                                  Ik heb nu 1,5 jaar geen bedrijfswagen gehad en die impact financieel is toch wel heel groot hoor. En je beperkt een financieel risico op een grote onvoorziene uitgave.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                    Ik zou in uw geval dan een mobiliteitsbudget vragen of fikse opslag. Voor €15000 hebt ge idd tegenwoordig niet meer veel. Maar dat hangt natuurlijk van uw eigen af. Als ge tevreden zijn met ne C4, Duster, Megane,... met zeer lagen motoren, dan hebt ge er wel iets voor.
                                    loon : ZEKER NIET : 15.000 € voor 4 jaar is minder dan 4.000 per jaar of zo een 330 € in de maand waar jijzelf minder dan 200 € gaat aan oerhouden

                                    @TS : volgens mij best dat je Delta verkoopt aan je baas voor 15.000 € en dat hij verder alle kosten van deze betaalt, verbruik, onderhoud, verzekering, ...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X